Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Schiefel

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Mijn paard heeft recent, ten gevolge van een ernstige tussenpeesblessure, een schiefel ontwikkeld doordat er van binnenuit te veel spanning is ontstaan. Helaas denken verschillende veeartsen totaal anders over de ligging van de schiefel. Volgens de ene dierenarts ligt de schiefel gunstig en volgens de andere dierenarts ligt de schiefel tegen de tussenpees aan. Ik ben benieuwd of jullie wellicht verstand hebben van het aflezen van röntgenfoto's en of iemand mij kan vertellen of de schiefel gunstig of ongunstig ligt.

Mijn tweede vraag betreft de stand. Volgens de eerste dierenarts was een steile stand noodzakelijk (en daarom staat het paard nu op zolen met wiggen), maar volgens de tweede dierenarts dient het paard te zakken in zijn stand omdat hij nu te steil staat en hierdoor veel druk op te tussenpees ontstaat. Mijn vraag is of deze steile stand ervoor zou kunnen zorgen dat de door te veel druk op te tussenpees de schiefel onrustig is en lijkt uit te breiden?

Het advies van de tweede dierenarts is om enkel te stappen (zowel erop als ernaast), maar mijn paard is een bommetje. Hij loopt overigens voor zijn doen beter dan dat hij ooit gedaan heeft, maar door aanhoudende zwelling heb ik een second opinion laten uitvoeren. De zwelling zat mij niet lekker en doordat de eerste dierenarts vertelde dat ik alles weer mocht doen, heb ik het voor de zekerheid door een andere dierenarts laten controleren. En die was minder positief...

Ik begrijp dat jullie geen dierenarts zijn, maar alle ervaringsverhalen en ideeën zijn welkom :)

ps. het is bekend dat het sesambeentje ruw is. Deze vorm van sesamoidose is al sinds ik hem heb aanwezig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 13:09 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]


Volgens mij kunnen jullie de foto's niet vergoot bekijken. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 13:15 



 
Profiel   

Is er nooit een therapie aan die pees gedaan? Laser bijv?
En is shockwave voor de schiefel mogelijk? Of voor het sesambeen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 13:38 



 
Profiel   

Steil staan is namelijk wenselijk bij diepe buigpees problematiek (dan staat er minder druk op).
De tussenpees hecht in 2 banden aan op de voorkant van het onderbeen. Als hij dan heel steil staat, kan er wat extra druk ontstaan maar dat moet denk ik wel heel steil zijn. Maar dat laat ik even over aan iemand met meer kennis hierover.
Ik kan op de fotos geen duidelijkheid krijgen want is helaas te klein. Hopelijk krijg je een betere upload voor elkaar.
Een schiefel kun je in de acute fase beter even met rust laten omdat botvlies is gaan woekeren. Dat vergroeid vanzelf weer maar heeft rust nodig.
Zit het aan de binnen- of buitenkant van het been?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 14:05 



 
Profiel   

Ik heb ook een iets andere situatie maar wel ook een schiefel en een tussenpeesblessure.
Maar beide zijn van een griffelbeenbreuk, ze mocht toen de schiefel actief was het liefst zo min mogelijk doen. Nu stond ze toch nog op boxrust, dus dat was niet lastig. En smeren met Ekyflogyl.
Wij moesten eerst herstellen van de breuk en nu blijkt de pees nooit goed genoeg genezen te zijn, dus nu zijn we daar pas mee aan de slag. Mijn dierenarts heeft wel altijd gezegd dat als de schiefel ongustig zou worden, dan er dan geopereerd moest worden om die weer glad te strijken. Anders krijgt de pees ook geen kans om goed te genezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 14:10 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Ik geloof dat deze beter zichtbaar zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 15:02 



 
Profiel   

Popstra schreef
Is er nooit een therapie aan die pees gedaan? Laser bijv?
En is shockwave voor de schiefel mogelijk? Of voor het sesambeen?

De pees is behandeld door middel van lasertherapie en vitafloor. Het sesambeentje is niet niks meer aan te doen. Dit heeft hij altijd al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 15:03 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Steil staan is namelijk wenselijk bij diepe buigpees problematiek (dan staat er minder druk op).
De tussenpees hecht in 2 banden aan op de voorkant van het onderbeen. Als hij dan heel steil staat, kan er wat extra druk ontstaan maar dat moet denk ik wel heel steil zijn. Maar dat laat ik even over aan iemand met meer kennis hierover.
Ik kan op de fotos geen duidelijkheid krijgen want is helaas te klein. Hopelijk krijg je een betere upload voor elkaar.
Een schiefel kun je in de acute fase beter even met rust laten omdat botvlies is gaan woekeren. Dat vergroeid vanzelf weer maar heeft rust nodig.
Zit het aan de binnen- of buitenkant van het been?


Het is gelukt om grotere afbeeldingen toe te voegen. De schiefel zit aan de buitenkant. De acute fase is inmiddels voorbij (we zijn al drie maanden verder), maar volgens de tweede dierenarts is hij nog onrustig :( Dit idee heb ik zelf ook doordat er een extra bult boven lijkt te zijn ontstaan.
[ img ]

Eerst was het maar 1 bult.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 15:06 



 
Profiel   

Lenexa schreef
Ik heb ook een iets andere situatie maar wel ook een schiefel en een tussenpeesblessure.
Maar beide zijn van een griffelbeenbreuk, ze mocht toen de schiefel actief was het liefst zo min mogelijk doen. Nu stond ze toch nog op boxrust, dus dat was niet lastig. En smeren met Ekyflogyl.
Wij moesten eerst herstellen van de breuk en nu blijkt de pees nooit goed genoeg genezen te zijn, dus nu zijn we daar pas mee aan de slag. Mijn dierenarts heeft wel altijd gezegd dat als de schiefel ongustig zou worden, dan er dan geopereerd moest worden om die weer glad te strijken. Anders krijgt de pees ook geen kans om goed te genezen.


Bedankt voor je reactie. Een operatie is bij mijn paard helaas niet mogelijk omdat de schiefel te hoog ligt. Dit zal voor ernstige knieproblemen zorgen. Ik heb inderdaad ook die zalf gekregen, maar heb niet het idee dat het iets doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 15:08 



 
Profiel   

Ik ben er ook niet zo positief over, plek is ongunstig en de schiefel is naar mijn mening op de foto's nog veelste vlokkerig. Dat betekend nog actief, daarbij als de randjes kartelig nog zijn beschadigd de pees die er langs loopt. Helaas zelf een hele nare ervaring met een schiefel er word vaak luchtig over gedaan maar het maakt gewoon veel stuk in een been. De ekyflogyl was te agressief bij mijn pony, huid ging helemaal kapot.

Mijn halfinger had een klap gehad, grote schiefel, 8 maanden bezig geweest met dicht groeien, door de grote hebben de haakjes van de schiefel een pees stuk gemaakt, toen zelf weer aangetikt.. pony was echt veelste zwaar geworden door het stil staan toen laten inspuiten en hij werd zwaar bevangen. Binnen 2 weken had hij ontschoening+infectie en lag het hoefbeen praktisch door de zool. Ik heb hem helaas moeten laten gaan..

[ img ]
[ img ]

Edit: je middelste foto ziet er wel vrij glad uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 15:59 



 
Profiel   

Swiebertje_A schreef
Bedankt voor je reactie. Een operatie is bij mijn paard helaas niet mogelijk omdat de schiefel te hoog ligt. Dit zal voor ernstige knieproblemen zorgen. Ik heb inderdaad ook die zalf gekregen, maar heb niet het idee dat het iets doet.


Zo zie je maar hoe situatie afhankelijk het is, haar schiefel zit nog hoger maar wel achter en zou wel operabel zijn:

[ img ]

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 16:02 



 
Profiel   

Mijn paard heeft ook zo'n schiefel op deze plek. Operatie niet mogelijk omdat griffel in orde is.
en te hoog.
Heeft nu 4 weken terug een Tildrin infuus gehad. (liep alweer helemaal goed) maar op echo bleek schiefel nog wel iets onrustig.
Inmiddels zijn we weer volop aan het trainen en loopt helemaal goed!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 13:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen