Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Peesblessure

 
Profiel   

Hallo Allemaal!

Mijn dierenarts is vorige week geweest en heeft een peesblessure geconstateerd bij mijn pony. Ze was al 3x kreupel en met een dikke koot van de wei afgekomen wat geen toeval meer kon zijn en er is toen een dierenarts naar komen kijken. Ze heeft een echo gemaakt (het gaat om linksachter) en zag daar wat dingen, er mag nu 20 min per dag gestapt worden (erop of aan de hand) op het harde. Ze hoeft ook niet op boxrust en staat 24/7 buiten, ook was de klinische keuring erg goed alleen met de buigproef liep ze wat stroever weg bij links achter. Ik vroeg mij af of jullie ervaringen hebben met peesblessures die ongeveer hetzelfde zijn als bij mijn pony en hier wat wilde vertellen over het herstelproces en of het volledig hersteld is. Ik zal de foto's van de bevindingen erbij zetten. Wat denken jullie als jullie deze bevindingen zo zien ?

Ps: Het is nu na een week alleen achter de koot een beetje dik en totaal niet meer warm

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:58 



 
Profiel   

Tja dat is lastig te zeggen, de ene peesblessure is de andere niet. Heb je een idee hoe ze er aan is gekomen? Dat lijkt me namelijk goed om te weten. Want het kan van een glijpartij zijn bijvoorbeeld, maar wanneer een paard ergens anders ongemak heeft, bijvoorbeeld in de rug kan een peesblessure een secundair probleem, ofwel een gevolg hiervan zijn. Vooral bij die 2e optie kan dit ook steeds terug komen.

Ik heb toevallig het vorige topic gelezen, maar dat lompe gedrag wat ze heeft/had? Kan ook komen door pjin of ongemak. Dus een goede om je daar even mee bezig te houden, want dan kun je eventueel actie ondernemen. Zoals specifiek trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 11:09 



 
Profiel   

Earth schreef
Tja dat is lastig te zeggen, de ene peesblessure is de andere niet. Heb je een idee hoe ze er aan is gekomen? Dat lijkt me namelijk goed om te weten. Want het kan van een glijpartij zijn bijvoorbeeld, maar wanneer een paard ergens anders ongemak heeft, bijvoorbeeld in de rug kan een peesblessure een secundair probleem, ofwel een gevolg hiervan zijn. Vooral bij die 2e optie kan dit ook steeds terug komen.

Ik heb toevallig het vorige topic gelezen, maar dat lompe gedrag wat ze heeft/had? Kan ook komen door pjin of ongemak. Dus een goede om je daar even mee bezig te houden, want dan kun je eventueel actie ondernemen. Zoals specifiek trainen.



Ik denk zelf dat omdat ze op haar vorige stal in de blubber stond ze zich heeft bezeerd met draaien en niet goed weggekomen misschien door de modder, DA heeft haar helemaal nagekeken die dag en zegt dat ze verder helemaal in orde is en heel flexibel en heeft ook haar hele wervels nagekeken/ gevoeld en niks raars gezien, alleen die pees dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 11:15 



 
Profiel   

Het is mild en matig, maar de tussenpees is 'diep'/ distaal/ bij de kogel wat beschadigd.
Ook wat andere 'structuren' rond de kogel zijn wat beschadigd.

Dat is een lastige blessure.

Mijn paard heeft ooit aan een achterbeen een 'hoge' blessure gehad, die is restloos genezen.

Dus houd je aan het advies van de dierenarts!
Houd in gedachte dat een half herstelde pees NUL klachten geeft (niet dik, niet warm, niet kreupel) maar erg weinig kan hebben.
('Ik zie geen kreupelheid, lekker voltes in draf, galopperen op zachte bodem...' - nee.)

Als je je houdt aan wat de dierenarts zegt loopt het met wat mazzel gewoon met een sisser af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 11:30 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Het is mild en matig, maar de tussenpees is 'diep'/ distaal/ bij de kogel wat beschadigd.
Ook wat andere 'structuren' rond de kogel zijn wat beschadigd.

Dat is een lastige blessure.

Mijn paard heeft ooit aan een achterbeen een 'hoge' blessure gehad, die is restloos genezen.

Dus houd je aan het advies van de dierenarts!
Houd in gedachte dat een half herstelde pees NUL klachten geeft (niet dik, niet warm, niet kreupel) maar erg weinig kan hebben.
('Ik zie geen kreupelheid, lekker voltes in draf, galopperen op zachte bodem...' - nee.)

Als je je houdt aan wat de dierenarts zegt loopt het met wat mazzel gewoon met een sisser af.



Bedankt voor je reactie, we gaan ons ook zeker aan dat advies houden! Ben al bang als ze zich wat te snel draait in de wei
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen