Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Medische verklaring ivm op vlas staan, hoe en wat

 
Profiel   

Er zullen hier vast wel eigenaren zijn waarvan hun paard/pony op vlas moet staan

Mijn vraag is wat staat er dan precies in als een staleigenaar dit van je verlangt en wat mag een dierenarts daarvoor rekenen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 20:45 



 
Profiel   

Ik heb nog nooit gehoord van een dierenarts die een medische verklaring opstelt voor een vlasbodem. Wel van staleigenaren die geen vlas willen omdat ze het niet kunnen afvoeren. Maar mensen die dan toch vlas willen moeten dan gewoon een andere stal zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 20:49 



 
Profiel   

Wat bedoel je precies? Waarom zou je daar een medische verklaring voor willen hebben? Je staleigenaar gelooft niet dat je paard op vlas moet staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 20:51 



 
Profiel   

Huh? Moet jij een verklaring aan je staleigenaar geven dat hij op vlas moet :o ?

Soms zit ik gewoon op Bokt om te lezen wat blijkbaar kan als staleigenaar :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 20:56 



 
Profiel   

powerhorse2 schreef
Er zullen hier vast wel eigenaren zijn waarvan hun paard/pony op vlas moet staan

Mijn vraag is wat staat er dan precies in als een staleigenaar dit van je verlangt en wat mag een dierenarts daarvoor rekenen


is er een reden dat het specifiek vlas zou moeten zijn als bodembedekking?

Hier een "eetgrage Harriet" waar stro geen aanrader is ivm het merendeel gezien wordt als tussendoortje.
Nog nooit daar een medische verklaring van de Da voor nodig gehad.
Wel met de stalhouder destijds in overleg gegaan, wat kan er aangepast worden? Wat is daarvoor nodig?
in een open gesprek en wat meedenken van beide kanten kom je er dan meestal wel uit.


Laatst bijgewerkt door samirah op 01-04-23 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 21:02 



 
Profiel   

Nouja, meedenken, als je je hele stal op stro hebt staan en er moeten er een paar op vlas is dat gewoon een extra kostenpost. Daar is niks mis mee. Maar waarom zou je daar een verklaring voor willen? Dat kun je gewoon van te voren duidelijk maken toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 21:04 



 
Profiel   

ruitje schreef
Nouja, meedenken, als je je hele stal op stro hebt staan en er moeten er een paar op vlas is dat gewoon een extra kostenpost. Daar is niks mis mee. Maar waarom zou je daar een verklaring voor willen? Dat kun je gewoon van te voren duidelijk maken toch.


Precies, daarom in goed overleg & open gesprek wat daarvoor nodig is.
Dan kan ook de uitkomst zijn, het kan wel, maar ivm de extra kosten komt er dan bedrag x bij per maand.

Of de uitkomst is het is niet praktisch/haalbaar voor de stal, en dan in goed overleg verder kijken naar een stal waar ze wel op vlas staan. in het geval het perse vlas zou moeten zijn.

Hier daarna bij kennismakingsbezoek ivm verhuizing altijd gevraagd wat gebruiken jullie als stalbedekking ivm een stro eter? Dan kom je er meestal in goed overleg wel uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 21:13 



 
Profiel   

Dus de stal eigenaar wil een medische verklaring van de dierenarts omdat je paard ziek word op stro en beter op vlas kan staan?

Nog nooit gehoord dat een dierenarts daar een verklaring voor geeft.
En ook niet dat een stalhouder dat dus eist.
Dat gaat doorgaans gewoon in overleg.
Kan wel zijn dat je kosten dan omhoog gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 21:13 



 
Profiel   

Als je paard ivm stofallergie op vlas moet, dan heeft dat enkel nut als de hele stalgang meedoet. 1 vlasbox tussen tig stroboxen gaat amper tot geen stofvermindering opleveren. Dus ten eerste, in wat voor stal/box staat dit dier en kan dit paard niet permanent naar buiten oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 21:16 



 
Profiel   

Aan de andere kant is het natuurlijk een kleine moeite voor een DA om een verklaring op briefpapier te geven:

Citaat
Ik adviseer paard "x" wegens stofallergie/recidiverende koliek (of welke medische reden dan ook) niet te stallen op stro maar op vlas.

getekend, DA pietjepuk

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 21:18 



 
Profiel   

Ik snap niet waarom je daar een medische verklaring voor moet hebben.
Je overlegt met de stalhouder of het mogelijk is.
Als die het niet wil, hoeft hij het ook niet te doen omdat jij een medische verklaring hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 22:50 



 
Profiel   

Ik heb toen een dierenartsverklaring moeten hebben voor het voeren van hooi en eigen voer (en dit had eventueel ook gemoeten met een andere bodembedekking als stro) bij mijn vorige paard. De dierenarts heeft dit toen gewoon opgesteld en verstuurd naar mijn mail. Deze heb ik gewoon ingeleverd. In de brief stond iets in van wegens medische redenen moet dit paard hooi krijgen en eigen voer. Was zo geregeld eigenlijk. En de dierenarts deed er ook niet moeilijk over en heb er niks voor hoeven te betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 23:25 



 
Profiel   

Een paard met een serieuze stofallergie staat beter 24/7 buiten - tenzij je in wolvengebied zit. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 00:08 



 
Profiel   

Maar misschien is het niet om stof maar omdat hij zich koliek vreet aan het stro

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 08:06 



 
Profiel   

Als je dierenarts aangeeft dat hij om medische reden op vlas moet zal hij daar ook wel een verklaring voor willen schrijven als je die echt nodig hebt op stal.
Mijn paard moest op zaagsel om medische reden, huidallergie, en dat heb ik gewoon op stal kunnen regelen zonder problemen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 08:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen