Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wie weet wat onze (mini) Shetlander heeft.. Is het koliek?!

 
Profiel   

Hallo allemaal..

Stress momentje hier en hoop op duidelijk conclusie, tips of jullie ervaringen!

Sinds gisteravond ligt onze Shetlander meer dan normaal, gelukkig hebben wij deze ervaring nog nooit gehad.. Maar ik moest meteen denken aan Koliek!

Ze lijkt er niet heel ernstig aan toe, maar toch klopt het niet! Omdat we het niet vertrouwden gisteravond laat toch nog maar een DA laten komen, die heeft haar gecontroleerd en kwam eigenlijk een beetje tot dezelfde conclusie.. Lijkt inderdaad wel koliekerig te zijn, maar is niet heftig maar het klopt ook niet helemaal. Ze heeft dus uit voorzorg wel een spuit gehad!

Na nog zeker een uur bij haar gebleven te zijn na het bezoek van de DA, de nacht in gegaan en hebben we haar ong elke 2u gecheckt. Ze leek wel wat beter te voelen, gaat nog wel liggen zo nu en dan en gaat dan meestal beetje rollen en staat dan vervolgens na een minuut of 5 ook wel weer uit zichzelf op.. Ze eet steeds tussendoor wel kleine beetjes hooi, drinkt en neemt ook zonder problemen een snoepje of stukje appel aan! Verder mest ze ook wel, eerder vannacht was dat nog wat natter en daarna steeds wat droger en weer wat meer echt drolletjes.

Ze hebben gister middag heel even met z’n vieren op de wei gestaan, was een uur of 2-3.. Wat gras had ze eerder deze week ook al gehad, dus het was niet ineens weer de 1e keer ofzo! Ergens dacht ik bij mezelf, zou er dan misschien per ongeluk iets van een bepaald plantje of (on)kruid gestaan kunnen hebben wat ze op heeft en waardoor ze nu zo reageerd?? Het is in ieder geval wel na de weidegang begonnen met het regelmatige liggen, zover ons opgevallen is..

Nogmaals, ze is/lijkt niet zwaar beroerd maar lijkt gewoon ook niet echt Ok en ik maak me toch nog wel een beetje zorgen!

Herkend iemand van jullie zich in dit verhaal? Of wat is jullie ervaring met koliek, kan het zijn dat ze na het behandelen nog een beetje “liggerig ” blijft ondanks dat ze misschien wel opknapt? Ze eet, drinkt en mest dus wel.. (misschien niet 100% zoals normaal, maar ze doet het allemaal wel!)

We hopen op jullie reactie en dat het heel gauw weer goed komt met haar.. Super bedankt alvast!!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 12:28 



 
Profiel   

Ik heb even getemd, want zoals ik al aangaf is 1 topic voldoende en worden de andere straks gesloten door de mods.
Als je topic verkeerd staat kun je vragen aan een mod deze te verplaatsen ipv zelf elke x een nieuwe te openen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 12:30 



 
Profiel   

Koliek kan, maar denk ook aan een beginnende hoefbevangenheid.
Bij dit soort buikkrampjes kan colosan goed helpen.
Hopelijk knapt je shet snl weer op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 12:31 



 
Profiel   

Dit lijkt op het gedrag van onze shetlander met zandkoliek. Wellicht voor de zekerheid een zandkuur geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 12:34 



 
Profiel   

Ik dacht ook aan (beginnende) hoefbevangenheid, mijn shet lag dan ook veel meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 12:36 



 
Profiel   

dioni schreef
Koliek kan, maar denk ook aan een beginnende hoefbevangenheid.
Bij dit soort buikkrampjes kan colosan goed helpen.
Hopelijk knapt je shet snl weer op!


Hoever ml colosan is goed voor een mini Shetlander? We zijn van plan om even naar de welkoop te gaan om dat te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 12:39 



 
Profiel   

Ik moest ook aan zandkoliek denken. Het kan nooit kwaad om een kuur psylliumzaad te geven tegen zand.
En pak eens een paar drollen met een handschoen vast, handschoen binnenstebuiten draaien en vullen met water. Even laten hangen, en dan kun je over een uurtje voelen of er zand in de vingertoppen zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 12:41 



 
Profiel   

Zand koliek kan soms heel erg sluimeren.

Bij mijn paard kwam er uit de test ook geen zand. Maar na een paar weken op en af koliekerig kwam er ineens wel zand uit de test tevoorschijn.

Ik weet ook niet hoe jong het gras is? Maar nieuw gras kan ook voor koliek zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 14:12 



 
Profiel   

Ik denk bevangen, als ze raar loopt, *op eieren* en moeite heeft met bochtjes lopen is de kans groot. Voel je in de kootholte een slagader kloppen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 14:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen