Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard al een tijdje ziek, maar kunnen niet vinden wat ze heeft?

 
Profiel   

Allereerst een disclaimer: we zijn onder begeleiding van een dierenartspraktijk. Er zijn meerdere dierenartsen langs geweest of er is onderling overleg gepleegd. Zowel binnen als buiten de praktijk. Deze vraag is om wellicht te helpen een spoor te kunnen vinden om verder met de dierenarts uit te diepen.

Het verhaal
Mijn pony is 17 jaar en inmiddels ruim 2 weken ziek. Het begon met koorts, stijf en niet willen lopen. Pijnstillers gegeven en volgende dag dierenarts gebeld. Deze dacht of hoefbevangen of een virus. Aangezien de merrie overgewicht heeft en een iets verhoogde ACTH waarde afgelopen herfst gaan behandelen voor hoefbevangenheid. Dus novacam, askal & op de paddock met hooi blijven.
Ondanks dat ze geen dikke manenkam had, wisselend warme voeten, maar geen pulsatie of gevoeligheid op de hoeven. Ook de typische stand was niet echt aanwezig, enkel bleef ze soms vreemd staan omdat ze niet wilde lopen.
Na ruim een dag stond ze helaas weer met koorts ondanks medicatie dus weer de dierenarts, deze heeft koortsremmers in het bloed gespoten en Quadrisol achter gelaten. Hier deed ze het erg goed op, maar het was natuurlijk alleen symptoom bestrijding. Na een week moest het beter gaan, maar ik zag niet direct verschil.
Mocht dosis iets verhogen en dat deed haar heel goed. Bloed afgenomen voor standaard test en daar kwam uit dat de meeste waarde prima waren en geen spierbevangenheid. Enkel de ontstekingswaarden waren iets verhoogd.
Daarna ging het steeds beter en zijn we de Quadrisol gaan afbouwen en bleef ze haar normale temperatuur houden. Dus geprobeerd zonder, maar dat resulteerde helaas weer in koorts.
Daarna weer terug naar Novacam en daar leek ze het heel goed op te doen. Dus gisterochtend geen medicatie gegeven omdat ze zo goed was en geen verhoging meer etc.
Helaas 's middags weer mis en koorts dus Novacam weer opgestart. Dit doet wel iets, maar ze blijft in de 38 graden qua temperatuur en ze is weer veel suffer.

Tijdens dit alles heeft ze alleen in het begin een keer eten laten staan, maar verder eet en drinkt ze goed. Enkel minder hooi als ze sloom is. Haar mest is nagekeken en die was goed. Ook geen wormen of zand.
Er zijn inmiddels 3 verschillende dierenartsen geweest, ze heeft een fysio en cranio sacraal behandeling gehad en is uitgemeten met een biosensor.
Maar niks of niemand lijkt een duidelijker oorzaak te kunnen vinden en we blijven bezig met symptoom bestrijding.. -O-

Wat is het plan nu?
    - morgen of vrijdag baarmoeder onderzoeken om te kijken of het iets hormonaals is.
    Dit omdat ze al twee weken hengstig is, al eens een baarmoeder ontsteking heeft gehad na dekking (nu niet gedekt) en normaliter veel vocht in de baarmoeder heeft.
    - Volgende week of de week er na testen op lyme
    - Afwachten en comfortabel houden met medicatie, maar verder behandelen als hoefbevangen.

Is er iemand op bokt die iets hier van herkent of nog een idee heeft waar we aan kunnen denken om te onderzoeken?
Ik weet dat er vele dingen te testen zijn op bloed etc. maar ik heb hier geen verstand van. Vertrouw de dierenarts absoluut, maar ik word er gek van dat we geen oorzaak kunnen vinden en ik elke dag tegen een niet fit paard aan kijk :( .


Laatst bijgewerkt door Josien_ op 16-05-23 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:17 



 
Profiel   

Ik zou die baarmoeder heel rap laten bekijken. Een baarmoederontsteking kan nl ook hoefbevangenheid geven, vandaar dat aan de nageboorte blijven staan zo riskant is.
Die hengstigheid zou bovendien wel eens geen hengstigheid kunnen zijn, maar een poging van het lichaam zelf de prut uit de baarmoeder te krijgen.
2 weken 'hengstig' en 2 weken klachten, dat is mij te toevallig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:24 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ik zou die baarmoeder heel rap laten bekijken. Een baarmoederontsteking kan nl ook hoefbevangenheid geven, vandaar dat aan de nageboorte blijven staan zo riskant is.
Die hengstigheid zou bovendien wel eens geen hengstigheid kunnen zijn, maar een poging van het lichaam zelf de prut uit de baarmoeder te krijgen.
2 weken 'hengstig' en 2 weken klachten, dat is mij te toevallig.

Precies dat.

Koorts en 2 weken hengstig.
Plus geschiedenis hierin.

Dat zou voor mij ook het eerste zijn om naar verder te kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:27 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie antwoord, dat gaan we als het goed is morgen inderdaad doen.
Die link hadden we in eerste instantie niet gelegd omdat de dag nadat ze ziek werd er een nieuwe ruin in de weide langs haar kwam te staan en alle dames werden direct hengstig. Dit is voor haar een bekend verschijnsel.

Bij haar vorige baarmoederontsteking had ze niet deze koorts en ze is nu niet gedekt overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:51 



 
Profiel   

Hoe is het nu met de merrie? hier ook een merrie met onbegrepen koorts... uiteraard onder behandeling van dierenarts

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 08:02 



 
Profiel   

Wat ook erg vreemde klachten en koorts kan geven is einschuss. Vooral als het "hele dikke been" zich niet laat zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 08:13 



 
Profiel   

We zijn inmiddels een paar dagen verder en mijn gevoel, en dat van de eerste posters hier, klopte helaas.
Ze heeft een baarmoeder ontsteking die er waarschijnlijk al enorm lang zat en ze niks heeft laten merken tot het echt niet meer ging.
Zodra de baarmoedermond meer "open" was en alles eruit kon lopen kwam er een hele hoop vocht uit en knapte ze direct op. Nu dus werken aan alles eruit krijgen, spoelen en de boel weer schoon krijgen.
Mevrouw heeft geen koorts meer gehad en is weer helemaal haar zelf. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 13:54 



 
Profiel   

Wat fijn dat de oorzaak gevonden is én dat ze zich ook al zoveel beter voelt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 13:57 



 
Profiel   

Gelukkig maar dat jullie meteen doorgepakt hebben en verder zijn gaan zoeken,. Succes met het verdere herstel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 14:31 



 
Profiel   

Ach wat sneu. Gelukkig uiteindelijk toch de oorzaak kunnen achterhalen!! Beterschap met haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 17:45 



 
Profiel   

Fijn dat je weet wat het is. Kan ze nu herstellen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 07:15 



 
Profiel   

Ik lees dit nu, mijn eerste gedachten waren ook iets van lyme of baarmoederontsteking/hormonaals.

Goed dat jullie de oorzaak gevonden hebben, weten ze hoe het ontstoken kan zijn geraakt? Wellicht gedekt door een ruin in de kudde of staat ze iets "open"?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 07:22 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik lees dit nu, mijn eerste gedachten waren ook iets van lyme of baarmoederontsteking/hormonaals.

Goed dat jullie de oorzaak gevonden hebben, weten ze hoe het ontstoken kan zijn geraakt? Wellicht gedekt door een ruin in de kudde of staat ze iets "open"?


Volgens mij staat ze niet open, maar kan het navragen bij de dierenarts.
Meest voor de hand liggende optie is gedekt door een ruin in de kudde. We hebben het niet gezien en haar zich ook niet zien aanbieden, maar het kan natuurlijk altijd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 15:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen