Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Toch placentitis, wie heeft (positieve) ervaring?

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

Helaas is er gisteren toch placentitis bij mijn drachtige merrie geconstateerd. Ze is nu 315 dagen drachtig.

Op 28 februari viel het me op dat ze een wat voller uier kreeg. De volgende dag is de dierenarts gekomen om haar te scannen en bloed af te nemen.
De placenta zag er gelukkig goed uit, het veulen was heel levendig. Alleen dat bolle uier was wel raar. Het was hard, warm en gevoelig.
De dierenarts heeft regumate voorgeschreven.

Jammer genoeg bleef het uier groeien en liepen zelfs de spenen vol, compleet met harsjes afgelopen dinsdag.
De dierenarts is woensdag geweest met een meer geavanceerde scan om de placenta goed in beeld te kunnen brengen. Ze heeft een paar verdikte plekken gevonden. Dus toch placentitis. Gelukkig was het veulen heel levendig.
We zijn direct begonnen met quadrisol en antibiotica. Ook blijven we regumate geven.
Ze moet nu nog 5 dagen tot 'veilig' maar ik begreep van de dierenarts dat het nog steeds mis kan zijn met het veulen omdat het gevaar bestaat dat het toch (langdurig) voedingsstoffen tekort is gekomen.

Ik word helemaal ziek bij de gedachte dat dit veulen het niet zou redden. Haar hengstveulen van vorig jaar is maar 7 weken oud geworden en haar merrieveulen van 2020 is op de leeftijd van 13 maanden geëuthanaseerd wegens ataxie.

Zijn er mensen met paarden met placentitis waarbij het goed is afgelopen?
Ik kan wel wat goede input gebruiken...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 21:06 



 
Profiel   

Wat vreselijk
Sorry ik he geen ervaring,maar snap dat je nu een heel onzekere periode ingaat ,naast Wat je al hebt meegemaakt

Ik wil je heel veel sterkte toewensen en ik hoop heel erg dat alles goed zal gaan met je veulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 21:19 



 
Profiel   

Hier een positief bericht.
Mijn merrie had jaren geleden placentitis, ook op AB en regumate heeft een gezond veulen gekregen, we konden wel duidelijk aan de placenta zien waar het had gezeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 21:27 



 
Profiel   

Geen ervaring hier maar ik duim voor je dat het veulen het haalt. Wat een tegenvallers heb jij gehad met je veulens zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 22:18 



 
Profiel   

Ik heb ook een merrie gehad met placentitis. Op 8 maanden dracht geconstateerd. Eerst op ontstekingsremmer, AB en Regumate. Tot einde dracht alleen op AB en Regumate. En tussendoor nog een kuur voor extra snelle rijping van het veulen. Mijn grootste angst was een red bag bevalling omdat de placenta al een flink stuk los zat.Dat werd het gelukkig niet. Wel was moeilijk te bepalen wanneer de bevalling in ging zetten, omdat ze steeds weer melk bleef lekken. Veulen heeft de 323 dagen gehaald. Na 2 nachten met weeën was er nog geen veulen steeds ebden de weeën weer weg. In de ochtend heeft de veearts het veulen er toen afgehaald omdat ik niet nog een nacht durfde wachten. Het was een enorm groot veulen, maar hij deed het meteen supergoed en is een prachtig paard geworden. Vreemd genoeg kwam de placenta niet los en moest deze zelfs gepeld worden.
De zwarte gaten waren goed zichtbaar in de placenta, maar het veulen zelf heeft daar dus geen last van gehad. Dus ook hier een goede afloop.

Sterkte in deze spannende tijd, gelukkig heeft ze pas tegen het einde van de dracht placentitis gekregen, dat geeft toch veel meer hoop/kans op een goede afloop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 23:05 



 
Profiel   

Neem eens een kijkje in het DBT 2023, daar zijn op dit moment (te)veel merries met placentitis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 05:27 



 
Profiel   

Bo d´r verhaal weet je, hier zitten we in dezelfde spanning als dat jij in zit.
Ik weet niet hoever de placenta nu verdikt was?
21 Februari toen ze bij Bo gingen scannen mocht het max 0.55 zijn en zat ze op de 0.87
Hier in de kliniek zijn ze absoluut niet van langdurige ab en Metacam en wilde daarna stoppen. Voelde voor mij niet goed omdat je overal op internet leest, langdurig op de ab.
Contact gehad met de Uithof in Utrecht. Die gaven aan. Maak vlak voordat de ab kuur op is (dus met 9 dagen) een scan en kijk of de placenta terug dun is. Is dat het geval dan kan je stoppen.
Enkel de regumate door blijven geven.
Placenta was weer dun geworden en weer netjes binnen de norm. Mocht toen max 0.60 zijn en daar zat ze op.

Afgelopen zondag met 303 dagen, wederom een terug val. Heel veel slijm en weer een scan gedaan. Placenta was nu 0.70 en dat was keurig voor de tijd van de dracht.
Slijm komt echt wel uit de baarmoeder weg.
Dus toch weer op de ab en metacam.
Slijm is tot op heden gelukkig weer weg.
Maar het zit me nog steeds niet lekker. Maar helaas meer dat dit kan ik niet doen.

Wel denk ik dat het achteraf slimmer was geweest langer de ab door te geven, omdat het toch gewoon niet helemaal weg is geweest.
Bloed was alle keren netjes, ontstekingswaarde 0 (maar begreep al dat dit bij meerdere merries zo is).

Vandaag nog 12 dagen tot veilig. Ik duim met je mee dat de veulens blijven zitten tot veilig en beide gezond geboren worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 06:07 



 
Profiel   

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/b ... acentitis/

Hier staat meer informatie over placentitis. Ik wilde weten wat het veroorzaakte en het blijkt dat het op 2 manieren kan binnenkomen, via het bloed en via de schede. En via de schede komt toch het meest voor.
Ik heb er gelukkig nog nooit mee te maken gehad. Bizar om te lezen dat het dus best nog veel voorkomt.
Heel veel sterkte en duimen dat de ontsteking wegtrekt en er een gezond veulentje wordt geboren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 07:55 



 
Profiel   

suffie schreef
Neem eens een kijkje in het DBT 2023, daar zijn op dit moment (te)veel merries met placentitis.

Daar lees ik ook mee en post af en toe iets, maar ik wilde even een eigen topic hiervoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 08:18 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/b ... acentitis/

Hier staat meer informatie over placentitis. Ik wilde weten wat het veroorzaakte en het blijkt dat het op 2 manieren kan binnenkomen, via het bloed en via de schede. En via de schede komt toch het meest voor.
Ik heb er gelukkig nog nooit mee te maken gehad. Bizar om te lezen dat het dus best nog veel voorkomt.
Heel veel sterkte en duimen dat de ontsteking wegtrekt en er een gezond veulentje wordt geboren.

Deze info heb ik inderdaad gelezen. Ik ben vooral op zoek naar hoe de ervaringen zijn met de veulens die na deze ziekte geboren worden. Daar kan ik geen info over vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 08:19 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Bo d´r verhaal weet je, hier zitten we in dezelfde spanning als dat jij in zit.
Ik weet niet hoever de placenta nu verdikt was?
21 Februari toen ze bij Bo gingen scannen mocht het max 0.55 zijn en zat ze op de 0.87
Hier in de kliniek zijn ze absoluut niet van langdurige ab en Metacam en wilde daarna stoppen. Voelde voor mij niet goed omdat je overal op internet leest, langdurig op de ab.
Contact gehad met de Uithof in Utrecht. Die gaven aan. Maak vlak voordat de ab kuur op is (dus met 9 dagen) een scan en kijk of de placenta terug dun is. Is dat het geval dan kan je stoppen.
Enkel de regumate door blijven geven.
Placenta was weer dun geworden en weer netjes binnen de norm. Mocht toen max 0.60 zijn en daar zat ze op.

Afgelopen zondag met 303 dagen, wederom een terug val. Heel veel slijm en weer een scan gedaan. Placenta was nu 0.70 en dat was keurig voor de tijd van de dracht.
Slijm komt echt wel uit de baarmoeder weg.
Dus toch weer op de ab en metacam.
Slijm is tot op heden gelukkig weer weg.
Maar het zit me nog steeds niet lekker. Maar helaas meer dat dit kan ik niet doen.

Wel denk ik dat het achteraf slimmer was geweest langer de ab door te geven, omdat het toch gewoon niet helemaal weg is geweest.
Bloed was alle keren netjes, ontstekingswaarde 0 (maar begreep al dat dit bij meerdere merries zo is).

Vandaag nog 12 dagen tot veilig. Ik duim met je mee dat de veulens blijven zitten tot veilig en beide gezond geboren worden.


O ja, Bo, ook zo'n spannend verhaal. Ik had zo met jullie te doen en nou zit ik in hetzelfde schuitje.

Mijn merrie heeft al die tijd een schone vulva, gelukkig. Maar goed, dat zegt misschien ook niet alles.

Mijn merrie moet nog 4 dagen tot veilig. Al is dat ook betrekkelijk in dit geval.
Ik vind het zo ongelofelijk spannend, het houdt me veel te veel bezig...

Jullie ook veel geluk met Bo en hopen op gezonde veulens voor ons :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 08:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen