Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

tetanusvaccinatie zonder influenza

 
Profiel   

Dierenarts zou vandaag komen enten voor tetanus.
Ik ent nooit tegen influenza, deed ik bij Isabella (mijn eerste pony) al niet en ook de rest heeft hier enkel steeds om de 2 jaar tetanus gehad.
Mijn jongste pony had nog nooit een enting gehad, dus die heeft tijdje geleden haar eerste tetanus gehad, en moest nu de vervolg injectie krijgen voor haar basis enting zeg maar.

Krijg ik vanmorgen telefoontje van mijn dierenarts, dat de bestelde vaccins niet binnen zijn gekomen.
Maar erger nog, dat deze niet meer leverbaar zijn. Tetanus apart enten kan tegenwoordig niet meer.

Ik heb gelijk een andere praktijk gebeld, maar zij bevestigen dat verhaal.
Nou fraai is dat .
Ik ben dus nu verplicht om, als ik tegen tetanus wil enten, gelijk ook tegen influenza te moeten laten enten, terwijl de oudste pony daar helemaal niet tegen kan.
Maar al was dat niet zo geweest, ik vind het ook onzinnig om influenza te enten, mede omdat ze ten eerste alle 3 de basisentingen dan eerst zouden moeten krijgen en ten tweede omdat ik niet van plan ben ieder jaar te enten ook, omdat tetanus niet zo vaak hoeft.

Influenza heeft in mijn ogen dan ook helemaal geen zin.
Niettemin ik heb nu weinig andere keus, als ik toch de tetanus wil hebben, maar vreemd vind ik het wel.
Nog niet zolang geleden was het tenslotte gewoon mogelijk.

Ik kan ook nergens vinden dat hier wat in veranderd is, dus dacht ik plaats hier eens een oproepje of er meer mensen zijn enkel tetanus enten en die nu tegen dit probleem aan lopen.

Voor nu heb ik trouwens de entingen opgeschort tot nader orde.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 16:09 



 
Profiel   

Mijn pony is maandag nog geënt voor alleen tetanus. De dierenarts vertelde wel dat het inderdaad lang lastig is geweest om aan deze entingen te komen maar dat ze nu weer leverbaar zijn.
Waarom ze ze vaak niet willen bestellen is omdat ze ze weinig verkopen en ze een heel doosje moeten kopen.

Mijn pony heeft hetzelfde. Van de combinatie influenza-tetanus wordt ze dood ziek. Wanneer ik haar los laat enten is er niets aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 16:16 



 
Profiel   

Ze zijn inderdaad lastig of niet te krijgen. Ik doe vaak een teta check (controle van het bloed op antilichamen voor tetanus). Als het nodig is vaccineer ik dan voor tetanus. Maar als die op zijn en ze zijn niet te krijgen zal toch de combinatie enting er in moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 16:23 



 
Profiel   

Toevallig vorige week een kliniek, wat verder uit de buurt, hierover gemaild en bij hun kan enkel tetanusvaccinatie wel. Ervaar al langere tijd dat het lastig is om deze enting apart te krijgen bij mijn eigen dierenartsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 16:26 



 
Profiel   

dit was 5 jaar geleden, toen mijn paard nog leefde, al een probleem.
Het is met meer vaccins moeilijk, de dierenarts moest mijn kat ook een onnodige combi prik geven, omdat niesziektevaccin zonder kattenziekte niet te krijgen was.
Jammer vind ik dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 17:31 



 
Profiel   

Ik woon in België en hier heb ik nooit enkel tetanus kunnen laten vaccineren. De DA moet minimaal 10 dosissen afnemen en zoveel paarden heb ik niet dus blijven ze met rest zitten.
Aangezien er blijkbaar nooit andere mensen hierin geïnteresseerd zijn, krijg ik al jaren njet op het request :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 17:43 



 
Profiel   

Mijn merrie word zeer ziek van vaccinatie.
Dus ik had dat al enkele jaren over geslagen.

Mijn vraag of ze een titter bepaling wilde doen of er nog genoeg tetanus anti stoffen zijn kreeg ik te horen dat dit voor tetanus weinig nut had. Omdat... Oh jee mijn Nah is niet handig.... Iig geen duidelijke waarde zou geven maar altijd aangaf dat er te weinig anti lichamen waren?
En dan schrijft dierenarts eileen hier dat testen wel zinvol is.
Dat brengt mij in verwarring.

Mijn vraag daarna waar word ze veel kans ziek van bij de enting , het tetanus bestanddeel of de influenza was het toch veel kans de tetanus.

Dus hier ook een gecombineerde enting gekregen omdat alleen tetanus dus moeilijk aan te komen was.

Plus metacam en quidrisol om haar ziek worden te verminderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 17:43 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Ik woon in België en hier heb ik nooit enkel tetanus kunnen laten vaccineren. De DA moet minimaal 10 dosissen afnemen en zoveel paarden heb ik niet dus blijven ze met rest zitten.
Aangezien er blijkbaar nooit andere mensen hierin geïnteresseerd zijn, krijg ik al jaren njet op het request :+


Ik woon ook in België en heb wel nog apart kunnen laten vaccineren (zal zo'n 8 maand geleden zijn denk ik). Heb wel een oproep gedaan op FB en een kennis van mij heeft me dan in contact gebracht met haar DA, die me vertelde waar het kon besteld worden. Dat hebben mijn DA'en dan gedaan, maar dan moet je wel DA'en hebben die die moeite willen doen ervoor natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 17:53 



 
Profiel   

Ik bestel standaard 6 tubes Finadyne bij, anders krijgen ze de ene voet niet meer voor de andere gezet :x
Daarom nu om de 3 jaar het combi vaccin. Wordt mij anders te duur als ik deze grap elk jaar moet doen. Voor de paarden zelf ook niet leuk trouwens.

Vroeger nooit problemen gehad met die vaccins. Geen idee wat ze er tegenwoordig voor smeerlapperij induwen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 17:55 



 
Profiel   

Mag ik vragen welke Tetanus vaccins jullie nu nog hebben?

Ik werk bij een veterinaire groothandel, en kopen dus vaccins van verschillende levernaciers in. Maar Tetanus los is niet meer te krijgen.
Ik zal morgen op werk even een lijstje maken van alle Nederlands geregisteerde vaccins.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 18:29 



 
Profiel   

Ik heb echt geen idee wat het merk was.
Het was een groen potje.

Ik weet dat de kliniek 2 doosjes had besteld en ze nog entingen over hadden. Gaat om DAP Bodegraven. Misschien kunnen ze flesjes opsturen voor mensen die het willen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 19:08 



 
Profiel   

Heb je een stickertje in het paspoort?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 19:41 



 
Profiel   

DoretteK schreef
Mag ik vragen welke Tetanus vaccins jullie nu nog hebben?

Ik werk bij een veterinaire groothandel, en kopen dus vaccins van verschillende levernaciers in. Maar Tetanus los is niet meer te krijgen.

Dus het is helaas niet meer te verkrijgen?
Mijn dierenarts wil echt wel moeite doen, had het ook gewoon besteld trouwens, maar kreeg dus niet geleverd en de andere dierenarts had er wel liggen, maar die waren dus al gereserveerd.

Als het per 10 afgenomen moet worden, kan ik vragen of ze mij op een lijst zetten, ik heb er tenslotte al 3 nodig, dus moeten er nog 7 bij komen.

Het gaat mij niet eens zo zeer om het geld, maar vind het gewoon zonde om dingen in mijn pony's te laten spuiten die toch niets doen.
Basis enting influenza wordt momenteel al 3x aangeraden, dus wat heeft dan 1x een vaccin per 3 jaar voor zin? Niets lijkt mij.

Op laatste sticker in paspoort staat Equilis Te dus dat is echt enkel tetanus.

Ik blijf nog even hoop houden dat ik, of via via nog ergens wat kan vinden, of dat mijn dierenarts er nog een stel tegen gaat komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 19:46 



 
Profiel   

Even opgezocht (vooral voor de Belgen onder ons, weet niet of je er vanuit NL kan bestellen), maar die van mij zijn besteld via Medini.be. Ik vaccineer sowieso niet elk jaar, dus ben nu toch weer even voor een tijdje zoet, hopelijk tegen dan weer makkelijker verkrijgbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 21:20 



 
Profiel   

hwn schreef
Even opgezocht (vooral voor de Belgen onder ons, weet niet of je er vanuit NL kan bestellen), maar die van mij zijn besteld via Medini.be. Ik vaccineer sowieso niet elk jaar, dus ben nu toch weer even voor een tijdje zoet, hopelijk tegen dan weer makkelijker verkrijgbaar.

+:)+ Merci!
Ik ga eens horen of ik een DA kan vinden hier in de buurt die eventueel via die site bestelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 08:48 



 
Profiel   

Een paar jaar geleden ook geprobeerd om alleen Tetanus te laten enten; kon, zoals boven al gezegd, alleen als je er 10 tegelijk afnam maar dan nog is het lastig.
De paarden toen maar met de combi laten doen en zit er nu over te denken om hier de Tetacheck te laten doen maar nog geen DA in de buurt gevonden die dat doet...............anders wordt het om de 3 jaar en dan dus de combi want keus is er blijkbaar niet meer. Hopelijk komt het wel weer terug; nu meerdere paarden staan dus dan komen die 10 wel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 09:24 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
hwn schreef
Even opgezocht (vooral voor de Belgen onder ons, weet niet of je er vanuit NL kan bestellen), maar die van mij zijn besteld via Medini.be. Ik vaccineer sowieso niet elk jaar, dus ben nu toch weer even voor een tijdje zoet, hopelijk tegen dan weer makkelijker verkrijgbaar.

+:)+ Merci!
Ik ga eens horen of ik een DA kan vinden hier in de buurt die eventueel via die site bestelt.


Ik ben zelf Belg en mijn DA kon er allesinds geen bestellen enkele maanden geleden -O- Ik ging er gewoon 10 afnemen en dat vond hij geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:06 



 
Profiel   

Volgens mij zijn er best wel een aantal mensen die enkel tetanus willen enten. Ik kan me niet voorstellen dat een dierenarts niet aan 10 paarden zou kunnen komen. In een nieuwsbrief o.i.d. zou zoiets onder de aandacht kunnen worden gebracht.

Soms heb ik ook wel het idee dat dierenartsen zelf erg gehecht zijn aan de (influenza) entingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:49 



 
Profiel   

Ik wil dat ook wel idd, alleen tegen tetanus. Heb nu al een hele tijd niet laten enten maar bescherming tegen tetanus wil ik eigenlijk wel. Vraag me trouwens af waarom het bij mensen maar om de tien jaar hoeft en bij paarden iedere twee jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 11:14 



 
Profiel   

Mijn pony is ook geënt met Equilis Te.

Wat ben ik blij met mij dierenarts zeg. Ik heb gewoon gebeld, ze hebben het besteld en 2 weken later is de enting gezet. Ik hoefde niet eens het hele doosje te betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 11:20 



 
Profiel   

Ik heb het op mijn werk even nagezocht. Ik werk dus bij een veterinaire groothandel en wij leveren aan dierenartsen in Nederland. Voor België kan ik het dus niet zeggen. Echter, vaak is het niet één land waar het niet meer beschikbaar is maar zal het overal worden doorgevoerd.

Equilis TE 10x1 dos van MSD Animal Health is niet meer beschikbaar. MSD is hiermee gestopt in december 2022.

Er is nog beschikbaar: Tetanus serum Intervet 50ml. Is een flacon van 50ml. Een gezond paard zou 7.5ml moeten krijgen. Is een heel stuk duurder dan dat de Equilis TE 10x1 dos was.
Dit is echter passieve immunisatie en geen actieve zoals Equilis TE was.

Verder zijn er in NL nog de influenza+tetanus combinaties:
- Equilis Prequenza TE = combinatie influenza en tetanus. In flesjes of voorgevulde spuiten.
- Proteq-Flu TE van Boehringer Ingelheim
- Equip FT voorgevulde spuiten van Zoetis

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 11:44 



 
Profiel   

Fijn dat je geïnformeerd hebt. Dan is dat ook weer duidelijk. Jammer dat het er niet meer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 12:02 



 
Profiel   

Het komt er dus op neer dat dierenartsen die het nog hebben nog voorraad hadden liggen of het zelf ergens anders (andere da/land) vandaan halen. Erg jammere ontwikkeling dat de enkele niet meer beschikbaar zijn, steeds meer mensen werden hun bewust dat het ook apart kon en nu is het niet meer te krijgen 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 13:16 



 
Profiel   

DoretteK schreef
Ik heb het op mijn werk even nagezocht.


Beetje late reactie, maar was tijdje offline.
Fijn dat je het hebt uitgezocht, dan hoef ik ook niet verder te zoeken.
Wel erg jammer, dat ik nu dus verplicht ben ook influenza te enten, omdat dit echt loos middel is als het ware wanneer je daar niet tegen wilt enten normaal gesproken.

Tot op heden pony's nog niet laten enten.
Misschien dat ik eens ga kijken of dierenarts kan titeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 07:21 



 
Profiel   

Net op Bokt geregistreerd, omdat ook ik bezorgd ben vanwege het niet meer kunnen verkrijgen van een enkelvoudig vaccin tegen tetanus. Mijn dierenarts gaf aan dat het bedrijf wat deze vaccins produceert, de vergunning hiervoor heeft laten stopzetten. Waarom dat bedrijf dit gedaan heeft weet mijn dierenarts niet.
Ik heb een review achtergelaten op de facebookpagina van dit bedrijf, met het verzoek of ze een ander enkelvoudig vaccin tegen tetanus kunnen leveren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-23 11:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen