Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring barst kootbeen?

 
Profiel   

Ik lees al even mee, ik heb geen ervaring met breuken/barsten in het kootbeen, wel met twee scheurtjes in 1 hoefbeen, die tegelijkertijd waren ontstaan, maar dat wordt toch wat anders behandeld lijkt me. Elvee had toen een aangepast ijzer met extra lippen en daaromheen gips. Maar dat is met een hoefbeen natuurlijk makkelijker dan met een kootbeen. Dat is trouwens prachtig genezen, wel zo'n 3-4 maanden boxrust. Ze had er steeds een shetlander naast en dat gaf haar rust gelukkig.

Ik zou haar hoe dan ook op boxrust zetten, met mijn vorige paard ben ik na een koliekoperatie en twee na-operaties steeds naar een andere stalling gegaan. Daar kende ze de routine niet en waren veel paarden die op stal bleven staan en dat gaf haar de benodigde rust. Op haar eigen stalling vloog ze normaal al tegen de boxwand op als haar buurman weg ging om te rijden, al dik voor de operatie. Als ze eenmaal weer wat naar buiten mocht zette ik haar weer terug op haar eigen stalling en dan was dat ook goed. Dat is dus nog een overweging waard.

Het is erg jammer dat het eigenlijk verergerd is en ik zou als ik jou was heel goed overwegen of het echt wel zinnig is om de operatie met schroeven aan te gaan. Hebben ze aangegeven wat de vooruitzichten daarna zijn als het dan wel geneest? Wordt het ooit weer een rijpaard, zeker omdat het hier nu om twee benen gaat? Of neem jij er genoegen mee dat je nog jaren voor een paard gaat zorgen dat altijd een soort van geblesseerd zal blijven? Ik weet totaal niet of schroeven in deze situatie vaak gebruikt worden hoor, een half jaar of een jaar boxrust met grote kans op goede genezing zou ik wel aangaan, maar als ze niet durven aan te geven hoe groot de kans is dat ze pijnvrij wordt weet ik niet of ik dat wel zou aangaan.

Je foto's zijn trouwens te klein om er iets op te kunnen zien, misschien kan je ze ngo een keer plaatsen, maar dan groot?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 21:44 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Bovenstaand de foto's van 03/03

[ img ]
[ img ]

Bovenstaande foto's dateren van 30/03

[ img ]
[ img ]

En deze foto's zijn de laatste en dateren van 11/05

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 13:41 



 
Profiel   

Ik zie eerlijk gezegd niet waar er een barst zit?

Kan iemand me helpen, leer graag bij van röntgenfoto's

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 13:48 



 
Profiel   

[ img ]

Als ik me niet vergis daar. Maar op alle fotos lijkt daar al een "rommeltje" te zitten die uitbreid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 13:53 



 
Profiel   

Heel eerlijk: ik zie geen barst die er niet zou horen bij een paard dat nog geen 4 jaar oud is. Zou je misschien aan kunnen geven waar jouw dierenarts die wel ziet?

Ik weet natuurlijk niet welke dierenarts je erbij gehad hebt, maar ik denk dat ik als het even kan het paard op zou laden en naar een kliniek gaan als het SMDC, de Raaphorst, Wolvega, Emmeloord of Utrecht als het niet één van de dierenartsen van daar is geweest die deze conclusie heeft getrokken.

Sterkte ermee hoor, het blijft een lastig iets!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 14:58 



 
Profiel   

Jet schreef
Heel eerlijk: ik zie geen barst die er niet zou horen bij een paard dat nog geen 4 jaar oud is. Zou je misschien aan kunnen geven waar jouw dierenarts die wel ziet?

Ik weet natuurlijk niet welke dierenarts je erbij gehad hebt, maar ik denk dat ik als het even kan het paard op zou laden en naar een kliniek gaan als het SMDC, de Raaphorst, Wolvega, Emmeloord of Utrecht als het niet één van de dierenartsen van daar is geweest die deze conclusie heeft getrokken.

Sterkte ermee hoor, het blijft een lastig iets!


De barst zit inderdaad op de plaats waar de persoon hierboven aangeeft.
Intussen hebben al 3 dierenartsen incl. Een chirurg dit beaamd. Het is heel klein, maar het is er wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 15:04 



 
Profiel   

O wacht, ik had het bericht van Kimmie gemist. Dat zit wel op een rotplek zo in het gewricht. Zeker omdat het paard nog niet uitgegroeid is lijkt me dat geen fijne plek voor schroeven etc.

Wat ik daar zo over lees zijn schroeven ( en als het groter is platen) wel veel gebruikt bij dit soort fracturen. Natuurlijk heb je dan wel een groter risico op artrose, maar zoals het nu is zou het ook verder naar beneden kunnen scheuren zeg maar, dat is denk ik dan nog erger. wel vervelend met het plaatsen van schroeven ed. is dat het paard onder algehele narcose zal moeten en dan dus daaruit goed ontwaken en opstaan.

Ik zou het denk ik niet aandurven om het zo te laten, maar ik weet ook niet of ik zo'n operatie aan zou gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 16:22 



 
Profiel   

Jet schreef
O wacht, ik had het bericht van Kimmie gemist. Dat zit wel op een rotplek zo in het gewricht. Zeker omdat het paard nog niet uitgegroeid is lijkt me dat geen fijne plek voor schroeven etc.

Wat ik daar zo over lees zijn schroeven ( en als het groter is platen) wel veel gebruikt bij dit soort fracturen. Natuurlijk heb je dan wel een groter risico op artrose, maar zoals het nu is zou het ook verder naar beneden kunnen scheuren zeg maar, dat is denk ik dan nog erger. wel vervelend met het plaatsen van schroeven ed. is dat het paard onder algehele narcose zal moeten en dan dus daaruit goed ontwaken en opstaan.

Ik zou het denk ik niet aandurven om het zo te laten, maar ik weet ook niet of ik zo'n operatie aan zou gaan.


Volgens de DA zit het nog niet in het gewricht, dat zou goed zijn.
We hebben beslist nu nog 6 weken te wachten.
Als het dan een slechter beeld is waarschijnlijk schroeven.
Al kunnen ze me dan nog geen zekerheid geven.. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 16:35 



 
Profiel   

Nee, zekerheid geven ze nooit in dit soort gevallen, dat hangt ook van meer factoren af of het succesvol is. Misschien is het mogelijk om te gaan kijken welke kliniek het meest ervaring heeft hiermee qua operatie en het dan daar te laten doen? Dat zou dan nog de grootste kans van slagen geven denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 20:27 



 
Profiel   

[ img ]
Niet op dezelfde plaats, maar mijn paard had een haarscheur/breuk in zijn pijpbeen LV. Heeft binnen 6 maanden volledig herstel gemaakt en is weer volledig inzetbaar!
Voor meer ervaring kun je me een bericht sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 21:31 



 
Profiel   

Equisync schreef
[ [url=m/Yulqlv.png]Afbeelding[/url] ]
Niet op dezelfde plaats, maar mijn paard had een haarscheur/breuk in zijn pijpbeen LV. Heeft binnen 6 maanden volledig herstel gemaakt en is weer volledig inzetbaar!
Voor meer ervaring kun je me een bericht sturen.


Deze ziet er op het eerste gezicht ernstiger uit omdat er een flair zit. Gewoon 100% hersteld wow netjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 22:16 



 
Profiel   

Hallo, even een update. Gisteren opnieuw foto’s genomen. RA was bijna niet meer zichtbaar. LA was heel goed op weg om volledig te verdwijnen. Volgens DA veel beter dan dat hij verwacht had! We mogen na 13 weken opnieuw stappen, binnen 4 weken opnieuw een foto en als deze trend zich voortzet mogen we dan zelfs stilaan terug aan het werk! We zijn nu aan het sukkelen sinds eind februari, dus beter nieuws was er niet!

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-23 06:39 



 
Profiel   

Wat een fijne update! Ik ben blij voor je TS, hopelijk zet deze positieve lijn zich voort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-23 07:17 



 
Profiel   

fijne update, dat geeft hoop en maakt het vast voor jou makkelijker om die boxrust nog even door te zetten ( want ik kan me voorstellen dat je jezelf opvreet met je dier24/7 op stal en al helemaal in de zomer)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-23 08:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen