Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Voordroog en astma

 
Profiel   

Mijn astmapatiënt doet het goed op voordroog-hooi.

Wat TS beschrijft over haar paard gaat wel wat verder dan 'astma'. Het leest of is het dier ernstig dampig.
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/verzor ... ij-paarden
De prognoses voor ernstig dampige paarden zijn niet gunstig, herstellen kan niet meer en helaas wordt het wel af en toe een stukje slechter.

Hopelijk biedt voordroog je nog wat mooie tijden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:03 



 
Profiel   

Link werkt niet :-(

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:14 



 
Profiel   

Love2sk8 schreef
Ik weet niet of het al genoemd is, want heb even geen tijd om het hele topic door te lezen, maar ligt het hooi opgeslagen in hetzelfde gebouw and waar de schuilstal is? Dit zorgt namelijk ook voor veel stof inademen.


Neen hooi ligt in een andere stal waar ze niet aankunnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:10 



 
Profiel   

Dees schreef
Mijn astmapatiënt doet het goed op voordroog-hooi.

Wat TS beschrijft over haar paard gaat wel wat verder dan 'astma'. Het leest of is het dier ernstig dampig.
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/verzor ... ij-paarden
De prognoses voor ernstig dampige paarden zijn niet gunstig, herstellen kan niet meer en helaas wordt het wel af en toe een stukje slechter.

Hopelijk biedt voordroog je nog wat mooie tijden.


Ja hij is zwaar ziek...en bij elke zware bijkomende aanval geraken er steeds meer longblaasjes beschadigd. Ik weet dat er een moment komt dat het niet meer paardwaardig is voor hem maar wil toch eerst dit nog eens proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:14 



 
Profiel   

Dat klinkt wel heel heftig inderdaad. Hopelijk kan ander ruwvoer nog wat verlichting brengen. Geen idee waar je woont trouwens, maar de zilte zeelucht aan de kust kan eventueel misschien ook net een beetje extra verlichting bieden. Gewoon iets wat in me opkwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:52 



 
Profiel   

Celebi schreef
Dat klinkt wel heel heftig inderdaad. Hopelijk kan ander ruwvoer nog wat verlichting brengen. Geen idee waar je woont trouwens, maar de zilte zeelucht aan de kust kan eventueel misschien ook net een beetje extra verlichting bieden. Gewoon iets wat in me opkwam.


Jammer genoeg niet aan zee...Belgische binnenland
Ik ga morgen achter een bol droge voordroog en eerst wat dagen mengen met gestoomd hooi en dan gestoomd hooi afbouwen en hopen dat het lukt met zijn darmen...moest ik hem al cortisonenvrij krijgen zou ik al heel blij zijn...het feit dat ik er niet meer mee kan rijden of mennen is het minste van mijn zorgen..zolang ik hem nog maar bij mij kan hebben ben ik al heel blij...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:25 



 
Profiel   

Maar in voordroog zitten nog gewoon schimmelsporen he.... met stomen dood je die maar als je niet meer stoomt blijft dat er gewoon inzitten. Het is alleen minder stof

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:43 



 
Profiel   

Spenk schreef
Maar in voordroog zitten nog gewoon schimmelsporen he.... met stomen dood je die maar als je niet meer stoomt blijft dat er gewoon inzitten. Het is alleen minder stof


Ik heb de indruk dat het toch vooral op alle vormen van stof is dat hij reageert...bv als hij rolt op de weide begint hij ook direct zwaar te hoesten

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:46 



 
Profiel   

Maar in welk opzicht verwacht je dan dat voordroog gaat helpen? Voordroog is nog altijd stoffiger dan gestoomd hooi namelijk.. Er zit altijd wel wat stof in.

Ik dacht eerst dat je niet stoomde, dan is het een verbetering! Maar als je al stoomt heb je eigenlijk al meest stof en schimmelvrije dat je kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:51 



 
Profiel   

Spenk schreef
Maar in welk opzicht verwacht je dan dat voordroog gaat helpen? Voordroog is nog altijd stoffiger dan gestoomd hooi namelijk.. Er zit altijd wel wat stof in.

Ik dacht eerst dat je niet stoomde, dan is het een verbetering! Maar als je al stoomt heb je eigenlijk al meest stof en schimmelvrije dat je kan geven.


Ik kan maar proberen...al de rest heb ik al geprobeerd en ben er nog niet klaar voor om hem af te geven...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 18:11 



 
Profiel   

Soniek schreef
Spenk schreef
Maar in welk opzicht verwacht je dan dat voordroog gaat helpen? Voordroog is nog altijd stoffiger dan gestoomd hooi namelijk.. Er zit altijd wel wat stof in.

Ik dacht eerst dat je niet stoomde, dan is het een verbetering! Maar als je al stoomt heb je eigenlijk al meest stof en schimmelvrije dat je kan geven.


Ik kan maar proberen...al de rest heb ik al geprobeerd en ben er nog niet klaar voor om hem af te geven...

Op de wei zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 18:48 



 
Profiel   

Heftig hoor TS, ik zou ook alles willen proberen, maar ik denk dat je ver aan het einde van je opties zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 18:51 



 
Profiel   

Ik heb na de behandeling met medicijnen en een flexineb mijn paard behandeld voor kpu, hij is zeker positief veranderd. En daarbij mag hij juist geen voordroog alleen hooi en alles wat er op lijkt. Hij hoest nog af en toe een keer met aandraven verder gaat het eigenlijk heel goed. Hij mocht eigenlijk nooit meer op stro maar daar heb ik hem al een jaar weer op staan en dat gaat goed. Hooi moest ik een half uur weken maar ik maak het nu alleen maar flink nat. Misschien heb je er nog iets aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 21:22 



 
Profiel   

Soniek schreef
Ik heb een tinker van 9 jaar die zware astma heeft. Hij staat 24/7 buiten ( momenteel op paddock met mudcontrolplaten dus stofvrij, in de zomer paar uur op de weide waar het meestal iets beter gaat),schuilstal met mudcontrolplaten dus zonder bodembedekking. Hooi wordt steeds gestoomd en ipv korrels krijgt hij slobber om stof zoveel mogelijk te beperken. Hij krijgt dagelijks cortisonen en soms ook flexineb met budesonide en atrovent erbij. De cortisonen helpen niet meer. Ik moet steeds de dosis verhogen en na een tijdje heeft ook dit geen effect meer. Vroeger hoestte hij vooral in het voorjaar en de zomer maar nu sinds vorig jaar in elk seizoen. Hij staat op rust want rijden of mennen lukt helemaal niet meer.
Snot heeft hij nooit, wel pompen...
Momenteel hoest hij vooral 's nachts heel erg...
Alle mogelijke onderzoeken werden al gedaan en ook alle mogelijke supplementen zijn ook al de revue gepasseerd...
Ik zou willen overschakelen op voordroog ( wel droge voordroog, bijna hooi ) in de hoop dat dit wat helpt...hij zal hier gegarandeerd wel last van krijgen aan zijn darmen maar ik wil echt alles geprobeerd hebben om hem te helpen...
Heeft er hier iemand ervaring met voordroog en een zwaar astmatisch paard?



Ja die van mij had dit ook 2 jaar geleden. Op kliniek bleek hij ernstig astma te hebben. Hij heeft daar 3 weken in dampbox gestaan en in totaal 3 maanden onder behandeling van dierenarts. Ook heeft hij prednisolon gehad en sputolisyn en respulmyn.
Na de dampbox in kliniek naar huis gestuurd en overgestapt op voordroog ( wel de wat nattere versie). Stomen was voor mij geen optie, apparaat vind ik te duur en onpraktisch omdat het minimaal 1 uur gestoomd moet worden omdat anders aan de binnenkant van het hooi toch nog fijnstof zit.
Daarnaast moest ik hem iedere dag minimaal een half uur lichte arbeid/ stappen om zijn longen schoon te houden.

Al die tijd is het super goed gegaan en geen medicatie meer gehad.

Gisteren hoorde ik hem voor het eerst weer hoesten, vandaag gelijk dierenarts geweest en heb weer even een kuur van medicatie.

Voordroog heeft hier zeker geholpen!

Mijn paard was overigens eigenlijk al opgegeven, hij was letterlijk 'dampig' zoals vroeger gezegd werd. Een bepaalde waarde moest onder 5% zijn en bij die van mij was het 65%. Bij die van mij is het dus ook goed gekomen! Hoewel alle artsen wel zeggen dat hij door het oog van de naald gekropen is.

Ik heb hele goede ervaringen met de dampbox. Mocht je daar meer over willen weten of weten wat dat kost, kun je mij altijd een pb sturen :)

Mijn paard word overigens volgende week 20 jaar


Laatst bijgewerkt door lissie_zigor op 07-04-23 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 22:08 



 
Profiel   

Dat overstappen op voordroog was overigens op aanraden van de kliniek... Dus vraag mij oprecht af hoe mensen erbij komen dat voordroog stoffig zou zijn ? XD voordroog was volgens de kliniek net zo goed als gestoomd hooi uit zo'n duur apparaat. Echter kunnen paarden soms niet goed tegen voordroog, dus word in dat geval gestoomd hooi aangeraden. Die van mij doet het er gelukkig goed op! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 22:12 



 
Profiel   

Verdere tips van de kliniek waren: zoveel mogelijk buiten. Niet vegen in bijzijn van je paard. Vogelnesten verwijderen. Spinnenwebben verwijderen. Geen bodembedekking

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 22:17 



 
Profiel   

lissie_zigor schreef
Verdere tips van de kliniek waren: zoveel mogelijk buiten. Niet vegen in bijzijn van je paard. Vogelnesten verwijderen. Spinnenwebben verwijderen. Geen bodembedekking


Hij staat hier ook 24/7 buiten met schuilstal zonder bodembedekking ( enkel mudcontrol )
Ik geef nu al 2 weken voordroog en moet zeggen dat het resultaat spectaculair is...nooit verwacht dat het zo'n verschil zou maken..en ik had echt alles al geprobeerd !!!
De eerste week heb ik droge voordroog gegeven ( bijna hooi ) en merkte na 3 dagen al groot verschil, zijn dubbele ademhaling ( dampigheid) was al bijna verdwenen en hoesten was al veel minder..
Nu krijgt hij nattere voordroog en daar doet hij het ook goed op..ik was bang dat hij felle diarree ging krijgen maar tot hiertoe niet. De nattere voordroog ruikt wel zurig en voelt klam aan maar ze lusten het wel graag en hij voelt zich duidelijk veel beter in zijn vel...dus fingers crossed dat het goed blijft gaan..zijn dosis cortisonen is ondertussen al verlaagd naar 1 pilletje per dag...wie weet krijg ik hem medicatievrij
De schade die er al was aan zijn longblaasjes blijft wel natuurlijk maar heel misschien krijg ik hem zo goed dat ik hem terug eens kan inspannen voor de koets voor rustige stapwandeling

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 06:41 



 
Profiel   

lissie_zigor schreef
Dat overstappen op voordroog was overigens op aanraden van de kliniek... Dus vraag mij oprecht af hoe mensen erbij komen dat voordroog stoffig zou zijn ? XD voordroog was volgens de kliniek net zo goed als gestoomd hooi uit zo'n duur apparaat. Echter kunnen paarden soms niet goed tegen voordroog, dus word in dat geval gestoomd hooi aangeraden. Die van mij doet het er gelukkig goed op! :)

Stoffig niet maar kan wel vol schimmels zitten de meeste klinieken raden het daarom af en geven aan gestoomd beste is.

Ook voor de darmen stuk beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 07:01 



 
Profiel   

Fijn dat het zo goed gaat! Alleen natte zure voordroog is ongelooflijk slecht voor de darmen... dus zou daar wel mee uitkijken. Koliek wil je ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 07:02 



 
Profiel   

Spenk schreef
Fijn dat het zo goed gaat! Alleen natte zure voordroog is ongelooflijk slecht voor de darmen... dus zou daar wel mee uitkijken. Koliek wil je ook niet.


Echt nat is het niet...eerder klam...( wel nog geschikt voor paarden )
Spijtig genoeg momenteel hier niet aan droge voordroog te geraken...wachten tot nieuwe oogst

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 07:16 



 
Profiel   

Spenk schreef
lissie_zigor schreef
Dat overstappen op voordroog was overigens op aanraden van de kliniek... Dus vraag mij oprecht af hoe mensen erbij komen dat voordroog stoffig zou zijn ? XD voordroog was volgens de kliniek net zo goed als gestoomd hooi uit zo'n duur apparaat. Echter kunnen paarden soms niet goed tegen voordroog, dus word in dat geval gestoomd hooi aangeraden. Die van mij doet het er gelukkig goed op! :)

Stoffig niet maar kan wel vol schimmels zitten de meeste klinieken raden het daarom af en geven aan gestoomd beste is.

Ook voor de darmen stuk beter.


Ik had heel mooi gewoon onverpakt hooi en zelfs na 3 jaar alles stomen bleek dit nog niet voldoende te zijn... ik ben ook voorstander van gewoon hooi maar moet mogelijk zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 07:18 



 
Profiel   

Tja mijn kliniek gaf aan dat doodgaan aan koliek erger was dan de astma... maar let wel mijn paard kan dus niet tegen voordroog krijgt daar koliek van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 07:22 



 
Profiel   

Wel interessant dat het zo ontzettend goed werkt.
En bovenal fijn!
Wanneer het zo erg is heb je niet veel te verliezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 07:28 



 
Profiel   

Spenk schreef
Tja mijn kliniek gaf aan dat doodgaan aan koliek erger was dan de astma... maar let wel mijn paard kan dus niet tegen voordroog krijgt daar koliek van.


Momenteel gaat alles goed dus hopelijk blijft het zo...hij heeft gelukkig nog nooit koliek gekregen en dat ondanks hoge dosissen cortisonen..
Is ook nog afwachten hoe de rest van de kudde ( 2 shetlanders en nog 1 tinker ) reageren op de voordroog..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 07:31 



 
Profiel   

Ninx schreef
Wel interessant dat het zo ontzettend goed werkt.
En bovenal fijn!
Wanneer het zo erg is heb je niet veel te verliezen.

Heb je compleet gelijk in hoor!

Maar als je de rest van de kudde ook het geeft heb je wel met meerdere paarden risico's op darmproblemen als het zure klammige voordroog is dus dat zou ik wel in de gaten houden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 07:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen