Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Herstel na shipping disease

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Op zoek naar een paard, zijn we nu bij een paard gekomen dat bij transport vanuit Ierland, de shipping disease heeft gehad. Hij is daarvan wel hersteld gelukkig maar erg veel afgevallen omdat hij niet wilde eten.

Nu is dit voor mij onbekend terrein en ben wel benieuwd naar het herstel na het oplopen van de shipping disease (wat ik begrijp is dat het dus een longontsteking is?).

Iemand bekend hiermee? En hoe is het herstel na een longontsteking? Houden paarden dan luchtwegproblemen hier aan over?
Kan een paard daarna nog op de trailer voor korte ritten bijv?

Ik ben er erg benieuwd naar! Iemand die hier wat meer informatie over kan geven? Op internet zie ik niks over herstel op de lange termijn namelijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 21:33 



 
Profiel   

Mijn (toen) veulen van acht maanden oud heeft dit gehad, niemand snapt hoe ze het gekregen heeft, want ze stond al die tijd gewoon bij ons thuis. Toch heeft ze pleuropneumonie gekregen, beter bekend als shipping disease. Hier het hele topic over haar ziek zijn, het heeft nogal wat voeten in aarde gehad, ze gaven haar in Utrecht maar 20% kans om het te overleven, later zelfs nog maar 10%. [MD] Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Ze heeft echt minstens 10 engeltjes op haar schouder gehad, want ze heeft het overleefd en is er helemaal bovenop gekomen. Inmiddels is ze bijna 3 jaar oud, en is ze echt een doodgewoon jong paard. Ik merk nooit meer wat aan haar, ze hoest niet en lijkt een prima conditie te hebben. Ze scheurt nog steeds als een idioot door de wei, en nu ik haar aan het longeren ben laat ze ook niks anders dan andere paarden zien. De dierenartsen hebben me verteld dat ze verklevingen in haar longen zal blijven houden, en dat ze waarschijnlijk de Grand National niet meer zal kunnen winnen, maar hey, dat was toch al nooit de bedoeling. Paarden hebben een enorme overcapaciteit in hun longen, en waarschijnlijk gaan we er nooit meer iets van merken bij haar. Het enige wat ons er nog aan herinnert zijn vier witte vlekjes op haar zij, een waar de drain heeft gezeten en de drie plekken waar ze het abces hebben aangeprikt, maar ach, als dat alle is!

Hoe het verder zit met vervoeren op de trailer weet ik niet, maar dit is de ervaring die ik ermee heb!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 21:52 



 
Profiel   

Wow, heftig zeg! Maar ze kunnen er dus wel blijvende schade aan overhouden of kans op verklevingen?
Fijn dat jouw paardje er goed bovenop is gekomen zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 22:18 



 
Profiel   

Ja, ze kunnen er zeker blijvende schade aan overhouden, maar dat zou je met röntgenfoto's en echo's moeten kunnen checken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 22:21 



 
Profiel   

martinev schreef
Ja, ze kunnen er zeker blijvende schade aan overhouden, maar dat zou je met röntgenfoto's en echo's moeten kunnen checken!


Hmm… goed om te weten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 22:22 



 
Profiel   

Mijn vriendin haar PRE had het opgelopen na transport uit Spanje. Hij heeft daar erg lang last van gehad. Of er nu echt blijvende schade was, durf ik niet te zeggen maar ik zou het vooraf toch goed laten onderzoeken. Het is niet zomaar een by the way dingetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 03:02 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Mijn vriendin haar PRE had het opgelopen na transport uit Spanje. Hij heeft daar erg lang last van gehad. Of er nu echt blijvende schade was, durf ik niet te zeggen maar ik zou het vooraf toch goed laten onderzoeken. Het is niet zomaar een by the way dingetje.


Jeetje, had gehoopt dat dat het wel zou zijn…
Ik ga nu een beetje twijfelen of ik het betreffende paard uberhaupt ga bezichtigen. (Wel heel eerlijk van de verkoopster dat ze het erbij heeft gezegd trouwens! )

Hoe is het paard van je vriendin nu qua vervoer met de trailer? Is dat nog wel mogelijk zonder dat het weer problemen oplevert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 06:24 



 
Profiel   

goed door een dierenarts laten begeleiden, weet niet hoe erg dit paard het heeft maar goede luchtwegen zijn waardevol voor een paard, herstel kan langrudig zijn en niet altijd voor 100%

stress bij paarden kan vele gevolgen hebben, denk b.v. aan maagzweren

zou maar niet gaan kijken, denk goed na voor je tot koop overgaat, langdurige dierenartsbegeleiding kost het nodige


Laatst bijgewerkt door mce op 28-05-23 07:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:20 



 
Profiel   

Als je hem nog moet kopen vraag ik me af hoe wijs dat is..volgens mij kun je er niks over zeggen zonder antwoord te hebben van de DA die hem behandeld en begeleid heeft.

Ik zou het dus ook heel goed uitzoeken van te voren, het pleit inderdaad wel voor de verkoper dat het er eerlijk bij verteld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:21 



 
Profiel   

het is zeker netjes van de verkoper maar ook zijn plicht, het kan wat kosten als je het niet doet:
https://www.horses.nl/?s=koop+paard+gaa ... or&submit=

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:43 



 
Profiel   

ik heb hier een paard die er prima van shipping fever hersteld is. hij liep het op tijdens transport naar Italie. ik herb hem eenmaal thuis wel 2 maanden vrij gegeven en op het weiland laten lopen. hij loopt nu nog op hoog niveau in de sport en lange reizen zijn geen probleem mits je ze met hun hoofd kunt laten zakken tijdens de reis. daar hebben wij onze nieuwe vrachtwagen op laten bouwen, dat alle paarden de ruinmte hebben hun hoofden te kunnen laten zakken onderweg om hun neus te kunnen leeg briezen.

belangrijk is het paard heel lang de tijd te geven te herstellen anders kunnen ze luchtweg problemen houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:52 



 
Profiel   

Ze hebben mij, en mijn ervaring is dezelfde, altijd geleerd "problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf".
Ik persoonlijk zou daarom ook afhaken op zon paard. Longen is echt een ding bij het paard, en 1 keer kapot is en blijft kapot. Dat kan niet genezen. Mogen er hier genoeg zijn wiens paard het nu goed doet ondanks die ziekte. Als ik 1 zou willen kopen, zou ik toch niet op voorhand al met een paard beginnen wat een medisch probleem heeft zoals dit is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 08:15 



 
Profiel   

Nou duidelijk, we haken af, hoe zielig ook voor het paardje, dit is een te groot risico. Het pleit, ondanks dat het haar plicht is, echt voor de verkoopster dat ze dit er hij zegt. Hierop kan ik zelf de beslissing nemen of ik wel of niet wil gaan kijken.

Fijn dat er ook paarden zijn die er wel van herstellen. Maar dit is er dus een waar ik dan nog aan zou moeten beginnen en niet al mijn paard is, dus denk dat ik em toch laat gaan qua bezichtiging.

Thanks voor alle reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:06 



 
Profiel   

Begrijpelijk. Er staat zat te koop.
Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:33 



 
Profiel   

Om nog te antwoorden op je vraag: ja transport was nooit een probleem.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen