Voordroog en astma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3687
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Voordroog en astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:08

Je hebt toevallig wel een kudde van paarden die normaal sneller last hebben van de darmen of sneller dik worden zo te lezen. Dat is misschien lastig met voordroog. Ik hoop dat het goed blijft gaan! Het klinkt in ieder geval veelbelovend! Ik zweer voor de mijne ook bij voordroog. Een beetje klam mag het af en toe wel zijn hoor, dat is niet perse slecht. Per baal wisselt het vaak hoe droog het kuil is wat erin zit. Alleen het hele natte en echt zurige spul zou ik van wegblijven, maar een keer een beetje klam en sterker van geur is niet gek voor voordroog.

Slmt9

Berichten: 4810
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:37

Wat ontzettend fijn dat er zoveel verbetering is. Jammer dat er zo doorgedramd wordt over ‘wat als’ met voordroog. TS doet haar uiterste best en onderzoekt alle opties waarbij ter verbetering van haar paard voorop staan. Ze zal de eerste zijn die constateert wanneer het weer slechter wordt, in welke vorm dan ook.

Ik duim voor je dat je aan goed voordroog kan blijven komen. En ik hoop dat je even iets minder stress, zorgen en spanning mag voelen nu het eindelijk even de wat betere kant op gaat!

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:02

Wat fijn dat het wat beter gaat!!
Stappen en stapritjes zijn juist erg goed om de longen schoon te houden:) zodra dat weer kan, zal ik dat zeker doen!

Die van mij zal ik ook nooit meer intensief kunnen rijden, maar lekkere stapritjes en een drafje zit er nog goed in. Ik vind het belangrijk dat hij paard kan zijn dus bij even gek doen in het land, moet hij daarna niet helemaal gaan pompen en zolang dat goed gaat, blijf ik lekker met hem samen genieten.

Maar heel goed te horen dat voordroog al zo'n verschil maakt!

En inderdaad wat iemand anders hier al zij: het verschilt per baal en soms is het wat natter en dan reageert die van mij er ook nog goed op. Dus kijk gewoon naar wat voor jou paard werkt:)

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:05

Wat super fijn dat de voordroog zo goed werkt! Na zo veel geprobeerd te hebben. Fijn dat je de cortico's iets kan afbouwen, geeft het imuunsysteem ook weer rust denk ik.

amyblub

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-11-15
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Voordroog en astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:36

Hoe gaat het nu met je paardje? :)

Soniek
Berichten: 43
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 09:46

amyblub schreef:
Hoe gaat het nu met je paardje? :)


Voorlopig gaat het heel goed...hij krijgt nu om de andere dag nog 1 pilletje cortisonen en hoop van volgende week hem medicatievrij te krijgen...

Mest is ook nog steeds goed ( misschien ietsje minder hard maar zeker geen diarree ).

Hoesten hoor ik hem niet meer doen..het is nu afwachten wat het deze zomer gaat zijn, dan heeft hij normaal gezien het meeste last...

pol013

Berichten: 9002
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:00

Spenk schreef:
Tja mijn kliniek gaf aan dat doodgaan aan koliek erger was dan de astma... maar let wel mijn paard kan dus niet tegen voordroog krijgt daar koliek van.


Joh er staan massa's stallen op voordroog en die paarden vallen echt niet bij de bosjes neer met koliek. Sterker nog: ik denk dat de meerderheid van de paarden in NL voordroog krijgt. Die paniek is echt ernstig overdreven. (en niet wetenschappelijk te onderbouwen bovendien)

Dat wil niet zeggen dat er géén paarden bestaan die het er niet goed op doen. Maar die zijn duidelijk in de minderheid en dus geen reden om je bij elk paard bij voorbaat al zorgen te maken.

TS: wat fijn dat het zo veel beter gaat met je paard!"
Kijk wel uit met je zoektocht naar heel droge voordroog. Er is namelijk zat 'hooi in folie' te krijgen waar vervolgens wel stofwolken uit vliegen als je het lostrekt.
En als je op zandgrond zit/ koopt is de kans sowieso al vrij groot dat het droger uitgevallen is het afgelopen oogst jaar.

amyblub

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-11-15
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:06

Soniek schreef:
amyblub schreef:
Hoe gaat het nu met je paardje? :)


Voorlopig gaat het heel goed...hij krijgt nu om de andere dag nog 1 pilletje cortisonen en hoop van volgende week hem medicatievrij te krijgen...

Mest is ook nog steeds goed ( misschien ietsje minder hard maar zeker geen diarree ).

Hoesten hoor ik hem niet meer doen..het is nu afwachten wat het deze zomer gaat zijn, dan heeft hij normaal gezien het meeste last...


Wat fijn!! Misschien kan je hem ondersteunen met een beetje probiotica als het zacht blijft, maar fijn dat hij in ieder geval niet diarree heeft :)

Mijn paard staat nu sinds 2,5 week ook op een andere stal waar ze voordroog voeren, echt mooi spul :) Idd ook al flink aan het afbouwen met de Prednisolon, staat nu op 3 pilletjes sinds vandaag en hij doet het super. Ook met rijden geen hoest meer!

Ik durfde het ook niet echt aan, alle verhalen rondom voordroog vond ik dood eng maar achteraf ben ik heeeeeel blij dat ik de gok heb genomen! Eindelijk geen lusteloos, benauwd en hoestend paard meer!!! *\o/*

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:12

pol013 schreef:
Spenk schreef:
Tja mijn kliniek gaf aan dat doodgaan aan koliek erger was dan de astma... maar let wel mijn paard kan dus niet tegen voordroog krijgt daar koliek van.


Joh er staan massa's stallen op voordroog en die paarden vallen echt niet bij de bosjes neer met koliek. Sterker nog: ik denk dat de meerderheid van de paarden in NL voordroog krijgt. Die paniek is echt ernstig overdreven. (en niet wetenschappelijk te onderbouwen bovendien)

Dat wil niet zeggen dat er géén paarden bestaan die het er niet goed op doen. Maar die zijn duidelijk in de minderheid en dus geen reden om je bij elk paard bij voorbaat al zorgen te maken.

TS: wat fijn dat het zo veel beter gaat met je paard!"
Kijk wel uit met je zoektocht naar heel droge voordroog. Er is namelijk zat 'hooi in folie' te krijgen waar vervolgens wel stofwolken uit vliegen als je het lostrekt.
En als je op zandgrond zit/ koopt is de kans sowieso al vrij groot dat het droger uitgevallen is het afgelopen oogst jaar.

Huh waar zie je mij dat zeggen??

Dat ging om mijn paard die meermaals koliek gehad heeft dat daarbij 'doodgaan aan koliek' ernstiger was en ook reëeler. Gezien die regelmatig van voordroog koliek kreeg.

Ik heb het helemaal niet over alle paarden misschien iets beter lezen? Ts gaf aan dat haar paard gevoelig is op de darmen en dan is voordroog wel een groter risico.

Popstra
Berichten: 13774
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Voordroog en astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:41

Verwacht niet dat voordroog volledig stofvrij is.
Tegenwoordig is voordroog vaak echt zo droog het gewoon hooi is en daarbij ook stoffig.
Enigste wat echt vochtig is is koeienkuil en dat moet je niet aan je paard willen voeren

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:07

Je kunt ook voordroog krijgen dat om hooi te worden, eigenlijk net een dagje langer op het land had moeten liggen. Dat is echt geen koeienkuil maar gewoon niet-zo-droog hooi.

Overigens, echte koeienkuil komt ook van ver doorbemest grasfalt, dat is sowieso geen paardenvoer meer. Net zoals je dus kijkt naar de droogte van de sprieten, kijk ook even van welke grond het afkomt. Je wilt echt geen voer hebben van zo'n grasfalt perceel.

Popstra
Berichten: 13774
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Voordroog en astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 21:20

Als je dat niet wil dan kun je beter geen hooi in eigen land kopen want het is hier overal grasfalt!

Tancreda4

Berichten: 24052
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 23:21

Popstra schreef:
Verwacht niet dat voordroog volledig stofvrij is.
Tegenwoordig is voordroog vaak echt zo droog het gewoon hooi is en daarbij ook stoffig.
Enigste wat echt vochtig is is koeienkuil en dat moet je niet aan je paard willen voeren


Klopt. Maar mijn da gaf aan dat t niet altijd een goed alternatief is omdat je ook schimmels gewoon in voordroog hebt en ze daar ook op kunnen reageren.

Neemt niet weg dat ik 't volgende winter wel ook wil proberen, ipv weken.

Fijn dat 't voor sommige wel de oplossing lijkt!

manzano

Berichten: 23954
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 23:27

Alles in plastic fermenteert of het nou net zo droog is als hooi of niet.... daar moet je paard maar net tegen kunnen inderdaad. Mijne niet.... ik stoom mijn hooi ivm hoesten en dat werkt top.

In dit topic kan je denk ik heel veel info vinden: [MD] [INFO] hoestende paarden