Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 101 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Projectpaard? (lang verhaal)

 
Profiel   

Om een goed beeld te krijgen, een lange inleiding. En het verzoek een beetje lief te zijn O:) Ik draai al heel wat jaartjes mee in de paardenwereld, hoop gedaan en meegemaakt, maar heb de wijsheid niet in pacht. Vandaar onderstaand verhaal met verzoek om mee te denken in mogelijkheden en oplossingen.

Bijna 3 jaar geleden kocht ik mijn nu bijna 5-jarige NRPS-ruin, fokproduct uit een KWPN-merrie en een Duitse rijpony-vader. Dressuurgefokt, hoewel ik totaal geen ambities in die richting heb (ben meer een serieuze recreatieruiter, die echt wel wil trainen en af en toe in die tak van sport die het paard leuk vindt wedstrijdjes wil rijden, maar verder vooral het bos onveilig maakt ;-)).

Deze man eerst ruim de tijd gegeven om groter te groeien en dingen te leren. Aan de hand maakten we flinke wandelingen en verkenden de wereld, inclusief allerlei anti-schriktraining in de bak en spelletjes als op een blok leren staan en wat clicker-training. Alles simpel en spelend.

Januari 2022 heel (heel!) langzaam begonnen met zadelmak maken en rijden. Niks ingewikkelds, hooguit 1 keer per week erop, echt spielerei. Ging allemaal probleemloos, paardje heeft grote will to please en doet braaf mee. Alleen vond ik hem in draf altijd wat onwillig, hooguit 1 rondje door de baan, dan viel hij er altijd uit. Het leek me een balansprobleem en niet zo alarmerend voor de fase van "training" waar we op dat moment zaten. In de zomer 2 maanden vrij gegeven.

Eind augustus een keer mee naar het bos genomen onder het zadel. Wat een heerlijkheid en wat deed hij het braaf! En op zo'n mooi lang recht bospad wilde hij ook gewoon fijn draven, wat mijn vermoeden van een balansprobleem bevestigde. Op de rechte lijn hield hij het immers gewoon vol. Wat kreeg ik een zin in de toekomst met dit paardje! <3 *\o/*

Vanaf september het plan om het allemaal wat serieuzer aan te pakken. Meneer was inmiddels ruim 4, tijd om aan het werk te gaan. Eerst fijn zadel en hoofdstel aan laten meten onder begeleiding (een Ghost Veneto en een F.R.A.-sidepull) en een fijne instructrice gevonden om onder haar begeleiding de training vorm te gaan geven. Omdat op het zadel een aardige levertijd zat, eerst de training aan de longeerlijn/ aan de hand goed opgepakt. Na een paar weken merkte instructrice op dat ze hem af en toe niet volledig zuiver vond lopen. Kon de vinger er niet helemaal achter krijgen. Beeld was ook wisselend en wellicht vooral stijfheid. Dus eerste gedachte dat met meer training het zou kunnen verbeteren. Maar ook op zoek gegaan naar een goede manueel therapeut om hem een keer een "onderhoudsbeurt" te geven.

Inmiddels was wel het zadel er en heb ik en eerste les onder het zadel gehad. Allemaal weer heel simpel gehouden: vooral schouder goed plaatsen en met iets stelling de bocht door. De eerste keer daarna dat ik er alleen op stapte bleek het toch iets minder eenvoudig. Blijkbaar vroeg ik toch iets wat hem echt zeer leek te doen en mijn brave paard veranderde in een bokkende furie waar ik helaas vanaf stuiterde met een fiks gekneusde rib tot gevolg. Nog wel opgestapt om hem te vertellen dat dit niet echt de manier was, maar niets meer gevraagd en training afgerond.
De afspraak met de manueel therapeut stond toen al, logischerwijs niet meer gereden tot zij hem kon behandelen. Er bleek best een boel vast te zitten! Zij heeft hem helemaal losgewerkt en is een week of 4 later nog eens op herhaling gekomen. Toen leek de behandeling meer een welness-momentje :-) Paardje vond alles fijn en stond er volledig ontspannen bij. Dus groen licht om weer aan het werk te gaan.

Helaas was het in januari niet zulk heel fijn weer en ben ik op dit moment nog aangewezen op een niet heel beste trainingsfaciliteiten. Dus van rijden kwam niet veel, tot eind januari (wel aan de longe/ aan de hand doorgetraind). De eerste keer in het zadel weer onder leiding van juffie met opnieuw een eenvoudige aanpak. Omdat de trainingsmethode iets anders is dan ik gewend ben, zowel voor mij als mijn paardje een hoop "hoofdwerk". Een paar dagen later wilde ik opnieuw rijden om het geoefende te kunnen herhalen. Paardje was volstrekt niet voorwaarts die dag. Ik wilde alleen oefenen in stap, maar om hem even "wakker" te maken dacht ik even aan te draven. Daar dacht paard helaas anders over, opnieuw een bokpartij en ditmaal belandde ik op de grond met een enkelbreuk. Van opstappen was echt geen sprake meer en inmiddels ben ik al ruim 3 maanden aan het revalideren van een gecompliceerde breuk. Beetje jammer....

Omdat ik zeker weet dat zijn gedrag niet uit gemenigheid is ontstaan, hooguit ietwat "prins-op-de-erwt", omdat het zo van nul naar 100 in 2 seconden is (ik vraag echt vriendelijk en weet over het algemeen ook wel wanneer ik moet stoppen omdat een paard het gevraagde niet kan uitvoeren, maar hij geeft gewoon weinig aan. Hij werkt mee en zonder dat ik daar een echte aanwijzing voor zie, werkt hij ineens níet meer mee. Wat niet wegneemt dat een sensibeler ruiter de aanwijzing misschien wel zou opmerken!), ben ik inmiddels ook de medische molen met hem ingestapt, nu ik zelf daarvoor weer voldoende mobiel ben.

Een paar algemeenheden die goed/interessant zijn om vooraf te weten:
* Aan de longeerlijn lijkt hij geheel ontspannen te lopen, graag met neus volledig aan de grond als ik hem zijn eigen gang laat gaan, maar ook wel netjes met neus op boeghoogte als ik dat van hem vraag.
* De onzuiverheid zie ik zelf niet of nauwelijks, maar ik ben er nooit goed in geweest om dat te beoordelen moet ik toegeven.
* Het zadeltje waarmee ik hem ingereden heb is een heel oude Barefoot, nog zonder VPS-systeem. Wat ik daar bijzonder vond, is dat hij zichzelf na een kwartiertje rijden vaak wilde gaan afzadelen: als ik halt hield, hapte hij naar de singelstoten. Met het nieuwe zadel heeft hij dat gedrag niet laten zien.
* Aan de hand oefenen we schoudervoor, travers en een "donut" om mij heen, wat allemaal lukt, met clickeren gaat hij gerust 10 passen achterwaarts als ik naar zijn boeg wijs, hij staat heel graag op een flink blok/ podeste en buigt soepel met zijn hals naar alle kanten als daar een ergens een snoepje op een moeilijke plek aan hem aangeboden wordt.
* In ontspannen stap met nieuw zadel en hoofdstel wil hij mijn hand met enige regelmaat opzoeken.
* Stelling aannemen, vooral naar rechts, vindt hij op zijn zachtst gezegd ongemakkelijk onder het zadel.
* Na mijn val is hij nogmaals behandeld door manueel therapeut, die wel wat moeilijkheden vond, maar niet extreem.

Afgelopen woensdag heb ik mijn paard op de trailer gezet voor een onderzoek in Emmeloord. De bevindingen tot nu toe:
* Zou klinisch afgekeurd worden op locomotie, onzuiverheid zit op de diagonaal rechtsvoor/linksachter, maar beide voorbenen lijken gevoelig.
* Verdoven achterzijde rechtervoorvoet geeft wat verbetering rechts, verslechtering links, verdoven hele voorvoet en verdoven vlak boven knie zelfde: steeds iets verbetering rechts, verslechtering links.
* Manueel onderzoek bovenlijn gaf attentiepunten op hals en lende-gebied.
* Nu geen foto's voeten/benen gemaakt.
* Foto's rug/hals zijn beeldschoon, niets op aan te merken.
* Echo rug/heup zelfde verhaal.
* Echo SI-gewricht lijkt aanknopingspunt te geven: dit is niet symmetrisch en lijkt aan 1 zijde "rommelig" van vorm. Het kan goed zijn dat hij hier pijn heeft en dat het ontlasten van deze pijn elders in zijn lichaam pijn geeft.
* Te zijner tijd gaan we nog verder kijken naar hals en benen, omdat het ook kan zijn dat hij juist daar iets heeft wat hij achter probeert te compenseren, wat met zijn niet optimale SI-gewricht niet lukt. Maar daar is nu nog niet zoveel zinnigs over te zeggen.

Voorlopig behandeladvies is om hem met ontstekingsremmers op lange rechte lijnen te laten stappen en draven om eerst te kijken of we die voorbenen een beetje vrolijker krijgen. Ik verhuis heel binnenkort naar een plek waar ik hier betere mogelijkheden voor heb, dus dat is positief. Zodra hij meer trainbaar wordt, is inspuiting van het SI-gewricht met corticosteroïden een optie om vervolgens onder invloed daarvan te gaan trainen in de hoop dat uiteindelijk zijn spieren sterk genoeg worden om zijn chronische SI-probleem voldoende op te vangen.

Betekent wel dat mijn wens om een ongecompliceerd boscross-paard te hebben met dit paard niet echt beantwoordt lijkt te kunnen worden -O-


Waar ben ik met behulp van dit topic naar op zoek? Ervaringen, meningen, hulp denk ik... Wat zijn de vooruitzichten voor een paard als dit? Kan ik hem wellicht beter verkopen aan iemand die er redelijk fanatiek mee wil gaan trainen? In de hoop dat dat zijn oplossing is? Of aan iemand aanbieden als "projectpaard"? Of zijn er mensen die wellicht een totaal ander idee hebben over hoe dit paard te behandelen? Goede ervaringen met bijvoorbeeld fysio/ osteophatie? Alles is welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 14:15 



 
Profiel   

Lastig. Heeft hij ook moeite met de galop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 14:23 



 
Profiel   

Is hij op MIM (pssm2) getest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 14:33 



 
Profiel   

Ik zou sowieso beide voorbenen op de foto willen hebben, klinkt alsof hij niet kreupel kan lopen omdat beide voeten pijn doen. Wellicht hoef katrol Si problemen was volgens mijn da vaker een gevolg van problemen dan de oorzaak, maar kan natuurlijk wel. Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 14:33 



 
Profiel   

Hier vooral een compliment naar jou toe: je onderbuik gevoel klopte, aangezien hij in de kliniek echt klinisch op de benen niet goed is. Ik denk dat zo’n paard heel vaak als stout of puber wordt bestempeld. Hij heeft mazzel met jou!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 14:46 



 
Profiel   

Ik zou hem zelf verkopen met het eerlijke verhaal als projectpaard. Wel aan iemand waarbij je een goed gevoel aan overhoudt. En zelf een al ingereden recreatie paard kopen die verkeersmak is en ook een leuk proefje kan rijden. Zodat je niet weer een heel project hebt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 14:53 



 
Profiel   

Ik zou eens rustig een paar keer per week een simpel stap draf rondje buiten gaan doen, volgens het advies van de dag en dan goed bijhouden hoe het gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 14:55 



 
Profiel   

Sabri schreef
Ik zou hem zelf verkopen met het eerlijke verhaal als projectpaard. Wel aan iemand waarbij je een goed gevoel aan overhoudt. En zelf een al ingereden recreatie paard kopen die verkeersmak is en ook een leuk proefje kan rijden. Zodat je niet weer een heel project hebt..


Maar je weet niet wat je verkoopt, want een echte diagnose is er niet....
Ik zou eerst eens uit laten zoeken wat hij nu precies mankeert, en aan de hand daarvan een beslissing nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 15:00 



 
Profiel   

De diagnose is inderdaad nog niet volledig, dus voordat dat op orde is zal ik hem sowieso nog niet verkopen.

Paarden inrijden heb ik vaker gedaan en vind ik juist een heel fijn "project". Maar ik vrees dat bij deze er geen einde aan de "projectperiode" gaat komen, omdat hij blijvend een strak management zal gaan vergen. Niet af en toe vanwege druk werk of andere zaken eens 2 weken stil staan en dan weer gemakkelijk oppakken. Wellicht zelfs aangewezen worden op een binnenbak, omdat er altijd dresuurmatig doorgetraind moet kunnen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 15:12 



 
Profiel   

mirriejj schreef
Is hij op MIM (pssm2) getest?


Nee. Ik heb deze afkortingen vaker voorbij zien komen, maar me er eerlijk gezegd nog niet in verdiept. Kan googlen, maar wellicht is het sneller als je me kan uitleggen wat dit is en wat je uit mijn verhaal haalt dat dit van toepassing kan zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 15:13 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Lastig. Heeft hij ook moeite met de galop?


Dat is grappig, ik dacht van niet. Hij springt wel eens overkruist aan en hij valt er ook wel eens uit, maar op zich geen grote problemen voor een paard dat daarin niet heel veel getraind is. Galop op een volte vind ik voor een jonkie een fikse belasting.

Maar op de kliniek zat hij best strak in de adrenaline :') en daar lukte het aanspringen niet. Echt vanuit snelle draf in galop vallen en dat nog geen heel rondje volhouden. Dus ik vrees toch dat ik deze vraag met "ja" moet beantwoorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 15:22 



 
Profiel   

Ik zou dit paard nu zeker niet verkopen.
Dit dier heeft pijn en jij hebt geen 100% garantie dat de koper dit op een correcte en eerlijke manier gaat oppakken.

Bij mijn merrie was ook een SI gewricht probleem geconstateerd. Het gewricht is ingespoten en dit heeft geen verbetering opgeleverd.

Toevallig kwam ik recent met een andere dierenarts in gesprek en hij vertelde dat SI gewricht problematiek bijna altijd een secundair probleem is.

Mijn paard is afgelopen vrijdag voor een second opinion naar een andere kliniek gegaan.
Zij was overigens tijdens het kreupelheidsonderzoek 100% zuiver, maar dierenarts zag wel dat gebruik van bovenlijn niet oké was.

Foto's rug en hals oké. Echo rug oké, echo hals niet oké. Er is Synovitis in de hals geconstateerd. Deze lijkt goed behandelbaar en we zijn een nieuw traject ingeslagen.

Ik heb het idee dat je nu eigenlijk nog niets weet en ik zou dus wel verder gaan onderzoeken.

Je hebt je paard nu op ontstekingsremmers staan, maar ik denk dat je kans loopt dat het probleem nu niet opgelost is en en zodra je stopt met de ontstekingsremmers het probleem weer terug komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 15:41 



 
Profiel   

Ik zou iig eerst ook de benen laten onderzoeken. Wat is de reden dat hij ontstekingsremmers krijgt? Op basis van welke diagnose? Want je zegt dat de benen daar hopelijk ‘vrolijker’ mee worden :') zonder dat die onderzocht zijn behalve het uitverdoven?
Eerst een diagnose lijkt me, dan kan je een plan maken omtrent houden/verkopen….

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 15:42 



 
Profiel   

mandymonica schreef
Avalanche schreef
Lastig. Heeft hij ook moeite met de galop?


Dat is grappig, ik dacht van niet. Hij springt wel eens overkruist aan en hij valt er ook wel eens uit, maar op zich geen grote problemen voor een paard dat daarin niet heel veel getraind is. Galop op een volte vind ik voor een jonkie een fikse belasting.

Maar op de kliniek zat hij best strak in de adrenaline :') en daar lukte het aanspringen niet. Echt vanuit snelle draf in galop vallen en dat nog geen heel rondje volhouden. Dus ik vrees toch dat ik deze vraag met "ja" moet beantwoorden.

Duidelijk. ECVM uitgesloten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 15:51 



 
Profiel   

Die ontstekingsremmers ben ik ook nog niet helemaal uit eerlijk gezegd. Ik mag die pas gaan geven als hij over een week op zijn nieuwe stek staat. Het is uitgelegd als ondersteuning voor verbetering van zijn voorbenen, maar zonder dat er bloed afgenomen is en het dus eigenlijk niet duidelijk is of er sprake is van een ontsteking. Het lijkt dan ook vooral om de pijnstillende werking te gaan. Ergens vraag ik me af of ik toch niet beter eerst een bloedje kan laten trekken...??

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 16:10 



 
Profiel   

Ik zou idd eerst een bloedje laten trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 16:10 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Duidelijk. ECVM uitgesloten?


Niet met zoveel woorden, maar aangezien op de foto's van hals en rug alleen lovend commentaar volgde hoe mooi die er uit zagen, lijkt dat me niet van toepassing?

Boemel, jij geeft aan dat bij de Synovitis behandeling goed mogelijk is. In de zin van: volledig op te lossen? Want dat is een vorm van reuma, toch? Is dan toch ook een chronisch probleem? Echo van de hals staat overigens nog op het programma, maar pas over een aantal weken. We zijn nu al 5-6 uur bezig geweest met alle onderzoeken.... op een gegeven moment was het wel klaar ;-) Echo hals en foto's benen komen in het vervolgtraject.


Laatst bijgewerkt door mandymonica op 21-05-23 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 16:12 



 
Profiel   

Happen naar singelstoten.

Is het gek dat ik denk, si probleem met gevolg maagzweer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 16:14 



 
Profiel   

maralyn schreef
Happen naar singelstoten.

Is het gek dat ik denk, si probleem met gevolg maagzweer?


Weet ik niet, waarom denk je dat?

Hij loopt overigens het hele jaar 24/7 buiten met voldoende gras/ ruwvoer, dus op zich lijkt een maagzweer me niet aannemelijk. Reden dat er niet gelijk een spuit corticosteroïden ingezet is, is omdat hij eerst wel wat aan "vetjes" kwijt mag. Hij heeft zeker geen obesitas, maar het mag een paar pondjes minder om hem echt veilig in te spuiten.

Met het andere zadel deed hij dat happen overigens ook niet meer hè?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 16:20 



 
Profiel   

Ook al staat hij op 24/7 onbeperkt eten, is stress door pijn ook best een veroorzaker.

En daarbij spreek ik (helaas) uit ervaring. Mijn merrie had het ook.
Toevallig si problemen. Ingespoten door dezelfde kliniek.
Maar heb haar toen ook behandeld met mastic horse.
Bij veelvuldig stress, zoals veel op pad gaan, voeg ik nog steeds mastic horse toe.

Een kleine kans is helaas altijd aanwezig.

Maar zadel kan ook inderdaad tegenwerken met happen hoor.
Maar misschien wel goed in om het achterhoofd te houden.


Laatst bijgewerkt door maralyn op 21-05-23 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 16:23 



 
Profiel   

Volgens mij is stap 1 een diagnose van wat er nu precies aan de hand is. Verdere check van de voorbenen dus en bloedonderzoek lijkt me ook een logische stap.

Pas als je weet wat er echt aan de hand is kan je plannen gaan maken. Met wat je nu weet kan het zijn dat hij baat heeft bij goede training en dan opknapt maar ook dat hij zo kapot is dat hij alleen nog als grasmaaier kan dienen, en alles er tussen in. Daar kan je geen plan op bouwen, en beslissingen over zijn toekomst op baseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 16:24 



 
Profiel   

Misschien lees ik het verkeerd hoor, maar het gaat telkens mis als het nieuwe zadel er op ligt?

Zit er een pommel in je zadel en drukt die niet teveel?
Mijn paard deed daarom ook een rodeo met gebroken botten aan mijn kant tot gevolg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 17:01 



 
Profiel   

Wintu schreef
Misschien lees ik het verkeerd hoor, maar het gaat telkens mis als het nieuwe zadel er op ligt?

Zit er een pommel in je zadel en drukt die niet teveel?
Mijn paard deed daarom ook een rodeo met gebroken botten aan mijn kant tot gevolg.


Nope, hij heeft dit zadel min of meer zelf uitgekozen. Hij liep hier in de ontspannen "er wordt niets gevraagd"-modus zo lekker mee! En in de les gaat het redelijk, hoewel gevoelsmatig wel altijd met een rem erop. Maar als ik alleen rij en dus niet het oog vanaf de grond erbij heb, vraag ik blijkbaar met het beetje dat ik wil toch net iets over de grens. En dan stroomt zijn emmertje direct heftig over...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 17:19 



 
Profiel   

Waarom is er geen röntgen gemaakt van de ondervoeten na positieve reactie op verdoving?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 17:36 



 
Profiel   

mandymonica schreef
Wintu schreef
Misschien lees ik het verkeerd hoor, maar het gaat telkens mis als het nieuwe zadel er op ligt?

Zit er een pommel in je zadel en drukt die niet teveel?
Mijn paard deed daarom ook een rodeo met gebroken botten aan mijn kant tot gevolg.


Nope, hij heeft dit zadel min of meer zelf uitgekozen. Hij liep hier in de ontspannen "er wordt niets gevraagd"-modus zo lekker mee! En in de les gaat het redelijk, hoewel gevoelsmatig wel altijd met een rem erop. Maar als ik alleen rij en dus niet het oog vanaf de grond erbij heb, vraag ik blijkbaar met het beetje dat ik wil toch net iets over de grens. En dan stroomt zijn emmertje direct heftig over...

Het zou niet het eerste paard zijn die zo reageert op een niet goed passend zadel. Zeker als je zegt dat het gebeurt alleen onder het zadel als je wat meer vraagt.

Overigens is ECVM niet op normale rontgen te zien maar alleen op speciale vanuit een bepaalde hoek.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 17:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 101 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen