Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zwelling bovenbeen, wie herkent het?

 
Profiel   

Als er morgen geen verbetering zichtbaar is, dan wordt vanzelf de veearts gebeld.

Vanochtend mijn paard uit de stal gehaald en hij sleepte met het voorbeen. Een zwelling aan het bovenbeen viel op. Alsof er een hele dikke spier bovenop ligt. Bij aanraking is het onprettig, maar het is niet warm.
Hij plaatst ook gewoon gewicht op het been en na enkele rondjes stappen liep hij ook weer redelijk normaal. Ik heb Arniflor op de verdikking gesmeerd. Eetlust is verder prima, ik had geen thermometer bij de hand, dus niet getemperatuurd. De rest van het been is niet dik.
Maar heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Ik wilde eerst koud afspoelen, maar ben bang dat als het wel om een spier gaat, het enkel maar stijver gaat worden? Herkent iemand dit?

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 11:47 



 
Profiel   

... met wat mazzel is het 'een buil/ blauwe plek' ofwel een bloeduitstorting en trekt het gewoon weer weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 11:53 



 
Profiel   

Zou ook een einschuss been kunnen zijn. Is niet zo goed te zien op deze foto zo. Wel flink dik

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 11:56 



 
Profiel   

Sita_xx schreef
Zou ook een einschuss been kunnen zijn. Is niet zo goed te zien op deze foto zo. Wel flink dik

Einschuss ben ik bekend mee, maar dan is vaak het hele been dik en dat is hier niet het geval. Het lijkt op eerste gezicht een opgezette spier, het is langgerekt en ligt als een streng over het bovenbeen. Paard is ook niet suf of iets. We houden het wel in de gaten hoor, mocht er iets veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 11:59 



 
Profiel   

Sita_xx schreef
Zou ook een einschuss been kunnen zijn. Is niet zo goed te zien op deze foto zo. Wel flink dik

Natuurlijk kan dat. Zij het dat Einsschüss doorgaans een 'ronder' beeld geeft dan een buil.

Ts: als je zeker wil weten of het geen Einsschüss is, even ergens een thermometer vandaan halen.
Twee keer meten met bijvoorbeeld een uur er tussen.

(Ik heb ooit de DA laten komen om zes uur 's avonds vanwege een dikke kogel en 0,2 temperatuurstijging in een uur. Die kogel was overigens warm, pijnlijk en' rondom' dik.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 12:01 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Sita_xx schreef
Zou ook een einschuss been kunnen zijn. Is niet zo goed te zien op deze foto zo. Wel flink dik

Natuurlijk kan dat. Zij het dat Einsschüss doorgaans een 'ronder' beeld geeft dan een buil.

Ts: als je zeker wil weten of het geen Einsschüss is, even ergens een thermometer vandaan halen.
Twee keer meten met bijvoorbeeld een uur er tussen.

(Ik heb ooit de DA laten komen om zes uur 's avonds vanwege een dikke kogel en 0,2 temperatuurstijging in een uur. Die kogel was overigens warm, pijnlijk en' rondom' dik.)


Precies, het is het voorbeen en niet rondom dik. Hij eet flink en dat doet hij niet als hij zich ellendig voelt. Na enkele rondjes stappen, loopt hij ook vrijwel normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 12:03 



 
Profiel   

Mijn paard had eens door een trap van een ander paard zo een dikke bult. Ik heb daar traumeel op gemasseerd. Wel laten bewegen want die was er stijf op. Na een paar dagen zakte de zwelling naar beneden en verdween vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 12:35 



 
Profiel   

Kan het gestoken zijn door iets?

Voelt het warm aan? is de bult bewegelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 12:40 



 
Profiel   

Popstra schreef
Mijn paard had eens door een trap van een ander paard zo een dikke bult. Ik heb daar traumeel op gemasseerd. Wel laten bewegen want die was er stijf op. Na een paar dagen zakte de zwelling naar beneden en verdween vanzelf.


Normaliter heb ik ook traumeel bij hand, maar je zult het altijd zien, gebeurt je altijd net altijd als je het niet bij de hand hebt en de winkels dicht zijn -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 14:21 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Kan het gestoken zijn door iets?

Voelt het warm aan? is de bult bewegelijk?

Voelt niet warm aan, ook niet alsof er vocht in zit. Het voelt en lijkt op een verharde spier, het is niet een bult, maar langgerekt van boven naar beneden en smal. Vandaar ook mijn idee van een spier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 14:23 



 
Profiel   

Oke dat zou ik wel even goed in de gaten houden. Kan ook een spierscheurtje oid zijn en dat is wel belangrijk om te weten voordat je het paard weer gaat belasten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 15:10 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Oke dat zou ik wel even goed in de gaten houden. Kan ook een spierscheurtje oid zijn en dat is wel belangrijk om te weten voordat je het paard weer gaat belasten.

Ook aan gedacht, maar lopen ze daar niet behoorlijk kreupel van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 15:37 



 
Profiel   

Ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 16:02 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ja

Ah, kijk aan, kunnen we dat afstrepen, want dat doet ie niet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 16:28 



 
Profiel   

Kan hij een klap gehad hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 16:37 



 
Profiel   

pillow schreef
Kan hij een klap gehad hebben.

Gisteren was er niets loos toen hij op stal ging, verstapt bij het opstaan misschien. Hij slaapt altijd liggend. We wachten even af, mocht het morgen nog zo dik zijn, dan laat ik de veearts even komen. Hij loopt in principe weer goed, ietsje stijf.Ik hoop dat de zwelling of wat het ook is, weer wat weg trekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 16:40 



 
Profiel   

Heeft hij ijzers? Kan hij met zijn voorbenen in de knoop hebben gelegen? Mijn gedachte is dus dat zijn linkerbeen over zijn rechterbeen heeft gelegen en bij het opstaan hij zichzelf heeft bezeerd door met zijn ijzer langs zijn bovenbeen te gaan. Dan is het een soort blauwe plek achtig, dat kan ook opgezet zijn. Dat zou binnen een paar dagen wel fors minder moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 17:36 



 
Profiel   

Wat zei de da?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 18:34 



 
Profiel   

Mist schreef
Wat zei de da?

Die wordt morgen pas gebeld als er geen verbetering in zit, zo lees ik de openingspost. Ik zou hier ook niet direct een dierenarts voor bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 19:28 



 
Profiel   

Als het niet warm is zou ik het ook een dag of wat aanzien. Denk dat een DA hier ook weinig mee kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 20:11 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Heeft hij ijzers? Kan hij met zijn voorbenen in de knoop hebben gelegen? Mijn gedachte is dus dat zijn linkerbeen over zijn rechterbeen heeft gelegen en bij het opstaan hij zichzelf heeft bezeerd door met zijn ijzer langs zijn bovenbeen te gaan. Dan is het een soort blauwe plek achtig, dat kan ook opgezet zijn. Dat zou binnen een paar dagen wel fors minder moeten zijn.

Nee hoor, geen ijzers. Maar hij slaapt altijd liggend, dus je theorie zou verder goed passen. Misschien verkeerd gelegen en zich bezeerd met opstaan. Hij droomt ook nogal eens en dan bewegen zijn benen ook nog wel eens in zijn slaap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 20:36 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Mist schreef
Wat zei de da?

Die wordt morgen pas gebeld als er geen verbetering in zit, zo lees ik de openingspost. Ik zou hier ook niet direct een dierenarts voor bellen.


Precies, hij loopt buiten wat stijvigheid, verder goed hoor. Het gesleep was buiten al gauw over. Zal morgenochtend misschien wel weer wat aanwezig zijn, na een nacht op stal.
Verder loopt hij braaf achter me aan zijn rondjes door de bak, zonder touw omdat ie weet dat ik snoepjes heb, dus de eetlust is er ook. Dus ik zag geen spoed. Is het morgen nog even dik, dan bel ik de veearts, want dan wil ik er wel even naar gekeken hebben voor het weekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 20:40 



 
Profiel   

Ik hoop en denk: 'geen bericht, goed bericht'...!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 21:00 



 
Profiel   

Wintu schreef
Elisa2 schreef
Oke dat zou ik wel even goed in de gaten houden. Kan ook een spierscheurtje oid zijn en dat is wel belangrijk om te weten voordat je het paard weer gaat belasten.

Ook aan gedacht, maar lopen ze daar niet behoorlijk kreupel van?


Ligt er wel een beetje aan hoe ernstig het is.

Maar goed, laten we niet van het ergste uitgaan.

Hoe is het nu? is de zwelling al gaan zakken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 07:56 



 
Profiel   

Zwelling is bijna helemaal weg. Nog een klein randje zit er, hij loopt ook weer normaal.
Omdat het zo was afgezakt, hebben we de veearts niet gebeld. We blijven het wel in de gaten houden!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 16:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen