Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Benauwd paard zonder hoesten

 
Profiel   

Hi allen,

Omdat ik niet meer zo goed weet waar te beginnen, zet ik hier even mijn vraag online in de hoop dat ik zo wat meer duidelijkheid voor mijzelf en mijn paard krijg.

Mijn paard is sinds kort erg benauwd, dit is te zien aan haar grote neusgaten en ademhaling (kortademig).
Ik vertrouwde het niet helemaal, dus dierenarts erbij gehaald. Die dacht niet meteen aan astma (gelukkig) omdat ik nog een jong paard heb (lees bijna 5 jaar) en ze verder ook niet abnormaal hoest/kucht.
Het zou eerder iets van een virusje moeten zijn. Ik heb dus een kuurtje gekregen van Ventipulmin, dit moest ik 10 dagen geven en dan zou het beter moeten gaan.
Helaas is dit niet het geval. Ze is nog steeds kortademig, wat ik echt super zielig en zorgwekkend vind.
Er zijn mij verschillende dingen aangeraden door verschillende mensen: extra kruidenkuur geven, extra vitamine geven om weerstand te verhogen, longscopie/longspoeling doen en iemand had het erover dat paarden hooikoorts kunnen hebben?

Afijn, ik ben gewoon benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft. Voor de duidelijkheid: ze is kortademig/benauwd, maar heeft geen last van dikke neusuitvloeiing en ze kucht/hoest niet. Ik kan met dr trainen, ze komt wel weer terug in haar ademhaling hoe die nu is.

Ik ben benieuwd naar jullie mening/advies/ervaring!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 15:48 



 
Profiel   

Als ze zo kortademig staat, zou ik haar opladen en naar de kliniek brengen. Als je te lang wacht dan kan ze dampig worden en daar komen ze soms nooit meer vanaf. De kliniek kan verder kijken wat de juiste behandelingen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 15:50 



 
Profiel   

Earth schreef
Als ze zo kortademig staat, zou ik haar opladen en naar de kliniek brengen. Als je te lang wacht dan kan ze dampig worden en daar komen ze soms nooit meer vanaf. De kliniek kan verder kijken wat de juiste behandelingen zijn.


Oei dat is inderdaad niet oke! Heb je hier ervaring mee toevallig? Of ken je iemand die hier toevallig meer over weet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 15:51 



 
Profiel   

Ik heb ergens op stal gereden waar ze een paard te lang door lieten modderen met benauwdheid, en die ging dus met allerlei poedertjes en kruiden aan de gang. Maar het werkt steeds erger. Dus die is pas heel laat naar de dierenarts gegaan, dat was echt sneu. Die heeft een intense behandeling moeten ondergaan die heel veel geld heeft gekost en toen is ie gelukkig weer opgeknapt, maar dat was maar net aan.
Ik zou contact opnemen met klinieken bij jou in de buurt, je verhaal uitleggen en horen wat de kosten zijn en of je er een goed gevoel bij hebt. En dan gaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 15:54 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik heb ergens op stal gereden waar ze een paard te lang door lieten modderen met benauwdheid, en die ging dus met allerlei poedertjes en kruiden aan de gang. Maar het werkt steeds erger. Dus die is pas heel laat naar de dierenarts gegaan, dat was echt sneu. Die heeft een intense behandeling moeten ondergaan die heel veel geld heeft gekost en toen is ie gelukkig weer opgeknapt, maar dat was maar net aan.
Ik zou contact opnemen met klinieken bij jou in de buurt, je verhaal uitleggen en horen wat de kosten zijn en of je er een goed gevoel bij hebt. En dan gaan :)


Ach jeetje wat zielig! Dank voor je reactie, ik ga eens informeren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 15:56 



 
Profiel   

Ik zou naar kliniek gaan voor een scopie. Als je hier mee aanmoddert kunnen longblaasjes stuk gaan en dat hersteld niet meer. Dan wordt get chronisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:03 



 
Profiel   

Ik zou hier ook een scopie bij laten doen. Dan weet je of er slijm op de luchtwegen zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:42 



 

Dampigheid is heel vervelend. Ik heb er ervaring mee. Vooral in de zomer kunnen ze bijna niet ademen. Je hebt er wel medicatie voor. Het is wel een hele zoektocht naar wat voor jouw paard werkt. Elk geval is weer anders.
Een onderzoek luchtwegen voor jouw paard wel waard dus. Heb vorig jaar toen ik op zoek was naar een paard 1 paard laten staan op vermoeden van dampigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:54 



 
Profiel   

Bedankt allemaal! Ik heb contact met mn dierenarts opgenomen en moet inderdaad naar een kliniek omdat zij verder niks kan doen. Hebben jullie toevallig ervaringen met klinieken in Noord Holland die dit probleem kunnen aanpakken? Of weten jullie iemand die hier routes naartoe rijdt? Ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 17:51 



 

Paadentaxi Jet hier op bokt onder boktnaam Jet zit in NH en rijdt ook voor bezoek kliniek volgens mij. Dit kun je bij haar navragen.

Ik woon in NH maar ga meestal naar Wolvega of Emmeloord. Voor kleinere dingen ga ik naar Hollands Kroon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 17:58 



 
Profiel   

Wat naar dat jouw paard zo benauwd is. In Noord-Holland heb je Paardenkliniek Hollands Kroon, die zit in Middenmeer en Paardendokters, die zit in Zwaanshoek. Beide klinieken kunnen vast onderzoeken wat er aan de hand is en je adviseren wat je het beste kan doen om je paard verlichting te geven.
Als je problemen met vervoer hebt, kan ik je tegen betaling helpen, ik heb een paardentaxi bedrijf. Als je meer wil weten, mag je me altijd een PB sturen!

Heel veel sterkte in elk geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 06:23 



 
Profiel   

Jet schreef
Wat naar dat jouw paard zo benauwd is. In Noord-Holland heb je Paardenkliniek Hollands Kroon, die zit in Middenmeer en Paardendokters, die zit in Zwaanshoek. Beide klinieken kunnen vast onderzoeken wat er aan de hand is en je adviseren wat je het beste kan doen om je paard verlichting te geven.
Als je problemen met vervoer hebt, kan ik je tegen betaling helpen, ik heb een paardentaxi bedrijf. Als je meer wil weten, mag je me altijd een PB sturen!

Heel veel sterkte in elk geval!


Dankjewel voor de tip! Heb beide even gecheckt en benaderd, dus heb goede hoop. Vervoer is inderdaad wel een ding, dus dat zou heel fijn zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 06:32 



 
Profiel   

Ik hoop voor je dat je snel bij één van beide klinieken terecht kan, het is voor jou en je paard heel vervelend :(:) !

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 06:49 



 
Profiel   

Als de benauwdheid echt sinds kort betreft zou je misschien ook in de hoek van hooikoorts kunnen denken?

Hier ook een paard hooikoorts en benauwdheidsklachten in het hooikoortsseizoen

Misschien mag je in overleg met de dierenarts cetirizine geven, hier hielp het gisteren en eergisteren, dagen met veel graspollen in de lucht, erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 07:41 



 
Profiel   

EvaLuna schreef
Als de benauwdheid echt sinds kort betreft zou je misschien ook in de hoek van hooikoorts kunnen denken?

Hier ook een paard hooikoorts en benauwdheidsklachten in het hooikoortsseizoen

Misschien mag je in overleg met de dierenarts cetirizine geven, hier hielp het gisteren en eergisteren, dagen met veel graspollen in de lucht, erg goed.


Ohja die heb ik eerder gehoord, nooit geweten dat er cetrizine voor paarden bestond. Mag ik vragen hoe er bij jouw paard hooikoorts is vastgesteld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 07:43 



 
Profiel   

Ik heb er meerdere gehad met hooikoorts/allergie voor pollen. En dus ook meerdere met ademhalingsproblemen. Niets om mee te wachten. Ik zou idd ook opladen en naar een kliniek gaan voor in elk geval een scopie. Sluit het medische deel uit, en blijft er dan niets over zou je hooikoorts tabletten kunnen proberen. Maar ik zou dat niet als eerste doen. Longen zijn een teer ding en kapot is kapot en geneest ook nooit weer.

Er is ook geen cetrizine voor paarden, je geeft ze de tabletten voor mensen. Maar zie de rest van mijn bericht. Hooikoorts is overigens wel vast te stellen bij een paard. Ik heb er 1 laten testen, gaat door middel van bloed, en die kwam terug met een waslijst van 3 kantjes A4. Ze is toen ook behandeld met een immunisatietherapie (let wel dat is ook niet goedkoop) en ze was na iets van 2 jaar ook geheel van de hooikoortsklachten af. Net 1 pollensoort reageerde ze nog op, maar daar was ze ook niet voor behandeld. En dat is een soort waar ik zelf, ik heb ook hooikoorts, ook op reageer. Dus zodra ik last had wist ik dat ik haar ook even extra moest helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 07:51 



 
Profiel   

rina schreef
Ik heb er meerdere gehad met hooikoorts/allergie voor pollen. En dus ook meerdere met ademhalingsproblemen. Niets om mee te wachten. Ik zou idd ook opladen en naar een kliniek gaan voor in elk geval een scopie. Sluit het medische deel uit, en blijft er dan niets over zou je hooikoorts tabletten kunnen proberen. Maar ik zou dat niet als eerste doen. Longen zijn een teer ding en kapot is kapot en geneest ook nooit weer.

Er is ook geen cetrizine voor paarden, je geeft ze de tabletten voor mensen. Maar zie de rest van mijn bericht. Hooikoorts is overigens wel vast te stellen bij een paard. Ik heb er 1 laten testen, gaat door middel van bloed, en die kwam terug met een waslijst van 3 kantjes A4. Ze is toen ook behandeld met een immunisatietherapie (let wel dat is ook niet goedkoop) en ze was na iets van 2 jaar ook geheel van de hooikoortsklachten af. Net 1 pollensoort reageerde ze nog op, maar daar was ze ook niet voor behandeld. En dat is een soort waar ik zelf, ik heb ook hooikoorts, ook op reageer. Dus zodra ik last had wist ik dat ik haar ook even extra moest helpen.


Dank voor je reactie. Ik ben inderdaad bezig een afspraak op de kliniek te maken. Mag ik vragen hoe je deze bloedtest hebt gedaan? Kan dat bij elke dierenarts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 08:18 



 
Profiel   

Bloedtest op hooikoorts is helaas onbetrouwbaar en helpt regelmatig ook niet. Daarom doen veel dierenartsen dit ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 08:21 



 
Profiel   

Kunnen meerdere zaken zijn.
Pollen, dampigheid maar ook het hart.

Bij pollen zie je vaak ook wel andere symptomen. Rode ogen, waterige neusvloeing, gezwollen klieren of schudden met het hoofd, maar hoeft niet altijd.

Dampigheid of hartfalen (als het hart niet goed pompt kan er meer vocht in de longen achter blijven).
Deze twee zijn eigenlijk alleen goed door een kliniek uit te sluiten.
Hierboven staan al een aantal klinieken benoemd waar je terecht kan. Utrecht is ook goed op het gebied van alle drie, de interne geneeskunde is daar goed. Maar weer wel veel meer reistijd voor jou.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 09:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen