Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Huidprobleem bij minishet wie weet raad.

 
Profiel   

1.5 maand geleden heb ik bij een handelaar een mini shet mee genomen die meer dood was dan levend.
Hij was heel erg uitgedroogd zat onder de luis broodmager en een aantal bloedende wonden. Mijn dierenarts vond het een wonder dat ie nog leefde .
[ img ]


De wonden zijn genezen daar is mooi haar op terug gekomen.
Hij is mooi op gewicht.
En goed aangesterkt praatjes voor 10 hij heeft een flinke groei achterstand hij is nu 10 mnd en echt mini mini.

[ img ]


Hij was al half kaal door het schuren.
De rest heb ik eraf geschoren om beter te kunnen behandelen tegen de luis.

Alleen blijft ie nu dus kaal. Waar ie wonden heeft gehad is heel mooi donker haar terug gekomen. Maar voor de rest groeit er dus niks.
Ik heb speciale brokjes met zink.en vitamine e om het van binnen aan te pakken.
En smeer de uitgedroogde plekken waar de huid scheurt in met hydrocortiderm die ik van de dierenarts heb gehad.

Maar vraag me af of iemand dit herkent.
En misschien nog een tip heeft om.hem.zn normale vacht weer terug te krijgen.

[ img ]
Dit is hem nu met een uv dekentje zodat ie ook in de zon kan zonder te verbranden.
Je ziet op zn nek de zwarte plek met nieuw haar maar de rest groeit niets.

Hoop dat iemand een tip heeft.
Dierenarts zegt gedult.
Maar kan nooit geen kwaad om tips te vragen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 17:12 



 
Profiel   

Haar groeien kost energie.
Ik denk dat je dierenarts gelijk heeft en je even moet afwachten.
Straks na de langste dag gaan ze weer wintervacht aanmaken. Als er dan tegen augustus/september nog niets komt dan kun je altijd nog zorgen maken.
In het rotste geval zitten er ook echt nauwelijks nog haarzakjes.

Ik vind je een held dat je die pony gered hebt _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 17:18 



 
Profiel   

Allemachtig -:(-, ik hoop dat je de dierenpolitie achter die handelaar aangestuurd hebt!

Fijn dat je je niet hebt omgedraaid en het beestje gered hebt. Ik heb geen tips maar wens je veel succes met hem <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 17:22 



 
Profiel   

Ach jeetje niemand die voordat hij bij jou kwam de verantwoordelijkheid wilde nemen, schandalig :n

Voordat je hem met dure middelen gaat behandelen even een realistische vraag: Is hij geen dwerg, en als hij dat is, is hij gezond en heeft hij kans op een goede toekomst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 17:23 



 
Profiel   

OMG mijn hart breekt als ik die eerste foto zie.. ;(

Kun je de handelaar vervolgen door deze dierenmishandeling? Deze handelaar moet nooit meer enig dier bezitten..!

Top van je dat je hem een 2e kans van leven hebt gegeven. <3

Zoals hierboven beschreven is zou ik het ook de tijd gunnen. Je bent goed bezig! Gelukkig gaat het de goede kant op en hoeft hij geen kou te lijden zonder haar. Als hij in september nog geen haar heeft, dan zou ik aan de bel trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 17:24 



 
Profiel   

Earth schreef
Ach jeetje niemand die voordat hij bij jou kwam de verantwoordelijkheid wilde nemen, schandalig :n

Voordat je hem met dure middelen gaat behandelen even een realistische vraag: Is hij geen dwerg, en als hij dat is, is hij gezond en heeft hij kans op een goede toekomst?


Hij is geen dwerg en is verder gezond verklaart.
Ben meteen met hem naar mijn dierenarts gegaan.
Alles is goed alleen was ie veel te mager en verwaarloosd.
Hij mag lekker bij ons blijven.
En zodra het kan komt ie bij mijn 2 andere mini.s hij staat nu in een stukje naast ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 17:32 



 
Profiel   

De dierenbescherming is daar kind aan huis.

Maar helaas kan hij dus doorgaan met dit soort dingen.

Onze Frummel heeft geluk.
Hij heeft ook goed papier erbij en ia zelfs met zn moeder op de keuring geweest.

Geen idee waar het uiteindelijk mis is gegaan.

Gelukkig heeft ie het gered en is het echt een blij ei en zie je hem elke dag nog sterker worden.
Samen met mijn dierenarts houden we hem goed in de gaten.
Hij eet als een bootwerker en zn karaktertje heeft gezorgt dat ie het gered heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 17:38 



 

Wat goed. Ik heb helaas geen tip en ga mee met de reactie van Sizzle.

Tof dat je hem geredt hebt! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 17:55 



 
Profiel   

Ach arm dier...
Gelukkig is hij bij jou op een fijn adres!
Is er ook bloed afgenomen voor onderzoek? Bij zo'n hoopje ellende zou ik willen weten hoe dat er allemaal voor staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 18:37 



 
Profiel   

Haar groeien kost energie, groeien kost energie en aansterken ook.
Dat zijn haar slecht groeit is niet gek, aansterken is nu het eerste waar energie heen gaat.

Ik denk dus dat je voor nu niet veel meer kan doen dan goed voeren, lekker in het gras en afwachten.
Ook wormen natuurlijk goed in de gaten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 18:52 



 
Profiel   

Door het diertje te scheren heb je ook de zomervacht of de aanzet daarvoor weggeschoren dus duurt gewoon langer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 18:58 



 
Profiel   

Ik weet niet wat je hem voert, dus misschien overbodig maar je zou hem wat lijnzaad bij kunnen voeren. Dat is goed voor de huid en de vachtaanmaak.

Echt lief dat je je om hem bekommert <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 18:59 



 
Profiel   

Mijn hemel. Hoe kunnen mensen toch zo met dieren omgaan. Dan heb je toch geen greintje liefde in je lijf.

Ontopic: ik sluit me aan bij Dennis. Afwachten en goed voeren. En een dikke pluim voor jou dat je dit hebt gedaan. Topper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 19:03 



 
Profiel   

Dennis schreef
Haar groeien kost energie, groeien kost energie en aansterken ook.
Dat zijn haar slecht groeit is niet gek, aansterken is nu het eerste waar energie heen gaat.

Ik denk dus dat je voor nu niet veel meer kan doen dan goed voeren, lekker in het gras en afwachten.
Ook wormen natuurlijk goed in de gaten houden.


Vond het vooral gek omdat waar de wonden hebben gezeten er al heel mooi haar terug is gekomen.

Bloedafnemem was toen geen optie.
Ivm de uitdroging was er niks te pakken.

Hij heeft in het begin alles gehad om aan te sterken.
Binnenkoet word er uitgebreid bloedbeeld gekeken.

En ontwormen heb ik vandaag voor de 2e keer gedaan. Heb er niks af zien komen.

Verder doet alles het . Nog geen dag aan de diaree ofzo geweest.
In t begin te zwak om goed te drinken kwam het via zn neus terug. Daar is ie mee geholpem verder tanden alles ok geen open gehemelte niets wat kon verklaren waarom ie in deze toestand verkeerde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 19:51 



 
Profiel   

Sintara schreef
Ik weet niet wat je hem voert, dus misschien overbodig maar je zou hem wat lijnzaad bij kunnen voeren. Dat is goed voor de huid en de vachtaanmaak.

Echt lief dat je je om hem bekommert <3


Dankje voor de tip.
Zal dit eens bij gaan geven.

Hij eet nu de brokjes van subli omdat die het kleinste zijn.
En onbeperkt hooi en paar keer per dag paar uur gras.

Slobber is voor baby.s en dingen die ie niet kent eet ie ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 19:52 



 
Profiel   

Bij meerdere pony's wel gezien die na scheren sneller meer haren kregen op wondjes die onder de vacht uit kwamen (de reden van scheren ook, rainrot). Zag er niet uit, langere plukken op die oude wondjes. Het is dus blijkbaar wel iets dat vaker voor komt.

Ik zou Idd ook wat meer geduld hebben. Warm houden, goede voeding. En hopelijk dat 't dan uiteindelijk allemaal weer beterder wordt.

Wat ontzetten sneu en schrijnend hoe hij eruit zag..... Arm arm ding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 19:55 



 
Profiel   

Och jeetje, wat ziet hij eruit. En wat goed dat jij je erom ontfermt TS, super.

Mijn merrie had ook luis en kale plekken. Bij haar hielp lijnzaadolie (en weidegang) goed, ze zit nu weer prima in haar vel. Misschien kun je daar iets mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 20:01 



 
Profiel   

Jeetje zeg wat heeft hij meegemaakt :(:) Goed bezig TS!

Op die eerste foto, toen je hem ophaalde, was hij toen geschoren?
Vind het zo lijken alsof alles eraf geschuurd is of extreme haaruitval.

Heb je een foto van zijn lijf zonder deken? Zie je verschil tussen zn romp en bv z'n nek waar je zelf geschoren hebt? Groeit er nu überhaupt wel een vacht of enkel losje haartjes hier en daar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 20:20 



 
Profiel   

Nyaleti schreef
Jeetje zeg wat heeft hij meegemaakt :(:) Goed bezig TS!

Op die eerste foto, toen je hem ophaalde, was hij toen geschoren?
Vind het zo lijken alsof alles eraf geschuurd is of extreme haaruitval.

Heb je een foto van zijn lijf zonder deken? Zie je verschil tussen zn romp en bv z'n nek waar je zelf geschoren hebt? Groeit er nu überhaupt wel een vacht of enkel losje haartjes hier en daar?


Het is idd van het schuren.
Dat lange winterhaar wat er nog zit heb ik geschoren om de beestjes beter te behandelen.

Er groeit nu alleen haar op waar de wonden hebben gezeten. En bij zn neusje en rondom de ogen.
Verder eigenlijk niks nu.
Dierenarts zei ook dat dat kon omdat ie zo uitgedroogt is geweest en de huid ook veel geleden heeft daardoor.
En dat het wel even kan duren.
Dat vind ik prima maar elke tip om.het voor hem makkelijker te maken is er een .

[ img ]

Deze is van 1.5 a 2 weken geleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 20:25 



 
Profiel   

Ik weet niet of het te vergelijken is maar een voormalig collega heeft een keer bijna al zijn haar verloren door stress. Daar is ook haast een jaar overheen gegaan maar inmiddels is het weer volledig normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 20:31 



 
Profiel   

gut wat een dinkie <3
snap dat je die niet hebt laten staan, blij dat je hem de kans geeft!
ik heb wel gezien dat bij paarden die tekort hadden gehad en dan wel ineens goed gevoerd wordenaan vitamine de haren uit lieten vallen doordat het lichaam dan eigenlijk een soort van reset krijgt.
maar dat is dus niet vergelijkbaar met dit.
denk dat je het inderdaad moet afwachten hoe het in de toekomst herstelt.
doet me ergens wat denken aan alopecia en dat zou te maken hebben met een vitamine b tekort maar volgens mij is dit nog niet bewezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 20:32 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik weet niet of het te vergelijken is maar een voormalig collega heeft een keer bijna al zijn haar verloren door stress. Daar is ook haast een jaar overheen gegaan maar inmiddels is het weer volledig normaal.



Op het moment dat wij hem haalde had ie wel behoorlijk wat stress en hij was toen al kaal.
Al denk ik dat dat meer komt door het schuren om de luis.


Je wil hem zo graag helpen. Nu vooral met de zon.
Heb gelukkig een dekentje gevonden dat tegen de uv stralen beschermt
En snachts krijgt hij een dikker hondendekentje aan.
Want echt niks past.
Daarom kan ik die vacht er wel op kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 20:36 



 
Profiel   

Bij mensen is biotine (B8) belangrijk voor de haargroei. Wellicht dat je dat of een b-multi mag aanvullen, in overleg met de dierenarts.

https://www.paardenvoer.nl/blog/post/bi ... ede-hoeven


Laatst bijgewerkt door sterregoud op 20-05-23 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 20:43 



 
Profiel   

sterregoud schreef
Bij mensen is biotine (B8) belangrijk voor de haargroei. Wellicht dat je dat of een b-multi mag aanvullen, in overleg met de dierenarts.


Dank voor de tip ik zal het mijn dierenarts eens voorleggen

Ellepel heeft het ook over vitamine b.
Ga het overleggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 20:55 



 
Profiel   

Pfff die eerste foto's :o hoe kan iemand het zo ver laten komen. Wat fijn dat jij je hierover ontfermt.

Geen extra tips aangezien het meeste al genoemd is. Ben ook niet bekend met blijvende kale plekken, bij mijn mini's is de vacht weer helemaal goed geworden door hydrocortiderm op de kale plekken en een algeheel verbeterde gezondheid door ruwvoer, zandkuren, juiste brokken, lijnzaadolie etc.). Maar daar is ook wel de nodige tijd overheen gegaan. Veel beterschap met dit kleintje!

Woon je in de buurt van Noord-Limburg, heb anders nog wel een pot biotine over.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 21:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen