Shetlander is sloom en niet zich zelf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Shetlander is sloom en niet zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 16:11

Hij heeft geen koliek en kan ook geen zand eten, in de ochtend staat hij kort in een grote bak en daar na gaat hij het land op. Toen ik mijn paard uit de bak wilde halen bleef de Shetlander staan, die haalde ik even later uit de bak maar echt lopen wilde hij niet. Toen op het land gezet waar hij naar achteren liep en 2 keer maakte hij een graaf beweging.

Ik hing het hooinet op maar hij wilde niet eten, gelijk de veearts gebeld en die is gekomen. Hij had koorts en kreeg een koortsverlager. Ook nam hij bloed af daar uit kwam alleen een verhoogde aantal van witte bloed cellen. Bij voelen aan zijn lymfeklieren gaf hij aan dat hij dat niet fijn vond. Hij hoest niet en heeft ook geen neusvloeing, waar uit blijkt dat droes zeer onwaarschijnlijk is. Vandaag weer een koortsverlager gehad en antibiotica, morgen komt de veearts weer en in het weekend zou hij moeten op knappen.

Nu moet hij dus blijven eten en na morgen moet hij dat zelf ook blijven doen, de veearts zegt in zulke gevallen is het altijd puzzelen. Heeft Bokt nog ideeën?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Shetlander is sloom en niet zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:18

Misschien tegen bevangenheid aan?

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:20

Bevangen?

EHV?

Maar dat zou de arts ik wel hebben moeten herkennen?!

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Shetlander is sloom en niet zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:07

Heb je de hoeven gevoeld? Als ze warm zijn (warmer dan normaal) is het niet goed.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:23

droes in beginstadium hoeft nog geen vloeiing te hebben
trouwens verderop in ziekte verloop is dat ook geen must

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Shetlander is sloom en niet zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:40

sloom worden was bij mijn vorige paard ook het teken dat ze tegen bevangenheid aan zat

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 19:14

Hij is niet bevangen ooit geweest maar toen was hij heel anders. Daar heeft de veearts ook naar gekeken.

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:12

Heeft hij geen last van de warmte met dit weer? Ze maken al sinds juli een wintervacht aan en het is nu veel te warm voor de tijd van het jaar. Ook daar kunnen ze erg last van krijgen, zeker die kleintjes.
Of een virusje, heeft hij ook dikkere benen dan hij normaal heeft? Dat zorgt weer voor de verhoogde witte bloedlichaampjes.
Hij moet eigenlijk wel wat eten, anders krijg je ergere problemen zoals vervetting in het bloed en dat kan echt heel heftig zijn. Zoek iets dat hij echt graag eet en geef hem dat dan, als je zeker weet dat het geen zand in de darmen is en geen hoefbevangenheid, maakt het niet uit wat hij eet, áls hij maar eet.

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 23:13

Is er ook gekeken naar Atypische Myopathie?
plast en mest ie goed?
Loopt ie nog wel uit zichzelf?

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 06:20

Nee geen last van de warmte, hij loopt wel weer wat. Gisteren een stukje wezen wandelen, mest en urine zijn goed. Atypische myopatie is niet naar gekeken.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 06:23

[quote="marleen_usar"]Nee geen last van de warmte, hij loopt wel weer wat. Gisteren een stukje wezen wandelen, mest en urine zijn goed. Atypische myophatie is niet naar gekeken.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 06:32

Virusje? Mijn paard heeft het een paar jaar terug ook gehad. Ineens koorts, wilde niks eten. Da kon verder niks vinden. Ze heeft koortsverlager/ pijnstiller gehad en na een paar dagen was het weer over.
Ik heb ze toen slobber gegeven, daar wilde ze nog iets van eten. Maar haar normale brokken en hooi liet ze staan.

Hou ook in de gaten dat ie wel blijft drinken. Of probeer er ook iets van slobber in te krijgen, daar zit iig ook vocht bij.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Shetlander is sloom en niet zich zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:04

Zijn de tanden in orde?
Ontzettende pijn in de mond en daardoor 'hangerig' ?

Mijn oude Fjord had 2 gebroken kiezen, en achteraf gezien heb ik heel veel signalen afgedaan als ''ouderdom en sloomheid'' Afgaande op de tijdsduur van die signalen heeft hij er ca 3 maanden mee gelopen. Hij at overigens wel gewoon, geen proppen. Maar viel wel in.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 14:02

Gebit is oke, nu 2 keer per dag temperaturen en bij koorts gelijk bellen
Droes staat onder aan de lijst.