Paard opnieuw kreupel aan schiefel tijdens opbouwen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Paard opnieuw kreupel aan schiefel tijdens opbouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 13:48

Dag bokkers,

Ongeveer 1,5 jaar geleden heeft mijn paard een schiefel opgelopen. Deze zat op zijn rechtervoorbeen aan de buitenkant op zijn griffelbeen. Er was toen een licht haarscheurtje te zien in de griffel.
Rust, ekyflogyl smeren en opbouwen. Na deze periode was mijn paard weer helemaal hersteld en liep helemaal goed.

Twee maanden geleden was mijn paard opnieuw onregelmatig op zijn rechtervoorbeen. Opnieuw foto's en echo gemaakt. Bleek de schiefel weer actief te zijn. Mogelijk aangetikt..
De pees was niet onrustig zou wel al een beetje schade hebben opgelopen van misschien eerder trauma.
Weer rust en een Tildrin infuus. inmiddels was ik na 6/7 weken weer aan het opbouwen wat heel goed ging. Gisteren met longeren ging hij er even vandoor, een rare bokkensprong en 3/4 minuten erna liep hij weer kreupel op zijn rechter voorbeen.

Een beetje achtergrond info:
PRE ruin van 14 jaar. Wordt dressuurmatig gereden en we rijden buiten veel lange afstanden.
Staat overdag van 8 tot 6 in de wei waar hij meestal rustig is. Staat snachts op stal.


Ik maak mij echt enorm zorgen... Iemand enig idee wat ik nu nog kan doen?
Of qua opbouw weer kan doen?

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard opnieuw kreupel aan schiefel tijdens opbouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:51

Ik heb eens iets soortgelijks gehad, maar de DA zei toen dat de schiefel op de pees kon drukken en zo voor irritatie en kreupelheid kan zorgen. Is dat bij die van jou al uitgesloten?

Daarnaast, gebruik je peesbeschermers? want dat is in dit geval wellicht wel belangrijk. (ik ben er niet zo'n voorstander van, maar bij sommige paarden moet het)

Dan nog wat anders, maait hij met zijn voorbenen? Want ook dat kan er voor zorgen dat hij zichzelf sneller aan tikt en wellicht is er dan met iets anders bekappen nog winst te behalen.

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Paard opnieuw kreupel aan schiefel tijdens opbouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 13:59

De pees is geechoot inderdaad. Deze leek nu niet in beknelling te zitten. En ik heb inderdaad nu goede beenbeschermers aangeschaft die hij tijdens training altijd om heeft. Ook geen voorstander maar helaas kan ik het risico niet nemen. Hij maait inderdaad ook licht met zijn voorbenen. Met bekappen is dit niet aan te passen. Is in zijn gang gefokt.

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:25

Ik zou even de DA bellen en overleggen, misschien heeft die nog goed advies of goede tips.

Longeren even niet doen, en opbouwen met stappen aan de hand/ ohz als bij een peesblessure.

Mocht het nu blijven terug komen dan zou ik eens verder kijken of er niet iets anders aan de hand is.