Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pijnklachten bij IJslander, maar oorzaak niet te vinden

 
Profiel   

Hoi iedereen!

Helaas mag ik weer een topic openen op dit onderwerp, want ik heb jullie hulp nodig.
Ik zal het probleem zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

Het is een hele lap tekst, mijn excuses :o

In september 2022 heb ik de pony Fenja gekocht.
Een 6 jarige IJslander merrie, al goed ingereden en superbraaf en lief. (Gekeurd voor aankoop, en helemaal goed. Ik heb zelfs een pssm1 test laten doen, negatief)

Ze heeft helaas bij mij problemen.
Tijdens het rijden staakt ze steeds (echt met geen mogelijkheid vooruit te krijgen) of weigert ze harder te gaan/valt zelf terug in stap.
Het is absoluut geen vervelend uittest gedrag, of ik-heb-geen-zin gedrag. Dat heeft ze in het begin natuurlijk ook wel geprobeerd, maar doet ze heel anders. Dan krijg je haar relatief makkelijk weer vooruit.
Maar nu staakt Fenja echt heel anders. Ze begint al met wat langzamer lopen, moeilijk/boos kijken. En dan stopt ze en dan is het net een ezel, je krijgt haar niet vooruit (en geloof me, ik het alles geprobeerd). Ze staat dan heel gespannen, met haar hoofd hoog, gezicht strak. Ze loopt pas weer als je afstapt, en dan stapt ze braaf weer mee. En als je er weer op gaat, stopt ze direct weer. Tot je terug naar huis gaat, dat wil ze wel.
Ze is in karakter (dit heb ik ook van haar vorige baasje gehoord en op filmpjes gezien) een onwijs brave maar ook drukke pony, die altijd wilt gaan. Ze zou heel snel zijn, best wel vurig en pittig eigenlijk. Echt IJslands vuur. Dit is dus heel raar gedrag

En bij mij is ze traag. Ze kan wel hard, maar lijkt het niet te willen of zoiets. Als je haar in draf of galop vraagt doet ze dat netjes, maar kijkt ze na 2 passen vrij snel bozig, met haar oren in haar nek, en die opengesperde neusvleugels en strakke mond. Ze blijft nog even draven (met hele korte pasjes wel) en dan valt ze terug. Ze is niet boos naar mij of omgeving.
Ik heb alleen maar korte buitenritjes met haar gemaakt nog, met iemand op de fiets mee. Wel zonder ander paard, met een ander paard meegaan is niet vaak mogelijk, en het gedrag blijft hetzelfde.
Bakwerk gaat nog moeilijker.

In de wei is ze ook anders dan bij haar vorige baasje. Ze was daar heel actief, speelde met vriendjes, en trok soms een sprintje.
Hier lijkt ze zo min mogelijk te willen lopen. Ze staat voornamelijk in de schuilstal hooi te eten, en loopt af en toe naar de waterbak of gaat in de buurt slapen. Maar daar blijft het bij. Max 1 keer per dag gaat ze wat grazen, maar heel rustig aan. Als de rest van de kudde gaat rennen/spelen of ze schrikken ergens van, blijft Fenja achter, of gaat ze er in stap achteraan. Soms begint ze in draf, maar laat ze hetzelfde gedrag zien als onder het zadel, en valt ze terug.

Op wandeling zonder ruiter doet ze het ook een beetje. Maar zonder ruiter is het wel veel minder erg.

Ook Fenja's gangen lijken vlakker. (Ze kan een beetje tolten, maar moet nog echt getraind worden en heb ik voor nu gelaten)
Ik had voor de aankoop filmpjes gekregen, zo ook van haar galop vrij in de weide. Ze ging vol, prachtig opwaarts, met veel ruimte. Echt zo'n opwaartse IJslander galop zeg maar.
Hier is het een vlak kort galopje, eerder van een trekpaard. Draf is is ook vlak, korter, met weinig knieactie.

Ook in de kudde is ze anders dan ze bij de vorige eigenaar was. Daar was het een geboren leider, de een na hoogste in de rang, en streng en duidelijk naar de andere paarden.
Hier probeert ze het ook, maar als het te moeilijk wordt (als de andere paarden wat bozig terugdoen) druipt ze af. Ze geeft snel op lijkt het. Hoewel ze blijft proberen.

Ik vermoed dat ze een fysiek probleem heeft.
Als je zachtjes haar rug voelt, en je komt bij de onderrug, reageert ze daar (voor haar doen) heftig op. Ze kijkt bozig, en probeert weg te draaien, lopen.
Toen ik haar in stap zachtjes voelde, maakte ze een bijtbeweging (heeft ze nog nooit gedaan, ze is zo lief en beleefd...

Dus we zijn gaan zoeken naar het probleem. De osteopaat is geweest. Ze zat flink vast op meerdere plekken in haar rug en in haar hals. (op de foto staat aangekruist waar ze de blokkades/problemen had: http://boktimg.nl/img/m/oYg1Qs.png)
Dit is allemaal opgelost en losgemaakt.
Na de rusttijd ben ik op advies van de osteopaat weer gaan rijden. De eerste 3 ritten ging geweldig! Ze staakte maar 1 of 2 keer, en was er makkelijker doorheen te krijgen. Ze was zo anders, zo snel en vurig. Op een galop stuk voelde haar galop zo snel aan, en meer opwaarts leek het.

Maar na 3 ritten was de pret voorbij. Ze had het staakgedrag weer en was weer terug bij af.
Misschien zelfs wat erger.
(haar problemen lijken sowieso erger te worden, longeren deed ze bijvoorbeeld altijd wel braaf (maar niet blij). Nu stopt ze steeds, wil ze niet harder en kijkt heel kwaad met korte dribbel pasjes en haar staart tussen haar billen geklemd)

We hebben de tandarts laten komen, gebit was in orde (wel een beetje gevijld, maar zag er verder prima uit)

De hoefsmid heeft tijdens een bekap beurt haar hoeven goed bekeken, ze heeft erg goede hoeven en daar was ook niks mis mee.

Haar tuig en zadel is gecheckt, ligt goed, en is een heel goed zadel voor Fenja.

Dus hebben we de Dierenarts laten komen.
Die heeft haar gevoelt, en zag ook die heftige reactie. De DA zei dat ze erg veel pijn heeft. Ze zij ook dat ze de blokkades in haar rug en hals nog steeds had...

Op aanraden van de DA zijn we naar de kliniek gegaan voor rontgenfoto's.
Alles was normaal. Ook hebben ze van haar maag een foto gemaakt om te kijken of er toevallig veel zand in zou zitten, maar dat was erg weinig.

Hun advies, bloedtest laten doen.

Dus thuis weer de DA laten komen (een andere deze keer, maar van de zelfde praktijk)
Die heeft ook een uitgebreid onderzoek gedaan, en zei dat Fenja heel gezond eruit zag, en zuiver liep (ook na buigproeven). Ze heeft ons een middel tegen maagzweren gegeven (Pepticure).
En ook een supplement voor de eierstokken (Overine) en iets voor de spijsvertering (Gastricalm).
Haar advies was de middeltjes geven, en erna een testrit maken om te kijken of er verbetering is.

We hebben eerst het maagzweer spul gegeven, en na de kuur (duurde een week) zag ik in haar gedrag verbetering. Ze oogde blijer, en drukker.
Maar tijdens de testrit was het probleem even erg al dan niet erger.
Ik vermoed wel dat ze maagzweren had (gezien haar verbeterde humeur), maar dat het niet de oorzaak is van het probleem.

We zijn nu bezig met de Overine voor de eierstokken. Ik zie geen enkel verschil bij Fenja, maar voor de zekerheid maken we het spul af.

De Dierenarts heeft ook een bloedtest gedaan, alle waardes waren goed.
http://boktimg.nl/img/m/UQWdZn.jpg
http://boktimg.nl/img/m/1WFDiN.jpg

Ze houdt haar rug altijd strak en gespannen lijkt het. Dit was goed te zien toen ze op de kliniek verdoofd werd voor de rontgenfotos, haar rug hing ineens een stuk lager en relaxder. Toen de verdoving uit was gewerkt hield ze haar rug weer 'normaal'. Ook gebruikt ze haar buikspieren heel weinig, daar train ik haar voor. Over balkjes draven, longeren met een (relatief losse) Pessoa teugel, achterwaards lopen, tempowisselingen en overgangen, dat soort oefeningen. Daar is het wel wat beter op geworden. Nu doe ik het even niet meer, ze heeft te veel moeite met longeren of draven, en ik wil niet over haar lichamelijke grenzen gaan.

Ik weet het niet meer. We hebben alles al geprobeerd wat ik kon bedenken, en de dierenartsen wisten het verder ook niet, en vonden het erg vreemd.
Dit gedrag heeft ze sinds ik haar heb.

Fenja staat in een kudde met 4 andere paarden, 24/7 buiten met schuilstal. Ze heeft onbeperkt hooi, met hooinetten met een maas van 2.5/3 cm. In de schuilstal staan 2 grote hooibalen met grote netten erover, en buiten hangen kleine netjes.
Ze krijgt elke dan een vitamine koekje (de Marstall Stal Riegel)
En elke dag iets van 200 gram haver.
Er is een goede kwaliteit liksteen, en altijd voldoende water (drinkbaar kraanwater kwaliteit)
Ze heeft 2 vriendinnen in de kudde.

In totaal hebben ze 3 hectare land, maar nu staan ze op 1 hectare in Paddock Paradise systeem vanwege de modder, en het groeiende gras waar ze anders te dik van wordt.
Ze is nu goed op gewicht, je kan haar ribben licht voelen.

Ze krijgt elke dag beweging, een korte wandeling, of alleen maar een rondje over de track aan de hand.
Ik voer soms verse kruiden bij, of eetbare takken.
Ze wordt ook netjes optijd ontwormt (via mestonderzoek) en is nu ook wormvrij.

In karakter is Fenja heel introvert/binnenvetter. Je ziet normaal moeilijk dat ze ergens last van heeft. Ze wil onwijs graag voor je werken. Superlief, zal nooit gemeen doen. Ik denk dat ze dus erg veel last heeft, ondanks dat haar klachten misschien wat vaag zijn.

Voor het beeld, dit is Fenja: (ze is vrij onbespierd en heeft een slechte bovenlijn, maar dit is een gebrek aan training en veel bewegen.

19 September 2022 kwam ze bij mij de wagen af.
Een van de eerste foto's hier:

[ img ]


Oktober:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

November:

[ img ]

[ img ]


En 2 weken geleden:

[ img ]

[ img ]


Hebben jullie enig idee wat het probleem zou kunnen zijn of wat we nog kunnen proberen?
Alvast enorm bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:09 



 
Profiel   

Heb je haar achterbenen wel eens op de RG foto gezet? Het zou best eens iets van artrose kunnen zijn. Ook de terugval in spieren en de verkramping ervan (de laatste foto's zie je het heel duidelijk bij de bekken, rug en schouders).
Mijn gevoel zou zeggen spat (icm stand achterbeen) of KS ter hoogte van onderrug nav je omschrijving maar dat was wel uit de RG foto's gekomen bij de DA.

Edit: Heeft ze al eens een veulen gehad? Ze zou nog best wel eens last van haar bekken kunnen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:16 



 
Profiel   

Wat is precies op de foto gezet?
Ik zou speciaal goed naar de knieën van de achterbenen kijken.
Door compensatie kan het lijken of er een rugprobleem is, ter wijl de oorzaak elders zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:21 



 
Profiel   

Krijgt je paard wel voldoende voedingstoffen zoals eiwit binnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:25 



 
Profiel   

Ania schreef
Heb je haar achterbenen wel eens op de RG foto gezet? Het zou best eens iets van artrose kunnen zijn. Ook de terugval in spieren en de verkramping ervan (de laatste foto's zie je het heel duidelijk bij de bekken, rug en schouders).
Mijn gevoel zou zeggen spat (icm stand achterbeen) of KS ter hoogte van onderrug nav je omschrijving maar dat was wel uit de RG foto's gekomen bij de DA.

Edit: Heeft ze al eens een veulen gehad? Ze zou nog best wel eens last van haar bekken kunnen hebben.


Achterbenen zijn niet op de foto gezet, hele rug, bekken en hals wel. Dat was allemaal normaal.
Is ze niet een beetje jong voor artrose? Ze is pas een 1,5 jaar onder het zadel, en niet veel gereden. Ze is opgegroeid in een natuurgebied.

Fenja heeft in 2020 een veulen gehad, dit was haar eerste en enige tot nu toe.


puppy1128 schreef
Krijgt je paard wel voldoende voedingstoffen zoals eiwit binnen?


Het hooi is erg rijk in eiwit en laag in suiker. Voor zo'n sober paard zou dat genoeg moeten zijn lijkt me. Ik heb het hooi laten testen:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:32 



 
Profiel   

Ik mis 1 dingetje.

Na de osteopaath ging het een tijdje beter 'maar de correctie hield niet'.
Wat zei de osteopaath daarvan...?

(Ik kan me voorstellen dat de eerste behandeling 'de goede richting op ging', maar dat de kern nog niet was bereikt. Ik heb geen idee wat die kern is, maar de osteopaath wellicht wel.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:37 



 
Profiel   

Pssm2 is niet getest? Zover ik weet komt pssm1 bij IJslanders niet voor maar dat weet ik niet zeker. Als je paard pssm2 vrij is lijkt het eiwit mij ook niet zo snel het probleem, kan wel natuurlijk. Het ene paard is de ander niet. Vitamine e en selenium is dat ook getest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:45 



 
Profiel   

Klinkt als een zachte weefsels rugprobleem. Dus de banden van de rug.

Kom ik weer met DLSD/ESPA. Ik ben daar een Paso aan verloren, en ik herken veel van de symptomen.
DSLD begint regelmatig in de rug, de 'verweking' van de pezen in de benen komt dan pas later. Ook mijn Paso begon op jonge leeftijd met staken, en liep in de wei in stap achter de rest aan, liep nooit mee te dollen.

Er is geen enkele bloedtest die DSLD aantoont, de enige manier om (bij leven) DSLD aan te tonen is een biopt te nemen van de peesplaat in de nek. Welke DA in NL dat doet weet ik niet, het is een Amerikaanse 'uitvinding'.

Wat je zóu kunnen doen is alle pezen van de benen laten scannen. Vaak zie je daar toch ook al schade aan.

Maak eens een foto op harde grond, zodat de koten ook zichtbaar zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:48 



 
Profiel   

Door wie is haar zadel gecheckt? Ik vind haar rugbespiering op de laatste foto van oktober niet prettig.

Hoe denkt je instructeur over dit probleem? Hoe gaat het rijtechnisch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:49 



 
Profiel   

Wat onwijs fijn zoveel reacties al met suggesties! Dank jullie wel!

Janneke2 schreef
Ik mis 1 dingetje.

Na de osteopaath ging het een tijdje beter 'maar de correctie hield niet'.
Wat zei de osteopaath daarvan...?

(Ik kan me voorstellen dat de eerste behandeling 'de goede richting op ging', maar dat de kern nog niet was bereikt. Ik heb geen idee wat die kern is, maar de osteopaath wellicht wel.)


Tja, die reageert als een typische Fransman. Hij zei dat hij als we willen nog wel een behandeling konden doen. Verder niet erop in gaan. Daar heb ik dus niet zoveel aan. Ik wil nog niet direct een vervolg behandeling doen, ik denk dat er misschien een onderliggend probleem is.


puppy1128 schreef
Pssm2 is niet getest? Zover ik weet komt pssm1 bij IJslanders niet voor maar dat weet ik niet zeker. Als je paard pssm2 vrij is lijkt het eiwit mij ook niet zo snel het probleem, kan wel natuurlijk. Het ene paard is de ander niet. Vitamine e en selenium is dat ook getest?


PSSM2 is nog niet getest, ze heeft ook niet echt de symptomen van pssm2 (ik heb al een pssm2 paard, dus weet er wel het een en ander van) Pssm1 komt wel voor bij IJslanders voor zover ik heb gelezen. Vit e en Selenium niet getest.
Maar ze heeft niet echt de symptomen van pssm2 vind ik, dus dan geef ik liever niet direct weer 300 euro uit. Het is al duur genoeg :P


Ibbel schreef
Klinkt als een zachte weefsels rugprobleem. Dus de banden van de rug.

Kom ik weer met DLSD/ESPA. Ik ben daar een Paso aan verloren, en ik herken veel van de symptomen.
DSLD begint regelmatig in de rug, de 'verweking' van de pezen in de benen komt dan pas later. Ook mijn Paso begon op jonge leeftijd met staken, en liep in de wei in stap achter de rest aan, liep nooit mee te dollen.

Er is geen enkele bloedtest die DSLD aantoont, de enige manier om (bij leven) DSLD aan te tonen is een biopt te nemen van de peesplaat in de nek. Welke DA in NL dat doet weet ik niet, het is een Amerikaanse 'uitvinding'.

Wat je zóu kunnen doen is alle pezen van de benen laten scannen. Vaak zie je daar toch ook al schade aan.

Maak eens een foto op harde grond, zodat de koten ook zichtbaar zijn?


Jeetje wat heftig van je Paso!
Ik ken het niet, ik zal me eens inlezen. Ik denk niet dat ze hier dat soort testen kunnen doen (ik woon in Frankrijk) maar scan van de pezen kan wel.
Ik zal binnenkort een foto op de weg maken van haar.


Bowo schreef
Door wie is haar zadel gecheckt? Ik vind haar rugbespiering op de laatste foto van oktober niet prettig.

Hoe denkt je instructeur over dit probleem? Hoe gaat het rijtechnisch?

Zadel is een boomloos IJslander zadel,, juist omdat haar bovenlijn niet zo mooi is. Ze loopt er het beste mee, en zowel een kenner als de dierenarts (met zadelpas ervaring) hebben hem gecheckt en was goed.
Ik heb geen instructeur, is hier in Frankrijk allemaal iets ingewikkelder, (heel veel kans op een hele slechte, en binnen het uur rijden is er sowieso niemand). Ik heb alleen maar buiten gereden nog met haar. Omdat het niet lekker gaat niet verder haar gepusht.
De bovenlijn is trouwens wel een stuk beter geworden, ik had haar in Oktober pas heel kort he, niet veel getraint nog.



Ik denk dat ik binnenkort maar weer een bezoekje kliniek ga maken om foto's te laten maken van haar benen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:29 



 
Profiel   

word ze hetzelfde bekapt als bij de vorige eigenaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:39 



 
Profiel   

ellepel schreef
word ze hetzelfde bekapt als bij de vorige eigenaar?


Ja, ongeveer hetzelfde. En ze heeft prima goede hoeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:40 



 
Profiel   

Je hebt een heel verhaal geschreven maar in het kort, ze wil wel maar kan niet. Ze heeft overduidelijk een probleem wat haar zoveel pijn doet dat het niet meer gaat. Succes met zoeken, er zijn al goede tips gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:57 



 
Profiel   

Bowo schreef
Door wie is haar zadel gecheckt? Ik vind haar rugbespiering op de laatste foto van oktober niet prettig.

Op de foto’s daarna ook niet. Ik heb zelf ook met een aantal merken boomloos geprobeerd, maar ben erachter gekomen dat het hier niet werk. Wellicht toch eens (tijdelijk) met boom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:08 



 
Profiel   

vierspan schreef
Bowo schreef
Door wie is haar zadel gecheckt? Ik vind haar rugbespiering op de laatste foto van oktober niet prettig.

Op de foto’s daarna ook niet. Ik heb zelf ook met een aantal merken boomloos geprobeerd, maar ben erachter gekomen dat het hier niet werk. Wellicht toch eens (tijdelijk) met boom?


Ik snap wat je bedoelt, nu heeft van zadel wisselen niet zo veel zin, ik rijd haar nu niet meer. Ik heb trouwens een Karlslund zadel..
Als ze weer helemaal goed in haar vel zit ga ik haar weer trainen en dan komen de spieren hopelijk vanzelf, anders ga ik inderdaad kijken naar een ander zadel kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:13 



 
Profiel   

Ik zou pssm1 en pssm2 juist wel laten uitsluiten, beide hebben heel veel verschillende soorten symptomen en uitingen. Elk paard kan er anders op reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:16 



 
Profiel   

Change3x schreef
Ik zou pssm1 en pssm2 juist wel laten uitsluiten, beide hebben heel veel verschillende soorten symptomen en uitingen. Elk paard kan er anders op reageren.


PSSM1 is ze al negatief voor getest, pssm2 kan ik nog laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:40 



 
Profiel   

Stilstaan en staken kan zoveel zijn en die zoektocht is lastig.... Mijn merrie stopte ook, en daar is uiteindelijk een rectale scan gedaan om enig beeld van de SI gewrichten te krijgen (die zijn niet op de röntgen te zien en ook met scan kan je niet alles zien maar wel meer dan op de foto). Bij haar bleek het artrose te zijn bij heiligbeen en nog iets ter hoogte van SI (maar niet si zelf). Wellicht is dat nog een optie om SI na te laten kijken bij een kliniek die dat kan.

Vervelend probleem en je doet zo je best... Verder kan dit stilstaan ook voortkomen uit scheefheid of missen van voldoende balans, en kan gericht rechtrichten (eerst aan de hand) ook wat helpen. Maar ik zelf eerst willen uitsluiten of het echt niet iets anders is, vooral ook vanwege die vele spanning die ze in haar rug vertoond.

Sterkte!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:43 



 
Profiel   

Iemand hierboven zei spat. Heb je dat al uitgesloten? In een aantal oudere bloedlijnen in NL kwam spat namelijk best veel voor en aangezien je zegt dat ze uit een natuurgebied komt, zou het kunnen dat daar weinig aandacht is besteed aan fokbeleid, het fokdoel is daar immers anders (grazers) dan bij iemand die rijpaarden fokt. Pijn toont zich ook vaak in andere delen van het lijf omdat ze gaan compenseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:52 



 
Profiel   

Allereerst wat ben jij een lief baasje dat je zo goed naar je paard luistert.
Zet de achterbenen SI en het achterste deel van haar rug op de foto.
Kijk eens wat een acupuncturist kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:01 



 
Profiel   

Je vertelde dat ze kort behandeld is geweest voor maagzweren, haar humeur knapte op, maar rijden geen verbetering. Mogelijk heeft ze nogsteeds last van de maagzweren? Hoe lang heb je een kuur gegeven? Maagklachten gaan vaak samen met rugklachten. Als een paard last heeft van zijn maag verkrampen spieren en is lopen, met name draf en galop geen pretje. Bij mijn paard uitte haar maagklachten ook in heftig staakgedrag, kaken op slot en stijf. Haar rugpees bleek uiteindelijk ook ontstoken. Ze reageerde ook heftig op drukplekken langs de wervelkolom. Helemaal verhuizen, andere kudde brengt stress met zich mee. Als je maagzweren wil uitsluiten zou ik haar scopen. Veel sterkte met de zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:12 



 
Profiel   

Pumpkins schreef
Je vertelde dat ze kort behandeld is geweest voor maagzweren, haar humeur knapte op, maar rijden geen verbetering. Mogelijk heeft ze nogsteeds last van de maagzweren? Hoe lang heb je een kuur gegeven? Maagklachten gaan vaak samen met rugklachten. Als een paard last heeft van zijn maag verkrampen spieren en is lopen, met name draf en galop geen pretje. Bij mijn paard uitte haar maagklachten ook in heftig staakgedrag, kaken op slot en stijf. Haar rugpees bleek uiteindelijk ook ontstoken. Ze reageerde ook heftig op drukplekken langs de wervelkolom. Helemaal verhuizen, andere kudde brengt stress met zich mee. Als je maagzweren wil uitsluiten zou ik haar scopen. Veel sterkte met de zoektocht!


Ik zou hier inderdaad ook nog wat aandacht aan besteden.
Maagzweren bestrijden en daarna managen is best een klus die wat tijd in beslag neemt.

Medicatie dient zorgvuldig op en afgebouwd te worden.

Vervolgens een fijn beleid samenstellen voor je paard.
Ik krijg voor mijn paarden voedingsadvies van Anne van Eqinful.
Zij heeft zelf ook IJslanders.

Even een buiging voor jou…. Ik begrijp dat de moed je soms in de schoenen zakt. Maar de aanhouder wint!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:22 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Klinkt als een zachte weefsels rugprobleem. Dus de banden van de rug.

Kom ik weer met DLSD/ESPA. Ik ben daar een Paso aan verloren, en ik herken veel van de symptomen.
DSLD begint regelmatig in de rug, de 'verweking' van de pezen in de benen komt dan pas later. Ook mijn Paso begon op jonge leeftijd met staken, en liep in de wei in stap achter de rest aan, liep nooit mee te dollen.

Er is geen enkele bloedtest die DSLD aantoont, de enige manier om (bij leven) DSLD aan te tonen is een biopt te nemen van de peesplaat in de nek. Welke DA in NL dat doet weet ik niet, het is een Amerikaanse 'uitvinding'.

Wat je zóu kunnen doen is alle pezen van de benen laten scannen. Vaak zie je daar toch ook al schade aan.

Maak eens een foto op harde grond, zodat de koten ook zichtbaar zijn?



Dit zou inderdaad kunnen. Deze ziekte schijnt ook bij IJslanders voor te komen.

Spat uitsluiten is misschien ook een goede. Een veearts zei een tijd terug dat zij geen IJslanders zonder spat kende.

Een echo om het SI te checken zou je ook nog kunnen doen.

Is het zeker dat de maagzweren weg zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:27 



 
Profiel   

Als ik het goed lees zijn overal al foto's van gemaakt, maar geen echo?

Mijn oudste pony heeft slijtage in zijn rug. Dit hebben ze kunnen bekijken door een inwendige (rectale) echo te doen. Met zo'n echo kunnen ze ook het Si-gewricht bekijken. Wie weet zou dat nog een optie zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 14:41 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Stilstaan en staken kan zoveel zijn en die zoektocht is lastig.... Mijn merrie stopte ook, en daar is uiteindelijk een rectale scan gedaan om enig beeld van de SI gewrichten te krijgen (die zijn niet op de röntgen te zien en ook met scan kan je niet alles zien maar wel meer dan op de foto). Bij haar bleek het artrose te zijn bij heiligbeen en nog iets ter hoogte van SI (maar niet si zelf). Wellicht is dat nog een optie om SI na te laten kijken bij een kliniek die dat kan.

Vervelend probleem en je doet zo je best... Verder kan dit stilstaan ook voortkomen uit scheefheid of missen van voldoende balans, en kan gericht rechtrichten (eerst aan de hand) ook wat helpen. Maar ik zelf eerst willen uitsluiten of het echt niet iets anders is, vooral ook vanwege die vele spanning die ze in haar rug vertoond.

Sterkte!!


Ik zal eens met mijn kliniek bellen of ze SI gewricht kunnen checken (ik vermoed van wel) en dan ga ik dat zeker doen! Dank je wel!


Nado schreef
Iemand hierboven zei spat. Heb je dat al uitgesloten? In een aantal oudere bloedlijnen in NL kwam spat namelijk best veel voor en aangezien je zegt dat ze uit een natuurgebied komt, zou het kunnen dat daar weinig aandacht is besteed aan fokbeleid, het fokdoel is daar immers anders (grazers) dan bij iemand die rijpaarden fokt. Pijn toont zich ook vaak in andere delen van het lijf omdat ze gaan compenseren.


Fenja is wel goed gefokt hoor, maar ze is daarna in een begrazingsgebied opgegroeid.
Spat lijkt me niet, ze is niet kreupel, de DA heeft ook buigproeven en kreupelheids testen gedaan, was niets aan te zien.


Morganlefay schreef
Allereerst wat ben jij een lief baasje dat je zo goed naar je paard luistert.
Zet de achterbenen SI en het achterste deel van haar rug op de foto.
Kijk eens wat een acupuncturist kan vinden.


Dank je wel, lief...
Ik vrees dat hier geen acupuncturist is... Altans, niet in de buurt. Frankrijk loopt in sommige dingen nog wat achter op Nederland, ze vinden het ook een stuk minder belangrijk allemaal en de DA's denken niet echt mee. Dat maakt het wat lastiger.


Pumpkins schreef
Je vertelde dat ze kort behandeld is geweest voor maagzweren, haar humeur knapte op, maar rijden geen verbetering. Mogelijk heeft ze nogsteeds last van de maagzweren? Hoe lang heb je een kuur gegeven? Maagklachten gaan vaak samen met rugklachten. Als een paard last heeft van zijn maag verkrampen spieren en is lopen, met name draf en galop geen pretje. Bij mijn paard uitte haar maagklachten ook in heftig staakgedrag, kaken op slot en stijf. Haar rugpees bleek uiteindelijk ook ontstoken. Ze reageerde ook heftig op drukplekken langs de wervelkolom. Helemaal verhuizen, andere kudde brengt stress met zich mee. Als je maagzweren wil uitsluiten zou ik haar scopen. Veel sterkte met de zoektocht!

Zou kunnen dat ze nog steeds last heeft van maagzweren, maar de DA zei dat het erg krachtig (en vooral duur, haha) spul is en dat na die week je echt wel wat verbetering zou moeten zien, maar ik weet niet of dat klopt. Fenja lijkt zelfs steeds slechter te worden. De rit na de maagzweer kuur was iig de ergste in haar gedrag tot nu toe.

Ik heb een lijst gemaakt van al jullie tips en ik ga ze allemaal langs om uit te kunnen sluiten, en dan vinden we hopelijk vanzelf het probleem. Als jullie nog meer suggesties hebben hoor ik het heel graag, ik waardeer het enorm dat jullie zo meedenken!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 15:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 216 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen