Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen met ESDR therapie?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik ben er recent achter gekomen dat ESDR bestaat. Een soort EMDR voor paarden. Nu is het vrij nieuw en zijn de dingen die je hoort wel erg positief. Ik zit er aan te denken om het met mijn paard te gaan doen.

Zijn er hier mensen met ervaring met de ESDR therapie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 09:55 



 
Profiel   

Een verenigingsgenoot van mij is hier mee bezig met haar paard. Wie weet kan zij je meer vertellen: memberlist.php?mode=viewprofile&u=179213

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 10:18 



 
Profiel   

Rije schreef
Een verenigingsgenoot van mij is hier mee bezig met haar paard. Wie weet kan zij je meer vertellen: memberlist.php?mode=viewprofile&u=179213



Dankjewel! Ik heb haar een pb gestuurd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 10:55 



 
Profiel   

Yes, ik ben ermee gestart voor de verlatingsangst bij mijn paard. Weg zijn van de kudde vindt hij vreselijk, zelfs als het maar is om op te zadelen of als de paarden 's avonds binnen stonden en ik buiten in de bak wilde rijden. Hem even op stal zetten overdag was ook geen doen.

Daar zijn we uiteindelijk mee gestart: ESDR op stal. Eerst voor stal, later in stal met mij erbij en de deur open, later de deur dicht maar nog steeds aan een touwtje met mij in de stal. Nu zijn we dusdanig ver dat hij toch af en toe gewoon met de deur dicht zonder mij er even in kan staan zonder paniek of onrust. Echt heel trots! Ook toen hij een terugval kreeg met de start van het weideseizoen (kudde blijft achter op het land, paniek!) hebben we een extra sessie ingepland en sindsdien is hij zoveel relaxter geworden weer op het erf. Het duurt even voordat je echt de impact van de ESDR merkt in het dagelijks leven, want het is geen 'quick fix'. Je hebt geduld en meerdere sessies nodig om echt door bepaalde zaken heen te prikken. Wat ik wel merk is dat hij nu echt zelf leert dat de ESDR helpt en hij sneller ermee kan afvloeien. Zo hadden we een heleboel sessies nodig om hem 'rustig' om stal aan een touwtje te hebben, maar was hij in 1 sessie relaxt met de overgang naar landseizoen. We gaan dit ook nog oppakken voor alleen in de trailer staan.

Wat ik vooral fijn vind is dat er gewerkt werd met een hartslagmeter waardoor je duidelijk kon zien wanneer de stress omhoog schoot en wanneer deze ook weer afnam. Dit maakte het heel tastbaar en zelf in sessies waarbij je weinig zag gebeuren, loog de hartslagmeter niet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 11:03 



 
Profiel   

ED -> MD

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 18:01 



 
Profiel   

Interessant inderdaad met de hartslagmeter!

Ik vind het lastig om te vergelijken. Mijn paard heeft geen dingen in de omgang waar het om gaat, maar onder het zadel is er een keer wat gebeurd waardoor hij echt in paniek schiet. Verder is het een vrij stabiel paard, zeker voor z’n leeftijd!

Ik ben dus ook erg benieuwd of iemand er ook ervaring mee heeft onder het zadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 10:31 



 
Profiel   

Precies wat celebi beschrijft is mijn ervaring ook, maar ohz hadden wij ook problemen. Zijn niet ohz aan de slag gegaan, wel aan de hand in de bak en dan precies dezelfde methode. Dat werkte dus door ohz en werd daardoor ook een stuk beter.

En door de hartslagmeter kon je ook zien of paard iets echt niet spannend vond of dat het niet toonde. Sommige dingen waar wij dachten geen problemen te hebben bleek uit de hartslag toch wat anders te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 10:36 



 
Profiel   

Mijn stalgenoot heeft dit veel onder het zadel gebruikt en ook met opstappen. Ze ondersteunden het paard dan bijvoorbeeld in de 'spannende' hoek. Zelf ook 1x onder het zadel gedaan, toen we alleen in de buitenbak reden 's avonds en we expres een paard weg lieten gaan uit de bak. Het hielp zeker, maar ik merkte dat in het algeheel de verlatingsangst aanpakken beter werkt dan onder het zadel het te proberen. Ik combineerde het dan liever met lessen bij mijn rijinstructeur om mijn eigen handigheid te vergroten om mijn paard op die manier extra te ondersteunen. Maar dat is ook omdat het om de verlatingsangst ging misschien. Met opstappen, aansingelen en spanning opbouwen van het rijden is het denk ik weer effectiever. Ik wil het bijvoorbeeld ook gaan toepassen om alleen naar buiten te kunnen met mijn paard. Dat vindt hij heel spannend. Hoewel dat waarschijnlijk door de huidige ESDR training al wat af zal nemen, wil ik dus ook 1 of meerdere keren met hem naar buiten met het ESDR tuig. Zeker als hij andere paarden ziet onderweg wil hij gaan plakken en raakt hij in paniek als ze van hem weg gaan, dus daar kunnen we zeker wat mee.


Laatst bijgewerkt door Celebi op 17-05-23 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 12:10 



 
Profiel   

Je kunt je paard ook bij een goede trainer brengen. Dan is het zo opgelost.

Een paard met een trauma is niet hetzelde als een mens met een trauma door de verschillende werking van het brein.

Het is vaak gewoon een vertrouwenskwestie en een eigenaar die niet handig genoeg is en een paard niet genoeg veiligheid kan bieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 12:30 



 
Profiel   

Bij ons paard geprobeerd, maar helaas raakte hij nog meer van de kook door de buzzers. Voor ons dus helaas geen succesverhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 12:51 



 
Profiel   

Wij zijn hier inderdaad een aantal maanden geleden mee gestart.

Vooral paniek rondom aanraking rondom zijn lijf, hoefsmid, zadelmak maken, deken om etc.

Na de eerste sessie was hij heel erg moe, en zagen we dat hij zich even afsloot. Dit is zijn manier wanneer iets te moeilijk wordt.
Na de tweede sessie was die vermoeiheid al veel minder/tot bijna niet meer aanwezig.
Het werkt bij ons echt top!
Inmiddels kan hij aan de dubbele lijnen lopen, ligt het zadel erop en ik heb er zelf ook al opgezeten (iets wat hiervoor echt ondenkbaar was)
Dubbele lijnen zijn we ook al lange tijd zelf mee bezig geweest, maar hij bleef die spanning houden, nu na een paar sessies is de angst bijna weg.

We gaan nog verder onder het zadel, willen daarna ook de trailer nog aanpakken.
Ons andere paard willen we daarna ook nog gaan behandelen tegen verlatingsangst en jagers/vuurwerk.

Wij zijn in ieder geval enthousiast en raad het iedereen aan:)
Wij trainen met Ruchama Hofman, hele fijne instructrice.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 09:21 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Je kunt je paard ook bij een goede trainer brengen. Dan is het zo opgelost.

Een paard met een trauma is niet hetzelde als een mens met een trauma door de verschillende werking van het brein.

Het is vaak gewoon een vertrouwenskwestie en een eigenaar die niet handig genoeg is en een paard niet genoeg veiligheid kan bieden.


Dit is echt veel te kort door de bocht.

Ik heb een driejarige merrie waarbij we ongeveer een halfjaar geleden met ESDR zijn gestart. Zij had heel erg veel moeite met het laten afvloeien van spanning. Op het moment dat ze spanning opbouwde was daar niet goed doorheen te komen, zij moest dat echt zelf leren reguleren. Dat had vrij weinig met vertrouwen te maken, en alles met hoe de merrie persoonlijk is. Het is gewoon een enorm gevoelige merrie en een beetje een druktemaker, iets waar ze zelf nog niet zo goed mee kon omgaan. ESDR heeft geholpen om dat stukje te doorbreken, en dat ging echt heel erg snel. Binnen een paar sessies had ze het door.

Ik vind dat de hartslagmeter ook een enorme meerwaarde heeft :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 09:53 



 
Profiel   

Geen ervaring, maar ik vond deze video wel interessant. :j

https://youtu.be/jOIe3f1ELIs

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 11:47 



 
Profiel   

Ik volg, wil er graag meer over weten/ leren.

Denk dat juist een goede trainer hier ook wat van zou moeten weten en ken ook wel paarden die toch wel getraumatiseerd leken/ lijken te zijn ondanks goede trainers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 12:40 



 
Profiel   

Wat leuk dat er een topic over de ESDR-Therapie is :)

Ik ben samen met mijn zus (Vernon) 1 van de ‘founders’ van de ESDR.

Mochten jullie vragen hebben dan willen we die met liefde beantwoorden. De vlog geeft ook al veel informatie (link die Nevica heeft gedeeld) en op onze website is ook veel informatie te vinden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:27 



 
Profiel   

Ik kan het zeker aanbevelen om ESDR therapie te volgen bij MissJeany en Vernon. Het heeft heel veel goed gedaan voor mijn Fries Titus, die enorm veel spanning had en bang was voor bijna alles. Heel bijzonder om te zien hoe de therapie wordt op gebouwd (alleen maar paardvriendelijk) en heel bijzonder om te zien hoe een paard door de buzzer afgeleid wordt van zijn angst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 17:35 



 
Profiel   

Dit topic Vernon @ [MD] Extreme stress bij pony, ten einde raad.. heb ik destijds helemaal gevolgd en dat was het eerste topic waar sprake was van ESDR. Ik vond het enorm interessant. Ik weet dat er nu twee bij ons op stal zijn die iemand bij hun paarden hebben die gebruik maakt van ESDR. Ze lijken er allebei baat bij te hebben, maar zijn beiden nog niet bij hun einddoel. Dat kan ook nog niet lijkt me, iets wat in jaren is ontstaan kan je niet in één keer wegkrijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 21:49 



 
Profiel   

Misschien wat offtopic, maar wat betekend de afkorting ESDR?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 22:36 



 
Profiel   

Hier ook een ESDR sessie gehad. Paard raakte compleet in paniek door de trillingen. En dit was alleen nog maar in stal. Durfde niet meer te bewegen en was ook gelijk vertrouwen kwijt in de behandelend persoon. Nog even over nagedacht en besloten er mee te stoppen. Het ging voornamelijk om een probleem met vertrouwen in zichzelf en anderen. Dit werd er niet beter op bij die van mij helaas. Had gehoopt dat het zou werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 23:56 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Misschien wat offtopic, maar wat betekend de afkorting ESDR?

Equine Stress Desensitization and Reprocessing. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 06:32 



 
Profiel   

Wij zijn sinds een aantal weken bezig met ESDR therapie om ons paard goed te kunnen vervoeren.
In- en uitladen was geen probleem, maar zodra hij op de wagen stond begon het trappen met voorbenen en achterbenen, en hij liet zich vallen tegen het schot.
Dankzij de hartslagmeter kun je ook zien dat de ESDR helpt, door de afleiding helpt het werkelijk de hartslag verlagen en te ontspannen. Eerst stond hij met een hartslag van 160 op de wagen, ondertussen gaat het steeds beter en staat hij meer ontspannen op de wagen. Het trappen is echt verminderd. De laatste keer hebben we een rondje geoefend met de ESDR therapie en heeft hij nauwelijks een voet verzet.
we hebben nu 4 behandelingen achter de rug en ben echt tevreden tot nu toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 10:31 



 
Profiel   

Hoi!
Schop dit topic weer even omhoog. Zijn hier nog recente ervaringen? En dan vooral mbt de trailer?

Mijn paard heeft een aantal keer flink haar hoofd gestoten in haar vorige stal en vrees dat ze daardoor niet meer wil laden.

Onze eerste afspraak staat, en ben ook vooral erg benieuwd naar de hartslagmeter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-23 10:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen