Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Een gal of overvulde peesschede

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik lees hier op bokt veel over gallen en overvulde peesschedes maar hoe weet je nu wanneer t paard een gal heeft of een overvulde peesschede?

Zie foto.
Ik heb hier een echo van laten maken en gelukkig niks te zien op de echo. Paard loopt niet kreupel.
Volgens de DA een overvulde peesschede waar nu (2e echo laten maken) bindsweefsel / littekenweefsel inzit waardoor de zwelling niet weg zal gaan.

Maar ik twijfel of t geen gal is, mijn hoefsmid blijft zeggen dat het een gal is. Hoe herkennen jullie het verschil tussen een gal en overvulde peesschede?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 11:01 



 
Profiel   

Een gal is hetzelfde als een overvulde peesschede.

Het vocht kan anatomisch gezien niet in een schede blijven en wordt naar boven en/of onderen gedrukt waardoor er een bult ontstaat.

Het hoeft niet onschuldig te zijn, als een gal plotseling ontstaat kan het een teken zijn van een nieuwe blessure. Bij mijn vorige paard was dit het geval. Op echo was toen niets te zien (behalve vocht) maar bij een kijkoperatie van de pees bleek er een beginnende scheur te zitten. Toen deze blessure hersteld was, was de gal ook weer weg.
In jouw geval kan het littekenweefsel de schede irriteren. Zo'n schede is namelijk nauw en omsluit de pezen. Zodra die pezen een beetje dikker worden, bijv. door irritatie of door littekenweefsel, kan dit minder soepel door de schede schuiven bij beweging. Dat geeft irritatie en vocht. Dat vocht wordt uit de schede gedrukt en daardoor krijg je een gal.


Laatst bijgewerkt door Odysseus op 23-03-23 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 11:05 



 
Profiel   

Een gal en overvulde peesschede kunnen precies hetzelfde zijn. In dit geval denk ik ook dat dit zo is, ze bedoelen hetzelfde maar geven er een andere naam aan.
Belangrijkste is dat je met de dierenarts kijkt of er ergens schade is wat het vocht veroorzaakt.

Mijn merrie heeft na een peesblessure altijd een gal gehouden, deze wordt soms wat meer en soms wat minder. Maar ondanks dat de blessure als genezen is verklaard door de dierenarts blijft er een vochtbult zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 11:05 



 
Profiel   

Josien_ schreef
Een gal en overvulde peesschede kunnen precies hetzelfde zijn. In dit geval denk ik ook dat dit zo is, ze bedoelen hetzelfde maar geven er een andere naam aan.
Belangrijkste is dat je met de dierenarts kijkt of er ergens schade is wat het vocht veroorzaakt.

Mijn merrie heeft na een peesblessure altijd een gal gehouden, deze wordt soms wat meer en soms wat minder. Maar ondanks dat de blessure als genezen is verklaard door de dierenarts blijft er een vochtbult zitten.


DA heeft 2 x een echo gemaakt en er is geen schade te zien. Volgens de DA alleen een ontsteking en door het bindweefsel blijft de bult aanwezig
Deze voelt niet warm en wordt na het rijden niet dikker. Ik voel dit dagelijks na en been is rondom mooi dun.
Ik mag van de DA weer het werk oppakken na revalidatie en opbouwschema

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 11:23 



 
Profiel   

Odysseus schreef
Een gal is hetzelfde als een overvulde peesschede.

Het vocht kan anatomisch gezien niet in een schede blijven en wordt naar boven en/of onderen gedrukt waardoor er een bult ontstaat.

Het hoeft niet onschuldig te zijn, als een gal plotseling ontstaat kan het een teken zijn van een nieuwe blessure. Bij mijn vorige paard was dit het geval. Op echo was toen niets te zien (behalve vocht) maar bij een kijkoperatie van de pees bleek er een beginnende scheur te zitten. Toen deze blessure hersteld was, was de gal ook weer weg.
In jouw geval kan het littekenweefsel de schede irriteren. Zo'n schede is namelijk nauw en omsluit de pezen. Zodra die pezen een beetje dikker worden, bijv. door irritatie of door littekenweefsel, kan dit minder soepel door de schede schuiven bij beweging. Dat geeft irritatie en vocht. Dat vocht wordt uit de schede gedrukt en daardoor krijg je een gal.


Volgens de DA waren de pezen in tact en zat t littekenweefsel in de peesschede niet aan de pezen. De bult zit er inmiddels al bijna 1 jaar en veranderd niet qua dikte. Vanalles geprobeerd maar bult voelt hard aan enblijft stabiel. Rest van het been is mooi dun.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 11:26 



 
Profiel   

Een gal is hetzelfde als een overvulde peesschede. In de volksmond wordt het vaak een gal genoemd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 11:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen