Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

gebit met diastase pony van 25 jaar

 
Profiel   

Goedemorgen,

Zit met een groot vraagteken wat betreft mijn 25 jarige pony. Hij tobt al een tijd met diastasen en zijn gebit. Nu is het zo dat er een kies scheef staat (richting wang, dit is al gevijld zodat het niet scherp is) maar hij is ook nog los gaan zitten. Pony eet al niet denderend en is ook al bekend met ppid en andere kwalen. Daarbij zit er een enorm gat in zijn hoektand. Dieren/tandarts raad aan rontgen foto's te maken en ze er (waarschijnlijk) beiden uit te halen.
Maar ik vind het nogal wat, pony moet hiervoor naar de kliniek. Eventueel kan de kies wel op locatie.
Ben benieuwd naar ervaringen, hoe snel knappen ze op, hoe ingrijpend is het?
Pony is trouwens met pensioen en hoeft geen bit meer in of dergelijke.
Maar ook naar goede ervaring met een tandarts of prijzen. Zag dat VPGC al meer dan 1000 euro vraagt en schrok daar nogal van.


Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 29-03-23 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:04 



 
Profiel   

Toevallig is er vorige week een kies getrokken bij mijn paard. Kies was gebroken en moest op de kliniek getrokken. Het trekken was mislukt en uiteindelijk is de kies gestempeld.

Hij lijkt niet veel napijn te hebben. Kosten al met al 1960 euro, dit is inclusief 2 nachten op de kliniek.

Bij het uitwerken van de verdoving kon hij ook meteen weer goed eten.

Paard is overigens 18 en het is gebeurd bij kliniek Emmeloord.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:07 



 
Profiel   

Bij mijn pony zijn alle tanden en later ook 3 kiezen getrokken, in meerdere keren. Alles gewoon thuis en herstel was erg snel. Je moet er wel rekening houden dat tanden/kiezen die naast de getrokken zitten minder steun hebben en dus los kunnen gaan zitten bij een ouder gebit.

Waarom moeten er foto’s gemaakt worden? Bij los of groot gat is wel duidelijk dat het niks meer wordt toch..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:11 



 
Profiel   

Ik denk dat ze röntgenfoto's nemen om te kijken of er een ontsteking zit? Als dit zo is, is de noodzaak om ze eruit te halen groter dan als ze gewoon scheef staan. Voor het herstel enz hoef je het niet te laten. Dat is echt goed te doen en ze hebben vaak nauwelijks last en eten dezelfde dag al weer.
Ik vond vooral de kosten pijnlijk :=.
De Lingehoeve heeft een hele goede dierenarts/tandarts, maar wel duur ja.
Als ze de kies/tand kunnen trekken is het wel goedkoper dan als ze moeten stempelen.
Je kunt verschillende klinieken bellen en kijken of het wat goedkoper kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:51 



 
Profiel   

gezien de leeftijd en andere kwalen wil ik inderdaad eerst via rontgen vaststellen of er ontsteking of iets zit bij de wortel. Het is namelijk niet duidelijk waar zijn last vandaan komt aangezien het hele gebit slecht is.

Is gewoon trekken ook rond de duizend euro? of is dat dan de vanaf prijs voor stempelen?
Tandarts verwacht namelijk geen complicaties vanwege zijn leeftijd en dat de kies al los zit, ik zelf ben daar wat minder positief over gezien onze ervaringen met andere behandelingen in het verleden.


Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 29-03-23 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:58 



 
Profiel   

Hier veel ervaring met extracties. Pony van onze dochter wordt 24 binnenkort en heeft nog weinig kiezen over. Hij is er enorm van opgeknapt. Wij mochten een week geen bit in, daarna kon ze weer rijden met hem. Herstel gaat heel snel. Onze DA doet deze ingegrepen allemaal op stal. Erg prettig voor de pony. Ook de foto's kunnen mobiel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 12:01 



 
Profiel   

Ik vrees dat de 1000 euro voor "gewoon" trekken is. Bij stempelen moeten ze onder narcose zover ik weet, ik vrees dat dat nog veel duurder is. Ik was toen iets van 600 euro kwijt voor 1 kies. Gewoon getrokken. Maar goed, is wel 10 jaar geleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 12:19 



 
Profiel   

Diddykong schreef
Ik vrees dat de 1000 euro voor "gewoon" trekken is. Bij stempelen moeten ze onder narcose zover ik weet, ik vrees dat dat nog veel duurder is. Ik was toen iets van 600 euro kwijt voor 1 kies. Gewoon getrokken. Maar goed, is wel 10 jaar geleden.


Die van mij is staand gestempeld.

Voor "gewoon" trekken + rontgen werd me een offerte van ongeveer 1000 getoond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 12:23 



 
Profiel   

Geen idee wat er jullie voor woekerprijzen worden aangerekend maar bij mijn 27 jarige koste een kies trekken incl. 2 foto’s 425,00. Op de kliniek en staand.

1000 euro....zijn ze gek geworden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 12:56 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Geen idee wat er jullie voor woekerprijzen worden aangerekend maar bij mijn 27 jarige koste een kies trekken incl. 2 foto’s 425,00. Op de kliniek en staand.

1000 euro....zijn ze gek geworden?


Waar was je geweest en hoe recent was dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:00 



 
Profiel   

5 maanden geleden

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:02 



 
Profiel   

Als de kies scheef is gaan staan staat hij los. En een losse kies doet pijn. Deze moet er met of zonder röntgenfoto gewoon uit. Daar knappen ze doorgaans erg snel van op.

Als de kies los genoeg staat hoeft het bij zo’n oudje niet erg lastig te zijn en zullen de kosten ook meevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:05 



 
Profiel   

Dat stempelen is mega ouderwets en veel te risicovol voor oude dieren. Als je er dan nog de hoofdprijs voor moet betalen dacht ik wel 2x na. Algehele narcose voor een 25 plusser om een kies te trekken? Echt niet.

De dierenarts heeft er een soort plug ingedaan zodat er geen vuil in de wond kon komen. Na 1 week controle en klaar. 3 dagen moeilijk eten, pijnstilling and thats all.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:09 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Dat stempelen is mega ouderwets en veel te risicovol voor oude dieren.

Tja, als een kies afbreekt dan is stempelen de enige oplossing. Ze doen het ook liever niet, maar soms is het de enige oplossing die er is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:13 



 
Profiel   

Bij de mijne was de kies doormidden, brak af en is er alsnog keurig uitgehaald. Ben er heel de tijd bijgebleven. Super netjes gedaan. Maar is ook wel een hele fijn DA die niets onnodig doet. Hoeft ie ook niet met een bomvolle kliniek.

Het paard staat wel al 20tig jaar bij deze DA onder controle. En behandelde deze kies al 4 jaar om niet onnodig te trekken. Is dus op het juiste tijdstip getrokken zodat je geen narcose ellende krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:19 



 
Profiel   

Mloui schreef
Als de kies scheef is gaan staan staat hij los. En een losse kies doet pijn. Deze moet er met of zonder röntgenfoto gewoon uit. Daar knappen ze doorgaans erg snel van op.

Als de kies los genoeg staat hoeft het bij zo’n oudje niet erg lastig te zijn en zullen de kosten ook meevallen.


Wat is los genoeg, er zit wat beweging in maar nog niet zoveel. Ik vroeg nog of hij niet weer vast kwam te zitten als het tandvlees weer rustig wordt. Kon me dat zomaar voorstellen namelijk, maarja feit dat hij schuin staat...
Ik blijf het een lastig verhaal vinden en gevoelsmatig denk ik ook aan hard sparen en even aankijken hoe het zich ontwikkeld. Kijken of hij losser komt te zitten of dat misschien zelfs verbeterd.
Wil niet dat hij pijn heeft maar ook niet onnodig ingrijpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:27 



 
Profiel   

Maar met diastasen is de kans dat het rustig wordt niet groot. Door etensresten die achter blijven hou je ontstekingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 15:51 



 
Profiel   

mystery1980 schreef
Mloui schreef
Als de kies scheef is gaan staan staat hij los. En een losse kies doet pijn. Deze moet er met of zonder röntgenfoto gewoon uit. Daar knappen ze doorgaans erg snel van op.

Als de kies los genoeg staat hoeft het bij zo’n oudje niet erg lastig te zijn en zullen de kosten ook meevallen.


Wat is los genoeg, er zit wat beweging in maar nog niet zoveel. Ik vroeg nog of hij niet weer vast kwam te zitten als het tandvlees weer rustig wordt. Kon me dat zomaar voorstellen namelijk, maarja feit dat hij schuin staat...
Ik blijf het een lastig verhaal vinden en gevoelsmatig denk ik ook aan hard sparen en even aankijken hoe het zich ontwikkeld. Kijken of hij losser komt te zitten of dat misschien zelfs verbeterd.
Wil niet dat hij pijn heeft maar ook niet onnodig ingrijpen.


Als er een gat in zijn hoektand zit zul je direct moeten ingrijpen. Trekken van kiezen bij oude paarden is eenvoudiger dan bij jonge paarden. Dit omdat de wortels minder diep zitten ( is mij dan toch verteld ). Met stempelen is de wond vele malen groter.

Tja sparen.....dat had je eigenlijk al eerder moeten doen vind je niet? Nu staat je paard met pijn in de mond ( gat in hoektand ) dus is het ook geen wonder dat ie moeilijk eet. Beetje kip en ei verhaal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 17:53 



 
Profiel   

Hier was ik 1400 euro kwijt voor een complexe trekking van een kies. (Paard is erg vaak bijgespoten met verdoving waardoor het bedrag ook opliep). Paard kreeg daarna een plug in het gat en is erg snel genezen. Wat mij betreft is dat het zeker waard, ook voor een ouder paard. Ook met een diastase zou ik dat proberen.
Mocht hij toch onder narcose moeten zou ik nog een keer nadenken.

Edit: even nagekeken. Betaalde per kwartier voor de extractie. In totaal 10 kwartier en 757,90 euro.


Laatst bijgewerkt door Marieke1495 op 29-03-23 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 17:58 



 
Profiel   

Bij mijn oudje van 30 is er vorige maand nog een kies getrokken. Die zat ook los en is gewoon door de tandarts er uit getrokken hier thuis. Koste niets te extra's

Door de jaren heen ook bij mijn andere oudje die 34 is geworden zijn er al heel wat kiezen zo getrokken.


Dus ik vind deze bedragen echt absurd.
Soms zal het nodig zijn op de kliniek maar vaak ook niet.
Ik spreek nu alleen over de losse kies. Een kies met een gat erin zal lastiger zijn. Daar kan ik niet over mee praten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 17:59 



 
Profiel   

Kiezen van oudere paarden zijn inderdaad makkelijker te verwijderen dan van jonge paarden.
Paarden hebben een lange kroon en een korte wortel ( hypsodont).Wij mensen (en honden) hebben een korte kroon en lange wortel (brachydont)

Kiezen van paarden slijten ieder jaar 2 tot 3 mm. Om dit te compenseren wordt de tand door de ligamenten langzaam richting mondholte getrokken.
Dit gebeurt gelijkmatig met de slijtage.
Hierdoor heeft een jong paard een veel langer stuk kies nog in de kaak staan dan een oud paard omdat deze al verder naar buiten is gekomen. Vandaar dat het bij oudere paarden vaak makkelijker is om een kies te verwijderen dan bij jonge paarden. Uitzonderingen daargelaten.

Een paard wat pijn in de mond heeft, eet slecht en gaat zienderogen achteruit.
Zogauw de pijnlijke kies verwijderd is, is het probleem weggehaald, kan de ontsteking eruit (als die er zit) en heeft het paard geen pijn meer. Paarden knappen snel op, wonden zijn vaak met 4-6 wkn weer compleet dicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 18:04 



 
Profiel   

monsera schreef
Bij mijn oudje van 30 is er vorige maand nog een kies getrokken. Die zat ook los en is gewoon door de tandarts er uit getrokken hier thuis. Koste niets te extra's

Door de jaren heen ook bij mijn andere oudje die 34 is geworden zijn er al heel wat kiezen zo getrokken.


Dus ik vind deze bedragen echt absurd.
Soms zal het nodig zijn op de kliniek maar vaak ook niet.
Ik spreek nu alleen over de losse kies. Een kies met een gat erin zal lastiger zijn. Daar kan ik niet over mee praten.


Hier net zo, alle tanden en 3 kiezen getrokken en was echt geen 1000 euro kwijt hiervoor. Ben paar keer op kliniek geweest te trekken en de rest thuis. Kon na trekken op kliniek ook meteen weer mee naar huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 18:54 



 
Profiel   

Ik vind 1000 euro ook nogal wat. Met een beetje geluk pakken ze een losse kies bij een 25 jarige er zo uit en ik denk dat dat ook op stal kan. Bij mijn vorige paard ging dat in ieder geval vlot omdat die ook al los stonden. Ik denk dat alleen eruit halen al veel scheelt met eten als er iets los staat. Ik heb van mijn paard een kies met echt een heel scherp puntje aan de wortel, als zoiets constant een beetje op en neer beweegt in het tandvlees lijkt me dat niet fijn. Het genezen gaat normaal heel makkelijk, denk dat ze meer last hebben van een kies die los zit. Ervaring met een gat in een hoektand heb ik niet maar een tand die zo ver voorin zit zou er denk ik bij een ouder paard toch ook op stal wel uit kunnen? Ik heb gezien dat er 12 snijtanden op stal uitgehaald werden. Ik ben wel blij dat mijn tandarts met trekken ook plaatselijk verdoofd, heb ook wel ooit anders gezien en dat vind ik toch zielig..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 20:14 



 
Profiel   

Mijn oudje van bijna 24 heb ik in januari naar de kliniek gebracht voor extractie van een kies en zij had ook een groot gat in haar hoektand, dus die hebben ze er ook gelijk uit gehaald.
De kies was helaas een gezonde, dus dat kon echt niet thuis, hij zat nog gewoon goed vast. Ik heb hem moeten laten trekken vanwege 2 ernstige ouderdomsdiastases die om die kies heen zaten. Helaas is de hoektand afgebroken en zit daar nog een wortel van in, maar gelukkig niet zo dat ze er last van heeft.
Ze hebben haar gewoon staand geholpen, maar wel met flinke verdoving. Toen ze weer goed wakker was mocht ik haar ophalen.
Ze was vrij snel wakker, dus denk dat ze in totaal 5 uurtjes op de kliniek geweest is. Toen ze thuis kwam liep ze gelijk naar de hooibak om te eten, dus ze was heel snel weer de oude. Ik heb haar nog een tijd moeten spoelen met de tuinslang erna, om etensresten uit de gaten te spoelen. Gelukkig liet ze dat echt prima toe, ging zelfs mee staan spoelen.
Ze is daarna alleen maar verder opgeknapt en is weer vrolijk en actief, en veel meer aanwezig in mijn kuddetje, dus geen spijt dat ik het gedaan heb, al kostte het 1450 euro.
Eigenlijk belachelijk veel geld voor een oudje dat ik 19 jaar geleden voor 1100 euro heb gekocht dat bovendien nog ernstig ppid heeft.
De tandarts op de kliniek zei van tevoren ook dat ik er nog maar eens goed over na moest denken. Daar had ik welgeteld 2 minuten voor nodig, kan mijn beste vriendin waar ik al zolang plezier mee heb toch niet met pijn in de mond laten staan omdat ze te oud is om zoveel geld aan uit te geven.
Bovendien is ze verder nog fit en relatief gezond, dat weegt natuurlijk ook mee in zo'n keuze.
Dit is de bewuste dame, deze foto is dinsdag gemaakt

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 02:05 



 
Profiel   

[/quote] Wat is los genoeg, er zit wat beweging in maar nog niet zoveel. Ik vroeg nog of hij niet weer vast kwam te zitten als het tandvlees weer rustig wordt. Kon me dat zomaar voorstellen namelijk, maarja feit dat hij schuin staat...
Ik blijf het een lastig verhaal vinden en gevoelsmatig denk ik ook aan hard sparen en even aankijken hoe het zich ontwikkeld. Kijken of hij losser komt te zitten of dat misschien zelfs verbeterd.
Wil niet dat hij pijn heeft maar ook niet onnodig ingrijpen.[/quote]

Als er een gat in zijn hoektand zit zul je direct moeten ingrijpen. Trekken van kiezen bij oude paarden is eenvoudiger dan bij jonge paarden. Dit omdat de wortels minder diep zitten ( is mij dan toch verteld ). Met stempelen is de wond vele malen groter.

Tja sparen.....dat had je eigenlijk al eerder moeten doen vind je niet? Nu staat je paard met pijn in de mond ( gat in hoektand ) dus is het ook geen wonder dat ie moeilijk eet. Beetje kip en ei verhaal...[/quote]

Het sparen is vooral om het potje aan te vullen, uiteraard laat ik mijn paard niet met pijn staan.
Echter geeft de dierenarts ook aan dat het niet gezegd is dat hij pijn heeft van het gat in de tand omdat ze zonder rontgen niet weet hoe diep het gat is.
Gezien de andere klachten en de leeftijd gaan we niet trekken op het moment dat het niet hard nodig is.
Mocht ik tot de slotsom komen dat hij pijn heeft gaat er echt zsm wat aan gedaan worden. Nu is hij dinsdag naar de tandarts geweest en kijk ik welk resultaat het schoonmaken van de diastasen heeft. En orienteer ik me vast op eventuele volgende stappen zodat ik mocht hij toch pijn houden ik zo snel mogelijk kan handelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen