Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Processierupsenbestrijding gevaarlijker voor paarden dan men beweerd

 
Profiel   

LEVENSGEVAAR ! Let op paarden eigenaren, uw dieren lopen mogelijk groot gevaar !
Het wordt weer tijd om de processierupsen te bestrijden, dat kan op meerdere manieren.

Elke gemeente heeft zorgplicht en zou inwoners moeten informeren voor eventuele gevaren van de bestrijding van de processierupsen voor mens en dier.

Let op en vraag uw gemeente/ bestrijder welk middel gebruikt gaat worden! Worden de rupsen bij uw weilanden bestreden met het bestrijdingsmiddel Xentari? Haal uw dieren dan tijdens het spuiten met dit middel binnen en hou ze 10 dagen van het bespoten weiland af en maak bespoten watervoorzieningen en voerplekken grondig schoon ! Loop zelf ook nooit door de nevel heen.
Xentari is een biologisch bacteriepreparaat en daarmee wekken sommige mensen de SCHIJN-veiligheid dat het middel onschuldig is voor overige dieren en mensen. Het middel is gemaakt om het maag- en darmstelsel van rupsen te vernietigen! Xentari werkt voor de rupsen perfect, maar is alleen getest op laboratoriumdieren, ratten, muizen en konijnen, (dus knaagdieren) om te zien of het voor andere dieren en mensen schadelijk zou kunnen zijn ! Helaas hebben paarden en vooral veulens een zeer gevoelig maag- en darmstelsel. Taxus, vingerhoedkruid, Jacobs kruiskruid, antrax/ miltvuur, zijn natuurlijk ook biologisch en ook dodelijk voor paarden!

Helaas is er door gemeente Borger-Odoorn in 2021 niet gewaarschuwd dat zij de eiken bomen in Ees die bij onze weides staan met het bestrijdingsmiddel Xentari zouden gaan bespuiten. Wij hebben dus nooit de mogelijkheid gehad om te kiezen onze paarden binnen te zetten en weg te houden bij genoemde bestrijding. Met een grote tractor en een soort spuitkanon wordt het middel met een heftige kracht als nevel de bomen in geblazen, de nevel verspreid zich ook door de wind de weides in en het middel druipt vervolgens ook weer uit de bomen in de weilanden en komt zo ook op het gras en in de drinkbakken terecht.

De bestrijding met het (zeer goed werkende) verdelgingsmiddel werd gedaan op vrijdag 28 mei 2021, laat in de middag. Maandag 31 mei vonden wij opeens een overleden veulen in een wei, op dinsdag 1 juni vonden wij weer een veulen overleden in een wei plus een doodziek veulen, welke gelijk onder behandeling van een dierenarts kwam te staan, op donderdag 3 juni overleed dit veulen ondanks alle behandeling, ondertussen werden meerdere veulens dood en dood ziek en kwam de dierenarts vaak 3 keer per dag met spoed voor behandeling. Op zaterdag 5 juni overleed een volwassen Friese fokmerrie en op maandag 7 juni 2021 overleed nog een veulen. Met 6 veulens hebben wij nog weken intensieve behandelingen gedaan en zij hebben het wonder boven wonder overleefd. De veulens stonden verspreid over meerdere weides en stukken grond.

Elke dag belden wij enkele malen met de NVWA om ze bijna te smeken om hier in de weides gras monsters, bodem monsters en watermonsters te nemen, maar zij zagen geen nut !!! om hieraan mee te werken. Pas na enkele weken, omdat wij hen bleven bellen, kwam een medewerkster van de NVWA om zaken hier te bespreken……
Helaas hebben wij moeten constateren dat de gemeente zowel vorig jaar als ook dit jaar tot nu toe weer niet actief is in het informeren en waarschuwen van hun inwoners.
Helaas kunnen wij verder niet ingaan op inhoudelijke zaken omdat er nog steeds juridische procedures lopen met de gemeente over deze zaak.
Wel willen wij iedereen waarschuwen om deze verschrikkelijke, horrorfilm achtige, ellende te besparen. Wij wilden dit vorig jaar al doen, maar op advies van onze advocaat hebben wij dat destijds helaas niet kunnen doen.

N.b. dank aan onze buurman die onderstaand filmpje gemaakt heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 17:25 



 
Profiel   

Ah ik zie dat het gelukt is het hier te plaatsen zie ik, top!

Ik was erbij, heb de doodzieke veulens gezien en het verdriet, de machteloosheid en de onzekerheid over wat je aantreft in de wei elke ochtend.

En de gemeente, die waarschuwt nog steeds niet terwijl ze zeiden dit te gaan doen tegen een journalist van de paardenkrant.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 17:38 



 
Profiel   

Hier staat het vooraf wel in het plaatselijk krantje.
Niet de dag precies maar wel dat ze weer gaan beginnen met spuiten.
Ik zorg dan dat ik mijn paarden niet aan de wegkant heb staan.

Verder en ik wel erg blij met de bestrijding.
Honden en paarden vol met blaren in de mond en keel is ook een zeer naar gezicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 17:42 



 
Profiel   

Goeie grutten wat een paniekzaaierij.
Het spul is gewoon toegestaan om in de boerenkool die bedoeld is voor menselijke consumptie te gebruiken om rupsen te bestrijden.


Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-05-23 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:11 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Goeie grutten wat een paniekzaaierij.
Het spul is gewoon toegestaan om rupsen in de boerenkool die bedoeld is voor menselijke consumptie te gebruiken.

Sorry, maar hoe graag ik het ook zou willen is dit helaas geen paniekzaaierij!
Uit dit praktijk voorbeeld is gebleken dat het darmstelsel bij veulens niet bestand is tegen dit bestrijdingsmiddel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:16 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Hier staat het vooraf wel in het plaatselijk krantje.
Niet de dag precies maar wel dat ze weer gaan beginnen met spuiten.
Ik zorg dan dat ik mijn paarden niet aan de wegkant heb staan.

Verder en ik wel erg blij met de bestrijding.
Honden en paarden vol met blaren in de mond en keel is ook een zeer naar gezicht.


Dat het verstandig is de rupsen te bestrijden (waarbij meerdere manieren mogelijk is) staat buiten kijf. Maar hier gaan gewoon 2 dingen mis. 1: er is onvoldoende onderzoek gedaan naar effecten van het middel bij inname/ blootstelling bij mens en dier. 2: er is door de gemeente niet geïnformeerd over de bestrijding waardoor er geen preventieve maatregelen genomen konden worden. En dat dit zoveel drama met zich mee heeft gebracht is natuurlijk in en in triest.. |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:20 



 
Profiel   

Vreselijk onwerkelijk wat jullie overkomen is.

We kwamen veulens knuffelen om met ze genieten en toen troffen we ziek wordend veulen nummer 4 aan. Helemaal in paniek rollend in de wei, zoveel pijn in dat kleine lijfje omdat het lichaam het niet kon bolwerken.

Afscheid volgde na een aantal uren. Terwijl de dierenarts zo hard gevochten heeft samen met jullie om de kleine meid in leven te houden, alles er aan gedaan maar niks mocht meer baten.

Het verdriet wat jullie en ook de merries is aangedaan is onwerkelijk. En dat alles door iets wat voorkomen had kunnen worden. Als jullie geweten hadden dat ze dit gingen doen hadden de merries met veulens daar nooit gestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 20:54 



 
Profiel   

Zo dat lijkt me enorm heftig om mee te maken. Wat een verdriet. Hier ook mijn bedenkingen als ze weer eens met het kanon langs komen. Onze weide grenzen ook aan eikenbomen van de gemeente. Paarden staan gelukkig meestal niet daar. Maar ze zouden best wat meer mogen waarschuwen op voor hand aan bewoners.

Wat ik dan ook heftig vind is dat als je als fietser over de weg komt gefietst dat er gewoon wordt doorbehandeld, misschien onbewust maar toch. Zelf helaas meegemaakt en zo krijg je als persoon dit middel ook over je heen, nu fiets ik liever om als ik een zie.

Zou al veel schelen als ze snachts zouden vernevelen ipv midden overdag. Maar dat zal wel te duur zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 21:30 



 
Profiel   

In het buitengebied is overwegend 's nachts bij ons in de regio. Maar dat zal vast niet overal zo zijn.
Maar dan mopperen mensen weer over de herrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 21:37 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
In het buitengebied is overwegend 's nachts bij ons in de regio. Maar dat zal vast niet overal zo zijn.
Maar dan mopperen mensen weer over de herrie.

Volgens mij spuiten ze 's nachts met een ander middel met aaltjes, niet met Xentari. Ik snap ook niet waarom onze gemeente nog steeds met die rommel spuit ipv met aaltjes. Google maar eens op Xentari, is qua veiligheid een beetje vergelijkbaar met roundup.. Zou veilig moeten zijn maar er komen steeds meer berichten over issues.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 21:44 



 
Profiel   

Zie dat onze gemeente ook xentari gebruikt. Het is wel effectief tegen de rupsen. Maar als een boer gewasbestrijdingsmiddel gebruikt moet die netjes binnen de akkerranden blijven met windstil weer en spuitkappen het middel aanbrengen. Zodat het middel niet onbedoeld ergens anders terecht komt. Die kanonnen zijn nou precies het tegen overgestelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 22:03 



 
Profiel   

Mariska_28 schreef
DuoPenotti schreef
In het buitengebied is overwegend 's nachts bij ons in de regio. Maar dat zal vast niet overal zo zijn.
Maar dan mopperen mensen weer over de herrie.

Volgens mij spuiten ze 's nachts met een ander middel met aaltjes, niet met Xentari. Ik snap ook niet waarom onze gemeente nog steeds met die rommel spuit ipv met aaltjes. Google maar eens op Xentari, is qua veiligheid een beetje vergelijkbaar met roundup.. Zou veilig moeten zijn maar er komen steeds meer berichten over issues.

https://www.leudal.nl/eikenprocessierups-bestrijding

dit geldt voor mijn woonplaats

Citaat
Preventieve bestrijding
Alle gemeenten passen preventieve bestrijding toe. Dit heeft het voordeel dat de rupsjes dood zijn voordat ze de brandharen hebben. We moeten altijd wachten totdat er genoeg blad aan de bomen zit. De rupsjes hebben in deze fase dagelijks bladgroen nodig en zijn dus erg kwetsbaar voor het bestrijdingsmiddel. Zodra het Go-moment is afgegeven gaan we preventief de bomen behandelen. Dit doen we 24 uur per dag. In het buitengebied wordt vooral 's nachts bestreden. We zijn hier in 2022 mee gestart en het is effectief gebleken. Het scheelt 1,5 week in bestrijdingstijd. Het bestrijden kan tijdelijk geluidsoverlast veroorzaken.

Inzet KWH-spuit
Het bestrijdingsmiddel Xentari wordt met een nevelspuit, een zogenaamde KWH-spuit, in de bomen geblazen. Door de electrostatische werking krijgt de spuitvloeistof een kleine negatieve lading mee en hecht aan de positieve bladmassa. Dit is de reden dat het niet “regent” onder de behandelde bomen.

De werking is eenvoudiger uit te leggen:

Het kan worden vergeleken met een ballon. Als je een ballon een paar keer tegen je kleding wrijft dan “plakt” de ballon vanzelf aan de kleren. De ballon wordt dan ook statisch. Op dezelfde manier hecht het middel aan de bladeren van de bomen.

Xentari wg
Het bestrijdingsmiddel dat wordt toegepast is Xentari WG. Het is een biologisch middel dat niet schadelijk is voor mens en milieu. Ook de natuurlijke vijanden van de rups, zoals sluipwespen en -vliegen, bijen en mijten, worden niet door het middel aangetast. In een apart artikel op de website wordt het middel Xentari toegelicht.

Maar daar zijn ze al veel eerder mee gestart dat in de nacht spuiten.
En geen aaltjes.

Of het moet zijn dat ze eerder aaltjes gebruikte en nu dit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 07:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen