Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voordroog en astma

 
Profiel   

Ik heb een tinker van 9 jaar die zware astma heeft. Hij staat 24/7 buiten ( momenteel op paddock met mudcontrolplaten dus stofvrij, in de zomer paar uur op de weide waar het meestal iets beter gaat),schuilstal met mudcontrolplaten dus zonder bodembedekking. Hooi wordt steeds gestoomd en ipv korrels krijgt hij slobber om stof zoveel mogelijk te beperken. Hij krijgt dagelijks cortisonen en soms ook flexineb met budesonide en atrovent erbij. De cortisonen helpen niet meer. Ik moet steeds de dosis verhogen en na een tijdje heeft ook dit geen effect meer. Vroeger hoestte hij vooral in het voorjaar en de zomer maar nu sinds vorig jaar in elk seizoen. Hij staat op rust want rijden of mennen lukt helemaal niet meer.
Snot heeft hij nooit, wel pompen...
Momenteel hoest hij vooral 's nachts heel erg...
Alle mogelijke onderzoeken werden al gedaan en ook alle mogelijke supplementen zijn ook al de revue gepasseerd...
Ik zou willen overschakelen op voordroog ( wel droge voordroog, bijna hooi ) in de hoop dat dit wat helpt...hij zal hier gegarandeerd wel last van krijgen aan zijn darmen maar ik wil echt alles geprobeerd hebben om hem te helpen...
Heeft er hier iemand ervaring met voordroog en een zwaar astmatisch paard?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:04 



 
Profiel   

Hmm, niet zwaar astmatisch, maar wel eentje die op droog hooi enorm hoest. Heeft wel één keer een zware astmatische aanval gehad van een week of 6 die toen uiteindelijk alleen over ging met prednisolon en dat was nadat hij een weekendje op een stal had gestaan met droog stoffig hooi. Op de vorige stal kreeg hij ook vrij droog hooi. Elke dag hoestte hij wel een beetje en ik had ook last van het hooi als ik het moest vullen in de ruif. Hij stond verder wel 24/7 buiten, maar toch had hij enorm last van het hooi. Nu op zijn nieuwe stal staat hij notabene 's nachts op stal, maar heeft wel alleen maar voordroog. Inderdaad bijna alleen maar van dat mooie droge spul, maar hij reageert hier gewoon niet op. Sinds de verhuizing heeft hij niet meer gehoest. Echt een wereld van verschil. Je zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen om te zien wat het voor jouw paard doet. Qua stof en hoesten maakt het vaak wel degelijk een hoop uit, maar of je paard er goed tegen kan is weer het andere. Als je de mogelijkheid hebt om mooi droog voordroog te proberen lijkt dat me in ieder geval zeker waardevol. Zeker gezien alle andere dingen die je al voor je paard doet. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:17 



 
Profiel   

Ok bedankt voor de info...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:38 



 
Profiel   

Ik lees mee, heb hetzelfde probleem maar de mijne is ook nog eens gevoelig voor hoefbevangenheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:39 



 
Profiel   

Gelukkig is hij nog nooit hoefbevangen geweest en dat ondanks hoge dosissen equipred

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:40 



 
Profiel   

Daar heb je mazzel mee, ik vind het iets verschrikkelijks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:43 



 
Profiel   

Ik heb voordroog en het werkt echt goed, ik was echt klaar met hooi weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:47 



 
Profiel   

Mijn ruin doet het wbt luchtwegen ook echt stukken beter op voordroog dan op hooi. Volgens de stalhouder komt dit doordat het stof meer gebonden is aan het product en minder dwarrelt, waardoor het niet in de neus en luchtwegen terecht komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:53 



 
Profiel   

Het plakt inderdaad meer dus het stof dat erin zit komt minder snel los denk ik ja. Het geheel is van zichzelf al wat natter, ook als je droog kuil hebt. Maar daarnaast zit het ook gewoon netjes verpakt in plastic al die maanden en ligt het niet op een plek stof te vangen. Denk dat dat ook een hele hoop scheelt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 13:01 



 
Profiel   

Voordroog is veel beter met hoest . Zodra ik hooi geef ook al maak ik het nat hoest hij weer

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 13:06 



 
Profiel   

Hier is de uitkomst ook voordroog. Ook daarvan zal je verschillende kwaliteit hebben. Bij onze kudde is het erg wisselend hoe er op voordroog wordt gereageerd qua darmen. Over het algemeen goed, maar de laatste weken is er af en toe wat natte mest. Dus we zijn verschillende soorten aan het testen. Je komt er maar op een manier achter.
Hopelijk is dit voor jouw paard ook een goeie oplossing. Sterkte, ook met zoveel zorgen :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 13:14 



 
Profiel   

Mijn paard hoestte ook toen hij hier kwam, ik had ze op stro en 'losse' baaltjes hooi. Heb een tijdje geprobeerd het hooi nat te maken, maar dat werkte niet afdoende. Op advies van de dierenarts heb ik ze nu op vlas (inloopstal, dus wel 24/7 buiten) en ze krijgen voordroog. Bijna niet te onderscheiden van normaal hooi, en toch heeft m'n paard geen dag meer gehoest. Qua mest ook geen enkel verschil gemerkt.
Dus ik zou het zeker eens proberen! En dan inderdaad op zoek naar een boer die mooie droge baaltjes heeft, dat hele natte, vette zou ik ook liever niet geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 13:17 



 
Profiel   

Mijn Tinker heeft ook last van de luchtwegen. Vooral in het pollenseizoen.
Ze piepte er over en kreeg geen lucht.
Zij staat op voordroog en vanaf half April krijgt ze preventief Pufjes Flixotide tot het einde polseizoen. Half Oktober ongeveer.
Dan doet ze het perfect en nergens last meer van.
Heb je al eens Flixotide geprobeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:03 



 
Profiel   

Mloes schreef
Mijn paard hoestte ook toen hij hier kwam, ik had ze op stro en 'losse' baaltjes hooi. Heb een tijdje geprobeerd het hooi nat te maken, maar dat werkte niet afdoende. Op advies van de dierenarts heb ik ze nu op vlas (inloopstal, dus wel 24/7 buiten) en ze krijgen voordroog. Bijna niet te onderscheiden van normaal hooi, en toch heeft m'n paard geen dag meer gehoest. Qua mest ook geen enkel verschil gemerkt.
Dus ik zou het zeker eens proberen! En dan inderdaad op zoek naar een boer die mooie droge baaltjes heeft, dat hele natte, vette zou ik ook liever niet geven.



Hij krijgt nu onbeperkt gewoon droog hooi...kan ik voordroog ook onbeperkt geven of beter van niet? Hoe doen jullie dat dan...ganse baal direct openmaken en los schudden of gewoon plakken eruit nemen of ganse baal zo in de hooiruif?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:09 



 
Profiel   

OleJon schreef
Mijn Tinker heeft ook last van de luchtwegen. Vooral in het pollenseizoen.
Ze piepte er over en kreeg geen lucht.
Zij staat op voordroog en vanaf half April krijgt ze preventief Pufjes Flixotide tot het einde polseizoen. Half Oktober ongeveer.
Dan doet ze het perfect en nergens last meer van.
Heb je al eens Flixotide geprobeerd?


We hebben al vanalles geprobeerd...balsamic air, zout water, equipred, ventipulmin, budesonide, atrovent, lysomucil...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:10 



 
Profiel   

Ik heb er ook ééntje die erg gehoest heeft, het werd alleen maar erger, ondanks verschillende medicijnen en corticos. Sinds ik haar op voordroog heb staan hoest ze niet meer.

Om te proberen kun je kleine baaltjes of pakjes kopen. Er zijn bijvoorbeeld mini of midi voordroogbalen. Ik haal mijn voordroog altijd bij paardengras.nl dit zijn pakjes van circa 12 kg.

Onbeperkt geven kan, maar wel langzaam opbouwen door het eerst nog met hooi te mengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:11 



 
Profiel   

Soniek schreef
Mloes schreef
Mijn paard hoestte ook toen hij hier kwam, ik had ze op stro en 'losse' baaltjes hooi. Heb een tijdje geprobeerd het hooi nat te maken, maar dat werkte niet afdoende. Op advies van de dierenarts heb ik ze nu op vlas (inloopstal, dus wel 24/7 buiten) en ze krijgen voordroog. Bijna niet te onderscheiden van normaal hooi, en toch heeft m'n paard geen dag meer gehoest. Qua mest ook geen enkel verschil gemerkt.
Dus ik zou het zeker eens proberen! En dan inderdaad op zoek naar een boer die mooie droge baaltjes heeft, dat hele natte, vette zou ik ook liever niet geven.



Hij krijgt nu onbeperkt gewoon droog hooi...kan ik voordroog ook onbeperkt geven of beter van niet? Hoe doen jullie dat dan...ganse baal direct openmaken en los schudden of gewoon plakken eruit nemen of ganse baal zo in de hooiruif?


Onbeperkt hooi wil hier sowieso niet met een shet en een kruising koudbloed. Ik geef meerdere keren per dag in slowfeeders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:33 



 
Profiel   

Soniek schreef
Mloes schreef
Mijn paard hoestte ook toen hij hier kwam, ik had ze op stro en 'losse' baaltjes hooi. Heb een tijdje geprobeerd het hooi nat te maken, maar dat werkte niet afdoende. Op advies van de dierenarts heb ik ze nu op vlas (inloopstal, dus wel 24/7 buiten) en ze krijgen voordroog. Bijna niet te onderscheiden van normaal hooi, en toch heeft m'n paard geen dag meer gehoest. Qua mest ook geen enkel verschil gemerkt.
Dus ik zou het zeker eens proberen! En dan inderdaad op zoek naar een boer die mooie droge baaltjes heeft, dat hele natte, vette zou ik ook liever niet geven.



Hij krijgt nu onbeperkt gewoon droog hooi...kan ik voordroog ook onbeperkt geven of beter van niet? Hoe doen jullie dat dan...ganse baal direct openmaken en los schudden of gewoon plakken eruit nemen of ganse baal zo in de hooiruif?



Mijn Tinker krijgt onbeperkt. Gewoon een plak in een net

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:51 



 
Profiel   

Benita schreef
Ik heb er ook ééntje die erg gehoest heeft, het werd alleen maar erger, ondanks verschillende medicijnen en corticos. Sinds ik haar op voordroog heb staan hoest ze niet meer.

Om te proberen kun je kleine baaltjes of pakjes kopen. Er zijn bijvoorbeeld mini of midi voordroogbalen. Ik haal mijn voordroog altijd bij paardengras.nl dit zijn pakjes van circa 12 kg.

Onbeperkt geven kan, maar wel langzaam opbouwen door het eerst nog met hooi te mengen.


Krijgt je paard nu nog medicatie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 15:27 



 
Profiel   

Ik geef het ook gewoon onbeperkt. Juist om te voorkomen dat hij voernijd krijgt of gaat schrokken bij een nieuw portie. Eventueel kun je het in een slowfeeder met kleine maas doen om het eten wat te vertragen. Verspreiden over meerdere netjes helpt ook, vaak is het laatste deel van het net het moeilijkste dus dan heeft je paard niet 1x een moeilijk stuk, maar misschien wel 2, 3 of 4 keer afhankelijk van hoeveel netjes je maakt.

Het rustig opbouwen en eerst mengen met hooi is wel aan te raken. Het is vaak toch een stuk rijker en het maagdarmkanaal moet de tijd krijgen om te wennen aan het nieuwe spul. Zeker vanwege het fermitatieproces van kuil waar niet alle paarden het goed op doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:03 



 
Profiel   

Mijn oude merrie moest hooi hebben omdat ze zich onderscheet. Je moest eens weten hoeveel ik heb gehoest in die tijd........

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:06 



 
Profiel   

Hier staan ze standaard nu op voordroog (2 trekpaarden en een PRE) omdat de pre gaat hoesten van hooi en ik geen mogelijkheid heb tot weken.
Zorg voor mooi droog voordroog die laag in suiker is, en dan zou er geen probleem moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 13:01 



 
Profiel   

Ik weet niet of het al genoemd is, want heb even geen tijd om het hele topic door te lezen, maar ligt het hooi opgeslagen in hetzelfde gebouw and waar de schuilstal is? Dit zorgt namelijk ook voor veel stof inademen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 13:06 



 
Profiel   

Soniek schreef
Benita schreef
Ik heb er ook ééntje die erg gehoest heeft, het werd alleen maar erger, ondanks verschillende medicijnen en corticos. Sinds ik haar op voordroog heb staan hoest ze niet meer.

Om te proberen kun je kleine baaltjes of pakjes kopen. Er zijn bijvoorbeeld mini of midi voordroogbalen. Ik haal mijn voordroog altijd bij paardengras.nl dit zijn pakjes van circa 12 kg.

Onbeperkt geven kan, maar wel langzaam opbouwen door het eerst nog met hooi te mengen.


Krijgt je paard nu nog medicatie?


Nee, door de voordroog was het niet meer nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 13:37 



 
Profiel   

Als gestoomd hooi niet helpt dan zal voordroog waarschijnlijk ook geen zoden aan de dijk zetten...

Voordroog bevat nog steeds schimmels. Het stof is veel minder dat klopt. Maar als je hooi stoomt heb je geen stof en geen schimmels.

Daarnaast zijn er ook paarden die absoluut niet tegen voordroog kunnen en hier koliek van krijgen.

Wanneer je paard er tegen kan en je van droog hooi afkomt naar voordroog dan zal het vast helpen! Maar ik lees eigenlijk dat jij alles al geprobeerd hebt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 13:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen