tetanusvaccinatie zonder influenza

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:33

zoveel mensen die alleen tetanus willen enten en dan een producent die gewoon daarmee stopt. Heel onlogisch!
Zelf baal ik hier ook van.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:35

DottyBokt schreef:
Ik heb een review achtergelaten op de facebookpagina van dit bedrijf, met het verzoek of ze een ander enkelvoudig vaccin tegen tetanus kunnen leveren.


Een farmaceut kan geen ander vaccin leveren als ze hun eigen vaccin niet meer produceren, dus dat kan niet. En de kans dat ze een gestopte productielijn weer gaan opstarten is ook nihil.

Meeste mensen enten jaarlijks influenza (en dat kan wel zonder tetanus) en doen dan 1x per 3 jaar de combi. Er zal weinig vraag naar los tetanus zijn en dat een farmaceut geen trek heeft in een productielijn die meer stilstaat dan draait is ook logisch.

Je kan beter aan je DA vragen of het tetanusvaccin voor mensen bruikbaar is voor paarden. Aangezien het dezelfde bacterie is zou dat mogelijk moeten zijn, en als er geen veterinair product is mág een DA een humaan product gebruiken.

DottyBokt
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:48

Eerlijk gezegd denk ik dat je gelijk hebt. Ergens hoop ik toch tegen beter weten in dat er toch nog enkelvoudige vaccins tegen tetanus beschikbaar zullen komen. Daarin zal ik vast niet de enige zijn.

Wat de onderstaande tip van jou betreft, daar ben ik je dankbaar voor en ga ik met mijn dierenarts bespreken. Hopelijk met succes :).

Je kan beter aan je DA vragen of het tetanusvaccin voor mensen bruikbaar is voor paarden. Aangezien het dezelfde bacterie is zou dat mogelijk moeten zijn, en als er geen veterinair product is mág een DA een humaan product gebruiken.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:05

Overigens is het een vaccin met geinactiveerd toxine, en niet een vaccin met dode of verzwakte bacterie.

Een DA zou dus wel goed moeten onderzoeken of de humane versie het toxine op dezelfde manier geinactiveerd heeft als de paardenversie, om er zeker van te zijn dat je ook de gewenste immuunresponse krijgt.

Diergeneeskunde Utrecht zal dat misschien wel weten, daar zou je natuurlijk ook eens een mailtje aan kunnen sturen.

DottyBokt
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:28

Ibbel schreef:
Overigens is het een vaccin met geinactiveerd toxine, en niet een vaccin met dode of verzwakte bacterie.

Een DA zou dus wel goed moeten onderzoeken of de humane versie het toxine op dezelfde manier geinactiveerd heeft als de paardenversie, om er zeker van te zijn dat je ook de gewenste immuunresponse krijgt.

Diergeneeskunde Utrecht zal dat misschien wel weten, daar zou je natuurlijk ook eens een mailtje aan kunnen sturen.


Dank je wel voor deze info en ik ga ook contact opnemen met Diergeneeskunde Utrecht :)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:24

Ibbel schreef:
DottyBokt schreef:
Ik heb een review achtergelaten op de facebookpagina van dit bedrijf, met het verzoek of ze een ander enkelvoudig vaccin tegen tetanus kunnen leveren.


Een farmaceut kan geen ander vaccin leveren als ze hun eigen vaccin niet meer produceren, dus dat kan niet. En de kans dat ze een gestopte productielijn weer gaan opstarten is ook nihil.

Meeste mensen enten jaarlijks influenza (en dat kan wel zonder tetanus) en doen dan 1x per 3 jaar de combi. Er zal weinig vraag naar los tetanus zijn en dat een farmaceut geen trek heeft in een productielijn die meer stilstaat dan draait is ook logisch.

Je kan beter aan je DA vragen of het tetanusvaccin voor mensen bruikbaar is voor paarden. Aangezien het dezelfde bacterie is zou dat mogelijk moeten zijn, en als er geen veterinair product is mág een DA een humaan product gebruiken.



Maar hij is er in combinatie met influenza. De enige optie die ik kan bedenken is als het paard helemaal koekwous gaat op de influenza. Anders krijgen ze gewoon de combi.
Moet zeggen dat het mij niet heel erg trekt, de humane versie injecteren. Dan liever de titertest en alleen als het echt nodig is de combi.

Maar als er onderzoeken oid naar zijn ben ik wel geïnteresseerd

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:42

Eileen, hier gaf de dierenarts dat titreren voor paarden op tetanus niet goed ging.
Ze heeft de reden gegeven maar weet die niet meer goed (iets met NHA)

Maar jij ziet dat dus weer anders?

Mijn ene paard word heel ziek van de normale enting.
geen idee of het van de influenza of de tetanus komt.
Ander merk maakt niets uit.
Hier dus echt met metacam en quidrisol aan de gang en dan nog koorts en verhoging voor een week.
Oke beter dan zo ziek zijn dat je amper op de benen staan... maar ik ebt dus niet meer elk jaar.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:48

eilleen333 schreef:
De enige optie die ik kan bedenken is als het paard helemaal koekwous gaat op de influenza. Anders krijgen ze gewoon de combi.


Daar gaat het dus om, kennelijk zijn er paarden die reageren op de influenza enting. Die paarden worden dus daarvoor niet meer geënt, en werden tot nu toe dan 1x in de 3 jaar tegen tetanus geënt. Die mensen (en paarden) zitten dan nu dus weer met 1x in de 3 jaar een ziek paard.

Ik ent ook maar 1x in de 3 jaar tegen tetanus. Maar ik ent jaarlijks tegen influenza (zonder tetanus dus, en die is gewoon verkrijgbaar) en 1x in de 3 jaar met de combi.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:26

Ibbel schreef:
eilleen333 schreef:
De enige optie die ik kan bedenken is als het paard helemaal koekwous gaat op de influenza. Anders krijgen ze gewoon de combi.


Daar gaat het dus om, kennelijk zijn er paarden die reageren op de influenza enting. Die paarden worden dus daarvoor niet meer geënt, en werden tot nu toe dan 1x in de 3 jaar tegen tetanus geënt. Die mensen (en paarden) zitten dan nu dus weer met 1x in de 3 jaar een ziek paard.

Ik ent ook maar 1x in de 3 jaar tegen tetanus. Maar ik ent jaarlijks tegen influenza (zonder tetanus dus, en die is gewoon verkrijgbaar) en 1x in de 3 jaar met de combi.



Ja precies. Maar je hebt 2-3 dagen iets slap, verhoging of paarden die echt half dood gaan na een enting. Voor die laatste groep is het evt de verantwoorden, maar voor de eerste groep denk ik niet dat het wettelijk mag. Humane middelen zijn ze echt heel erg niet fan van in de wet.
Kijk, als een gewone enting een mogelijke nekslag kan zijn voor een paard, dan wil ik ook best dingen proberen. Maar de humane tetanus inspuiten zonder dat het getest is, vind ik nogal een risico. Als dat misgaat zit je meteen bij de tuchtrechter.