Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vreemd wondje op de rug

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Na beoordeling van 3 artsen die geen idee meer hebben, kom ik hier even vragen of er iemand is die dit herkent

Sinds afgelopen zomer heeft mijn merrie een wondje op haar rug.
Dit begon als een soort van kras, alsof ze iets te enthousiast was gekriebeld of een knauw had gekregen van een ander paard, maar dit is niet zeker. Er was een grote kale plek en een klein wondje erin.
Haren zijn terug gegroeid, maar er bleef steeds een korstje terug komen.
Nu zijn we ruim driekwart jaar verder en het wondje zit er dus nog steeds...... er komt steeds weer een korstje op, die is iets wat pussig, kleeft dus wat maar het stinkt niet.
Uitbreiden doet het ook niet.

Enkele weken terug was het weer wat dikker, had ik het korstje weg gehaald en daar leek wat extra pus aan te zitten, even gedrukt en toen kwam er wel wat meer troep uit, daarna enkel bloed dus ging ik er vanuit dat het schoon zou zijn.

Ingesmeerd met antibiotica/cortico zalf maar helaas nog steeds gaat het niet dicht

Ondertussen ziet het er nu zo uit, lijkt erop dat er een larve ofzo in zit maar die had er nu toch ook allang uit moeten zijn of zou door een arts opgemerkt moeten zijn

Tijdens andere onderzoeken zijn er ook rontgen foto's gemaakt van de rug, daar is niets afwijkends op te zien

Vorig jaar, haren weer terug gegroeid, maar je ziet duidelijk in de haarkleur dat er een grote plek geschaafd is geweest
[ img ]

Dit is dus vandaag, een heel vreemd gaatje dat maar niet dicht gaat. Haren rondom heb ik weg geschoren en er zijn nog wat zalf restjes aanwezig in de omliggende haren
[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 19:20 



 
Profiel   

Ik vermoed dat er een " vreemd voorwerp " in zit, ms stukje tak ofzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 19:27 



 
Profiel   

girlyggirl schreef
Ik vermoed dat er een " vreemd voorwerp " in zit, ms stukje tak ofzo


Yep dit denk ik ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 19:29 



 
Profiel   

Kan het geen fistel zijn of een hardnekkig ontstoken haarzakje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 19:29 



 
Profiel   

Habronema? Het is zo perfect rond.
Anders een biopt laten nemen, dat lijkt me zinvoller dan een rontgenfoto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 19:50 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Habronema? Het is zo perfect rond.
Anders een biopt laten nemen, dat lijkt me zinvoller dan een rontgenfoto.


De foto's waren gemaakt ivm protest gedrag, wilden dus problemen aan de wervels uitsluiten.

het is inderdaad heel mooi rond, waardoor ik ook neig naar een beestje maar het verbaast me dat er 3 artsen zijn die geen idee hebben wat dit zou kunnen zijn en hoe we het kunnen laten genezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 19:54 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Habronema? Het is zo perfect rond.
Anders een biopt laten nemen, dat lijkt me zinvoller dan een rontgenfoto.


Nou ja, bij een röntgenfoto zie je in elk geval of het een kogeltje oid is…..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 19:54 



 
Profiel   

Mijn eerste ingeving was een sarcoide

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 19:59 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Habronema? Het is zo perfect rond.
Anders een biopt laten nemen, dat lijkt me zinvoller dan een rontgenfoto.


Ik had hetzelfde idee vanwege de perfect ronde vorm

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 20:13 



 
Profiel   

Charaz schreef
Jasmijn159 schreef
Habronema? Het is zo perfect rond.
Anders een biopt laten nemen, dat lijkt me zinvoller dan een rontgenfoto.


Ik had hetzelfde idee vanwege de perfect ronde vorm


Daar heb ik even op gezocht maar die lijken op de slijmvliezen te zitten... Verder is er ook een maagscopie gemaakt, waar geen wormpjes te zien waren(gezien die in de maag leven las ik) en ze is in het najaar ook nog ontwormd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 20:15 



 
Profiel   

Lijkt op een klein abces...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 20:22 



 
Profiel   

Heeft er misschien een teek gezeten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 20:36 



 
Profiel   

https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aa ... onemiasis/ . Hier staat bij dat het ook op andere plaatsen dan bij de mond voor kan komen. Dus misschien toch wel, ondanks dat er bij de maagscopie geen wormen gevonden zijn. Je zou eens contact met de Raaphorst kunnen opnemen met jouw verhaal en vragen of je foto's kan opsturen en of zij er hun gedachten eens over willen laten gaan of dit een mogelijkheid is.

En een andere optie die al eerder genoemd is, is misschien een splintertje hout o.i.d. dat het lichaam probeert eruit te werken. Ik weet van een paard dat een vreemde bult op zijn rug had, dat was wel dicht. Hij was ooit een keer heel vreemd onder een plank van een hek door gegaan en had zich daaraan open gehaald. Er waren röntgenfoto's gemaakt, maar daar was niets op te zien. Dat paard had met rijden bij periodes heel naar gedrag, staken en steigeren. Dan ging het weer tijden goed, dan was het er weer. Jaren later zijn er weer röntgenfoto's gemaakt en toen was er inderdaad een houtsplinter te zien. De verklaring van de dierenarts was toen dat die splinter af en toe aan de zwerf ging en dan op een zenuw drukte, wat het gedrag goed verklaarde en ook kon verklaren waarom hij de eerste keer niet gezien was op de foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 21:45 



 
Profiel   

Het zijn 2 artsen van de raaphorst die haar al gezien hebben... Is mijn standaard kliniek

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 05:02 



 
Profiel   

O, dat is dan wel apart inderdaad. Wat een vervelend probleem is het dan. Hopelijk kom je er snel achter wat het is en kan je gericht behandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 06:15 



 
Profiel   

Kimsel94 schreef
Daar heb ik even op gezocht maar die lijken op de slijmvliezen te zitten... Verder is er ook een maagscopie gemaakt, waar geen wormpjes te zien waren(gezien die in de maag leven las ik) en ze is in het najaar ook nog ontwormd...


Habronema kan door vliegen ook afgezet worden in wondjes. Dus zeker niet per se alleen in de slijmvliezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 19:06 



 
Profiel   

Hier nog meer informatie erover, maar dat is wel in het Engels: https://www.westgatelabs.co.uk/info-zon ... mer-sores/ . Het kan dus best dat er eerst een "gewoon" wondje heeft gezeten en dat besmette vliegen daar weer op hebben gezeten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 20:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen