Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard moet foto’s

 

Goedemiddag Bokkers,

Mijn paard moet Donderdag 1 Juni naar dr kliniek voor foto’s van zijn rug en echo’s van zijn bekken en SI gewricht.

Dit omdat de dierenarts niet precies kon zeggen wat er aan de hand is. Wat zij wel kon zeggen was dat zij op dit paard niet zou rijden.

Dat komt omdat mijn paard (vooral achter) erg kort loopt waardoor hij hoefjetik krijgt, hij heeft x benen, erg gevoelige rug, struikelt veel (ook in stap), schrikt enorm snel, draagt zijn staart iets naar links en wil niet lopen, in galop springt hij met moeite aan, springt over of loopt overkruisd.

Nu kon de dierenarts niet precies zeggen wat hij heeft, zij denkt aan kissing spines maar het kan ook wat anders zijn. Daarom worden er foto’s en echo’s gemaakt.
Ik maak me erg veel zorgen en zit in de stress. Vooral omdat ik niet wil dat hij pijn heeft..

Nu vraag ik mij af of ik het wel in de rug, bekken en si moet zoeken of dat ik ook de benen moet laten onderzoeken?
Herkend iemand dit?

Liefs.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:40 



 
Profiel   

Ga er maar van uit dat ze op de kliniek gewoon een compleet bewegingsonderzoek doen, en dus eerst gaan kijken waar zíj denken dat de onregelmatigheid/het kort lopen/struikelen vandaan komt. En als zij denken dat het lager zit, gaan ze gewoon daar beginnen, onafhankelijk van wat je eigen DA denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:46 



 
Profiel   

Klinkt aan de hand van je klachten meer als een probleem rondom het SI.
Dan krijgt hij een rectale echo.

Ik zou af gaan op het advies van je dierenarts.

Je kan voor alle zekerheid natuurlijk alles nalopen, maar dan nemen de kosten toe.
Ik zou per probleem gaan behandelen.

Mochten ze dus inderdaad iets vinden als SI of KS.
Dan kan je dat behandelen indien mogelijk, revalideren en als je dan nog twijfelt of er komt een andere kreupelheid aan het licht, als nog verder zoeken.

Maar de klachten die je benoemd komen vaak (niet altijd) vooral uit bovenlijn problematiek.

Maar vertrouw op de expertise van je dierenarts en overleg en benoem je zorgen !

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:46 



 

Saaams schreef
Klinkt aan de hand van je klachten meer als een probleem rondom het SI.
Dan krijgt hij een rectale echo.

Ik zou af gaan op het advies van je dierenarts.

Je kan voor alle zekerheid natuurlijk alles nalopen, maar dan nemen de kosten toe.
Ik zou per probleem gaan behandelen.

Mochten ze dus inderdaad iets vinden als SI of KS.
Dan kan je dat behandelen indien mogelijk, revalideren en als je dan nog twijfelt of er komt een andere kreupelheid aan het licht, als nog verder zoeken.

Maar de klachten die je benoemd komen vaak (niet altijd) vooral uit bovenlijn problematiek.

Maar vertrouw op de expertise van je dierenarts en overleg en benoem je zorgen !


Ja dat klopt de bovenlijn idd, dat vermoed mijn dierenarts ook. Rijden doe ik niet totdat ik 100% uitsluitsel heb van de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:48 



 
Profiel   

Is je paard misschien atactisch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:49 



 
Profiel   

Oef. Trek je portomonee maar. Staart naar 1 kant dragen kan iets simpels zijn wat met de hand op te lossen is. Struikelen zit vaak in het feit dat ze hun achterbenen niet kunnen onderbrengen (dan zit er een blokkade thoracolumbaal, komt veel voor en is op te lossen). Fotos maken van SI en bekken heeft weinig zin aangezien het een heel diepgelegen gewricht is en je een 2D beeld krijgt. Bovendien kan een DA daar niks mee (naast 'inspuiten' terwijl je daar never nooit bij komt met je naald).
Ik zou even een goede manueel therapeut/chiro/osteo opzoeken en eerst daar even geld in investeren. Als dat niet lukt kun je altijd nog grof investeren. Zou toch leuk zijn als het probleem zich vooraf al oplost

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:59 



 

Hutcherson schreef
Oef. Trek je portomonee maar. Staart naar 1 kant dragen kan iets simpels zijn wat met de hand op te lossen is. Struikelen zit vaak in het feit dat ze hun achterbenen niet kunnen onderbrengen (dan zit er een blokkade thoracolumbaal, komt veel voor en is op te lossen). Fotos maken van SI en bekken heeft weinig zin aangezien het een heel diepgelegen gewricht is en je een 2D beeld krijgt. Bovendien kan een DA daar niks mee (naast 'inspuiten' terwijl je daar never nooit bij komt met je naald).
Ik zou even een goede manueel therapeut/chiro/osteo opzoeken en eerst daar even geld in investeren. Als dat niet lukt kun je altijd nog grof investeren. Zou toch leuk zijn als het probleem zich vooraf al oplost


Ja ik heb er al een hele boel osteopaten en etc. Bij gehad. Paard heeft een gloednieuw aangepast zadel, daar ligt het dus ook niet aan. Ik ben gestopt met rijden sinds dat de dierenarts is geweest, ik wil mijn paard geen onnodige schade aanbrengen en pijn doen.

Ik heb ook besloten dat mocht hij 24/7 pijn hebben (want de dierenarts was heel duidelijk in het feit dat inspuiten of pijnstilling geen enkele zin heeft aangezien dat symptoom bestrijding is en vroeg of laat voor meer problemen gaat zorgen) en het kan niet verholpen worden op wat voor manier dan ook dat ik hem dan laat inslapen. Hoe heftig ook, maar ik denk echt in het belang van mijn paard. 24/7 pijn gun ik hem niet.

Mocht er wat anders uit komen waaruit blijkt dat hij geen pijn heeft dan ga ik uiteraard voor een andere optie. Ik zal er alles aan doen zodat hij een paardwaardig bestaan kan leiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:09 



 

Nicky1963 schreef
Is je paard misschien atactisch?


Daar heb ik de dierenarts niet over gehoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 13:11 



 
Profiel   

BunnyPinky schreef
Goedemiddag Bokkers,

Mijn paard moet Donderdag 1 Juni naar dr kliniek voor foto’s van zijn rug en echo’s van zijn bekken en SI gewricht.

Dit omdat de dierenarts niet precies kon zeggen wat er aan de hand is. Wat zij wel kon zeggen was dat zij op dit paard niet zou rijden.

Dat komt omdat mijn paard (vooral achter) erg kort loopt waardoor hij hoefjetik krijgt, hij heeft x benen, erg gevoelige rug, struikelt veel (ook in stap), schrikt enorm snel, draagt zijn staart iets naar links en wil niet lopen, in galop springt hij met moeite aan, springt over of loopt overkruisd.

Nu kon de dierenarts niet precies zeggen wat hij heeft, zij denkt aan kissing spines maar het kan ook wat anders zijn. Daarom worden er foto’s en echo’s gemaakt.
Ik maak me erg veel zorgen en zit in de stress. Vooral omdat ik niet wil dat hij pijn heeft..

Nu vraag ik mij af of ik het wel in de rug, bekken en si moet zoeken of dat ik ook de benen moet laten onderzoeken?
Herkend iemand dit?

Liefs.


Een goede DA kan zelf lokaliseren waar de pijn zit dmv palpaties (aanrakingen), paard laten bewegen op het harde en het zachte, rechtuit en op de volte.

Het lastige is dat al die problemen die jij omschrijft uit heel veel dingen voort kunnen komen. Ken ze ook die zo liepen en helemaal scheefgereden waren.

Wat ik zou doen is afgaan op wat de DA denkt, dus kijken naar het SI-gewricht en het bekken, daarmee beginnen en mocht daar niks uit komen dan kun je een rugfoto overwegen en daarnaast foto's van een of meerdere benen. Maar alleen als daar aanleiding toe is dmv een kreupelheidsonderzoek. (dan verdoven ze een onderbeen bijv. als het paard beter gaat lopen weten ze dat daar de pijn zit)

Heb je dit paard rontgenologisch gekeurd bij aankoop?

Atactisch kunnen ze zo testen aan de staarttonus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 13:36 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Een goede DA kan zelf lokaliseren waar de pijn zit dmv palpaties (aanrakingen), paard laten bewegen op het harde en het zachte, rechtuit en op de volte.

*knip*


Dit is helaas niet altijd waar.
Het paard wat ik heb laten onderzoeken op de kliniek had beginnend artrose in de facetgewrichten in de rug. Een jaar later was de artrose uitgebreid over meerdere wervels.

Hij gaf echter nooit een pijn reactie als dierenarts of osteopaat de rug palpeerden. Wel zat hij altijd vast in de bekken/si (hoewel kliniek geen reden zag om dit gebied in beeld te brengen).

Ook op de volte of rechtuit bij kreupelheidsonderzoek (enkel voorbenen achterbenen lukte niet) liep hij een beetje onregelmatig maar niet genoeg om exact te localiseren waar het vandaan kwam.

Ik ga wel akkoord met in beeld brengen van rug en SI gebied.
Ik zou echter de hals ook niet uitsluiten. Hier bleek die van mij ook een malformatie te hebben van C6-C7

Eerlijk gezegd zou ik alles dus hals, rug en SI laten doen in 1x indien dit kan. Anders betaal je ook meerdere keren consultatiekosten als je telkens opnieuw naar de kliniek moet gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 13:54 



 
Profiel   

Ja oke, ik zal ook niet zeggen dat iedere DA altijd goed zit. Fair enough..

Alles valt of staat ook met de DA en kliniek en dan nog kunnen er zaken over het hoofd gezien worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:00 



 

Elisa2 schreef
BunnyPinky schreef
Goedemiddag Bokkers,

Mijn paard moet Donderdag 1 Juni naar dr kliniek voor foto’s van zijn rug en echo’s van zijn bekken en SI gewricht.

Dit omdat de dierenarts niet precies kon zeggen wat er aan de hand is. Wat zij wel kon zeggen was dat zij op dit paard niet zou rijden.

Dat komt omdat mijn paard (vooral achter) erg kort loopt waardoor hij hoefjetik krijgt, hij heeft x benen, erg gevoelige rug, struikelt veel (ook in stap), schrikt enorm snel, draagt zijn staart iets naar links en wil niet lopen, in galop springt hij met moeite aan, springt over of loopt overkruisd.

Nu kon de dierenarts niet precies zeggen wat hij heeft, zij denkt aan kissing spines maar het kan ook wat anders zijn. Daarom worden er foto’s en echo’s gemaakt.
Ik maak me erg veel zorgen en zit in de stress. Vooral omdat ik niet wil dat hij pijn heeft..

Nu vraag ik mij af of ik het wel in de rug, bekken en si moet zoeken of dat ik ook de benen moet laten onderzoeken?
Herkend iemand dit?

Liefs.


Een goede DA kan zelf lokaliseren waar de pijn zit dmv palpaties (aanrakingen), paard laten bewegen op het harde en het zachte, rechtuit en op de volte.

Het lastige is dat al die problemen die jij omschrijft uit heel veel dingen voort kunnen komen. Ken ze ook die zo liepen en helemaal scheefgereden waren.

Wat ik zou doen is afgaan op wat de DA denkt, dus kijken naar het SI-gewricht en het bekken, daarmee beginnen en mocht daar niks uit komen dan kun je een rugfoto overwegen en daarnaast foto's van een of meerdere benen. Maar alleen als daar aanleiding toe is dmv een kreupelheidsonderzoek. (dan verdoven ze een onderbeen bijv. als het paard beter gaat lopen weten ze dat daar de pijn zit)

Heb je dit paard rontgenologisch gekeurd bij aankoop?

Atactisch kunnen ze zo testen aan de staarttonus.


Ik heb dit paard laten keuren ja, niet rontgeologisch, dit is in Spanje gebeurd waar ik hem vandaan heb. Hij is goedgekeurd toen, in Nederland heb ik hem eenmaal klinisch laten keuren zodat ik met hem kon gaan rijden.

Onderzoeken zijn vrijdag allemaal gedaan, de benen en de voltes etc. Is allemaal onderzocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:20 



 
Profiel   

Oke maar hij is niet rontgenologisch gekeurd en veel paarden die uit Spanje komen zijn helaas niet in orde rontgenologisch. Spat komt ook vaak voor.

In dat geval zou ik dus ook zeker de benen op de foto zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:25 



 

Elisa2 schreef
Oke maar hij is niet rontgenologisch gekeurd en veel paarden die uit Spanje komen zijn helaas niet in orde rontgenologisch. Spat komt ook vaak voor.

In dat geval zou ik dus ook zeker de benen op de foto zetten.


Dat komt goed, dankjewel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:33 



 
Profiel   

Graag gedaan, succes ermee en houdt ons op de hoogte als je wilt.

Hopelijk vinden ze iets wat nog goed te behandelen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:45 



 

Elisa2 schreef
Graag gedaan, succes ermee en houdt ons op de hoogte als je wilt.

Hopelijk vinden ze iets wat nog goed te behandelen is.


Ik houd jullie op de hoogte en ik hoop inderdaad dat het allemaal meevalt! Dankjewel

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 15:08 



 

Het lukt mij niet om een filmpje te uploaden hier, maar ik heb het vanmorgen gefilmd hoe hij loopt. Het is lastig te zien maar je ziet wel dat hij zijn rug vastzet, een beetje door de achterhand heen zakt en erg klein en kort loopt achter. De x beentjes zijn ook te zien. Ik snap alleen nog niet zo goed hoe ik hier dat filmpje kan uploaden

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:23 



 
Profiel   

Als je hem op youtube zet, en dan op verborgen dan kun je hier de link neerzetten en kunnen andere via de link het filmpje zien. Later kun je het dan op prive zetten als je het weer van internet af wilt hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:25 



 

Elisa2 schreef
Als je hem op youtube zet, en dan op verborgen dan kun je hier de link neerzetten en kunnen andere via de link het filmpje zien. Later kun je het dan op prive zetten als je het weer van internet af wilt hebben.


Ah top! Oke dankjewel ik zal het proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:26 



 

https://youtube.com/shorts/2sHo9-JNpB8?feature=share Als het goed is lukt het zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:27 



 
Profiel   

Ja het is gelukt, wat een prachtig dier!

Het valt mij nog mee eerlijk gezegd, zijn rug is erg strak en lijkt behoorlijk vast te zitten. Over de benen lijkt het mee te vallen. Ik snap wel waarom de DA zijn rug en SI gewricht wil checken.

Wat zeiden de osteopaten die je erbij hebt gehad over zijn rug?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:39 



 

Elisa2 schreef
Ja het is gelukt, wat een prachtig dier!

Het valt mij nog mee eerlijk gezegd, zijn rug is erg strak en lijkt behoorlijk vast te zitten. Over de benen lijkt het mee te vallen. Ik snap wel waarom de DA zijn rug en SI gewricht wil checken.

Wat zeiden de osteopaten die je erbij hebt gehad over zijn rug?


Dankjewel, op het harde is het ook wat meer dan op het zand hoor dus dat scheelt wel. De osteopaten zeiden dat ie “wat gevoelig is” in de rug en hebben de spieren behandeld. Omdat hij toch wel vast zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:44 



 
Profiel   

Knap dier. Adhv je omschrijving had ik ook wel erger verwacht. :)

Wat Elisa dus zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:47 



 
Profiel   

Kan jouw paard hypermobiel zijn?

Komt vaker voor bij Spanjaarden en dan kunnen ze ook sneller vast gaan zitten. Ik herken het beeld van een Spanjaard die een beetje vast gereden was, wat met osteo en gerichte training goed op te lossen was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:52 



 
Profiel   

Wat een leukerd!
Hij zit idd wat vast in zijn bovenlijn bij het SI ik vind het er niet heel schokkend uit zien.
Wellicht valt het allemaal mee vrijdag.
Succes
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen