Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Geen droes wel een abces, ervaringen gevraagd

 
Profiel   

Mkango: ja, vaak wordt direct gedacht aan droes. Maar het kan dus net zo goed alleen van buitenaf zijn veroorzaakt. Of zelfs zoals Zebratreep aangeeft een ontsteking van binnenuit naar buiten door eten oid. Die van mij heeft ook niet de standaard symptomen van droes. Alleen wel het moeilijke eten, maar dat komt denk ik ook door de bult die het bemoeilijkt.

@Zebrastreep: ja, zulke dingen zijn met jonge paarden een drama! Met een dikke baard zie je inderdaad zoiets gauw over het hoofd al helemaal als ze er niet echt heel ziek bij staan. Ik houd nu met meerdere dingen rekening. Ik vind soms dat er te snel wordt uitgegaan van droes terwijl er dus nog tig andere oorzaken kunnen zijn.

Ik moet zeggen dat die jonge merrie van mij het aardig toelaat om eraan te zitten. Maar ik moet oppassen met de “keelriem” van het halster. Zodra dat te strak op de bult is gaat ze hangen (wat ook wel een beetje logisch is). Heb het nu vaak loshangen alleen het scheren zal denk ik wel weer even een klusje worden (is ze ook niet gewend). Ik ga een warmtecompres proberen en trekzalf erop. Hopelijk kan ze dan straks ook weer makkelijker eten doorslikken.

@Sizzle: en toen ook getest op droes voor de zekerheid of dat niet?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:14 



 
Profiel   

Ja, zowel in de neus als het pus zelf
Er was ook verder geen ander paard in de kudde met tekenen van droes.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 24-03-23 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:18 



 
Profiel   

Vergeten te vermelden maar ik weet niet of mijn paard destijds moeite had met slikken ze at prima voor mijn idee.

Ik deed de keelriem vaak los met vervoeren van de wei naar de wasplaats zodat ze geen druk erop had.


Maar het hoeft inderdaad zeker geen droes te zijn , je paard is dan echt wel flink ziek. Mijn stalhouderij zei direct dit is geen droes dit paard is veelte fit. En de andere paarden in de kudde hadden gelukkig niks waar ik toen wel heel bang voor was , maar viel mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:19 



 
Profiel   

Met droes hoeven ze ook niet ziek te zijn hoor.
Mijn paard heeft het net gehad zonder koorts en zonder abces. Een van de buurpaarden had wel een droes abcess maar ook nooit koorts gehad of ziek getoond.
Het kan alle kanten op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:20 



 
Profiel   

@zebrastreep: mijn merrie heeft de bult ook een stukje hoger zitten. Zeg maar tussen haar ‘wangen’ in. Bij de keel zelf niks geks opgemerkt, maar toch het moeilijk slikken.

@sizzle: dus ook positief getest op droes, maar alleen abcessen en geen koorts of moeite met eten?

Ik hoor er inderdaad wisselende verhalen over. Eigenlijk hoopte ik ook een beetje op een positieve test, want dan wist ik in ieder geval wat de oorzaak is. Nu is het nog steeds giswerk. Ik hoop dat als het abces weg is ze gauw weer opknapt en er verder geen gekke dingen meer zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 11:01 



 
Profiel   

Onze hele stal heeft droes gehad deze winter dus ja dat was zeker weten droes.
Sommige paarden worden ook enkel verkouden ervan.

Mijn 2 andere met het abces in de opfok hadden dus geen droes.

Gewoon niet te druk maken nu er zijn echt meerdere redenen voor een abces en als ze niet ziek is dan is de kans groot dat het niet al te gecompliceerd is. Eerst even afwachten of het oprn gaat, netjes verzorgen en grote kans dat het dan over is. Gaat het binnen 14 dagen niet open dan zal de DA het waarschijnlijk zelf wel open maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 11:07 



 
Profiel   

Mijn paard heeft geen droes gehad, het zou ook bijna onmogelijk moeten zijn, want er komen hier geen vreemde paarden of er staan geen paarden in een zeer dichte omgeving van mijn paarden, ook zijn de andere paarden niet ziek geworden..

met deze bult begon het:
[ img ]

en toen ging de huid helemaal los, even in spoilers verder, kunnen mensen zelf weten of ze aanklikken ja/nee:

Spoiler:
[ img ]


dat werd een gat:
Spoiler:
[ img ]


uiteindelijk begon zijn speekselklier eruit te hangen en werd helemaal hard, deze is afgebonden en na een paar dagen eraf geknipt..
Spoiler:
[ img ]



langzaam werd het gat kleiner:
Spoiler:
[ img ]


Daarna heeft hij nog heel lang met een pussende wond gezeten, dit kwam uit 2 gaten, dit spoelde ik elke dag, en als ik in het ene gat ging dan kwam de spoelvloeistof er via het wondje weer uit, via het andere gaatje kam het in zijn mond terecht, uiteindelijk stonden we voor het punt om het toch open te laten maken ( operatief) , en heeft de veearts het nog in stal de pus eruit gedrukt, en toen genas het wonderbaarlijk razendsnel en is de wond dicht gegaan...

Nu is er helemaal niets meer van te zien...maar het leek in het begin met die bult en koorts op droes, maar het is wat anders geweest...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 11:27 



 
Profiel   

@sizzle: ja, precies daar hoop ik wel op dat het zeg gaat knappen. Hopelijk gaat ze dan wat beter eten, want ik kan haar ribben tellen :(

@kimmie: jeetje, wat heftig! Ook een speekselklier eruit, heeft je paard daar geen last van? Die van mij heeft het bijna op dezelfde plaats. Had jouw paard destijds ook moeite met slikken tijdens het eten?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 19:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen