Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Huid problemen KWPN ruin

 
Profiel   

Hi bokkers

Herkent iemand toevallig het volgende?
Mijn 20 jarige KWPN ruin heeft altijd al een gevoelige huid gehad.
Hij krijgt makkelijk schuur plekken van tuig of dekens. Tijdens het verharen moet hij altijd een bontje om de singel en neusriem, anders heeft hij open plekken.
Hij reageert heftig op muggen en tekenbeten. Met name die laatste, die kunnen soms leiden tot verdikkingen zo groot als een tennisbal :(:)

Maar dit jaar heeft hij iets nieuws ontwikkeld en ik weet echt niet wat ik er mee moet.
Het begon met een ontstoken tekenbeet die zo groot werd als een knikker
Spoiler:
[ img ]

Daarna ontstonden er andere vreemde ontstekingen, waarbij ik op maximaal 1 andere plek een teek heb verwijderd. Deze heb ik op de andere plekken niet ontdekt.


Nav contact met de dierenarts, ben ik gaan wassen met betadine. Een deel van de plekken komt hiermee tot rust, maar niet allemaal helaas.

Dit speelt nu sinds eind maart en er komen helaas nog steeds om 1-2 weken plekken bij :(


Bij de laatste foto zie je wondvocht. In de plekken zelf zit dik geel pus wat er niet makkelijk uit komt.
Gelukkig laat hij het verzorgen toe, maar het doet hem wel pijn :(:)

Hoe de plekken, als ze tot rust komen, genezen:

[ img ]

Advies van de dierenarts blijft: wassen met betadine/iets desinfecterends en afwachten tot de verhaar periode over is..
we zien hem niet schuren oid en de andere paarden hebben het niet.

Waar de plekken nu zitten: onder de buik, op de singelplek (daar zat de ontstoken tekenbeet), links op de borst en onder zijn hoofd tussen de kaken in.

Wie o wie herkent dit en weet wat we er aan kunnen doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 17:03 



 
Profiel   

Heb je ander voer, ander strooisel, iets anders dat veranderd is?
Het lijkt een soort ontstekingsreactie ergens op.
Mijn vorige paard had dit ook wel eens, bulten die met pus open gingen, maar niet zo groot en zo veel als ik bij die van jou zo zie. Maar die was ook super gevoelig op zijn huid, had vaak ook met voeding te maken bij hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 17:38 



 
Profiel   

Heeft de DA een sample genomen?
Kwa pus vorming lijkt het inderdaad bacterieel en ik zou persoonlijk dan wel willen weten welke.

Het kan ook simpel een broeieffect zijn van warmer weer en een nog lange vacht waardoor je talgklier ontstekingen krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 17:47 



 
Profiel   

Mijn schimmel heeft dit ook sinds vorige winter wanneer ze een dikke wintervacht krijgt. In de zomer trekt het weg. Plekken met gele pus/korsten en jeuk. DA is meerdere keren geweest en gaf het advies om regelmatig met Betadine te wassen en om haar niet nat te laten regenen en ook niet onder een deken te zetten ivm broei. Dat was eigenlijk niet te doen in de winter. Deze winter toch ervoor gekozen om haar te scheren en dat scheelt enorm. Hoef haar nog af en toe te wassen en dan is het te doen. Ze bleek ook PPID te hebben, dus ze krijgt nu ook prascend. En daarnaast voer aangepast, met redelijk wat gemicroniseerd lijnzaad ter ondersteuning van de vacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 18:59 



 
Profiel   

Mijn merrie had afgelopen voorjaar iets wat hierop leek maar vooral op haar hoofd. Ik heb het behandeld met tea tree balsem, binnen 2 weken was alles weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 19:03 



 
Profiel   

Wellicht handig om te vermelden. Sinds november is er een klein bosje en poel toegevoegd aan de track.
Hij staat 24/7 buiten met schuil mogelijkheid.
Die toevoegingen zijn eigenlijk het enige verschil, maar gezien ze nu zo’n 1,5 maand op de wei staan, hebben we ze niet meer in het bosje gezien. En dat is de periode waarin hij nu last heeft van die plekken.

Verder is er niks veranderd qua voer oid.

In november kreeg hij wel last van andere soort plekjes. Daar adviseerde de DA ook wassen met betadine.

Er is geen sample ofzo genomen. In hoeverre heeft het meer waarde om te weten welke bacterie het is?
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 08:06 



 
Profiel   

Omdat je dan weet hoe je moet behandelen. Bijv. met een antibiotica zalf.
Tevens ook omdat MRSA bij paarden helaas ook niet zeldzaam is.

Als het even een paar weekjes is en het paard heeft nog vrij veel haar dan zou ik het ook even aankijken met betadine, maar als het steeds weer blijft komen dan is het misschien toch iets wat meer behandeling nodig heeft.
Is scheren geen optie trouwens?


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 29-04-23 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 08:12 



 
Profiel   

Is hij getest op Lyme?

Ik zou ook denken dat er door die tekenbeet een bacterie een rol is gaan spelen. En als er steeds besmettingen bij komen dan is de bron nog niet weg/ aangepakt lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 08:13 



 
Profiel   

is het geen folliculitis?
google even voor info.

even extra tip, kijk of je voeding genoeg eiwit heeft.
zeker als ze op hooi staan kan dat er toch wat te weinig zijn en dan heb ik de ervaring dat ze veel sneller rare huidplekken krijgen.
sinds ik mijn paarden op meer eiwit heb in de winter heb ik geen narigheid meer.
mijn oude merrie is er ook enorm van opgeknapt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 08:18 



 
Profiel   

Ik vind het ook raar trouwens dat je paard nog zo dik in de vacht zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 08:21 



 
Profiel   

Hier valt mee ook de erg dikke vacht op van je paard. Heb je hem al eens op cushings getest?

De wondjes die je laat zien krijgen ze hier ook van teken beten. Soms zijn de teken zo klein dat je ze amper met het blote oog ziet. Er zijn voor paarden ook sprays tegen oa teken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 08:43 



 
Profiel   

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb alles opgeschreven en ga dit overleggen met de dierenarts.

De ziekte van Lyme zou heel goed kunnen, hij heeft al jaren last van teken (enige van de paarden op stal, lijkt wel alsof hij ze aantrekt := ), maar voor zover ik weet zijn huid ontstekingen geen symptomen ervan?

folliculitis, kan, maar ik lees dat dit met name in de zomer voorkomt en op de plekken waar het tuig zit.
Dat is hier niet het geval. Toevallig zit er nu wat op de singelplek, maar ik rij vrijwel nooit dus dat lijkt me geen verband..

Aangaande de dikke vacht, de foto’s zijn van maart tot nu, de laatste foto in spoiler is van gisteren. Hij staat altijd buiten zonder deken, dus die dikke vacht heeft hij nodig :) en daarnaast wordt hij toch wat ouder dus kost het verharen hem wat meer tijd.

Edit: cushing is hij een aantal jaar geleden op getest, dit was negatief.


Laatst bijgewerkt door xTammyy op 29-04-23 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 08:48 



 
Profiel   

ellepel schreef
is het geen folliculitis?
google even voor info.
(Knip)


Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. En als je dan per ongeluk een resistente stam hebt is het ook voor jezelf wel handig om te weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 08:50 



 
Profiel   

Cushing een aantal jaar geleden getest, je weet dat ze het ineens kunnen krijgen? Dus die test van paar jaar terug kan nu niets meer betekenen. Want hij zou het nu wel kunnen hebben.

Ik vind het ook vreemd die plekken maar kan je helaas niet helpen wat het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-23 09:40 



 
Profiel   

xTammyy schreef
Aangaande de dikke vacht, de foto’s zijn van maart tot nu, de laatste foto in spoiler is van gisteren. Hij staat altijd buiten zonder deken, dus die dikke vacht heeft hij nodig :) en daarnaast wordt hij toch wat ouder dus kost het verharen hem wat meer tijd.

Edit: cushing is hij een aantal jaar geleden op getest, dit was negatief.


Mijn pony had eerst ook geen PPID en toen had ze ook niet deze klachten. Pas vorig jaar is het huidprobleem begonnen en toen nogmaals op PPID getest en het was positief (is eind 20). Volgens mijn DA is haar weerstand laag en in combinatie met die dikke vacht, waardoor het broeierig wordt, krijgen bacteriën de kans om dit te veroorzaken (ze heeft altijd al een gevoelige huid gehad). Daarom doe ik een gecombineerde aanpak van prascend, voeding aanpassen, scheren en regelmatig wassen met Betadine. Eventueel kunnen ze ook een antibiotica kuur krijgen, maar daar was mijn DA geen voorstander van.

Die gele korstjes met vacht van je foto had zij precies ook. Heb even geen hele goede foto, maar voor het idee:


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 07:49 



 
Profiel   

Ik ben niet zo bekend met ziektes, goed om te weten dat nogmaals testen geen kwaad kan.
Het verbaasd me wel dat mijn DA hier niet zelf mee gekomen is, vorige keer testen was op zijn initiatief namelijk.

Jouw foto ziet er erg vergelijkbaar uit Be Fearless.
Waar moet ik aan denken qua aanpassing in voer?
Scheren baart me wel wat zorgen, zijn huid is zo gevoelig dat dekens eigenlijk geen optie is.. maar goed, eerst maar eens met de dierenarts contact opnemen en de opties bespreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 12:26 



 
Profiel   

Je hoeft niet standje sport-kort te scheren hoor. Gewoon een langer opzetje gebruiken.
Vanaf mei hebben paarden normaal gesproken al hun volledige zomervacht aangezien ze begin juli alweer beginnen met wintervacht aanmaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 12:35 



 
Profiel   

xTammyy schreef
Jouw foto ziet er erg vergelijkbaar uit Be Fearless.
Waar moet ik aan denken qua aanpassing in voer?
Scheren baart me wel wat zorgen, zijn huid is zo gevoelig dat dekens eigenlijk geen optie is.. maar goed, eerst maar eens met de dierenarts contact opnemen en de opties bespreken.


Het lijkt op de foto's inderdaad echt heel erg vergelijkbaar. En ook nog allebei een schimmel met een wat langere vacht en gevoelige huid (en niet meer de jongste).

De dierenarts raadde mij de winter van 2021 af om te scheren met de gevoelige huid, dus dat heb ik toen niet gedaan. Ze had toen veel jeuk en het wassen met betadine was in de winter heel erg moeilijk met de lange vacht en de kou. De plekken kwamen toen steeds terug en gingen pas echt weg na de verharing. Dus ik heb haar toch maar geschoren toen het weer terug kwam in het najaar van 2022. Het is echt een verademing voor haar geweest. Het wassen was veel beter te doen en de plekken gingen veel makkelijker weg.

Ik heb de voeding op eigen initiatief aangepast (ik heb diervoeding gestudeerd). Ze kreeg eerst seniores priores naast haar ruwvoer en ik ben over gegaan op een combinatie van grasbrok, gemicroniseerd lijnzaad en een balancer. Met de gedachte dat de omega 3 / 6 verhouding dan beter wordt en het beter is voor haar darmen, wat de huid en de weerstand verder ondersteunt.

Haar vacht nu (ze is inmiddels 30):
[ img ]

Wilde toch graag even delen hoe het voor ons is gelopen, omdat het echt een lange zoektocht is geweest. Hopelijk valt het voor jullie mee. Ik ben benieuwd wat je DA aanraadt en hoe het uitpakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 11:45 



 
Profiel   

Nav PB contact met BeFearless heb ik meneer gisteren helemaal gewassen met betadine. Eens kijken wat dat brengt.

Daarnaast heb ik ook al reactie van mijn dierenarts.
Hij raadt een antibiotica kuur aan en als dat niet helpt, verder onderzoek.
Ook had ik kliniek visdonk gecontacteerd en die gaven op basis van de foto’s en het verhaal hetzelfde aan.
Ze dachten beiden niet aan cushing, maar mijn eigen dierenarts vertelde dat er in het najaar voor een actie tarief op Cushing kan wording getest.

Zondag helaas weer een nieuwe plek ontdekt. Gisteren zag deze er eigenlijk nog hetzelfde uit. Later vandaag weer eens checken.

Visdonk vertelde mij ook nog dat ze eind vorig jaar een paard hebben gehad die plots gaten/wonden in de huid kreeg. Dat is uiteindelijk ook met oa antibiotica behandeld. Ze zijn er nooit achter gekomen wat de oorzaak was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 07:54 



 
Profiel   

Wel lastig, want als ze niet weten wat het is kunnen ze ook geen antibiotica op maat geven. Let ook op de darmflora/ probiotica daarna.

Hopelijk helpt het wassen met betadine, dat is in ieder geval anti bacterieel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 07:56 



 
Profiel   

Het zag er goed uit vandaag!

[ img ]
[ img ]

Na de training waren de plekjes op de borst wel weer open gesprongen.
Voor nu hebben we 2 weken antibiotica, eens kijken hoe dat gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 19:52 



 
Profiel   

Weer een update.
Alles gaat nog altijd goed! Er zijn geen nieuwe open plekken ontstaan. Degene die er waren genezen allemaal mooi.

Wel had hij gisteren weer een teek
[ img ]
Vandaag zag dat er zo uit
[ img ]
:(:)

Nu goed in de gaten houden. Op veel van de open plekken zaten namelijk ook zwarte stipjes, wie weet dat het toch allemaal teken plekken zijn geweest?
Dit is nog iets wat ik destijds uit een van die plekken heb gepulkt:
Spoiler:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 19:43 



 
Profiel   

Dat klinkt voorzichtig positief :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 19:53 



 
Profiel   

Hij is mooi wat van zijn lange vacht kwijt. :j Dat maakt het ook makkelijk om die nare kleine teken te spotten.
Hier ook vooral de ruin die er veel last van heeft. Maar het stikt hier ook echt van die krengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 21:39 



 
Profiel   

Teken spotten ook met lange vacht is geen probleem gezien de tennis ballen die hij ontwikkelt :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 09:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen