Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Darm problemen + Bloeduitslagen. Wie kan helpen?

 
Profiel   

Mijn 2 jarige heeft steeds terugkerende darmproblemen. Dit uit zich in veel mestwater, opgeblazen buik en slechte mest.

Supplementen, voeding enz lijkt allemaal geen langdurige oplossing te bieden. Recent is ze op de kliniek helemaal na gekeken.
Met röntgenfoto is vast gesteld dat ze geen zand in de darmen heeft.
Bij opvoelen was haar rechter eierstok iets groter dan links, maar was niet noemenswaardig.
Met de Ego zijn al haar organen nagekeken. Ook hier geen afwijkingen.

Nou zijn er in die 2 jaar tijd tot 3x aan toe bloedonderzoeken gedaan.
Bij de eerste waren haar lever waarde wat verhoogd bij de andere 2 was alles goed, op Eiwitten na.

Opvallend is dat bij alle 3 de onderzoeken de eiwitten nagenoeg de zelfde afwijkingen laten zien. Geen schokkende afwijkingen, maar wel afwijkingen zie hier onder.

Totaal eiwit: (58-79) 1ste 51, 2de 56, 3de 52
Albumine: (26-37) 1ste 28, 2de 33, 3de 31
Alfa 1 globuline: (1-7) 1ste 1, 2de 1, 3de 1
Alfa 2 globuline: (3-13) 1ste 9, 2de 9, 3de 8
Beta 1 globuline: (4-16) 1ste 5, 2de 6, 3de 6
Beta 2 globuline: (3-9) 1ste 2, 2de 3, 3de 2
Gamma globuline: (6-19) 1ste 4, 2de 4, 3de 3

Als ik ga googlen dan kom ik tegen dat te laag gamma komt door slechte of te weinig biest. En dat betekend dat ze te weinig antistoffen heeft. Te laag gamma zou tevens zorgen voor luchtweg en/of darm infecties.

De A globuline zorgen voor de afweer tegen schadelijke stoffen en infecties.

Wie heeft hier verstand van. Kan het lagere gamma gehalte indd de oorzaak zijn van de darmproblemen? En zo ja hoe kan ik dit aanpakken/oplossen.

De DA adviseerd om extra eiwitten wij te voeren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 17:33 



 
Profiel   

Ik heb geen verstand van bloeduitslagen. Maar laatst was er een topic van iemand met een paard met soortgelijke problemen en die had als ik het goed onthouden had een sal of legionella bacterie in de darmen.

Wat voor een hooi krijgt het dier? Wormen gecheckt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 18:00 



 

Wat vervelend. Hoe lang heeft het paard dit al?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 18:29 



 
Profiel   

@Elisa2: legionella, salmonella, corona enz is allemaal op getest en uitgesloten. Net als wormen, zand enz. Ook voeding lijkt weinig tot geen verschil te geven. Alleen psyllium zorgt voor betere mest en minder mest water.

@ Evamarie: Al vanaf het moment dat ze is afgespeend. In de zomer maanden op het land heeft ze nergens last van. Maar of dat nou door het gras komt, of door het betere weer....?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 19:38 



 
Profiel   

gaat wel helpen hoor als je extra eiwit gaat voeren.
tekort kan ook dat soort problemen geven.
kijk naar een goede grasbrok, of een luzernebrok, agrobs myo protein is ook een goede
je kunt kijken naar eiwit supplementen.(soja of erwt)
zou dat zeker wel gaan proberen…

die afwijkende beta en alpha waardes kunnen ook wijzen op parasieten en zeker bij jonge paarden kunnen wormen ook klachten geven. dus pak dat ook goed aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 20:32 



 
Profiel   

ellepel schreef
gaat wel helpen hoor als je extra eiwit gaat voeren.
tekort kan ook dat soort problemen geven.
kijk naar een goede grasbrok, of een luzernebrok, agrobs myo protein is ook een goede
je kunt kijken naar eiwit supplementen.(soja of erwt)
zou dat zeker wel gaan proberen…

die afwijkende beta en alpha waardes kunnen ook wijzen op parasieten en zeker bij jonge paarden kunnen wormen ook klachten geven. dus pak dat ook goed aan


Die agrobs ziet er wel interessant uit. Alleen jammer dat grasbrok altijd geweekt moet worden. (Ik zet altijd bakjes voer klaar die dan door stal gegeven wordt)

Op de dag van de laatste bloed afname was het mestonderzoek schoon. Februari heeft ze nog een pramox gekregen. Op advies van de DA doen we 4x per jaar mest onderzoek, omdat ze als veulen indd wel last heeft gehad van spoelwormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 21:14 



 
Profiel   

Mijn paard met mestwater bleek maagzweren te hebben. Hier kwamen we pas achter tijdens het inrijden. Doordat hij op de singel reageerde en slecht voorwaarts was. Hij had op z’n bloedtest ook een te laag eiwit gehalte naast bloedarmoede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 06:45 



 
Profiel   

flappie2 schreef
@Elisa2: legionella, salmonella, corona enz is allemaal op getest en uitgesloten. Net als wormen, zand enz. Ook voeding lijkt weinig tot geen verschil te geven. Alleen psyllium zorgt voor betere mest en minder mest water.

@ Evamarie: Al vanaf het moment dat ze is afgespeend. In de zomer maanden op het land heeft ze nergens last van. Maar of dat nou door het gras komt, of door het betere weer....?


Oke psyllium zijn vezels, kennelijk binden die de ontlasting maar dat lost het probleem natuurlijk niet op.

Wel apart dat ze er op het land geen last van heeft, krijgt ze er dan nog hooi naast?

Maagzweren is altijd goed om uit te sluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 07:17 



 
Profiel   

maartje0987 schreef
Mijn paard met mestwater bleek maagzweren te hebben. Hier kwamen we pas achter tijdens het inrijden. Doordat hij op de singel reageerde en slecht voorwaarts was. Hij had op z’n bloedtest ook een te laag eiwit gehalte naast bloedarmoede.


Heb laatst inderdaad nog ergens gelezen dat een van de symptomen bij veulens van maagzweren mestwater is.

En zou voor de zekerheid weer mestonderzoek doen. Die van mij eind jan onderzoek. Eind Feb volledig ontwormd. Recent voor zekerheid weer mestonderzoek bleek toch eitjes van bloedwormen te hebben en ook best hoog aantal. Kan snel gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 07:20 



 
Profiel   

Bloedwormen zijn bij veulens en jonge paarden ook vrij normaal..maar het moet wel ernstig zijn willen ze er zoveel diarree en mestwater van krijgen. Vaak worden ze wel gezien in het mestonderzoek maar er is ook veel resistentie tegen de ontwormingsmiddelen helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 07:29 



 
Profiel   

Is ze ook onderzocht op leverbot? Wordt ook nogal eens gemist bij "gewoon" mestonderzoek. Daar is een apart onderzoek voor nodig. Verhoogde leverwaarden is een indicatie.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 16-05-23 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 07:35 



 
Profiel   

Als ik dit zo lees herken ik het helemaal. Mijn merrie had dit ook al van jongs af aan. Helaas pas jaren later via een scopie de maagzweren vastgesteld. Ik wist toen nog niet dat dit een mogelijkheid zou zijn. Geen enkele veearts kwam met deze diagnose. Na bijna 7 jaar gerommel met veeartsen en medicatie ben ik op eigen initiatief naar Equitom gereden. Had ik dat maar eerder gedaan, dat had me een hoop geld en ellende bespaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 07:44 



 
Profiel   

Maagzweren kan ik me bijna niet voorstellen. Ze krijgt van kleins af aan al onbeperkt ruwvoer, ook naast de weidegang. Of kunnen ze het dan als nog krijgen? Ik zal het eens bespreken met mijn DA.

Mestonderzoek was begin april nog schoon. Begin juni weer mestonderzoek.

Leverbot heb ik nog niet aan gedacht, maar haar lever waardes zijn op de 1ste bloedtest na allemaal goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 07:59 



 
Profiel   

darmzweren kan ook nog, en die kunnen dan weer zijn gekomen door een wormbesmetting.
maar ik denk dat het gissen blijft naar de oorzaak.
daar kom je soms toch niet achter wat er nou was dat het veroorzaakte.
die grasbrok van agrobs moet je inderdaad weken.
maar eventueel kijk je naar de pharmahorse protein booster.
dat zijn brokjes die je zo kunt geven.
ik heb die ook wel gegeven en is makkelijk geven en is in kleinere verpakking van 3 kg
dat is deze
https://www.pharmahorse.nl/proteine-booster.html
keus genoeg gelukkig tegenwoordig wat betreft supplementen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 08:07 



 
Profiel   

Citaat
De DA adviseerd om extra eiwitten wij te voeren.


Dit inderdaad. Ik zou hier echt mee beginnen.
Een halve schep luzernekorrels per dag bijgeven kan al wonderen doen. Hoeft niet geweekt te worden en een zak van 25kg kost geen 20 euro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 08:12 



 
Profiel   

Voor paarden die een gevoelige maag hebben kan de stress van het afspenen al voldoende zijn om zweren te ontwikkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 08:15 



 
Profiel   

Net bij mijn voerleverancier een zak luzernebrok meegenomen. Dit zijn kleine brokjes en hoeven niet geweekt te worden.
Kan ze dat extra krijgen naar de Vitalbix DC en handje Hartog Digest.

Gezien de bloeduitslagen ook wijzen op een lage weerstand/immuunsysteem/antistoffen. Misschien ook een idee om daar nog wat mee te doen?

Wat zou ik nog kunnen doen om die weerstand zo hoog mogelijk te houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 12:38 



 
Profiel   

Wat voor hooi krijgt je paard? Verpakt of onverpakt? Heb je een analyse?

Luzernebrokje kun je prima voeren naast wat je geeft. De Vitalbix DC is ook nog interessant. Heb je wel eens een andere balancer geprobeerd? Bijvoorbeeld Pavo Vital, Marstall Force, Metazoa of Agrobs (Naturmineral)?
En het is een 2-jarige, dan zou je ipv luzernebrok ook nog kunnen kiezen voor Vitalbix Breed & Grow, dat is voor jonge paarden.

En maagzweren vind ik ook een goed advies.

Ik heb met mijn 2-jarige hetzelfde probleem gehad. Mestwater, dunne mest, opgeblazen buik, soms schuren. Bij haar lag het vooral aan het hooi en de Vitalbix DC. Nu ander hooi, veel lager in suiker (helaas ook in eiwit, dus dat voer ik ook extra bij) en een andere balancer en ze verbeterde vrij snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 12:52 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Wat voor hooi krijgt je paard? Verpakt of onverpakt? Heb je een analyse?

Luzernebrokje kun je prima voeren naast wat je geeft. De Vitalbix DC is ook nog interessant. Heb je wel eens een andere balancer geprobeerd? Bijvoorbeeld Pavo Vital, Marstall Force, Metazoa of Agrobs (Naturmineral)?
En het is een 2-jarige, dan zou je ipv luzernebrok ook nog kunnen kiezen voor Vitalbix Breed & Grow, dat is voor jonge paarden.

En maagzweren vind ik ook een goed advies.

Ik heb met mijn 2-jarige hetzelfde probleem gehad. Mestwater, dunne mest, opgeblazen buik, soms schuren. Bij haar lag het vooral aan het hooi en de Vitalbix DC. Nu ander hooi, veel lager in suiker (helaas ook in eiwit, dus dat voer ik ook extra bij) en een andere balancer en ze verbeterde vrij snel.



De Breed en Grow kreeg ze altijd, maar at ze de laatste tijd slecht, daarom over gestapt op de DC. Ik heb haar toen ze een jaar was een periode oerbalans gevoerd in de hoop dat dit effect zou hebben op haar darmen, maar helaas.

Het hooi is indd een (Pavo)analyse van. Energie en eiwitten zijn iets lager dan gemiddeld en suiker is gemiddeld.
Maar kwa voeding en supplementen hebben we al het nodige uitgeprobeerd. Niks van dat alles gaf blijvend resultaat.

Daarom heb ik het gevoel dat ik het mogelijk dus in een andere hoek moet zoeken.
Zoals dus de eiwitten en weerstand enz.
I.p.v alleen maar focussen op die darmen. Mogelijk dat die darmen een uiting zijn van iets anders dat niet goed gaat in het lichaam ???

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:08 



 
Profiel   

Ja dat kan heel goed, vandaar ook zeker de maagzweren onderzoeken.
Maar vergis je niet in wat hooi doet. Dat is een lastige en lange weg, maar sluit het niet meteen uit. Eiwitten aanvullen is altijd noodzakelijk als dat laag is in het hooi. Dus dat is prima. Je zou ook nog voor lijnzaad als eiwitbron kunnen kiezen, dat is ook goed voor de darmen.
Hier deed alleen wisselen van balancer ook niets. Het was een combi van ander hooi, andere balancer en meer eiwitten.
Darmen zijn heel lastig. Dat kan enorm veel oorzaken hebben en soms is het maar 1 scheve of missende schakel in het geheel.

Hoe is ze ontwormd en in het verleden wormbesmettingen gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:29 



 
Profiel   

flappie2 schreef
Net bij mijn voerleverancier een zak luzernebrok meegenomen. Dit zijn kleine brokjes en hoeven niet geweekt te worden.
Kan ze dat extra krijgen naar de Vitalbix DC en handje Hartog Digest.

Gezien de bloeduitslagen ook wijzen op een lage weerstand/immuunsysteem/antistoffen. Misschien ook een idee om daar nog wat mee te doen?

Wat zou ik nog kunnen doen om die weerstand zo hoog mogelijk te houden?



ik zou het even hier bij laten eigenlijk.
als je meer dingen met elkaar gaat voeren is misschien helemaal niet nodig.
voer wat je nu hebt en kijk dat een aantal weken aan.
gaat het dan nog niet goed kun je altijd nog weer iets toevoegen of weglaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 14:01 



 
Profiel   

Neem contact op met equi prana!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 22:36 



 
Profiel   

Bloempje29 schreef
Neem contact op met equi prana!


Bedankt voor je tip. Ik zie dat ze werkt met de kruiden van Pernutran. Daar heb ik nog kruidens van staan van hun darmprotocol. Echter eet ze het met geen mogelijkheid, al vanalles geprobeerd ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 11:04 



 
Profiel   

Vermagert je paard ook?
Het is soms echt een puzzel, die paarden met darmklachten.
Wat voor paard heb je eigenlijk? Bij Friezen bv komen darmproblemen wel vaker voor.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 11:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen