Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Rainrot behandelen zonder wassen?

 
Profiel   

Hi allemaal,

Mijn ruin heeft rainrot te pakken, waarschijnlijk door alle regen afgelopen tijd. Mijn eerste gedachte is om hem een paar keer te behandelen met betadine shampoo, maar helaas is hij bang voor water. Uit de kraan, maar ook als ik een borstel nat maak en hem daarmee aanraak. Sprayen is ook geen optie. Wordt aan gewerkt maar voor nu zoek ik dus een alternatief. Heeft iemand ervaring met het behandelen van rainrot zonder gebruik van water? Is er een middel dat ik kan opsmeren en kan laten zitten? Of toch beter de dierenarts maar om antibiotica vragen (doe ik eigenlijk liever niet tenzij het niet anders kan)?

Bvd!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 21:32 



 
Profiel   

Mijn paard heeft 4 weken aan de antibiotica gestaan voor een ernstige rainrot besmetting. Wassen heb ik niet teveel gedaan om de huid niet week te maken waardoor de bacterie nog makkelijker binnen dringt, volgens mij 1x met betadine shampoo voor de ergste korsten. Paard vooral heel goed droog houden en zorgen dat ie niet nog verder natregent. Anders ben je nog verder van huis…

Daarnaast raadde de DA mij aan om kurkuma/zwarte peper bij te voeren om de weerstand wat op te krukken, geen idee of dat echt wat gedaan heeft maar heb braaf geluisterd :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 22:11 



 
Profiel   

Gewoon betadine op de plekken smeren. Gaat als een trein hier. Mijn paards immuunsysteem was na een verblijf op de kliniek helemaal naar z’n grootje geholpen. Met als gevolg elke keer rainrot plekjes. Midden in de winter, geen warm water en een paard met pssm dus dat was geen optie. Ik heb gewoon een verfkwast gepakt en alle aangedane plekken ingesmeerd met betadine oplossing. Een dag later waren alle vieze korsten eraf gevallen. Eens in de paar weken kwam er nog weer wat ik wat ik dan zo de kop in drukte. Uiteindelijk heeft het een jaar geduurd, maar nu is het alweer een half jaar weg gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 22:18 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Gewoon betadine op de plekken smeren. Gaat als een trein hier. Mijn paards immuunsysteem was na een verblijf op de kliniek helemaal naar z’n grootje geholpen. Met als gevolg elke keer rainrot plekjes. Midden in de winter, geen warm water en een paard met pssm dus dat was geen optie. Ik heb gewoon een verfkwast gepakt en alle aangedane plekken ingesmeerd met betadine oplossing. Een dag later waren alle vieze korsten eraf gevallen. Eens in de paar weken kwam er nog weer wat ik wat ik dan zo de kop in drukte. Uiteindelijk heeft het een jaar geduurd, maar nu is het alweer een half jaar weg gelukkig.


Goeie! Dankjewel. Had je dan pure Betadine uit zo'n klein flesje of nog verdund met water?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 07:34 



 
Profiel   

Gewoon dit
https://www.deonlinedrogist.nl/betadine ... AoQAvD_BwE

En dan onverdund erop smeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 07:52 



 
Profiel   

kijk anders even voor chloorhexidine
https://www.apotheek.nl/medicijnen/chlo ... op-de-huid

kun je ook kopen bij kruidvat of apotheek, even zoeken.
doe je op een sponsje en kun je zo de plekken inwrijven.
op zich kun je alles gebruiken wat maar antibacterieel werkt en geschikt is voor op de huid( en even uitkijken in de zon)
hier ook een die bang voor water is en ik heb ook wel listerine ( ja de mondspoeling!)gebruikt wat ook prima wil

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 08:18 



 
Profiel   

Ik smeer dan shaply's MTG maar omdat het een olie is kan die daarna niet in de volle zon

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 08:24 



 
Profiel   

Bedankt allemaal!!

De DA zei dat rainrot niet voorkomt bij paarden zoals de mijne (jong en gezond) en dat het dus eerder een schimmelinfectie zal zijn. Ik ben het daar niet helemaal mee eens, heb rainrot namelijk wel zien voorkomen bij jonge en gezonde paarden en daarbij heeft die van mij vrij veel stress gehad in de afgelopen tijd dus verminderde weerstand. Maar afijn, het uit zich allebei in schilfers en loslatende plukjes haar, dus het is natuurlijk allebei mogelijk. We behandelen nu eerst met imaverol, werkt dat niet dan gaan we over op de betadine!

@pluisje88, heel fijn om te weten dat je die oplossing gewoon onverdund op kan smeren zonder uitspoelen. Dankje!

@ellepel, nooit geweten dat listerine daar goed voor is :=

@speedfiets_2, thanks! Helaas staat ie 24/7 buiten dus dan is olie geen optie ivm veel zon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 10:25 



 
Profiel   

Waarom gebruik je niet gewoon een praam en was je hem? En het is mooi de buitenkans om hem eraan te laten wennen. Een hele goede vriendin zei eens tegen mij laat ze maar schrikken, na 4 keer schrikken ze niet meer. En daar had ze wel een punt. Het is ook echt zo. We worden te voorzichtig. Het zijn geen mensenkindjes die niet onder de douche willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 10:53 



 
Profiel   

UMayDream schreef
Bedankt allemaal!!

De DA zei dat rainrot niet voorkomt bij paarden zoals de mijne (jong en gezond) en dat het dus eerder een schimmelinfectie zal zijn. Ik ben het daar niet helemaal mee eens, heb rainrot namelijk wel zien voorkomen bij jonge en gezonde paarden en daarbij heeft die van mij vrij veel stress gehad in de afgelopen tijd dus verminderde weerstand. Maar afijn, het uit zich allebei in schilfers en loslatende plukjes haar, dus het is natuurlijk allebei mogelijk. We behandelen nu eerst met imaverol, werkt dat niet dan gaan we over op de betadine!

@pluisje88, heel fijn om te weten dat je die oplossing gewoon onverdund op kan smeren zonder uitspoelen. Dankje!

@ellepel, nooit geweten dat listerine daar goed voor is :=

@speedfiets_2, thanks! Helaas staat ie 24/7 buiten dus dan is olie geen optie ivm veel zon.



Dat is inderdaad een kulverhaal. Mijn pony had met 3 jaar (en gezond) ook rainrot met een warme winter, veel regen en een dikke wintervacht. Het gaat gewoon broeien in de vacht.
Wij hebben toen zoveel mogelijk geschoren, behandeld met imaverol en daarna goed laten luchten

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 11:11 



 
Profiel   

Behandeld met imaverol dan was het inderdaad een schimmel. Ik begin altijd met betadine. Als dat niet helpt is het geen rainrot maar een schimmel. Dan komt de imaverol tevoorschijn.

Dat jonge paarden dat niet hebben vind ik persoonlijk hele dikke vette bullshit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 12:11 



 
Profiel   

Ik zou ook niet te flauw zijn en hem gewoon wassen (ik zou het dan zonder praam doen). als je alles gaat ontwijken wat ze eng vinden, creëer je vanzelf probleempaarden.
Ze staan ook buiten in de regen, en dat overleven ze ook gewoon.
en anders gewoon een emmer met lauw water, Betadine erin en dan met een spons "poetsen"

bang van water kan bijna niet, ze drinken het, ze staan er in.
Misschien vinden ze de slang eng of het gluid, en is bij de eerste keer wegspringen de slang weggehaald, ja dat hebben ze zo door.

Als ze leren dat ze niet weg kunnen lopen van het water, worden ze vanzelf rustig.
(ikzelf vond een wasplaats waarbij ze tussen 2 kettingen staan en erachter een muur het fijnste. Paard aan 1 kant vast met een veiligheidsknoop, andere kant longeerlijn eraan die ik zelf vast hield. Dan voor het paard beginnen met spuiten. Dan lopen ze naar achteren, tegen de muur aan (dus touwen lang genoeg dat ze tot de muur kunnen lopen)
Op die manier heb ik er nog nooit 1 gehad die niet gewoon afgespoten kon worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 12:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen