Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

gebit met diastase pony van 25 jaar

 
Profiel   

ChelseaAyLee schreef
Mijn oudje van bijna 24 heb ik in januari naar de kliniek gebracht voor extractie van een kies en zij had ook een groot gat in haar hoektand, dus die hebben ze er ook gelijk uit gehaald.
De kies was helaas een gezonde, dus dat kon echt niet thuis, hij zat nog gewoon goed vast. Ik heb hem moeten laten trekken vanwege 2 ernstige ouderdomsdiastases die om die kies heen zaten. Helaas is de hoektand afgebroken en zit daar nog een wortel van in, maar gelukkig niet zo dat ze er last van heeft.
Ze hebben haar gewoon staand geholpen, maar wel met flinke verdoving. Toen ze weer goed wakker was mocht ik haar ophalen.
Ze was vrij snel wakker, dus denk dat ze in totaal 5 uurtjes op de kliniek geweest is. Toen ze thuis kwam liep ze gelijk naar de hooibak om te eten, dus ze was heel snel weer de oude. Ik heb haar nog een tijd moeten spoelen met de tuinslang erna, om etensresten uit de gaten te spoelen. Gelukkig liet ze dat echt prima toe, ging zelfs mee staan spoelen.
Ze is daarna alleen maar verder opgeknapt en is weer vrolijk en actief, en veel meer aanwezig in mijn kuddetje, dus geen spijt dat ik het gedaan heb, al kostte het 1450 euro.
Eigenlijk belachelijk veel geld voor een oudje dat ik 19 jaar geleden voor 1100 euro heb gekocht dat bovendien nog ernstig ppid heeft.
De tandarts op de kliniek zei van tevoren ook dat ik er nog maar eens goed over na moest denken. Daar had ik welgeteld 2 minuten voor nodig, kan mijn beste vriendin waar ik al zolang plezier mee heb toch niet met pijn in de mond laten staan omdat ze te oud is om zoveel geld aan uit te geven.
Bovendien is ze verder nog fit en relatief gezond, dat weegt natuurlijk ook mee in zo'n keuze.
Dit is de bewuste dame, deze foto is dinsdag gemaakt

[ [url=m/eGNwc2.jpg]Afbeelding[/url] ]


heel fijn deze reactie, want behoorlijk vergelijkbaar, mijn pony heeft ook ppid, Dat is ook waarom de ontstekingen van de diastasen niet goed genezen.
Helaas heeft hij wel ook nog wat andere kwalen (artrose in SI en hij is niet belastbaar meer vanwege vroegere peesblessures), dus dat komt er nog bij.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:43 



 
Profiel   

Ik ben ook bang dat andere kiezen ook gaan schuiven doordat je er 1 uit haalt, heeft iemand daar nog last van gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:45 



 
Profiel   

Ik lees hier allemaal behoorlijk positieve verhalen, gelukkig maar. Ik had uiteraard weer eens pech, de kies zat eerst ontzettend vast dus ze hebben 6 uur staan werken. Hij moest er echt uit want was ontstoken en paard kreeg er steeds meer last van, onder andere ook fikse sinusitis. Enkel te zien op CT scans. Helaas kwam er bij die van mij een ziekenhuisbacterie overheen. Conclusie: wekenlang equitom en totaal 3 CT scans verder, reken maar uit :')

Ik zou er niet te lang mee wachten TS, het kan allemaal hoogstwaarschijnlijk staand. Grote kans dat je oudje zich direct een heel stuk beter voelt. Ik denk dat omdat hij scheef staat en los zit hij er makkelijk uit gaat, anders gewoon even rondbellen wat het kost bij verschillende klinieken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:04 



 
Profiel   

Mijn oudje miste al een kies in de onderkaak vanwege een afgebroken wortel. Dit is de eerste kies, degene waar het bit tegenaan ligt zeg maar.
Deze zat toen wel los gelukkig en is thuis met plaatselijke verdoving eruit gehaald.
Dit is nu zo'n 2 en een half jaar geleden. De andere kiezen zijn nog op hun eigen plek, het gat blijft gewoon hetzelfde. Het enige is dat de kies van boven de neiging heeft door te groeien dat gat in zeg maar, dus daar is wel wat extra tandartsaandacht/afveilen nodig.

Vervelend dat jouw paard meer mankementen heeft, dat maakt de keuze wel extra lastig.
Maar met pijn in de mond laten staan voelt ook naar lijkt me. Succes en sterkte met de keuze ts Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 20:53 



 
Profiel   

Gelukkig stond hij vandaag fijn te eten, beter dan voordat de tandarts geweest was. Dus het schoonmaken heeft al geholpen. Niet de indruk dat hij pijn had. Komende periode zien wat we gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 21:08 



 
Profiel   

Heeft de tandarts ook meer ruimte tussen de kiezen gemaakt zodat het eten er makkelijker weer uit valt? Anders vult het zo weer en gaat het gewoon weer rotten en ontsteken. Mijn tandarts gaf ook aan dat het soms ook helpt ze een week of 6 op seniores priores of een dergelijke ruwvoer vervanger in slobbervorm en gras te houden. Dat blijft niet hangen in de diastases, en dan hebben de ontstekingen goed kans om te genezen.


Laatst bijgewerkt door ChelseaAyLee op 30-03-23 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 21:17 



 
Profiel   

mystery1980 schreef
Ik ben ook bang dat andere kiezen ook gaan schuiven doordat je er 1 uit haalt, heeft iemand daar nog last van gehad?


Als je paard al diastase heeft, en losse en scheve kiezen, schuift de boel al denk ik. De pijnlijke losse kiezen verwijderen kan het kauwen misschien weer wat verbeteren wat de overgebleven goede kiezen ten goede kan doen. Maar de rest kan Idd wel wat gaan schuiven.

Mijn paarden missen beiden kiezen (m'n grote was 18 toen er een kies uit ging, m'n shet was 12 bij de eerste extractie, en 15). En daar is de boel Idd na de extra ties in beweging. De kiezen zitten vast, maar er zijn wel ruimtes ontstaan. Ik laat 't regelmatig controleren. De eerste jaren half jaar tot 9 maanden er tussen, nu voor eerst weer een jaar. Elk jaar is er wel iets veranderd, maar tot dusver geen grote problemen. Wel dit jaar bij m'n shet een ontsteking van 't tandvlees omdat een ruimte groot genoeg was voor ophopen van voer maar te klein om het voer er zelf uit te vallen. Bij m'n grote was dat vorig jaar het geval, maar dit jaar niet. Volgend jaar kan 't weer anders zijn. Maar de kiezen laten zitten was geen optie geweest dat had veel meer ellende en pijn gegeven.

Bij een jonger paard is extractie duur ja. Tussen 750 en 1250 werd mij verteld en met gewoon trekken. Maar bij een ouder paard kan het makkelijker en sneller gaan, en dus goedkoper zijn, mits er geen complicaties zijn.

Voor een oud paard met allemaal kwaaltjes snap ik wel dat het een overweging is en best een ingreep kan zijn. Maar het laten lopen met een losse en waarschijnlijk pijnlijke kies is niet fair. Dan is het naar mijn mening behandelen of een andere keuze maken....

Sterkte met je paardje :(:)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 21:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen