Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Onverklaarbare Jeuk

 
Profiel   

Hoi Allemaal,

Ik ben een beetje ten einde raad. mijn fjord van nu 2 jaar heeft heel erg veel last van jeuk. Dit is begonnen in Oktober vorig jaar. Ze had toen wat geschuurd en plekjes rondom halster dus vanaf toen geen halster meer om, alleen bij verplaatsing.

Oktober eerste bloed onderzoek laten doen en toen kwam er leverschade en een tekort aan selenium uit volgens de dierenarts, toen door gestuurd naar kliniek Wolvega voor verdere onderzoeken. Bij binnenkomst werd er gezegd, Ooh dat is een fjord dus dat is eczeem. Ik heb toen direct gezegd dat ik wel graag wil dat ze hier goed naar kijken en niet direct weg zetten als eczeem. Echo van de lever zag er goed uit, darmen klonken wat rommelig, uit de mestonderzoek kwam niks geks behalve wat zand.

Ik heb ook een Allergieën test gedaan en hier schrok ik behoorlijk van. Ze reageert allergisch op:
Timothee gras
Engels Raaigras
Handjesgras
Haverpollen
Roggepollen

En heeeeel klein beetje voor de knutten En toen zei de dierenarts, Het zijn de knutten! maar vergeleken met de timothee, engels raaigras, handjesgras haverpollen en roggepollen reageert ze nog het minst op de knutten dus ik geloof dit gewoon niet. Ook omdat het in oktober pas begonnen is.

Ik heb nog 2 keer bloed onderzoek laten doen en iedere x was die lever niet goed. na de 3e x heb ik een goed bloeduitslag gekregen

Ik heb haar op advies van de dierenarts selenium bijgevoerd en ook Mariadistel ter ondersteuning van de lever. Na de mariadistel heb ik dus goed uitslag gekregen op bloed.

Echter is het een maandje weg geweest en begon het in januari alweer. Toen weer geschuur, maar ze heeft echt overal jeuk. Ik ben inmiddels ten einde raad, Ik heb haar eind maart maar onder de eczeem deken gezet zo van, Baat het niet dan schaad het niet, maar het helpt dus echt helemaal niet, wij hebben een flinke eczemer bij ons op stal staan en die heeft nog niet echt jeuk gehad, en die van mij die heeft wondjes ervan.

Ik heb inmiddels al iemand erbij gehad die energetisch kruiden heeft afgemeten bij haar, dit is de 2e zak kruiden dus daar ben ik alweer zo'n 4 weken mee zoet geweest en ben nu met de 2e zak begonnen waar ook weer voor 4 week aan kruiden in zit.

Vorige week wilde we het land weer rustig aan opbouwen en toen had ze gelijk weer een piek met jeuk dus direct maar weer van het gras af. Ze staat nu in de rijbak met hooi zodat ze wat te knabbelen heeft.

4 week geleden ben ik begonnen met onverpakt hooi voeren (dit was echt een slechte baal) maar ik moest hem opvoeren, ik heb sinds 2 week goed onverpakt hooi, verder krijgt ze metazoa fitright esparcette (200 gram per dag) en haar kruiden samen met vitamine e/selenium

Ik ben een beetje ten einde raad, en weer naar de dierenarts weet ik niet omdat het allemaal gegooid wordt op eczeem, ik denk echt dat het van binnen uit komt maar iedereen verklaard me voor gek dat ik hier nog zoveel geld in stop om erachter te komen wat het is. ook vind ik het lastig omdat ik haar vorige week in het land heb gehad en nu weer 3-0 achter sta, het duurt zo verdomd lang en ik vind het voor mijn paard gewoon zo erg dat ze zo'n jeuk heeft.

En naar mijn idee is eczeem seizoen gebonden en bij die van mij is het in december heel even goed geweest en in januari weer begonnen.. dat kan toch geen eczeem zijn?

Ik hoor heel graag wat jullie zouden doen in mijn geval want ik weet het even niet meer
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 12:47 



 

Typisch aan zomereczeem is dat het rond 1 april start en eind oktober ophoudt. De maanden tussen oktober en april zouden rustig moeten zijn. Ik denk dat het wat anders is, hopelijk vind je het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 12:50 



 
Profiel   

Wat vervelend!

Mijn 2 jarige had ook enorme jeuk en ook maanden aan het tobben geweest om uit te zoeken wat het was. Bij hem waren geen allergieën eruit gekomen maar uiteindelijk heb ik hem paar keer gewassen met een shampoo voor schimmels en huid infecties, dit was een gok/probeersel maar heeft bij hem wel geholpen. Misschien voor jou ook het proberen waard. Ik had de shampoo wel via de kliniek. Als je wil kan ik er een foto van maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 12:55 



 
Profiel   

Zomereczeem is meestal in de lente/zomer volgens mij (zoals de naam zegt??). knutten zijn er niet echt in oktober/januari. allergien uit bloedonderzoek zijn volgens mij ook niet super betrouwbaar heb ik gehoord en pollen zijn ook niet echt een ding in januari. kan denk ik van alles zijn, maar probeer mss patronen te vinden? wat veranderde er toen ze jeuk kreeg? uberhaupt iets? hooi? omgeving? voer buren?

je moet proberen een trigger te vinden denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 13:25 



 
Profiel   

Capriootje Als je dat zou willen doen heel graag,

Over de betrouwbaarheid van de test heb ik echt geen idee, maar het klinkt wel logisch ivm de pollen indd. Ik heb een dagboek bij gehouden en van het gras is het wel erger geworden vandaar dat ik haar nu weer van het gras af heb gehaald. Verder blijft het zoals het is. Ze schuurt, het is nu niet extreem maar ze schuurt wel.

Dit is de allergieën test

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 09:17 



 
Profiel   

Wanneer heb je je paard ontwormd en waarmee?
Als het moxidectine is geweest dan zou dat een trigger voor jeuk kunnen zijn.
Ik ben vanwege de klachten die mijn paard heeft, gaan zoeken en vond bij de Mayoclinic een lijst side effects bij mensen die veel uitgebreider is dan wat Zoetis hier in NL publiceert.
Moxidectine wordt bij mensen o.a. voorgeschreven voor bilharzia en aangezien mensen kunnen praten is het veel makkelijker om feedback te krijgen van wat er gebeurt na inname.
https://www.mayoclinic.org/drugs-supple ... g-20443828

Mijn paard heeft ook last van jeuk het hele jaar door, maar daarnaast kreeg hij 6 dagen na het ontwormen een dik oog (binnenkant ooglid helemaal rood). Hij werd in november met pramox ontwormd en in april met equest.
Moxidectine slaat op in vetweefsel indien aanwezig, als er te weinig vetweefsel is kan het de hersenbarrière passeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:16 



 
Profiel   

En heb je al eens “gewoon” behandeld tegen schimmel met imaverol.
Mijn paard stond ook eens vol jeuk. Hele rare flodderige vacht had hij toen ook. De dierenarts moest komen voor iets anders dus ik wilde meteen een schraapsel. Zei ze: schimmel geeft meestal geen jeuk. Laten we hopen dat het geen allergie of iets is want dat wordt vaak ren moeilijk verhaal.
Ze had me wel meteen imaverol gegeven om toch alvast wat te doen omdat de uitslag nog wel eens wat dagen duurde. Nou gewoon schimmel dus hoor. Paar keer behandeld en alles weer over.

Mijn paard heeft wel een gevoelig huidje dus met bijvoorbeeld verhuizen naar een andere stal had hij het ook weer even. Dit kan komen doordat op iedere stal andere bacterie stammen, schimmels etcetera leven en je paard daar weer aan moet wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:34 



 
Profiel   

Robin_S schreef
Typisch aan zomereczeem is dat het rond 1 april start en eind oktober ophoudt. De maanden tussen oktober en april zouden rustig moeten zijn. Ik denk dat het wat anders is, hopelijk vind je het!


Dit is niet helemaal meer waar voor alle paarden met zomereczeem. Helaas door de zachte winters van tegenwoordig.

Mijn eczemer heeft zeker tot meestal eind november nog jeuk. Ze begint ook meestal al wel eerder met wat lichte kriebels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:06 



 
Profiel   

Robin_S schreef
Typisch aan zomereczeem is dat het rond 1 april start en eind oktober ophoudt. De maanden tussen oktober en april zouden rustig moeten zijn. Ik denk dat het wat anders is, hopelijk vind je het!

Deze winter waren er door de hoge temperatuur al regelmatig mugjes te zien en ook mijn eczemer ging schuren in januari al!
Het vervelende is: als ze eenmaal een allergische reactie hebben door een beet dit heel lang duurt voordat het "uit het bloed is".

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:08 



 

Jeetje lijkt me super vervelend.
Mijn ervaring ermee dateert wel uit een heel andere tijd inderdaad..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:02 



 
Profiel   

Wat vervelend ts,
Mijn pony begon 1,5 jaar geleden in de winter ook met schuren. Heel raar..
Ook plekken bij het halster, in de hals verder kwam het niet.

DA erbij die wist het allemaal niet zeker. Dacht aan rainrot of schimmel.
Ik heb toen een andere DA erbij gehaald en die gaf aan het geen van bovenstaande is.

Paarden kunnen op latere leeftijd allergieën ontwikkelen, ook als ze al 10 jaar het goed doen op bepaald voer kan dat ineens afgelopen zijn.
Sinds ik over ben op voer van Agrobs zonder luzerne is onze jeuk verleden tijd.
Misschien kun je eens goed je voer onder de loep nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:09 



 
Profiel   

Contacteer eens Anne van Eqinful.
Door haar hulp heeft mijn ruin geen jeuk meer.
Door verkeerde voeding in het verleden was zijn stofwisseling verstoord. Dat is nu op orde en hij voelt zich vele malen fijner.

Jeuk in die mate vraagt om een grondiger aanpak.
Ik heb eerst ook de uitgemeten kruidenmixen gegeven die hem zeker hielpen, maar niet voldoende.

Succes en niet wanhopen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:15 



 
Profiel   

Voer je jouw fjord misschien wortels of bieten?
Ik ken er een die zich na wortels of bieten tot bloedens toe overal bijt en schuurt door de jeuk. Wordt dit niet gevoerd, dan heeft ie nog steeds snel jeuk ook door knutten, maar dan is het beheersbaar en niet zo erg dat er zelfs wonden ontstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:27 



 
Profiel   

Taucha schreef
Voer je jouw fjord misschien wortels of bieten?
Ik ken er een die zich na wortels of bieten tot bloedens toe overal bijt en schuurt door de jeuk. Wordt dit niet gevoerd, dan heeft ie nog steeds snel jeuk ook door knutten, maar dan is het beheersbaar en niet zo erg dat er zelfs wonden ontstaan.


Ze krijgt alleen metazoa en aangemeten kruiden op moment, en natuurlijk onverpakt hooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:01 



 
Profiel   

Robin_S schreef
Typisch aan zomereczeem is dat het rond 1 april start en eind oktober ophoudt. De maanden tussen oktober en april zouden rustig moeten zijn. Ik denk dat het wat anders is, hopelijk vind je het!


De zomerexceem/knutten zijn er boven de 10 graden. Dit jaar hadden wij in januari al plekken, en konden we de hele winter niet eczeemdeken loos :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:29 



 
Profiel   

kuiper schreef
Taucha schreef
Voer je jouw fjord misschien wortels of bieten?
Ik ken er een die zich na wortels of bieten tot bloedens toe overal bijt en schuurt door de jeuk. Wordt dit niet gevoerd, dan heeft ie nog steeds snel jeuk ook door knutten, maar dan is het beheersbaar en niet zo erg dat er zelfs wonden ontstaan.


Ze krijgt alleen metazoa en aangemeten kruiden op moment, en natuurlijk onverpakt hooi


Staat hij de hele tijd al op esparcette? Dat hij daarop reageert?

Mijn paarden kregen ook jeuk van Metazoa (eerst van die met luzerne, later die met timothee)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen