Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Flemen na eten krachtvoer

 
Profiel   

Ik weet er bestaat een centraal topic over maagzweren maar daar nog niet m’n antwoord gevonden

Ik heb mijn jonge Haflinger al vanaf 6 maanden nog nooit heb ik hem zien flemen na eten van krachtvoer. Wel gevoelig met darmen.

Hij is afgelopen december behandeld tegen een maagzweer. Hij heeft 2 weken 2x per dag sculfaat gehad. En 1x per dag de omezeparol wat ik voor/tijdens het het krachtvoer geven gaf,

Zijn krachtvoer bestaat uit geweekte fiber nuggets en een balancer.

Toen is hij begonnen met flemen na het eten. Na de omezeparol ben in mastic horse gaan geven en toen werdt het minder.

In maart kreeg hij weer vage singelnijd klachten en heb ik een controle scopie gedaan. Geen maagzweren te zien.

Singelnijd werdt weer minder na de mastic horse ben ik de gastrocomplex van vitalstyle gaan geven dit spul ruikt beetje zoet. Ook hierbij ging hij flemen nadat hij het gegeten had met z’n voer. Toen ik hiermee stopte ging het ook weg.

Nu weer wat weken verder kwam singelnijd weer wat terug.. (nu vermoed ik ook dat zadel niet lekker ligt, dinsdag komt zadelmaker) en ben ik op aanraden de equine74 gaan geven ook dit ruikt wat zoet. Heeft wat weg van de gastrocomplex van vitalstyle. Ook hier na het eten flemen.

Hij heeft verder geen symptomen van buikpijn. En met trainen is hij braaf, hij is vrolijk en attent.

Maagzweren heeft hij niet Wel wat last van mestwater wat tijdens/na behandelen van/met omezeparol ook beter ging.

Hij krijgt onbeperkt goed onverpakt hooi. Is niet mager, en ook geen spierverlies.

Gewoon een jong paard van 5.

Toch vind ik het flemen gek. Dus kan t zijn dat krachtvoer anders ruikt?? Maar waarom pas nadat hij het gegeten heeft? Ik had al de da gebeld en hij zei dat t kan dat per keer de maagzuur anders is en daardoor wisselende singelnijd klachten heeft.

Recente foto’s van mijn knapperd

[ img ]

[ img ]


Laatst bijgewerkt door plutolover op 19-05-23 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:06 



 
Profiel   

Hoeveel voer je in 1x?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:15 



 
Profiel   

Krijgt het paard hooi voordat het zijn voer krijgt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:18 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Hoeveel voer je in 1x?


250 gram pavo fiber nuggets
80 gram equilin balancer
50 gram van de equine74

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:22 



 
Profiel   

Mijn paard ging ook echt flamenco na het eten van krachtvoer in de periode van een maagzweer. Verder geen andere symptomen echt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:22 



 
Profiel   

Paard krijgt onbeperkt schrijft ts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:23 



 
Profiel   

ik zou toch denken dat het flehmen nog wel aan maagproblemen gelinkt is hoor.
is er wel iets van een scopie gedaan om te kijken hoe het er uit ziet van binnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:24 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
Krijgt het paard hooi voordat het zijn voer krijgt?


Hij heeft 24/7 toegang tot hooi, loopt in grote paddock paradise

Op stal zet ik ook altijd emmer hooi neer maar meestal eet hij niet omdat hij stal = krachtvoer of aandacht. Wel gaat hij na tijdje hooi eten of stro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:24 



 
Profiel   

PBA_ schreef
Mijn paard ging ook echt flamenco na het eten van krachtvoer in de periode van een maagzweer. Verder geen andere symptomen echt


Ja maar toen hij de zweer nog had deed hij dit nooit pas bij het geven van de omezeparol en nadat gestopt was na 4 weken bij andere maag suplimenten (om te ondersteun)

Als ik geen maag supliment geeft doet hij het niet.. maar heeft hij wel wisselend singelnijd.

De controle scopie was goed heb zelf foto’s van geen zweer op te zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:26 



 
Profiel   

ellepel schreef
ik zou toch denken dat het flehmen nog wel aan maagproblemen gelinkt is hoor.
is er wel iets van een scopie gedaan om te kijken hoe het er uit ziet van binnen?


Ja zelf controle scopie in maart. Had hij t zelfde en geen maagzweer

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:27 



 
Profiel   

Hoe zit het paard verder in zijn vel? Mijn merrie fleemde eerst ook absurd veel maar sinds ze losgemaakt is doormiddel van equine touch, doet ze dat niet meer. Flemen hoeft niet perse maaggerelateerd zijn geloof ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:29 



 
Profiel   

Flubberboot schreef
Hoe zit het paard verder in zijn vel? Mijn merrie fleemde eerst ook absurd veel maar sinds ze losgemaakt is doormiddel van equine touch, doet ze dat niet meer. Flemen hoeft niet perse maaggerelateerd zijn geloof ik


Zo op het oog blaakt hij van gezondheid. Speelt veel en zie ik zelf geen gekke dingen, 26e komt de fisio/Chiropractor

Ook met trainen/rijden is hij braaf.

Hij flemen verder niet veel alleen na t eten van krachtvoer en dat is hij gaan doen nadat hij behandeld werdt voor maagzweer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:32 



 
Profiel   

Heb je wel eens ongeweekt/droog voer gegeven? Dus zonder de fibernuggets? Ik ken een paard dat ook begon te flemen met geweekt voer (ik geloof dat zij grasbrok gaf). Alsof het wat zwaar op de maag lag. Misschien maakt hij daarop wat meer maagzuur aan en geeft dat last.
Het andere paard deed het wel goed op muesli en balancer. Hij kauwde ook meer, dus meer speeksel en minder maagzuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:34 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Heb je wel eens ongeweekt/droog voer gegeven? Dus zonder de fibernuggets? Ik ken een paard dat ook begon te flemen met geweekt voer (ik geloof dat zij grasbrok gaf). Alsof het wat zwaar op de maag lag. Misschien maakt hij daarop wat meer maagzuur aan en geeft dat last.
Het andere paard deed het wel goed op muesli en balancer. Hij kauwde ook meer, dus meer speeksel en minder maagzuur.


Daar zat ik toevallig ook aan te denken Ind.. miss omdat ik het nat maak. Maar voor z’n maagzweer behandeling gaf ik het ook nat. En deed hij het niet

Fiber nuggets kunnen ook droog gegeven worden.

Maar Lucerne of iets durf ik niet aan omdat dat ook zo kan prikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:40 



 
Profiel   

Nee snap ik, zou ik ook niet doen. Misschien een zachtere grasmix?
Omeprazol kan de aanmaak van maagzuur best verstoren. Zodra je stopt, kan de aanmaak van maagzuur ineens getriggerd worden, waardoor er juist meer maagzuur wordt aangemaakt als er eten binnen komt. En krachtvoer is altijd een grotere hoeveelheid in 1x dan hapje stapje hooi kauwen. Zeker als het ook nog geweekt wordt met water, is het best wat volume wat in 1x de maag binnenkomt en er wordt minder op gekauwd, dus minder speeksel, wat juist wel weer nodig is om maagzuur te reduceren. Je moet omeprazol ook goed afbouwen overigens, juist vanwege die trigger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:44 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Nee snap ik, zou ik ook niet doen. Misschien een zachtere grasmix?
Omeprazol kan de aanmaak van maagzuur best verstoren. Zodra je stopt, kan de aanmaak van maagzuur ineens getriggerd worden, waardoor er juist meer maagzuur wordt aangemaakt als er eten binnen komt. En krachtvoer is altijd een grotere hoeveelheid in 1x dan hapje stapje hooi kauwen. Zeker als het ook nog geweekt wordt met water, is het best wat volume wat in 1x de maag binnenkomt en er wordt minder op gekauwd, dus minder speeksel, wat juist wel weer nodig is om maagzuur te reduceren. Je moet omeprazol ook goed afbouwen overigens, juist vanwege die trigger.


De omezeparol heb ik tot ergens feb afgebouwd. Eind maart scopie gedaan en deze was gewoon goed.

Hij krijgt maar 250 gram fiber nuggets dus ook niet extreem veel.

Morgen ga ik de equine74 korrels uit de hand geven. Kijken wat dan gebeurd of hij daarna ook gaat flemen. Het flemen houdt niet lang aan hooguit 1 of 2x

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:49 



 
Profiel   

Nee maar geweekt met water geeft wel meer volume.
En minder kauwen, dus minder speeksel.
De scopie geeft niet aan hoeveel maagzuur er wordt aangemaakt met eten. Terwijl je daar wel serieus last van kunt krijgen, denk maar aan baby’s met reflux.
Het is het proberen waard, zou een simpele oplossing zijn als dat het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:50 



 
Profiel   

Ik ga het eens proberen. Hij krijgt wel magnesium poeder dus miss dat ik een scheutje water doe zodat magnesium blijft plakken maar niet dat de brok gaat weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:54 



 
Profiel   

Ik hoop dat dat het gaat zijn :j
Ik ken de fibrenuggets niet goed genoeg, maar geeft dat geen risico op slokdarmverstopping zoals bij grasbrokken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:55 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik hoop dat dat het gaat zijn :j
Ik ken de fibrenuggets niet goed genoeg, maar geeft dat geen risico op slokdarmverstopping zoals bij grasbrokken?


Er staat dat het droog gevoerd kan worden, voor veiligheid is weken beter.

Maar hij schrok niet met z’n eten.

Ik zou niet weten wat ik anders moet geven. De meeste meusli zit ook Lucerne door.. de standaard brokken vind ik te vol met suikers en zetmeel.

Of je betaald 32€ en komt nog verzendkosten bij omdat dat merk niet ik buurt te krijgen is.

Mocht je wat weten hoor ik het graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 16:58 



 
Profiel   

kijk anders eens naar equifyt zupa .
of net even wat minder water bij de fibernuggets doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 17:01 



 
Profiel   

Hij mag geen luzerne? Want er is anders echt zat verkrijgbaar waarin je je vitaminebrok en supplement kan mengen. Beetje muesli wat luzerne bevat is meestal prima voor de maag.

Maar ook zonder luzerne is wel het één en ander te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 17:01 



 
Profiel   

ellepel schreef
kijk anders eens naar equifyt zupa .
of net even wat minder water bij de fibernuggets doen?


Dit ben ik ind al van plan.

Slenk: hij mag wel Lucerne maar dat vind ik zelf spannend vanwege de gevoelige maag ook daar zijn meningen over verdeeld. Ene voedingsdeskundigen zegt ja geven want meer speeksel. Ander zegt niet geven niet geven want kan ook de maag prikken.

Ik zag wel agrobs Alpen grun pellets.

En deze schijnt ook droog te kunnen voeren

https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... hde-wiesn/

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 17:09 



 
Profiel   

Grasmixen of ruwvoermixen zijn vaak wat zachter.
Deze bijvoorbeeld: https://vitalbix.com/vitalbix-fiber-mix ... 1596663747
Of deze: https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... n/gras-mix. Hier zit alleen wel iets melasse in.
En je hebt ook nog compact gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 17:11 



 
Profiel   

plutolover schreef
ellepel schreef
kijk anders eens naar equifyt zupa .
of net even wat minder water bij de fibernuggets doen?


Dit ben ik ind al van plan.

Slenk: hij mag wel Lucerne maar dat vind ik zelf spannend vanwege de gevoelige maag ook daar zijn meningen over verdeeld. Ene voedingsdeskundigen zegt ja geven want meer speeksel. Ander zegt niet geven niet geven want kan ook de maag prikken.

Ik zag wel agrobs Alpen grun pellets.

En deze schijnt ook droog te kunnen voeren

https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... hde-wiesn/

Maar dan kan je toch prima wat muesli geven waar een verwaarloosbaar handje luzerne doorzit?

Bijvoorbeeld Subli dieetmix, Pavo Inshape of Pavo Easymix. Action Health & zero mix. Dat zit allemaal heel erg laag in suikers en zetmeel.

Als je het toch alleen gebruikt voor wat mengen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 17:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen