Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kanker bij merrie met 7 weken oud veulen..

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

Na wat een heftige koliekaanval leek, de darmen lagen volledig stil, verdenkt de dierenarts mijn merrie van het hebben van kanker. Ze voelde bij het opvoelen maandagochtend een bult/bal/vreemde massa, ze kon niet goed plaatsen wat het was en waar het precies zit (ze vermoedt in de darmen).
(Bij haar dracht in 2021 had de merrie dit ook en heeft toen een gezond veulen gekregen.)

Bij het opvoelen 's avonds was de bult enorm groter geworden en waren er meer bulten te voelen.
De bloedtest wees uit dat ze te lage rode bloedcellen en bloedplaatjes had. Ook had ze een hoge hartslag, koorts, snelle ademhaling en bleke slijmvliezen. Ze voelde zich echt ziek. Na darmontspanners en pijnstillers werd ze wat beter te pas.

De darmen kwamen weer op gang, ze leek iets fitter, ze mocht de volgende dag wat eten en een uurtje in de wei.

Woensdag eind middag haalde ik haar uit de weide en liep ze wat rondjes in de box om vervolgens te gaan liggen met het hoofd tegen de grond, kreunend en 'hijgend'. De dierenarts was al onderweg om mijn andere merrie te insemineren, maar toch gebeld of ze wilde opschieten. Het leek of ze stervende was. Terwijl ze lag ging haar veulen bij haar drinken. We hebben haar een dosis metacam gegeven, ze kwam niet eens in de benen.

Tegen de tijd dat de dierenarts kwam stond ze weer, maar was ze duidelijk zeer ongemakkelijk en pijnlijk. Nog steeds hoge hartslag, verhoogde temperatuur. De arts was bang dat ze ergens bloedde maar op de echo die ze bij zich had was het niet goed genoeg te zien, ze twijfelde. Voor een betere echo zouden we naar de kliniek moeten. Koliek was het niet, de darmen klonken goed en ze had goed gemest.

Er is een dikke pijnstiller ingespoten maar toen de dierenarts weg was ging ze weer liggen. Het was zo hartverscheurend! Gelukkig stond ze even later weer op om een hapje hooi te eten. Ik wist niet wat ik er mee aan moest. Wij moesten er rekening mee houden dat ze de nacht niet door zou komen. Maar tegelijkertijd wilde de dierenarts niet euthanaseren, omdat ze haar toch de kans wilde geven om er bovenop te komen. De bloedtest vertelde dat de waarden niet slechter waren geworden. Ze mocht iedere 8 uur pijnstilling, dus vannacht heeft ze weer gehad. Vanmorgen was ze in de benen, maar ze had haar hooi van de avond ervoor niet op. Dus om 11 uur weer pijnstilling gegeven en op de wei gezet.

We zouden met haar naar de kliniek kunnen gaan voor een uitgebreider bloedonderzoek en echo. Helaas is deze merrie zo kramperig dat transport niet mogelijk is. Dit is gelijk ook de reden dat we niet opereren: wij zijn helaas genoodzaakt na het afspenen afscheid van haar te nemen. Dit was vorig jaar al aan de orde, alleen was ze toen al weer drachtig en hebben we gekozen om het nog te proberen voor het veulen. Als ze nu geopereerd zou worden, moet het veulen ook twee weken van haar weg volgens de artsen, zodat ze dan afgespeend zou zijn. Waarna wij Hanna zouden laten gaan.

Ze is nu nog op de wei. Eigenlijk zie ik ertegen op om haar binnen te halen, de angst dat het weer mis gaat..

Zijn er bokkers die hiermee ervaring hebben, kanker bij paarden?
Hoe moet het straks verder met het moederloze veulen? Kan zij alleen staan? Kan ik haar in de wei doen met de andere merrie en haar veulen? Moet ze nog melk?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:10 



 
Profiel   

Zorg voor een maatje waar merrie en veulen nu al mee samen kunnen, andere merrie met veulen zou goede optie zijn. Kunstmelk is zeker tot 3-4 maanden. De emotionele "voeding" die van drinken bij merrie komt is moeilijker te vervangen ook vandaar al zsm samen met andere paarden zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:15 



 
Profiel   

Als het telkens misgaat als ze op stal staat, zou ik denken dat de combi stilstaan + droog voer mss wel triggert?
Als het op de weide met pijnstiller wel goed gaat, kan je ze dan niet gewoon alleen laten?
7 weken is nog jong, maar wel doenbaar lijkt me, ik zou ze heel snel samen zetten met de andere merrie en het veulen, zodat het veulen nog steun heeft aan de moeder maar wel al geïntegreerd is.
Daarnaast zorgen dat je poedermelk / paardenmelk in huis hebt, en veulen al reeds laten wennen aan drinken uit een fles/ emmer. Moest je plots afscheid moeten nemen van de merrie, dan zal de overgang vloeiender gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:15 



 
Profiel   

Oef, heftige situatie hoor. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je sterkte wensen.
Ik zou kijken of je het veulen zsm kan koppelen aan de andere merrie, even inlezen hoe je het beste kunt koppelen en daarna toch de keuze maken.
Nogmaals sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:16 



 
Profiel   

Hanna en haar veulen lopen samen met mijn andere merrie en veulen van 5 weken oud. Veulens zijn maatjes, andere merrie gedoogt het veulen van Hanna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:19 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Als het telkens misgaat als ze op stal staat, zou ik denken dat de combi stilstaan + droog voer mss wel triggert?
Als het op de weide met pijnstiller wel goed gaat, kan je ze dan niet gewoon alleen laten?
7 weken is nog jong, maar wel doenbaar lijkt me, ik zou ze heel snel samen zetten met de andere merrie en het veulen, zodat het veulen nog steun heeft aan de moeder maar wel al geïntegreerd is.
Daarnaast zorgen dat je poedermelk / paardenmelk in huis hebt, en veulen al reeds laten wennen aan drinken uit een fles/ emmer. Moest je plots afscheid moeten nemen van de merrie, dan zal de overgang vloeiender gaan.

Nou, het is 1 x misgegaan toen ze op stal kwam, gistermiddag dus. Ik kan niet zeggen wat de trigger is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:21 



 
Profiel   

Misschien de veulen met melk van die merrie insmeren. Nageboorte heb je natuurlijk niet meer, dat zou nog beter zijn, maar zolang ze maar een eigen geur ruikt heb je een kleine kans om haar te koppelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:23 



 
Profiel   

Paar jaar geleden bij ons op stal overleed de merrie van de stalhouder plotseling. Zij had een veulen van 8 weken. Die ging toen eerst met een shetlander een paar x per dag even in de binnenbak, na een paar weken met een lieve pony samen op de wei. Ze liepen samen met een paar andere merries met veulens. Het veulen is groot gebracht met kunstmelk wat ze al snel dronk uit een bak. En met veulenbrok. het veulen is vrij snel daarna verkocht, want ze hoefde toch niet afgespeend te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 16:52 



 
Profiel   

Er is laatst toch een artikel geweest van ik meen een bokker. Waar een merrie een extra veulen had geadopteerd. Een waarvan dus zowel het eigen veulen als een veulen van een andere merrie bij dat paard dronk. Mogelijk even dat opzoeken om te zien hoe ze dat toen hebben aangepakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 17:39 



 
Profiel   

Tips heb ik niet voor je.
Maar wat verschrikkelijk naar. Wil je even sterkte wensen :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 17:42 



 
Profiel   

Manny schreef
Er is laatst toch een artikel geweest van ik meen een bokker. Waar een merrie een extra veulen had geadopteerd. Een waarvan dus zowel het eigen veulen als een veulen van een andere merrie bij dat paard dronk. Mogelijk even dat opzoeken om te zien hoe ze dat toen hebben aangepakt.



Op de stal waar ons paard staat, is een merrie overleden aan koliek, ze had een veulen van 3 en een halve week oud. De merries staan in een grote groep, één van de merries heeft zich over het veulen ontfermt, en loopt nu in de kudde met twee veulens, dit gaat super.

Sterkte de komende tijd, ik hoop echt dat je haar stabiel kan houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 17:49 



 
Profiel   

Ik zou een pleegmerrie zoeken om het lijden van de merrie te besparen. Denk dat zij ook pijn stilling binnenkrijgt via de melk

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 17:54 



 
Profiel   

En jullie zijn zeker dat het kanker is? Niet iets oplosbaar?

Ander zou ik zsm op zoek gaan naar een pleegmerrie en merrie laten gaan . Wat een verschrikking, heel veel sterkte en wijsheid toe gewenst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 17:59 



 
Profiel   

Zou haar ook buiten laten. Ook meer ruimte en dus voor het veulen veiliger mocht ze zieker worden. Hapjes zacht en vers sappig gras kan merrie dan pakken als en wanneer en waar ze wil in de wei. De nachten zijn ook niet meer superkoud.
Wat een narigheid. Is het een schimmeltje, zouden het melanomen kunnen zijn? Kan zijn dat het net als eerder ook weer wat rustiger wordt in de buik. En dan is er mss nog Colosan? Kan mss ook helpen.
Hoe oud is het veulen?
Sterkte hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 18:08 



 
Profiel   

caro29 schreef
Ik zou een pleegmerrie zoeken om het lijden van de merrie te besparen. Denk dat zij ook pijn stilling binnenkrijgt via de melk



Dit dus...als ze werkelijk kanker heeft en ze kan niet geopereerd worden; pleegmoeder voor het veulen zoeken en de merrie uit dr lijden verlossen. Kan toch niet zo zijn dat de merrie nog 3 a 4 maanden moet afzien voor ze eindelijk mag gaan.

Ik snap heel goed dat dit een moeilijke beslissing is voor je, maar als je heel eerlijk naar je merrie toe bent doe je wat je moet doen voor dr. En dat is een pleegmoeder regelen voor het veulen en de merrie uit dr lijden verlossen.
Niet alleen zal dr pijn steeds erger worden, waardoor er steeds meer pijnstilling in moet, maar je veulen krijgt zo ook heel veel metacam binnen via de moedermelk.

En ja, ik weet het; ik klink nu heel bot en gevoelloos, maar zo bedoel ik het zeker niet. Maar je merrie lijdt....verschrikkelijk zelfs.....en dan klink ik maar even bot; voor die merrie dr welzijn. Dit kan gewoon niet. Je kan dat die merrie niet aandoen, om dr door te laten gaan tot het veulen oud genoeg is om afgespeend te worden....liefst vanavond nog een pleegmoeder om heel eerlijk te zijn. Zodat de merrie kan gaan en niet meer hoeft te lijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 18:10 



 
Profiel   

Ja ik heb een paar paarden met kanker gekend, de baasjes hebben deze ook echt te lang door laten slepen.. het was ook wel sneu dat, met name eentje helemaal opfleurde als de baas er was. Maar zodra die uit beeld was stond of lag hij met opgetrokken buik en ogen dicht ellendig te zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 18:21 



 
Profiel   

Sorry, ik zal wel heel hard zijn nu, maar je hebt die merrie dus al extra laten lijden omdat ze drachtig was (waarom laat je haar dekken als het toen al aan de orde was om haar in te slapen na het af spenen vraag ik me dan af?) en nu laat je haar weer creperen omdat naar de kliniek gaan moeizaam is maar je laat haar ook niet in slapen. Ipv een pleeg merrie te zoeken voor het veulen en als ze gekoppeld zijn dat arme, arme dier gewoon te laten gaan. Met alle metacam die je er in aan het spuiten bent, ben je het veulen ook nog eens aan het schaden. Ze is geen broedkast, ze is een levend wezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 18:36 



 
Profiel   

Sorry, vind het ook lastig te lezen dat het eigenlijk vorig jaar al aan de orde was..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 18:44 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Sorry, ik zal wel heel hard zijn nu, maar je hebt die merrie dus al extra laten lijden omdat ze drachtig was (waarom laat je haar dekken als het toen al aan de orde was om haar in te slapen na het af spenen vraag ik me dan af?) en nu laat je haar weer creperen omdat naar de kliniek gaan moeizaam is maar je laat haar ook niet in slapen. Ipv een pleeg merrie te zoeken voor het veulen en als ze gekoppeld zijn dat arme, arme dier gewoon te laten gaan. Met alle metacam die je er in aan het spuiten bent, ben je het veulen ook nog eens aan het schaden. Ze is geen broedkast, ze is een levend wezen.

Hier sluit ik me bij aan. Het arme dier :\.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 18:47 



 
Profiel   

Vwb het veulen: mijn ervaring is, dat paarden lieve, sociale dieren zijn die een 'alleenstaand veulen' niet wegschoppen.
Wel kan het zo zijn dat 'tante' haar melk voor haar eigen kind reserveert, maar dat is op te lossen.
Een weeskind hoort niet alleen te zijn.

Ooit een brave manege pony meegemaakt die - als zijnde een goede moeder, maar dat jaar zonder veulen - een veulen van gelijke schofthoogte moest grootbrengen: dat ging prima.
Merrie 'zei' direct 'jij bent een veulen, ik zorg voor jou' en veulen zocht direct steun bij haar.


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-05-23 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 19:15 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Sorry, ik zal wel heel hard zijn nu, maar je hebt die merrie dus al extra laten lijden omdat ze drachtig was (waarom laat je haar dekken als het toen al aan de orde was om haar in te slapen na het af spenen vraag ik me dan af?) en nu laat je haar weer creperen omdat naar de kliniek gaan moeizaam is maar je laat haar ook niet in slapen. Ipv een pleeg merrie te zoeken voor het veulen en als ze gekoppeld zijn dat arme, arme dier gewoon te laten gaan. Met alle metacam die je er in aan het spuiten bent, ben je het veulen ook nog eens aan het schaden. Ze is geen broedkast, ze is een levend wezen.


Ik ben het helemaal met je eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 19:23 



 

Ayasha schreef
Sorry, ik zal wel heel hard zijn nu, maar je hebt die merrie dus al extra laten lijden omdat ze drachtig was (waarom laat je haar dekken als het toen al aan de orde was om haar in te slapen na het af spenen vraag ik me dan af?) en nu laat je haar weer creperen omdat naar de kliniek gaan moeizaam is maar je laat haar ook niet in slapen. Ipv een pleeg merrie te zoeken voor het veulen en als ze gekoppeld zijn dat arme, arme dier gewoon te laten gaan. Met alle metacam die je er in aan het spuiten bent, ben je het veulen ook nog eens aan het schaden. Ze is geen broedkast, ze is een levend wezen.


Blij dat je t zegt want ik zat ookal met verbazing te lezen. Metacam lijkt mij ook echt niet goed voor het veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 19:32 



 
Profiel   

je arts kan dacht nog een rectale biopt nemen van zo’n massa dacht ik?

maar ik heb zelf een merrie gehad met veel lymfomen en je ziet aan de buitenkant niet dat ze bij symptomen er vaak al flink veel hebben…die van mij zat van binnen in elk geval flink vol.
en was binnen een jaar echt wel zo slecht geworden dat ik afscheid heb moeten nemen.
mijn merrie had trouwens het jaar voorafgaand aan de openbaring van de verschijnselen een veulen gehad,deze is wel oud geworden gelukkig want ik was later ook nog bang dat het erfelijk zou zijn.

ik zou me toch wel richten op het veulen,die overzetten op flesvoeding, of weet uk wat handig is en de moeder toch wel zo snel mogelijk laten hemelen en niet wachten op meer ellende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 20:05 



 
Profiel   

Allereerst heel veel sterkte

Ik zou een pleegmerrie zoeken en dan uitzoeken wat het is middels echo/biopt en als het foute boel is de merrie direct uit haar lijden verlossen.

Maar te kramperig om vervoerd te worden?
Bedoel je qua krampen in de buik dus angst om te gaan liggen of echt kramperig over de benen? Kam mij niet voorstellen dat een fokmerrie zo kramperig op de benen is dat je het niet kan vervoeren (of er dan überhaupt mee wil fokken).

Maar een biopt kan ook aan huis, echo van eerste deel darmen ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 20:20 



 
Profiel   

Er zijn pleegmerries beschikbaar die vrijwel direct een veulen kunnen opnemen: https://www.pleegmerrie.nl/

Of probeer Kliniek Dennenoord. Ook daar hebben ze pleegmerries beschikbaar: https://dierenkliniekdennenoord.nl/dien ... ieveulens/

Maar deze merrie zou ik zo snel mogelijk laten gaan als het idd kanker is en dat had misschien al veel eerder moeten gebeuren ook :\
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-23 20:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen