Artrose en scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike_VR

Berichten: 491
Geregistreerd: 21-07-09
Woonplaats: Oisterwijk

Artrose en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 10:26

Hoihoi,
Sinds afgelopen maart weet ik dat mijn 10 jarige haflinger merrie Artrose heeft in de sprong.
Ik ben in behandeling bij een goede arts en we zijn bezig met inspuiten en herstel. (Voor hoe ver het mogelijk is natuurlijk) En sinds 3 weken staat ze vierkant op ijzers om te kijken of dat haar wat ondersteunt.
Nu vroeg ik mij af;
Ik scheer haar elke winter helemaal. Ze wordt nogal wollig. Is het nu beter om ivm de kou haar benen niet te scheren? En eventueel een jachtpartoon dit jaar.
In de avond staat ze op stal. Dan zal ook wat temperatuur schelen.
Wat is jullie ervaring?

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:37

Vervelend, artrose. Waarom scheer je haar überhaupt? Heb je daar goed over nagedacht of doe je dat omdat het makkelijk is/ zo hoort?

Ik zou haar niet meer scheren als ik jou was. En op stal staan lijkt me ook niet bevorderlijk voor haar artrose. Liever ergens waar ze 24/7 kan bewegen.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:53

in de avond op stal is geen gek idee, weet je wel dat er ook bewust gerust wordt wat ook belangrijk is bij atrose. scheren is denk ik niet nodig, wel bescherming tegen koude wind en langdurig nat zijn voor de spieren die de atrose plekken ondersteunen

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:55

Ik scheer meestal alleen de borst/onderhals en een klein stukje schouder. Dan kunnen ze warmte kwijt in het werk, maar kan je zonder dekens toe. Zoiets zou voor jou haf mogelijk ook een optie zijn. Als ze door de artrose weinig meer kan/mag dan zou ik helemaal niet scheren.

Wat betreft nachten op stal; ik ben daar in principe niet tegen, maar met een artrosepaard zou ik toch zoeken naar een mogelijkheid waarbij ze ook in de nacht wat kan bewegen/scharrelen. Misschien is een uitloop aan de stal een mogelijkheid?

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:24

dorientjuh schreef:
Vervelend, artrose. Waarom scheer je haar überhaupt? Heb je daar goed over nagedacht of doe je dat omdat het makkelijk is/ zo hoort?

Ik zou haar niet meer scheren als ik jou was. En op stal staan lijkt me ook niet bevorderlijk voor haar artrose. Liever ergens waar ze 24/7 kan bewegen.



Niks meer aan toe te voegen

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Artrose en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:34

Ik scheer mijn paarden nooit, maar dat is je vraag niet.
Hoe te scheren weet ik dan ook niet.
Wel wil ik je , net als de anderen voor mij , aanraden om je pony 24/7 beweging te gunnen.
Mijn paard liep kreupel en er werd artrose in het hoefbeen geconstateerd
Ik heb hem ook eerst op ijzers en zooltjes gezet.
Daarna de keus gemaakt om hem 24/7 buiten te laten. Toen waren ijzers niet meer zo handig.
Een beetje spannend om hem zonder ijzers te zetten, maar het resultaat van 24/7 beweging was verbluffend.
Mijn paard loopt niet meer kreupel , galoppeert en speelt als een jonge ruin (23 jaar) zonder pijnstillers , supplementen en ijzers dus.
Dus mijn tip : Ga voor 24/7 beweging !!!

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Artrose en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:47

Ik zou dan vanwege de kou de benen niet scheren.

24/7 is niet voor elk paard geschikt. Hier eens een merrie gehad die er meer stress van kreeg dan rust. Zou wel idealer zijn om haar 24/7 buiten te hebben staan, maar als het niet kan is de hele dag buiten ook goed.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:51

Flubberboot schreef:
Ik zou dan vanwege de kou de benen niet scheren.

24/7 is niet voor elk paard geschikt. Hier eens een merrie gehad die er meer stress van kreeg dan rust. Zou wel idealer zijn om haar 24/7 buiten te hebben staan, maar als het niet kan is de hele dag buiten ook goed.


Mijn paarden liepen al de hele dag buiten, maar smorgens kwamen ze als planken uit de stal.
24/7 buiten vind inderdaad niet ieder paard fijn.
Daarom een grote schuilstal . Ze lopen dan toch 24/7 en maken zelf uit of ze binnen of buiten staan.
Gelukkig kon ik mijn paarden dit geven, maar niet iedereen heeft deze mogelijkheid .
Maar zoveel mogelijk buiten en de nachten op stal is echt een heel verschil met 24/7 beweging

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Artrose en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:53

Ja dat klopt. Zijn genoeg paarden die dan stijf uit de stal komen en ideaal is het niet. Alleen heeft niet iedereen de mogelijkheid om van stal te wisselen en er moet ook maar net een plekje vrij zijn op een plek wat binnen een eventueel budget past en te doen is kwa reistijd. Je moet soms roeien met de riemen die je hebt en daarbinnen je paard het beste bieden wat je kan.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:56

Reactie ivm gegeven adviezen om 24/7 buiten te gaan houden:

Hoewel ik groot voorstander ben van 24/7 buiten (zoals ik de jonge en gezonde dieren ook houd), heb ik JUIST met een aantal oudere paarden met artrose zeer positieve ervaring met 's nachts op stal.
Ik weet niet of de gedwongen rust nou kwalitatief beter is, of dat het het temperatuurverschil en de droge omgeving zijn ofzo. Maar dit groepje oogt duidelijk fitter én is makkelijker op gewicht te houden (zowel de van nature schralere als de spekkies) als ze 's nachts op stal staan.
Hoe tegenstrijdig het in mijn eigen hoofd ook is; ik zie ze 's morgens minder stijf van stal komen dan dat ze bij 24/7 buiten na een rustperiode zijn, én door de dag heen beter bewegen.

Ik denk trouwens toch dat het de gedwongen rust is, want het verschil is zowel in de zomerdag als in de winter zichtbaar gebleken.

Ik ben er trouwens stomtoevallig achter gekomen dat dit blijkbaar voor dit groepje toch beter werkt.
In eerste instantie een korte periode waarin het hier echt vreselijk nat was en ik stomweg te weinig droge ligplek meer had op sommige weides.
En na die eerste constatering hebben we toch eens verder gekeken hoe 's nachts opstallen uit zou pakken, ook met het oog op de oprukkende wolven in deze regio.


Dus is 24/7 buiten altijd beter? Blijkbaar niet. (en ik was daar altijd héél uitgesproken over qua mening...)

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:56

Flubberboot ik snap je hoor

Maaike_VR

Berichten: 491
Geregistreerd: 21-07-09
Woonplaats: Oisterwijk

Re: Artrose en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 13:21

Bedankt voor jullie reacties.
Wat het scheren betreft is het duidelijk.
Hals, borst, buik om wat warmte kwijt te kunnen is wel fijn als we weer wat mogen doen.
Verder hoef ik hier geen reactie op.

Het 24/7 is voor mijn pony niet altijd een succes. We hebben dit geprobeerd op onze vorige stal. (toen ze nog geen artrose had)
Ze liep dan meerdere malen gewoon door de draad heen om naar binnen te gaan.
Misschien dat een inloopstal een optie is.
Ik houd alle opties open.
Stijf komt ze niet de stal uit.
1,5 jaar geleden liep ze kreupel/niet lekker. En die dierenarts zei peesblessure.
4,5 maand op stal gestaan. En rust. Ook toen kwam ze er niet stijf uit. Ook niet in de winter. Wel werd ze fink baldadig. Daarna heb ik haar weer overdag op de wei gezet en avond stal. En verder stappen aan de hand. Toen gingen we weer wat vooruit. Achteraf blijkt dat ze toen ook al artrose had. (Lang verhaal, gewoon een prutsers van een dierenartsen)
Dus in maart naar nieuwe arts gegaan. En die helpt ons vooruit.
Morgen heb ik weer een afspraak.
Dan ga ik verdere opties bespreken betreft stalling.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:30

Flubberboot schreef:
Ik zou dan vanwege de kou de benen niet scheren.

24/7 is niet voor elk paard geschikt. Hier eens een merrie gehad die er meer stress van kreeg dan rust. Zou wel idealer zijn om haar 24/7 buiten te hebben staan, maar als het niet kan is de hele dag buiten ook goed.


de mijne idem, die kreeg gewoon geen rust lag in de box ook binnen half uur languit in diepe slaap dat stalhouder dacht dat ze er niet meer was, die kreeg regelmatig hartkleppen test daardoor ;) ;) :D :D

Maaike_VR

Berichten: 491
Geregistreerd: 21-07-09
Woonplaats: Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 13:34

speurneusc schreef:
Flubberboot schreef:
Ik zou dan vanwege de kou de benen niet scheren.

24/7 is niet voor elk paard geschikt. Hier eens een merrie gehad die er meer stress van kreeg dan rust. Zou wel idealer zijn om haar 24/7 buiten te hebben staan, maar als het niet kan is de hele dag buiten ook goed.


de mijne idem, die kreeg gewoon geen rust lag in de box ook binnen half uur languit in diepe slaap dat stalhouder dacht dat ze er niet meer was, die kreeg regelmatig hartkleppen test daardoor ;) ;) :D :D


Dat is herkenbaar. Sinds dat ik haar heb houd ze van dutjes :+
Afbeelding

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:36

Maaike_VR schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
Wat het scheren betreft is het duidelijk.
Hals, borst, buik om wat warmte kwijt te kunnen is wel fijn als we weer wat mogen doen.
Verder hoef ik hier geen reactie op.

Het 24/7 is voor mijn pony niet altijd een succes. We hebben dit geprobeerd op onze vorige stal. (toen ze nog geen artrose had)
Ze liep dan meerdere malen gewoon door de draad heen om naar binnen te gaan.
Misschien dat een inloopstal een optie is.
Ik houd alle opties open.
Stijf komt ze niet de stal uit.
1,5 jaar geleden liep ze kreupel/niet lekker. En die dierenarts zei peesblessure.
4,5 maand op stal gestaan. En rust. Ook toen kwam ze er niet stijf uit. Ook niet in de winter. Wel werd ze fink baldadig. Daarna heb ik haar weer overdag op de wei gezet en avond stal. En verder stappen aan de hand. Toen gingen we weer wat vooruit. Achteraf blijkt dat ze toen ook al artrose had. (Lang verhaal, gewoon een prutsers van een dierenartsen)
Dus in maart naar nieuwe arts gegaan. En die helpt ons vooruit.
Morgen heb ik weer een afspraak.
Dan ga ik verdere opties bespreken betreft stalling.

Fijn dat ze niet stijf of kreupel de stal uit komt! Maakt het alweer een stuk makkelijker!

Zo had ik er eentje die gewoon bij het draad bleef wachten, of als een malle ging rennen. Weigerde ook te eten als ze na haar "bedtijd" nog buiten stond :j Aparte was dat :')

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Artrose en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:10

Mijn paard heeft artrose in de knie. Ik scheerde altijd een jachtpatroon inclusief de streep over de knie en achterbeen. Sinds de artrose gewoon het jachtpatroon zonder de knie. Ik weet niet of het helpt maar het voelt wel beter zo.