Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wie heeft ervaring met stamceltherapie bij artrose?

 
Profiel   

Hoi bokkers,

na een chipverwijderende operatie is er enkele maanden later artrose en kreupelheid ontstaan bij ons paard.
De dierenarts heeft stamceltherapie voorgesteld.
Wie heeft ervaring met deze behandeling? Hoe is het herstel gegaan? Hoe lang heeft het herstel geduurd?
Wat is de prognose geweest ivm toekomst in de sport?
Is je paard hiervan helemaal hersteld of juist helemaal niet?
Zoveel vragen, graag hoor ik jullie ervaringen.


Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 10-05-23 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 17:03 



 
Profiel   

Binnen een paar weken artrose? Dat lijkt me eigenlijk heel erg stug.
Dus daar zou ik eerst eens een second opinion over willen. Artrose is een langzaam degeneratief proces, het is eigenlijk onmogelijk dat dat in een paar weken opeens ontstaat.
Ik zou eerder denken dat ze die chip niet netjes of niet volledig verwijderd hebben...

Stamceltransplantatie is nog steeds experimenteel. Het grote probleem met kraakbeenstamcellen is dat ze botcellen willen worden. Er is nog geen enkele manier gevonden om dat 'matureren' naar bot tegen te gaan.
Niemand weet precies waarom stamcellen in een embryo 'weten' waar ze kraakbeen moeten blijven en waar ze bot moeten worden. Na het embryonale stadium willen alle kraakbeenstamcellen bot maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 17:09 



 
Profiel   

Excuses, dat moest maanden zijn, ik heb het even veranderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 17:10 



 
Profiel   

Ah, dat verandert de zaak wel een beetje, maar dan nog. Binnen een paar maanden dusdanige artrose dat er kreupelheid is? Ik zou nog steeds inzetten op 'ze hebben wat geraakt met die chip verwijderen'.
Het goeie nieuws is dat dáár met kraakbeentransplantatie (iets anders dan stamcellen) soms wel nog wat aan te doen is. Ik zou dus echt eerst het echte lek boven willen hebben (is het echt diffuse artrose of een 'focal laesie') want dat maakt echt verschil in behandeling en prognose.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 17:30 



 
Profiel   

Ik heb er geen ervaring mee, maar in een zoektocht naar artrose bij een hond vond ik dit wat bij paarden een veel belovende behandeling schijnt te zijn:
https://www.conturavet.com/products/art ... kSr1_FeYDI

Misschien heb je er iets aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 18:03 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ah, dat verandert de zaak wel een beetje, maar dan nog. Binnen een paar maanden dusdanige artrose dat er kreupelheid is? Ik zou nog steeds inzetten op 'ze hebben wat geraakt met die chip verwijderen'.
Het goeie nieuws is dat dáár met kraakbeentransplantatie (iets anders dan stamcellen) soms wel nog wat aan te doen is. Ik zou dus echt eerst het echte lek boven willen hebben (is het echt diffuse artrose of een 'focal laesie') want dat maakt echt verschil in behandeling en prognose.


Waar doel je op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 19:14 



 
Profiel   

ik heb hier ervaring mee mijn paard had ernstige artrose in haar kogel van alles geprobeerd uiteindelijk stamcellen gedaan, dat heeft wel degelijk geholpen wel is het nooit meer een rijd paard geworden..en staat ze van haar pensioen te genieten, maar toen ze zo slecht was zat dat er ook niet in zo slecht liep ze, maar dit is een paar jaar geleden dus ze heeft zeker al een paar jaar erbij gekregen, en tot nu toe gaat het nog goed op dagen na dat ze echt gek heeft gedaan of zo

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 19:31 



 
Profiel   

Nicky1963 schreef
Ibbel schreef
Ah, dat verandert de zaak wel een beetje, maar dan nog. Binnen een paar maanden dusdanige artrose dat er kreupelheid is? Ik zou nog steeds inzetten op 'ze hebben wat geraakt met die chip verwijderen'.
Het goeie nieuws is dat dáár met kraakbeentransplantatie (iets anders dan stamcellen) soms wel nog wat aan te doen is. Ik zou dus echt eerst het echte lek boven willen hebben (is het echt diffuse artrose of een 'focal laesie') want dat maakt echt verschil in behandeling en prognose.


Waar doel je op?


Dat ze bij de operatie het kraakbeen beschadigd hebben. Ik neem even aan dat ze laparoscopisch die chip hebben verwijderd, dat is moeilijk manoeuvreren, en dat is een haal langs het kraakbeen niet ondenkbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 20:38 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Dat ze bij de operatie het kraakbeen beschadigd hebben. Ik neem even aan dat ze laparoscopisch die chip hebben verwijderd, dat is moeilijk manoeuvreren, en dat is een haal langs het kraakbeen niet ondenkbaar.


Oef, ik denk niet dat de artsen dit ooit zullen toegeven, mocht dat aan de hand zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 22:07 



 
Profiel   

Majestic1 schreef
ik heb hier ervaring mee mijn paard had ernstige artrose in haar kogel van alles geprobeerd uiteindelijk stamcellen gedaan, dat heeft wel degelijk geholpen wel is het nooit meer een rijd paard geworden..en staat ze van haar pensioen te genieten, maar toen ze zo slecht was zat dat er ook niet in zo slecht liep ze, maar dit is een paar jaar geleden dus ze heeft zeker al een paar jaar erbij gekregen, en tot nu toe gaat het nog goed op dagen na dat ze echt gek heeft gedaan of zo

He bah, wat akelig dat ze toch niet meer volledig is hersteld.

Wij hebben ons paard pas een paar maanden en hij is nog zo jong.. moet er niet aan denken dat het deze kant op gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 07:10 



 
Profiel   

Zijn er verder geen mensen die met deze behandeling ervaring hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 11:50 



 
Profiel   

Wij hebben dit gedaan bij ons paard. Bij haar is de artrose weg gegaan. Zat een beschuitrand om het gewricht en deze is weer helemaal glad geworden. Helaas aan de ocd operatie een lekken gewricht overgehouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 12:21 



 
Profiel   

Toevallig sprak ik laatst een dierenarts hier over, die echt heel enthousiast was over stamceltherapie. Volgens hem helpt het vaak goed.
Het is wel behoorlijk prijzig om te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 12:45 



 
Profiel   

Mijn paard is aan de leeftijd van 13 jaar geopereerd aan beenbreuk en hebben hem stamceltherapie gegeven is nu 22 jaar heeft nog geen enkel last van artrose.
Wij zijn er dus volof van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 14:03 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
Wij hebben dit gedaan bij ons paard. Bij haar is de artrose weg gegaan. Zat een beschuitrand om het gewricht en deze is weer helemaal glad geworden. Helaas aan de ocd operatie een lekken gewricht overgehouden

Oh, dat is geluk en pech in één.
Hoe moet ik me een lekkend gewricht voorstellen? Wat is daarvan het gevolg?

boemel schreef
Toevallig sprak ik laatst een dierenarts hier over, die echt heel enthousiast was over stamceltherapie. Volgens hem helpt het vaak goed.
Het is wel behoorlijk prijzig om te doen.


Wat is vaak goed helpen? Ik zou zo graag percentages en inschattingen zien over toekomst en gebruik.
Ik snap dat dat heel moeilijk is. En dan nog: bij welk percentage ga je horen?
Dat het prijzig is geloof ik direct, maar ook dat is subjectief. Heb je enig idee over wat voor bedragen hij het heeft?

ChalotteJ schreef
Mijn paard is aan de leeftijd van 13 jaar geopereerd aan beenbreuk en hebben hem stamceltherapie gegeven is nu 22 jaar heeft nog geen enkel last van artrose.
Wij zijn er dus volof van.

Dat is heel positief! Is jouw paard ook weer volledig belastbaar geworden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 14:36 



 
Profiel   

Ik ben pas bij Bodegraven geweest voor een peesblessure, dus niet voor artrose maar die DA adviseerde voor ons andere injecties ondanks dat stamcel ook een optie was. Hij gaf de prijs van rond de 1000 euro voor 1 rondje injecties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 14:42 



 
Profiel   

Nicky, volgens mij eur 1200,00. Dat vind ik prijzig.
Ik heb geen harde cijfers voor je. Het kwam gewoon toevallig ter sprake.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 16:39 



 
Profiel   

Lekkend gewricht is altijd een dik ei op de sprong. Heeft ze verder geen last van. Met aftappen gewoon heldere vloeistof ie eruit komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 17:07 



 
Profiel   

Wij hebben ook een poging gedaan. Mijn paard was 10 en had erge artrose linksvoor bij het hoefbeen. Eerst hebben ze onstekingsremmers geprobeerd dit ging een paar maanden goed. Wij hebben het een kans gegeven met stamceltherapie. Ze waren wel eerlijk dat het 50% kans van slagen had bij mijn paard. Je moet er rekening mee houden dat ze ook nog wel een tijdje moeten revalideren, bij ons dachten ze tussen de 3-4 maand. De eerste 6 weken rust, moesten wij hem dagelijks aan de hand stappen. Daarna konden we langzaam opbouwen met longeren een paar minuten opbouwend rechts en linksom stappen en draven, verspreid over 8 weken. Daarna een progessie filmpje sturen. Maar we kregen groen licht om hem op te pakken onder het zadel dit opbouwend over 6 week verspreid. Uiteindelijk heb ik hem nog twee jaar in de sport kunnen uitbrengen. Toen kreeg hij er weer last van en was de optie om hem opnieuw te behandelen met stamceltherapie. Dit heb ik niet gedaan we hebben hem op pensioen gezet en lekker de wei op.
Omdat hij in het hoefbeen artrose had stond hij ook op ijzers met zooltjes.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 20:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen