Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring barst kootbeen?

 
Profiel   

Hallo,

Onze pony kwam een 6 weken geleden op 3 benen van de weide. LA was haar pijnlijke voet. Onmiddellijk dierenarts laten komen en die voelde een warme hoef + pulsatie. Geen reactie op de tang - dus weken in animalintex. Intussen had de DA ook rx gemaakt en die zag een klein puntje aan de Koot, maar niets wat hij onmiddellijk kon thuisbrengen.
Door de animalintex is er inderdaad een zweer naar buiten gekomen via de hoefbal. Het manken werd iets beter, dus we gingen longeren. Na het longeren merkte we op dat ze opnieuw kreupel liep.
Dierenarts gaf aan nog even te wachten en opnieuw weken.
Vorige week wou ze haar pijnlijke voet niet met geven. Toen ik, na een gevecht de voet toch omhoog kreeg en ik zette de voet weer neer, hief ze haar voet RA onmiddellijk op, nu deed deze dus pijn!!
DA terug laten komen en opnieuw foto’s gemaakt. Nu is LA een heel klein barstje te zien waar vorige keer een puntje zichtbaar was. RA zou volgens de DA overbelast zijn doordat ze de andere wou ontlasten
Nu moet ze 3 maanden boxrust - met controlefoto binnen 6 weken.
Iemand die ervaringen wil delen hoe we haar toekomst moeten zien? - wij hopen ZO op een geheel herstel!
Het gaat hier om een bijna 4 jarige New Forest merrie.

Dankjewel!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 19:29 



 

Google eens op 'split pastern;' het is van alle botbreuken in de rensport een van de meest veelvoorkomende. Als het slechts bij een haarscheurtje blijft, herstellen ze eigenlijk altijd wel. Meestal wordt dmv een kijkoperatie de boel vastgeschroefd en het overgrote merendeel van de paarden komt weer terug de sport in. Voor jouw New Forester die niet dat soort belasting hoeft te ondergaan, kun je er dus wel vanuit gaan dat het gewoon netjes heelt en het haar in haar verdere leven niet belemmert. :)

3 maanden boxrust klinkt echter wel erg lang, zeker als het al 6 weken geleden is, dan is het genezingsproces al lang in gang gezet. Zo lang staan ze vaak niet eens op boxrust met een bekkenbreuk en met dit soort breuken zijn de meeste renpaarden tegen die tijd alweer onder het zadel, mits goed geïmmobiliseerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 19:56 



 
Profiel   

Oef. Kun je ergens een second opinion krijgen?
3 maand boxrust is echt heel fors en heeft mogelijk weer andere gevolgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 20:30 



 
Profiel   

Om wat goede moed te geven. Dit was de breuk van mijn merrie. Na een jaar revalidatie heeft ze nog een jaar in de springsport gelopen en daarna werd ze nog recreatief gereden en werd er mee gefokt. Ze kon gerust nog langer in de sport maar ze had al gepresteerd op 1m30 niveau en dat niveau ging ze niet meer kunnen behalen
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 20:37 



 
Profiel   

Geen ervaring met jouw specifieke breuk, maar mijn pony heeft ook een lange boxrust gekregen. Ik vond het heel irritant als mensen zeiden, oh breuk is 6-8 weken. Niet dus, niet alle breuken helen binnen 6-8 weken. De mijne heeft het dubbele als absolute boxrust moeten doen om vervolgens nog maanden boxrust met gedoseerd stappen te mogen.
De mijne heeft haar boxrust voorbeeldig gedaan, terwijl alles buiten liep stond zij in haar eentje op stal. Maar ze stond wel op een gezellig plekje, waar vanalles te zien was. Ik kwam zelf 2x per dag met allerlei vermaak. Leuke voerpuzzels, heerlijk onkruid geplukt, gewoon lekker samen in de staldeur van de zon genieten.

Boxrust even doorbuffelen en daarna hopelijk weer de volgende stap!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 21:21 



 
Profiel   

Eens met hierboven, dit soort breukjes kunnen zeker goed genezen en dan is het toekomstperspectief prima. Je kan altijd overwegen om te kijken naar een plek waar ze naast boxrust (in overleg met de DA) extra word ondersteund. Een vitafloor kan nuttig zijn maar ook magneetveldtherapie. In tegenstelling tot laser, gaat dat nl ook door bot heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 21:35 



 
Profiel   

Dankjewel voor jullie reacties!

Ik vermoed dat, wanneer de foto binnen 6 weken gunstig is, er wel meer toegelaten zal worden door de DA? Intussen verrijk ik haar stal met heel wat speeltjes zodat ze zich toch wat kan bezighouden. Als ze nu in de stal stal, ontlast ze voornamelijk het andere been achteraan. Het been met de breuk lijkt haar dus alleszins geen pijn te doen. Hopelijk krijgen we nu geen gevolgen aan het andere been. Magneetveldtherapie ga ik zeker eens navragen! Second opninion hebben we al gehad, en daar kregen we nagenoeg hetzelfde advies. Vastschroeven wou de dierenarts in dit soort breuk niet adviseren..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-23 07:55 



 
Profiel   

Na 6 weken boxrust zijn er opnieuw foto’s getrokken. Jammer genoeg was dit slecht nieuws.
De twee achterbenen zijn opnieuw op de foto gezet. En nu waren er duidelijk 2 botscheuren zichtbaar aan elke Koot.
Ze waren met 2 dierenartsen. De ene zei, misschien toch schroeven inzetten, maar hij ging de foto’s nog bespreken met een chirurg. De andere zei: “binnen laten staan en zeker niet opereren” dit zou zo moeten genezen omdat de pony niet te zwaar is en nog jong.
Wij zitten intussen met de handen in het haar.
Van waar komt dit?
Wat is nu de beste oplossing?

Iemand dit al ooit meegemaakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 19:21 



 
Profiel   

Binnen laten staan? Dit vind in zelden een goed advies. Is het niet beter om doorbloeding en kwaliteit van spieren etc te verbeteren

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 19:52 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Binnen laten staan? Dit vind in zelden een goed advies. Is het niet beter om doorbloeding en kwaliteit van spieren etc te verbeteren


Enig idee hoe?
We hadden een toestel gehuurd met pulserende magneetveldtherapie. Maar Ze is intussen zo angstig op alles wat met haar benen te maken heeft dat ik het heb terug gestuurd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 21:16 



 
Profiel   

Kan ze niet op een klein afgezet prikweitje dat elke dag verzet wordt? Dus een buitenstal op de wei of paddock?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 22:29 



 
Profiel   

Ik zou een paard met botbreuken niet zo snel buiten zetten. Ze moeten zo min mogelijk bewegen om zo snel en netjes mogelijk te genezen. De mijne heeft vorig jaar maanden op boxrust gestaan met een nare griffelbeenbreuk. Absoluut zuur, maar ik zou het nu niet anders doen. Wij hebben ook magneetveld therapie gedaan, maar als jullie paard dat eng vind zou ik dat gewoon laten. Ik verzon allerlei entertainment voor op stal en kwam 2x per dag om haar te vermaken. En verder gewoon veel arm hooi. En veel geduld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 06:03 



 
Profiel   

Liesaukje schreef
Na 6 weken boxrust zijn er opnieuw foto’s getrokken. Jammer genoeg was dit slecht nieuws.
De twee achterbenen zijn opnieuw op de foto gezet. En nu waren er duidelijk 2 botscheuren zichtbaar aan elke Koot.
Ze waren met 2 dierenartsen. De ene zei, misschien toch schroeven inzetten, maar hij ging de foto’s nog bespreken met een chirurg. De andere zei: “binnen laten staan en zeker niet opereren” dit zou zo moeten genezen omdat de pony niet te zwaar is en nog jong.
Wij zitten intussen met de handen in het haar.
Van waar komt dit?
Wat is nu de beste oplossing?

Iemand dit al ooit meegemaakt?


Zijn die twee botscheuren nieuw en ontstaan in de rustperiode? Of eerder gewoon gemist?

Bij botbreuken/ scheuren zou ik ook voorzichtig zijn met beweging, ondanks dat ik er een grote voorstander van ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 07:10 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Liesaukje schreef
Na 6 weken boxrust zijn er opnieuw foto’s getrokken. Jammer genoeg was dit slecht nieuws.
De twee achterbenen zijn opnieuw op de foto gezet. En nu waren er duidelijk 2 botscheuren zichtbaar aan elke Koot.
Ze waren met 2 dierenartsen. De ene zei, misschien toch schroeven inzetten, maar hij ging de foto’s nog bespreken met een chirurg. De andere zei: “binnen laten staan en zeker niet opereren” dit zou zo moeten genezen omdat de pony niet te zwaar is en nog jong.
Wij zitten intussen met de handen in het haar.
Van waar komt dit?
Wat is nu de beste oplossing?

Iemand dit al ooit meegemaakt?


Zijn die twee botscheuren nieuw en ontstaan in de rustperiode? Of eerder gewoon gemist?

Bij botbreuken/ scheuren zou ik ook voorzichtig zijn met beweging, ondanks dat ik er een grote voorstander van ben.


De eerste scheur was de reden van de kreupelheid. Maar in eerste instantie gemist, waardoor we zijn blijven bewegen ( want het was een hoefzweer). Na 4 weken haalde ik haar van de weide en mankte ze aan haar ander achterbeen. Op dat moment zijn er nieuwe foto’s genomen en was er een duidelijke breuk LA en een grijze zone RA. na 6 weken boxrust zijn er nu 2 duidelijke scheuren zichtbaar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 08:44 



 
Profiel   

Lenexa schreef
Ik zou een paard met botbreuken niet zo snel buiten zetten. Ze moeten zo min mogelijk bewegen om zo snel en netjes mogelijk te genezen. De mijne heeft vorig jaar maanden op boxrust gestaan met een nare griffelbeenbreuk. Absoluut zuur, maar ik zou het nu niet anders doen. Wij hebben ook magneetveld therapie gedaan, maar als jullie paard dat eng vind zou ik dat gewoon laten. Ik verzon allerlei entertainment voor op stal en kwam 2x per dag om haar te vermaken. En verder gewoon veel arm hooi. En veel geduld.


Hoeveel maanden heeft je paardje binnengestaan? En is ze volledig hersteld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 08:45 



 
Profiel   

Misschien kan een tildren infuus helpen, heeft de dierenarts dat genoemd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 08:51 



 
Profiel   

Liesaukje schreef
Hoeveel maanden heeft je paardje binnengestaan? En is ze volledig hersteld?


Ze heeft eerst 14 weken volledige boxrust gehad, dus helemaal niet eruit.
Daarna 6 weken boxrust met 2x per dag 1-5 minuten stappen.
Daarna 8 weken boxrust met opbouwen stap naar 45 minuten
Daarna nog 3 maanden boxrust met een klein uitloopje en heel langzaam verder opbouwen. Ze had hier in principe wel al naar buiten gemogen mits ze rustig zou blijven. Dat was op die stal geen optie dus heeft ze nog binnen gestaan tot ik een andere stal gevonden had.

Op de foto's 6 maanden nadat het gebeurd was zat het goed vast maar was het nog steeds niet uitgehard.
Ze is recent op de foto geweest omdat ze toch niet helemaal lekker liep en daar was het eindelijk goed geheeld. Dat is 13 maanden nadat het is gebeurd. Dus ja, het is uiteindelijk genezen maar het heeft wel heel lang geduurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 09:21 



 
Profiel   

Lenexa schreef
Ik zou een paard met botbreuken niet zo snel buiten zetten. Ze moeten zo min mogelijk bewegen om zo snel en netjes mogelijk te genezen. De mijne heeft vorig jaar maanden op boxrust gestaan met een nare griffelbeenbreuk. Absoluut zuur, maar ik zou het nu niet anders doen. Wij hebben ook magneetveld therapie gedaan, maar als jullie paard dat eng vind zou ik dat gewoon laten. Ik verzon allerlei entertainment voor op stal en kwam 2x per dag om haar te vermaken. En verder gewoon veel arm hooi. En veel geduld.

Ik denk dat ik met mijn paarden na enkele maanden op stal andere problemen heb. Denk dat er groot risico is op kolieken, bevangenheid omdat de doorbloeding minimaal is en ze dan helemaal niet meer bewegen en zo vet als spek worden van alleen hooi, stalgebreken, depressie etc. Zo min mogelijk lopen snap ik, maar zou toch echt een buitenstal maken in de wei of paddock. Wellicht net zo groot als de stal maar wel buiten, frisse lucht, zicht op andere paarden (tenzij de paarden op de stal van TS altijd binnen staan).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 09:31 



 
Profiel   

Ik heb geen ervaring met een breuk in het kootbeen. Wel in het hoefbeen van een voorbeen.

In eerste instantie een breuk, maar niet tot in het gewricht. 6 weken absolute boxrust en een ijzer om de hoef bij elkaar te houden. Na 6 weken nieuwe foto's en de breuk was breder en tot in het gewricht. Wel zag je al dat er botaanmaak was dus dat de breuk aangroeide. Nog 6 weken later weer nieuwe foto's laten maken. Daar was op te zien dat de breuk weer wat breder was, maar wel aangroeide. Maar daar was ook een verse breuk op te zien in de oude breuk.

Ik heb ervoor gekozen om hem samen met een rustig paard op een klein weitje te zetten een week voor de laatste controle. Hij werd heel onrustig als de anderen de stal uitgingen en hij achter moest blijven. De eerste vier maanden op boxrust ging nog wel maar de laatste periode werd hij steeds gefrustreerder. Door zijn gedrag op stal werd de kans op een ongeluk steeds groter, hij had zichzelf al een wond aan zijn andere voorbeen bezorgd. Verplaatsen was geen optie, hij mocht absoluut niet vervoerd worden.

Het ging om een 5 jarige, temperamentvolle, Arabische ruin. Na de laatste foto was de prognose zodanig dat ik ervoor gekozen heb om hem in te laten slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:30 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Lenexa schreef
Ik zou een paard met botbreuken niet zo snel buiten zetten. Ze moeten zo min mogelijk bewegen om zo snel en netjes mogelijk te genezen. De mijne heeft vorig jaar maanden op boxrust gestaan met een nare griffelbeenbreuk. Absoluut zuur, maar ik zou het nu niet anders doen. Wij hebben ook magneetveld therapie gedaan, maar als jullie paard dat eng vind zou ik dat gewoon laten. Ik verzon allerlei entertainment voor op stal en kwam 2x per dag om haar te vermaken. En verder gewoon veel arm hooi. En veel geduld.

Ik denk dat ik met mijn paarden na enkele maanden op stal andere problemen heb. Denk dat er groot risico is op kolieken, bevangenheid omdat de doorbloeding minimaal is en ze dan helemaal niet meer bewegen en zo vet als spek worden van alleen hooi, stalgebreken, depressie etc. Zo min mogelijk lopen snap ik, maar zou toch echt een buitenstal maken in de wei of paddock. Wellicht net zo groot als de stal maar wel buiten, frisse lucht, zicht op andere paarden (tenzij de paarden op de stal van TS altijd binnen staan).


Er zijn gelukkig wel manieren om dat te voorkomen, daar heb je alleen wel andere faciliteiten (en kennis) voor nodig dan op de gemiddelde pensionstal mogelijk is. Ik heb vaker paarden op boxrust staan en die kun je echt op diverse manieren ondersteunen om ze zo gezond en fit mogelijk te houden. Zowel om koliek ed te voorkomen maar het is ook goed om met een zo fit mogelijk paard op te gaan bouwen om zo nieuwe blessures te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:42 



 
Profiel   

Ik vind het eigenlijk zorgwekkender dat deze pony zo uit het niets aan 2 achterbenen een botscheur oploopt. Was de 2e al aanwezig of moet dat dan in stal gebeurd zijn? Anyway, ik zou hem niet op de wei zetten, ook niet op een heel klein stukje. Hoe zuur ook. Botbreuken genezen niet door beweging. En een bot is ook veel beter doorbloed dan een pees. Dus voor de doorbloeding in het kwetsbare gebied hoef je het niet te doen.
Ik weet niet bij welke kliniek je zit, maar mocht je nog niet bij een ervaren paardenkliniek zitten, zou ik dat in dit geval overwegen voor extra advies/second opinion. Ik kan me voorstellen dat de Raaphorst veel ervaring heeft met dit soort dingen, maar ik ken ze persoonlijk niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:54 



 
Profiel   

Ik heb geen verstand van breuken bij paarden, maar ik weet wel dat bij mensen het voordeel van vastzetten met schroeven en/of platen juist is dat er sneller gemobiliseerd kan worden. Dus bij een paard minder lang boxrust? Nu is het gewicht van een paard dat op de benen rust van een heel andere orde dan bij mensen, dus weet niet of dat zomaar kan. Misschien iets om eens met je dierenartsen te bespreken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:58 



 
Profiel   

Liesaukje schreef
De eerste scheur was de reden van de kreupelheid. Maar in eerste instantie gemist, waardoor we zijn blijven bewegen ( want het was een hoefzweer). Na 4 weken haalde ik haar van de weide en mankte ze aan haar ander achterbeen. Op dat moment zijn er nieuwe foto’s genomen en was er een duidelijke breuk LA en een grijze zone RA. na 6 weken boxrust zijn er nu 2 duidelijke scheuren zichtbaar..


Oke dan zaten ze er waarschijnlijk al, was er al wel botgroei te zien?
Ik denk dat juist de beweging in het begin gezorgd heeft voor een trager herstel.

Ik denk dat boxrust in combinatie meer zeer gedoseerd opbouwen (stappen) belangrijk is. Ze moet zich absoluut niet forceren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 15:05 



 
Profiel   

Bij deze de foto’s van 03/03 - 30/03 en 11/05.
De DA zonet aan de lijn gehad, hij raad me ook aan om binnen 6weken terug Foto’s te nemen en als er dan totaal geen verbetering is, toch schroeven te plaatsen.
Ik zie zelf niet of er al botgroei is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 18:43 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 18:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen