Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Spierbevangenheid altijd schuld eigenaar of houder?

 

Hoi bokkers

Ik heb een vraag: Is spierbevangenheid altijd de schuld van verkeerd houden, verkeerd voer, overbelasting en nooit domme pech?

Stukje hierover:


Wat zijn oorzaken van spierbevangenheid?
Spierbevangenheid kan veel oorzaken hebben, zoals een tekort aan elektrolyten door overmatig zweten, een te zware training als het paard niet in goede conditie of ziek is, een stofwisselingsziekte of een tekort aan vitamine E of selenium. Maar grofweg kan gesteld worden dat een teveel aan krachtvoer (voornamelijk zetmeel en suiker, dus koolhydraten) in verhouding tot de hoeveelheid beweging de belangrijkste oorzaak is van spierbevangenheid. Als het voederrantsoen en de hoeveelheid beweging niet juist op elkaar worden afgestemd en er wordt te veel (kracht)voer gegeven, dan komt er een afwijkende stofwisseling in de spieren op gang, die tying-up als gevolg kan hebben. Paarden die op rustdagen geen aangepast rantsoen krijgen, kunnen tijdens de eerstvolgende training spierbevangen raken. Ook de juiste afstemming van de grootte en de samenstelling van het voederrantsoen op de intensiteit van de training en de rustperiodes in het trainingsschema, gezien over een langere periode, is erg belangrijk.

Als ik de oorzaak lees dan lijkt het wel heel duidelijk dat dit te voorkomen is.

Het is altijd mijn grote angst zoiets te veroorzaken. Vandaar mijn vraag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:57 



 
Profiel   

Ik heb al meer dan 25 jaar paarden van mijzelf en nog nooit een paard spier bevangen gehad.
Waarom ben je er bang voor?

Als jij je paard niet vol haver en brokken propt is de kans bij een gezond paard zo groot toch niet?
Zeker niet als hij genoeg buiten komt waar hij ook echt vrij kan bewegen, dus niet in zijn uppie in een mini paddock van 20 x 20 of nog kleiner.

Vroeger kwam het bij werkpaarden voor, 6 dagen werken op het land
Op zondag bleef hij op stal met net zoveel haver, Op maandag was het raak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:02 



 

Bedankt voor je berichtje.

Ik doe er alles aan mijn jonge paard goed gezond te belasten.

Toch zie ik om mij heen dat het fout gaat. Dat zorgd er wel voor dat ik ervan schrik en dat ik mij afvraag: hoe kan het zo ver komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:06 



 
Profiel   

Heel goed van je. :j
Maar zie jij om je heen dan spierbevangen paarden?
Weet je wat ze te eten krijgen, hoe ze gereden worden, hoe ze buiten staan?
Want dat totaal plaatje maakt het belangrijk.

Paard met Pssm word het anders mee natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:08 



 
Profiel   

Totaalplaatje is indd belangrijk. Ook bijvoorbeeld met pssm, waar je soms echt geen weet van hebt tot het voorkomt… mijn tinker heeft het bijvoorbeeld en hoewel hij relatief goed te houden is, hoeft hij echt maar een paar happen gras langs de kant mee te pakken en de volgende dag staat hij stokstijf.

Als je zorgt dat je paardje voldoende buitenkomt, beweging rustig op en -afbouwt en niet te veel suiker binnen krijgt en medische oorzaken uitsluit hoef je je niet snel zorgen te maken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:15 



 

Spierbevangenheid is een gevolg van pssm toch.

Maar het kan ook 'los' voorkomen.

Het paard waar het om gaat daar weet ik alleen van dat de eigenaar niet frequent maar er vaak wel weer intensief mee reed.

Oorzaak v d spierbevangenheid vragen vind ik dan weer onbeleefd over komen. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:29 



 
Profiel   

De spierbevangen paarden die ik gezien hen kwam telkens door onderliggend leiden, oftewel er was wat anders aan de hand waardoor dit tot uiting kwam. Mijn paard is spierbevangen geraakt door langdurige stress van vuurwerk en als druppel een afgestoken chell op minder dan 50 meter afstand. Daarna overigens hoefbevangen geraakt ook nog. Dus het hoeft niet altijd met voeren te Maken hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:33 



 
Profiel   

Mijn eerste paard is ooit semi-bevangen geraakt door bij zeer koud winterweer bij het loslopen ineens enorm te bokken. Daarmee heeft ze spieren flink beschadigt en dat gaf een bloedbeeld dat aan spierbevangenheid gelijk stond. Dat was domme pech maar ze is er daarna altijd gevoeliger voor gebleven.

Een paard kan overigens ook spierbevangen raken door landurig rillen of oververmoedheid (niet durven liggen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:35 



 
Profiel   

Ik heb er 1 spier bevangen gehad en ik dacht dat ik alles had gedaan om t te voorkomen.
Ik ging 1 week op vakantie. Paard stond een 14 uur per dag op t land ( redelijk kaal weiland)
Week voor de vakantie afgebouwd in t werk. In de week vakantie het voer gehalveerd.
De dag na mijn vakantie aan t halster gelongeerd en binnen nog geen 10 minuten zo bevangen als maar kan.
Ik had op dat moment 4 paarden staan. De rest geen problemen. Allemaal hetzelfde behandeld. Alleen deze ene. Dus zeg het maar. In de 20 jaar dat ik nu paarden heb is dat de enige ooit

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:37 



 
Profiel   

Nimber, goede kans dat deze toen al PSSM had waar we toen de kennis niet van hadden.

Zonder Pssm zou ik er niet bang voor zijn.
Ja het kan, zoals de stress met vuurwerk hier eerder benoemd. Maar dat zijn dingen die je zo niet ineens kunt voorkomen, dat overkomt je.

Maar als jij je paard goede beweging geeft.
Dus niet de hele week amper beweging en dan op zondag een buiten rit van 3,5 uur.
Als je niet teveel krachtvoer geeft. Je paard in goede conditie is.
Dan is dit voor mij voor mijn pssm vrije paarden wel de minste angst die ik heb in wat ze kunnen krijgen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 16:47 



 
Profiel   

Ik heb het ooit een keer voor gehad met mijn merrie. Ze kreeg geen krachtvoer was verder gezond en had geen pssm. We waren weidegang aan het opbouwen omdat het een nieuwe weide was en daarom ging ze er maar een een uurtje op en de andere helft vd dag stond ze op een arme weide zoals ze altijd 24/7 staat, helaas was dat uurtje nieuw gras genoeg om bevangen te zijn. Ik was die dag op buitenrit vertrokken en er was niks aan de hand, op een gegeven moment wilde ze niet meer verder en heeft ze zich nadat ik direct afgestapt ben 5 min later op de grond laten vallen en ze wilde niet meer recht, ik heb mijn man met trailer laten komen om ons te komen halen en gelijk de DA gebeld. Buiten dat vers gras was er helemaal geen aanleiding. Wij die dachten met voorzichtig opbouwen en goed beleid goed te doeb en het ging alsnog mis. Dus hoe voorzichtig je ook bent het kan altijd misgaan. Ze heeft het echter nooit opnieuw gehad gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:19 



 
Profiel   

Helaas een zwaar spierbevangen jonge tinker gehad dankzij het voerbeleid van een stalhouder, hij mocht een handje eitwitarme brok hebben als de rest "echt" voer kreeg. Tot hij stijf werd, koffiekleur ging uitplassen, trillende spieren enz. Wat bleek stalhoudster voerde hem sportbrok 2 kilo per dag want het was "zielig" dat hij zo weinig kreeg. Daar wisten wij dus niks van.

Hier was dus de stalhouder de veroorzaker

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 18:01 



 
Profiel   

Ik reageer later hier even met mijn verhaal, door schade en schande helaas wel wijzer geworden....
En dan wist ik nog best wel wat "spierbevangen", "tying-up", "maandagsziekte" was.....
Als je dan een enorm goed getrainde, héle taaie werklustige pony hebt die pijn en ongemak vrijwel niet aangeeft, behalve als het al zo ongeveer te laat is..... (bleek dus achteraf).....
En allerlei omstandigheden qua weer, best zwaar werk, hydratatie/drinken, in combi met voeren,
Tsja.....



Is koliek, slokdarmverstopping, hoefbevangenheid dan ook "altijd" de schuld v/d eigenaar/verzorger/houder?

Pas altijd op met het gebruik van de woorden "altijd" en "nooit". ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 18:19 



 
Profiel   

karuna schreef
Helaas een zwaar spierbevangen jonge tinker gehad dankzij het voerbeleid van een stalhouder, hij mocht een handje eitwitarme brok hebben als de rest "echt" voer kreeg. Tot hij stijf werd, koffiekleur ging uitplassen, trillende spieren enz. Wat bleek stalhoudster voerde hem sportbrok 2 kilo per dag want het was "zielig" dat hij zo weinig kreeg. Daar wisten wij dus niks van.

Hier was dus de stalhouder de veroorzaker


Heel banketstaaf, jij hebt je paard daar gestald, dus jij was de veroorzaker.
Dat de stalhouder niet juist heeft gehandeld, klopt ook niet.
Maar een eigen paard ergens stallen moet je ogen op stokjes geven.
Ook 30 jaar geleden. Been there done that, voor mij geen paard meer hierdoor..
Mijn kennis kan die verantwoording niet aan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 19:36 



 
Profiel   

Ik ken een merrie die compleet bevangen raakte als ze een koe zag. Dat management was top, ze liep in het 1.40.........maar zodra die koe in beeld kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 19:42 



 

JoyCiej007 schreef
Ik reageer later hier even met mijn verhaal, door schade en schande helaas wel wijzer geworden....
En dan wist ik nog best wel wat "spierbevangen", "tying-up", "maandagsziekte" was.....
Als je dan een enorm goed getrainde, héle taaie werklustige pony hebt die pijn en ongemak vrijwel niet aangeeft, behalve als het al zo ongeveer te laat is..... (bleek dus achteraf).....
En allerlei omstandigheden qua weer, best zwaar werk, hydratatie/drinken, in combi met voeren,
Tsja.....



Is koliek, slokdarmverstopping, hoefbevangenheid dan ook "altijd" de schuld v/d eigenaar/verzorger/houder?

Pas altijd op met het gebruik van de woorden "altijd" en "nooit". ;)


Bedankt allen voor de reacties.

Deze pik ik er even uit:

Daar heb je idd een goed punt mee, dat het type paard ook wel een beetje tegen kan zitten hiermee...

En idd ik zal erop letten die woorden minder te gebruiken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 21:19 



 
Profiel   

Laatste bevangen paard dat ik zag kwam ook door voer beleid.. die vrouw dacht haar paard even te verwennen door een extra schep voer te geven. Dat resulteerde de volgende dag in een spier bevangen paard dat niks meer kon + €800,- lichter aan dierenarts kosten.

Hoe lief het ook bedoeld was om het paard te “verwennen” gebruik altijd je gezonde verstand en overschrijf de standaarden niet die worden mee gegeven.

Soms kan je er weinig aan doen, maar een veel gevallen is met goed management weg te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 21:55 



 
Profiel   

Evamarie schreef
Wat zijn oorzaken van spierbevangenheid?
Spierbevangenheid kan veel oorzaken hebben, zoals een tekort aan elektrolyten door overmatig zweten, een te zware training als het paard niet in goede conditie of ziek is, een stofwisselingsziekte of een tekort aan vitamine E of selenium.



Een stofwisselingsziekte is niet altijd te voorkomen, het antwoord op je vraag luidt dus nee.

Maar goed management kan zaken als tying up, vroegah bekend als 'maandagziekte' voorkomen.
(En uiteraard ook nog een hele serie andere ellende.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 22:00 



 
Profiel   

Als eigenaar van een pssm 2 paard zeg ik nee, het is niet altijd de schuld van de eigenaar. Maar het speelt wel mee. Soms kan je de omstandigheden niet veranderen en gaat het mis, maar men onderschat hoe groot de invloed van management is. En management ligt voor het grootste deel aan de eigenaar. Ben je bereid tot nieuwe dingen leren? Je aanpassen aan wat er is? Altijd zes stappen vooruit denken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 06:37 



 

Bedankt voor de info.

Je kunt er dus wel uit opmaken dat goed management en passende training zeer belangrijk is problemen als deze te voorkomem (uitzonderingen zoals ppid en pssm,daar gelaten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 10:28 



 
Profiel   

Ja gezond verstand helpt al een heleboel. Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat je een paard niet direct uren in een volle weide moet zetten, vol moet proppen met krachtvoer als ze niets doen enz enz.

Vriendin heeft dit jaar voor het eerst die van haar spierbevangen gehad. Super voorzichtig gras opgebouwd (zat nog maar op 1.5 uur per dag), zaterdag een ritje gemaakt (uur alleen stap en draf) en zondag stond ze bevangen.
Het is gewoon niet altijd te voorkomen, dit beleid heeft ze al 15 jaar, nooit een probleem, nu bevangen.

Ken je paard, weet wanneer iets anders is dan normaal en acteer daar op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 10:54 



 
Profiel   

Ik heb er ooit 1 spierbevangen gehad en eerlijk, er was niks veranderd aan management oid. Daarvoor nooit gehad en daarna ook nooit meer. Niks geks gedaan van te voren, net zo'n verhaal als ergens hierboven. Gewoon gelongeerd, of we waren echt pas net bezig en ineens niet meer kunnen lopen. Geen gek krachtvoer, geen dag binnen gestaan of juist een hele zware training. Gewoon hetzelfde wat we al die tijd deden en toen hij hersteld was zijn we ook gewoon weer op die manier verder gegaan na overleg met de da en fysio.

Goed management maakt de kans kleiner. Of eigenlijk, bepaalde dingen zijn zowat vragen om problemen zoals vroeger wel vol krachtvoer krijgen, maar de hele dag de stal niet uitkomen. Of hele week geen training en dan een extreem lange of zware buitenrit oid. Alleen niet elk paard is er even gevoelig voor. Maar dat goede management zorgt er niet voor dat het nooit kan gebeuren.

Zo zwart wit is het dus niet. En zeker niet altijd maar te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 11:07 



 
Profiel   

Evamarie schreef
Bedankt voor de info.

Je kunt er dus wel uit opmaken dat goed management en passende training zeer belangrijk is problemen als deze te voorkomem (uitzonderingen zoals ppid en pssm,daar gelaten)


Juist bij psssm en ppid maakt management al het verschil van de wereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 11:08 



 
Profiel   

JoyCiej007 schreef
Ik reageer later hier even met mijn verhaal, door schade en schande helaas wel wijzer geworden....
En dan wist ik nog best wel wat "spierbevangen", "tying-up", "maandagsziekte" was.....
Als je dan een enorm goed getrainde, héle taaie werklustige pony hebt die pijn en ongemak vrijwel niet aangeeft, behalve als het al zo ongeveer te laat is..... (bleek dus achteraf).....
En allerlei omstandigheden qua weer, best zwaar werk, hydratatie/drinken, in combi met voeren,
Tsja.....
exact dezelfde ervaring hier, alleen in mijn geval een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 11:14 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik heb er ooit 1 spierbevangen gehad en eerlijk, er was niks veranderd aan management oid. Daarvoor nooit gehad en daarna ook nooit meer. Niks geks gedaan van te voren, net zo'n verhaal als ergens hierboven. Gewoon gelongeerd, of we waren echt pas net bezig en ineens niet meer kunnen lopen. Geen gek krachtvoer, geen dag binnen gestaan of juist een hele zware training. Gewoon hetzelfde wat we al die tijd deden en toen hij hersteld was zijn we ook gewoon weer op die manier verder gegaan na overleg met de da en fysio.

Goed management maakt de kans kleiner. Of eigenlijk, bepaalde dingen zijn zowat vragen om problemen zoals vroeger wel vol krachtvoer krijgen, maar de hele dag de stal niet uitkomen. Of hele week geen training en dan een extreem lange of zware buitenrit oid. Alleen niet elk paard is er even gevoelig voor. Maar dat goede management zorgt er niet voor dat het nooit kan gebeuren.

Zo zwart wit is het dus niet. En zeker niet altijd maar te voorkomen.


hier mee eens, het kan je altijd overkomen. dus nee niet altijd de schuld van eigenaar of houder dus zal zeker niet te bang voor zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 11:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen