Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Spierbevangenheid altijd schuld eigenaar of houder?

 
Profiel   

Ik heb een keer een paard spierbevangen gehad die had zich had vastgerold in de stal 's nachts. Ergens natuurlijk ook schuld van de eigenaar want die besluit een paard op te sluiten in een stal maar dit had dus niks met overtrainen/overvoeren te maken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 11:31 



 

Oei dat is wel gevaarlijk idd. Het veulen van Britt had dit ook volgens mij. Mijn merrie staat in een heel ruime box met veel stro. Maar ik denk dat het paard van Britt zeker niet kleiner stond. Het blijft dus opletten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 12:30 



 
Profiel   

De grote van een box maakt niks uit, net als veel stro. Mijn vorige is uiteindelijk ingeslapen vanwege blessure die hij opgelopen had door vast liggen. Dat deed hij in de box, maar ook in de paddock, bak, loopstal... Zelfs het weiland :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 12:33 



 
Profiel   

ik sta op een giga grote paddock paradise en ook hier krijgen paarden voor elkaar om tegen de muur aan de rollen van de schuilstal.. terwijl er genoeg ruime is zonder muur ergens te rollen.

Op mijn vorige stal heeft mijn haf zich ook wel eens vast gerold in de schuilstal. .Terwijl daar achterin ook grote plek was om te rollen.. Gelukkig maakt hij veel herrie en had de staleigenaar hem snel bevrijd.

mijn jongste haf vind het ook fijn om op stal te rollen... WAt ik minder tof vind. Gelukkig staat hij niet snachts op stal alleen waneer ik hem zelf dus op stal zet en dus zelf bij bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 12:45 



 
Profiel   

Het is een hele lastige vraag.

Natuurlijk is de eigenaar verantwoordelijk hoe het paard gehouden wordt en met een goed management kan je zeker heel veel voorkomen.

Maar waar moeten eigenaren hun kennis vandaan halen? Zolang mensen het niet goed leren en verkeerde adviezen krijgen, kunnen eigenaren ook niet altijd weten dat ze het verkeerd doen of wat ze verkeerd doen.

Daarnaast heb je zoiets als ontwikkeling en blijven er dingen veranderen. Wat eerst goed leek, bleek fout en doen we nu anders. Maar ontwikkeling kan snel gaan en voor je iedereen bereikt hebt, zijn ze alweer verder.

Heel veel mensen willen het echt goed doen, te goed. Zeker op stallen, laten mensen zich beïnvloeden en kopen mensen te vaak en te snel voeren en supplementen uit angst hun paard tekort te doen.

En buiten lopen is vaak nog op weides en dat is heel vaak nog raaigras incl onderhoud voor veel belasting. Weidegang an sich is niet het probleem, maar wel hoe het grasonderhoud veelal nog wordt gehanteerd in Nederland.

En ook paarden die 24/7 vrij bewegen en geen kilo's biks krijgen, kunnen enorm uit hun plaat gaan en sperbevangen raken of er flink tegenaan zitten. Dat heeft soms ook ene geschiedenis. Het is en blijft de keus van de eigenaar, maar hoe je paard zich buiten gedraagt heb je niet in de hand. Een overgang van stal naar (meer) buiten kost soms tijd om te wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 13:10 



 

@superpony

Kennis? Ik weet al ruim 25 jaar wat maandagsziekte is, dat je beweging op en af moet bouwen, dat te veel krachtvoer/ te weinig beweging en te vol op gras niet goed is.

Dit is toch voor heel veel mensen bekend? Dan is er ook geen reden je te laten beinvloeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 14:13 



 
Profiel   

Evamarie schreef
@superpony

Kennis? Ik weet al ruim 25 jaar wat maandagsziekte is, dat je beweging op en af moet bouwen, dat te veel krachtvoer/ te weinig beweging en te vol op gras niet goed is.

Dit is toch voor heel veel mensen bekend? Dan is er ook geen reden je te laten beinvloeden.


Het was toch een algemene vraag? Ik weet niet wat jij weet en 25jr of 50jr zegt helemaal niks over kennis.

Het is allemaal afhankelijk van de situatie. Paarden die 24/7 vrij bewegen doen ook niet aan opbouwen of afbouwen. Soms gaan ze vreselijk tekeer en daarna staan ze in 1 keer stil. Heel anders dan als wij wat gedwongen vragen.

Vol op gras kan je ook niet zo zeggen. Gras is absoluut geen volledige voeding, maar gras en zeker hooi wordt als basis gezien.
Vaak mis je dan een groot deel wat in een paarden dieet hoort. Dat is waarom paarden wollen volgestopt met hardvoer en supplementen. En mensen worden bang gemaakt voor tekorten, mensen lossen problemen zo op die ze zelf veroorzaken, maar soms is het nodig als paarden voor de mens meer doen of anders dan ze in vrijheid zouden doen.

Gras zoals je vaak ziet in Nederland is eigenlijk niet geschikt nee. Maak je daar een goede paardenweide van, kan je ze vol op de wei zetten. Dan moet de samenstelling kloppen, hoe je bemest en wat er bijv nog te vinden is aan andere bomen, planten, struiken, hagen.
Maar mensen zien hun paard graag met de kop naar beneden op een voetbalveld, want zo hebben ze het gekeerd. En zeker paarden die de hele winter of veel op stal hebben gestaan of op een klein stukje zand, zijn heel vrolijk op de wei, dus dan is de wei o zo geweldig en goed........

Dus nee, we doen het allemaal niet zo goed en er is ook niet zo heel veel kennis. En de kennis die er is moet ook bij de situatie passen. Iemand die een bepaald doel heeft met rijden, moet daar passend advies bij krijgen.
Maar in de basis houden we in Nederland onze paarden zoals we doen, dus staan we vaak met 1-0 achter en moeten dat met van alles oplossen. Het is dan maar net naar wie je luistert en door wie je je laat beïnvloeden.

Maar niemand kan alles weten, dus ja het is de schuld van de mens, maar niet altijd bewust. Ook niet na 100jr ervaring, want ontwikkeling gaat altijd door, situaties veranderen en je moet maar net de juiste info tot je krijgen ergens.

Bokt is het beste voorbeeld. Mensen hebben vaak problemen, vragen advies, maar het leuke verhaaltje of een populaire bokker slaat beter aan dan soms de harde waarheid waardoor mensen zelf meer moeite moeten doen of meer moeten investeren.
Veel mensen willen niet echt goed advies, ze willen iemand die ze naar de mond praat of verteld dat ze het allemaal best goed doen. Kritiek is lastig, zeker in de paardenwereld.
En leren en ontwikkelen is ook duidelijk niet voor iedereen wegegeld. Veel info komt rechtstreeks van Google. Het nadeel van internet; alles wat men daar vindt is waarheid??

Het zou ene goede start zijn als veel veeartsen wat meer meegaan met de tijd en ook open staan voor vernieuwingen. En ze zouden weleens wat eerlijker en harder mogen zijn ipv bang zijn hun klanten te verliezen. Dan kan je toch vaker mensen terug verwijzen naar de veearts. Zeker op het gebied van voeding, management en training kan je daar niet echt op terugvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 23:53 



 

Je hebt er een totaal andere en minder positieve kijk op dan ik en dat geeft niet Superpony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 07:08 



 
Profiel   

Inderdaad, als veel kennis van Google komt kan er beter geluisterd worden naar de mensen die er voor hebben gestudeerd. ;-)

Maar TS, ik zou er niet te bang voor zijn..heb zelf nog nooit een spierbevangen paard gehad. Weleens meegemaakt bij anderen wat inderdaad door het management kwam.
Waarmee ik niet zeg dat het altijd door de eigenaar veroorzaakt wordt, want het kan ook voortkomen door stress, bepaalde onderliggende ziekten etc. etc.

Zelf denk ik dat de basis belangrijk is, veel goed ruwvoer, niet teveel krachtvoer en veel vrije beweging. En gedoseerd trainen, regelmaat in de training, opbouw, grenzen mogen opgezocht worden in de training maar er mag niet overheen gegaan worden.

Mineralen aanvullen kan ook verstandig zijn, daar wil nog weleens een tekort aan zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 07:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen