Tinker verdikte schildklier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Tinker verdikte schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 15:13

Mijn Tinker (22 jaar, nog steeds heel fit) heeft volgens de DA verdikte schildklier en benoemde ook nog de speekselklier, die mogelijk ook nog verdikt is. Ik had hem (vanmorgen) erbij gehaald omdat ik aan de rechter kant een beweeglijke bol ontdekte ter grootte van ongeveer een golfbal. Temperatuur was goed. Mijn introductrice vind hem ook te dik worden. Vertelde ze de laatste 2 keren. Het viel me op dat hij ook wat slomer was met een buitenritje stap. Ik mag wel zonder problemen op hem rijden, werd benadrukt. Hij wordt sinds kort af en toe recreatief gereden (voornamelijk stap en wat stukjes draf) en een keer in de week les met draf en galop en dressuur dingetjes. Hij is verder vrolijk en alert, eet en drinkt goed en verder geen problemen en hij komt naar me toe en is aanhankelijk/lief /sociaal/ zoals altijd.

Ik moet nu de uitslagen van het bloedonderzoek afwachten, DA vertelde ook iets met eiwit onderzoek. (2 buisjes bloed afgenomen). Dan zouden we verder praten. De DA vroeg of hij ook Pavo Vital kreeg en had het over de spoorelementen. (Hij staat 24/7 in de weide, redelijk kort gras en ze krijgen kuul bij.

Hij krijgt al dik een half jaar 70 gram oerbalans met sinds kort handje sluslimix en handje Luzerne. En handje pavo care for live was ik al aan het afbouwen, wat hij eerst nog kreeg i.p.v. de oervoer.
Samen met de oerbalans. Misschien teveel van het goede? In oervoer zit jodium en zeewier zag ik.

Wat ik me nu afvroeg..of het kan zijn dat de oerbalans niet meer de juiste voedingswaarden heeft omdat ik met het laatste restje bezig ben van een zak? Had er daarom al weer wat bij gemengd. DA vroeg me of hij PAVO VItal kreeg. Hij vond in ieder geval niet goed wat hij voelde. Hopelijk geen tumor.. Je bedenkt uiteindelijk van alles..dat gewacht is ook maar niks.

Toen ik hem een dik jaar geleden kreeg, kreeg hij 2 handjes pavo care for live of PAVO Liga, handje hartog luzerne en 3 eetlepels lijnzaadolie van de welkoop. Toen ben ik gewisseld na oerbalans geleidelijk aan en heb de pavp steeds meer verminderd. Luzerne en lijnzaad krijgt hij nog steeds. Op de oerbalans deed hij het eigenlijk altijd goed, zelfs een wratje wat hij altijd had is verdwenen. Hij krijgt momenteel ook nog 20 mg vloeibare magnesium van Heltiehorse (met b vitaminen en nog iets). Omdat het magnesium gehalte te laag te laag was in zijn bloed en ik hem toch erg alert vond. Hij is nu behoorlijk chill, nog wel alert maar het hele schrikkerige is stukken minder. Misschien dat dat ook nog ermee te maken kan hebben? Mijn DA dacht weer van niet. Ik maak me toch wel zorgen, misschien dat mensen hier nog iets meer weten en hiermede ervaring hebben. En ik een idee krijg wat ik kan verwachten qua resultaat. En wat is wijsheid?

Elisa2

Berichten: 37166
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:07

Allereerste zou ik even rustig de onderzoeken afwachten.

Het kan van alles zijn, inclusief een virus oid.

Daarnaast is het goed dat je je voeding onder de loep neemt..teveel jodium kan zeker invloed hebben op de schildklier.

Heeft de DA ook geprikt op vitaminen en mineralen?

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:47

Ik zou het ook rustig afwachten. Een vergrootte schildklier kan zowel door een teveel als een tekort aan jodium ontstaan, maar het wordt vaker bij paarden gevonden als “toevalsbevinding” zonder klinische relevantie.

Mijn eigen paard heeft ook een vergrootte schildklier, al jaren, hij is wel een stuk jonger. Ik denk dat hij een jaar of 9 was toen ik het vaststelde, inmiddels is hij 15. Ik heb ook enkele keren bloed laten afnemen, maar er zijn nooit afwijkende waardes gevonden. Overigens zijn schildklierwaarden redelijk prijzig om te testen, en zijn (of waren?) de jodiumreferentiewaarden niet wetenschappelijk gevalideerd voor paarden. Daarom heb ik er zelf voor gekozen om het niet jaarlijks oid te testen, maar als er om wat voor reden dan ook bloedonderzoek wordt gedaan, neem ik het mee.

Ik zal voor jullie duimen op goede bloedwaardes, goed dat je het na hebt laten kijken!

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 18:13

xJolijn schreef:
Ik zou het ook rustig afwachten. Een vergrootte schildklier kan zowel door een teveel als een tekort aan jodium ontstaan, maar het wordt vaker bij paarden gevonden als “toevalsbevinding” zonder klinische relevantie.

Mijn eigen paard heeft ook een vergrootte schildklier, al jaren, hij is wel een stuk jonger. Ik denk dat hij een jaar of 9 was toen ik het vaststelde, inmiddels is hij 15. Ik heb ook enkele keren bloed laten afnemen, maar er zijn nooit afwijkende waardes gevonden. Overigens zijn schildklierwaarden redelijk prijzig om te testen, en zijn (of waren?) de jodiumreferentiewaarden niet wetenschappelijk gevalideerd voor paarden. Daarom heb ik er zelf voor gekozen om het niet jaarlijks oid te testen, maar als er om wat voor reden dan ook bloedonderzoek wordt gedaan, neem ik het mee.

Ik zal voor jullie duimen op goede bloedwaardes, goed dat je het na hebt laten kijken!


Dank je wel Jolijn! En goed te horen dat je paardje verder goede bloedwaardes heeft.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 18:20

Elisa2 schreef:
Allereerste zou ik even rustig de onderzoeken afwachten.

Het kan van alles zijn, inclusief een virus oid.

Daarnaast is het goed dat je je voeding onder de loep neemt..teveel jodium kan zeker invloed hebben op de schildklier.

Heeft de DA ook geprikt op vitaminen en mineralen?


Volgens mij wel ja..en iets met eiwit. en hij had het al over pavo vital of ik dat geef..dus ik denk dat hij vermoed dat het iets met voeding te maken zou kunnen hebben..en als wij meer weten praten we verder heeft hij gezegd. Een virus i.v.m. de schildklier begrijp ik dat goed? Zijn temperatuur was in elk geval goed.

Het valt niet mee om rustig af te wachten en al helemaal niet om het los te laten. Ben zo blij met hem maar ja welke paarden vriend vertel ik dat..

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:21

Wat ik al regelmatig gezien heb bij paarden - maar dat zou de DA toch ook moeten weten - is opgezette klieren door kort gras.

Loomheid kan ook door overgewicht komen, misschien staat het los hiervan. Blijft de zwelling constant, of gaat het weg als ze hooi gegeten hebben?

Als het een voedingsprobleem is, vermoed ik bijna dat je het in het ruwvoer moet zoeken, al is het soms een moeilijk verhaal en gaat het eerder om onbalansen tussen verschillende voedingsstoffen en niet echt om absolute overschotten of tekorten.

Elisa2

Berichten: 37166
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:26

Ingivriendje schreef:
Elisa2 schreef:
Allereerste zou ik even rustig de onderzoeken afwachten.

Het kan van alles zijn, inclusief een virus oid.

Daarnaast is het goed dat je je voeding onder de loep neemt..teveel jodium kan zeker invloed hebben op de schildklier.

Heeft de DA ook geprikt op vitaminen en mineralen?


Volgens mij wel ja..en iets met eiwit. en hij had het al over pavo vital of ik dat geef..dus ik denk dat hij vermoed dat het iets met voeding te maken zou kunnen hebben..en als wij meer weten praten we verder heeft hij gezegd. Een virus i.v.m. de schildklier begrijp ik dat goed? Zijn temperatuur was in elk geval goed.

Het valt niet mee om rustig af te wachten en al helemaal niet om het los te laten. Ben zo blij met hem maar ja welke paarden vriend vertel ik dat..


Eiwitten prikken ze volgens mij ook om naar ontstekingswaarden te kijken.

Wat zit er in Pavo vital waar hij een link mee ziet?

Nou de schildklier kan verdikt zijn/ lijken door de lymfeklieren er om heen. En dat kan weer o.a door een virus komen.

Ja loslaten is moeilijk maar als hij geen koorts heeft, fit is en goed eet dan is het hopelijk niet te ernstig.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 20:32

hwn schreef:
Wat ik al regelmatig gezien heb bij paarden - maar dat zou de DA toch ook moeten weten - is opgezette klieren door kort gras.

Loomheid kan ook door overgewicht komen, misschien staat het los hiervan. Blijft de zwelling constant, of gaat het weg als ze hooi gegeten hebben?

Als het een voedingsprobleem is, vermoed ik bijna dat je het in het ruwvoer moet zoeken, al is het soms een moeilijk verhaal en gaat het eerder om onbalansen tussen verschillende voedingsstoffen en niet echt om absolute overschotten of tekorten.


Vraag me zelf af of ik het zelf opgemerkt had..als mijn introductrice het niet had ontdekt. Er is idd kort gras in de weide...al een tijdje. daar heb k hem ook na gevraagd, daar heeft hij niet zoveel op gezegd. Hij is heel kundig maar houdt er vlgs mij niet zo van als je met eigen verhalen komt. Hoe werkt dat met die opgezette klieren door gras? Ik merk wel dat hij heel gretig gras en riet eet buiten de weide als we gaan wandelen om te grazen. Ze krijgen er ook regelmatig kuul bij. Daar heb ik geen invloed op wat ze krijgen.

Zwelling is volgens mij min of meer constant maar soms voel ik het ook even niet..en verdwijnt de bult op een manier dat ik denk oh hij is weg...en hij komt niet altijd toe aan kuul eten..omdat er 2 paarden zijn die min of meer geen andere toelaten. Hij graast heel veel kort gras.
Laatst bijgewerkt door Ingivriendje op 03-07-23 20:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 20:36

sorry hier ging iets fout met quoten.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 20:39

Elisa2 schreef:
Eiwitten prikken ze volgens mij ook om naar ontstekingswaarden te kijken.

Wat zit er in Pavo vital waar hij een link mee ziet?

Nou de schildklier kan verdikt zijn/ lijken door de lymfeklieren er om heen. En dat kan weer o.a door een virus komen.

Ja loslaten is moeilijk maar als hij geen koorts heeft, fit is en goed eet dan is het hopelijk niet te ernstig.

Nee is verder fit en vrolijk en eet en drinkt goed. Ook alert, gek op zijn kudde..daar wilde hij vanmorgen weer naar toe omdat er iets bijzonders aan de hand was. Moest hem tegen houden dat hij mij niet wegliep. Toen moest nog bloed geprikt worden. (kudde was uitgebroken naar een andere weide en weidegenootje was dat weer aan het fixen en daar lette hij op) . Zoals gewoonlijk. Ik zie helemaal geen verandering verder. En loom kan hij ook zijn als hij soms het een nog een beetje spannend vind. Hij is niet super voorwaarts in die zin. In de les vorige week niets van gemerkt verder. En ik mocht van de DA vooral ook rijden, toen ik het vroeg.

In de Pavo vital zit denki alles wat een paard nodig heeft, heb ik begrepen. En kun je geven als je verder niets geeft behalve ruwvoer. Hij vomd het blijkbaar belangrijk dat een paard dit kreeg..is een balancer. Het ging hem om de mineralen. Denk dat hij daar mogelijk een link ziet.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 15:41

Bloedwaarden zijn goed, schildklierhormon zit ook voldoende in het bloed, Iets met eiwit (Albumine of zo) is iets verhoogd maar dat was beter dan te laag en ook niet iets om zorgen over te maken. Zijn magnesium gehalte is nog lager dan vorige keer, daar krijg ik nu van hem een preperaat voor waarvan hij vind dat dat het enige is waar ook voldoende magnesium inzit. Synovium, dit is volgens mij de naam. Moet het nog ophalen. over 6 weken en/of als de pot leeg is testen we weer. En hij adviseert mij om Pavo vital te gaan voeren, daar zit alles in wat een paard nodig heeft. Dit alles verklaart dus niet de verdikking, maar dan zouden wij met hem naar de Universiteit/kliniek moeten om dat uit te laten zoeken. Aangezien hij nergens last van heeft raadt hij dat niet aan. En zou hij een tumor hebben wat hij niet perse denkt, dan kun je daar toch niets aan doen. Hij zei dat het diagnostisch heel lastig is om uit te zoeken. Ik heb hier zelf heel veel over gelezen en begrepen dat dit dus vaker voorkomt, dat oudere paarden een verdikking krijgen. Ik weet niet wat ik ervan moet denken..maar hoop dat het op ten duur weer beter wordt en die verdikking weer minder wordt. Misschien idd gewoon door het korte gras..maar blijkbaar weten DAs dit ook niet allemaal. Hoop gewoon dat het niet erger wordt.
Laatst bijgewerkt door Ingivriendje op 06-07-23 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Tinker verdikte schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:08

Mijn 27-jarige heeft dit ook. Zo'n bult onder de kaak komt vaker voor bij oudere paarden. Als het paard zich verder goed voelt is het volgens mijn DA niet in het belang van het paard om er aan te gaan prutsen.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 16:17

anjali schreef:
Mijn 27-jarige heeft dit ook. Zo'n bult onder de kaak komt vaker voor bij oudere paarden. Als het paard zich verder goed voelt is het volgens mijn DA niet in het belang van het paard om er aan te gaan prutsen.


Dit soort verhalen stelt mij wel wat meer gerust dat het idd verder geen kwaad kan. Hij is verder in zijn leven ook nog nooit ziek geweest.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Re: Tinker verdikte schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 20:27

Toen ik vanavond bij hem kwam was de verdikking nauwelijks meer te voelen. Na de les weer terug in de weide voelde ik de bult wel weer meer. Snap er echt niets meer van. Morgen maar weer zien.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:43

Ingivriendje schreef:
Hoe werkt dat met die opgezette klieren door gras? Ik merk wel dat hij heel gretig gras en riet eet buiten de weide als we gaan wandelen om te grazen. Ze krijgen er ook regelmatig kuul bij. Daar heb ik geen invloed op wat ze krijgen.

Zwelling is volgens mij min of meer constant maar soms voel ik het ook even niet..en verdwijnt de bult op een manier dat ik denk oh hij is weg...en hij komt niet altijd toe aan kuul eten..omdat er 2 paarden zijn die min of meer geen andere toelaten. Hij graast heel veel kort gras.


Hier hadden de paarden dat effectief van te kort gras te eten, ik denk dat het iets te maken heeft met speekselklieren die in verhouding tot de hoeveelheid gras dat ze eten te hard werkten of zo (is ook weeral 10 of 15 jaar geleden, zo precies weet ik het niet meer). Ik ben dan begonnen met hooi bij te voeren op de wei, zodat ze wat langere grassen te eten hadden, en dan ging dat weg. Maar het was volgens mijn dierenarts iets onschadelijk. Als hij eens een paar uren op een wei met langer gras kan/mag, zal je zien of het effectief hetzelfde is als we hier voorhadden.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 20:52

hwn schreef:
Hier hadden de paarden dat effectief van te kort gras te eten, ik denk dat het iets te maken heeft met speekselklieren die in verhouding tot de hoeveelheid gras dat ze eten te hard werkten of zo (is ook weeral 10 of 15 jaar geleden, zo precies weet ik het niet meer). Ik ben dan begonnen met hooi bij te voeren op de wei, zodat ze wat langere grassen te eten hadden, en dan ging dat weg. Maar het was volgens mijn dierenarts iets onschadelijk. Als hij eens een paar uren op een wei met langer gras kan/mag, zal je zien of het effectief hetzelfde is als we hier voorhadden.



Ja heb ik idd vaker gelezen nu. Vanmiddag was het opeens weg, vanavond naar de les opeens wel weer voelbaar. Helaas hebben we momenteel geen weide met langer gras. Gisteren heeft hij in verhouding wel veel kuil gegeten. Dat krijgen ze er wel bij maar meestal gaat de voorkeur toch uit naar het gras. Dank je wel voor je antwoord.

Elisa2

Berichten: 37166
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:42

Ingivriendje schreef:
Bloedwaarden zijn goed, schildklierhormon zit ook voldoende in het bloed, Iets met eiwit (Albumine of zo) is iets verhoogd maar dat was beter dan te laag en ook niet iets om zorgen over te maken. Zijn magnesium gehalte is nog lager dan vorige keer, daar krijg ik nu van hem een preperaat voor waarvan hij vind dat dat het enige is waar ook voldoende magnesium inzit. Synovium, dit is volgens mij de naam. Moet het nog ophalen. over 6 weken en/of als de pot leeg is testen we weer. En hij adviseert mij om Pavo vital te gaan voeren, daar zit alles in wat een paard nodig heeft. Dit alles verklaart dus niet de verdikking, maar dan zouden wij met hem naar de Universiteit/kliniek moeten om dat uit te laten zoeken. Aangezien hij nergens last van heeft raadt hij dat niet aan. En zou hij een tumor hebben wat hij niet perse denkt, dan kun je daar toch niets aan doen. Hij zei dat het diagnostisch heel lastig is om uit te zoeken. Ik heb hier zelf heel veel over gelezen en begrepen dat dit dus vaker voorkomt, dat oudere paarden een verdikking krijgen. Ik weet niet wat ik ervan moet denken..maar hoop dat het op ten duur weer beter wordt en die verdikking weer minder wordt. Misschien idd gewoon door het korte gras..maar blijkbaar weten DAs dit ook niet allemaal. Hoop gewoon dat het niet erger wordt.


Nou fijne update!

Zolang het niet erger wordt en hij zo fit en vrolijk is, is er denk ik niets ernstigs aan de hand.

Kan goed dat verdikte speeksel of lymfeklieren een rol spelen.