Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Castratie 5 jarige hengst

 
Profiel   

Ik heb een 5 jarige hengst die ik van het winter wil laten castreren. Omdat hij 5 jaar is adviseren veel mensen om het via de lies te laten doen. Zelf vind ik dat erg spannend omdat hij bij de röntchenlogische keuring erg heftig reageerde op de sedatie. Hij had bijna niks gehad en kon zowat niet recht lopen naar de röntchen kamer. Daarnaast vind ik het opstaan ook spannend. Het is een heel rustig ontspannen paard dus ik verwacht dat staand ook wel zou kunnen. Maar daar zitten weer andere nadelen en risico's aan. Wat is jullie kijk hier op? Ik ben voor benieuwd naar jullie eigen ervaringen of argumenten (onderbouwd). Ik vind het enorm spannend ik heb nog nooit een hengst gehad.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 19:57 



 
Profiel   

Hier van najaar 5 jarige laten castreren, had ook al gedekt, wel op de tafel gedaan. Ging uitstekend, nazorg was ook prima.
Staand bij een hengst van 5 jaar zou ik, met oog op bloeden, niet zo snel voor kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 20:00 



 
Profiel   

Het gaat niet om het rustig maar om de dikte van de zaadstreng.
Bij een oudere hengst geeft liggend via de lies de minste kans op complicaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 20:02 



 
Profiel   

Vorig jaar een 4,5 jarige Friese hengst laten castreren op tafel. Ze hebben hem over de bal gecastreerd (ik kom er even niet op hoe het ook alweer heet) 1 snee over het midden van het scrotum waar ze beide ballen weg hebben gehad. Dat is prima gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 20:03 



 
Profiel   

Ik heb een aantal maand geleden mijn 4 jarige laten castreren. Heb veel rondgebeld en advies gevraagd van te voren. De ene dierenarts doet het wel staand en de andere liever op tafel. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de dierenarts die mij rustig uit kon leggen wat de voor en nadelen en mogelijke complicaties waren voor elke methode. Deze dierenarts had absoluut niet de voorkeur voor staand castreren bij mijn paard vanwege de complicaties die kunnen optreden (hoe meer ontwikkeld het zaakje hoe lastiger). Uiteindelijk gekozen voor via de lies met als reden dat het herstel sneller verloopt. Sedatie krijgen ze toch bij alle methodes dus ik zou adviseren om eens een rondje te bellen naar dierenartsen in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 20:20 



 
Profiel   

noows schreef
Ik heb een aantal maand geleden mijn 4 jarige laten castreren. Heb veel rondgebeld en advies gevraagd van te voren. De ene dierenarts doet het wel staand en de andere liever op tafel. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de dierenarts die mij rustig uit kon leggen wat de voor en nadelen en mogelijke complicaties waren voor elke methode. Deze dierenarts had absoluut niet de voorkeur voor staand castreren bij mijn paard vanwege de complicaties die kunnen optreden (hoe meer ontwikkeld het zaakje hoe lastiger). Uiteindelijk gekozen voor via de lies met als reden dat het herstel sneller verloopt. Sedatie krijgen ze toch bij alle methodes dus ik zou adviseren om eens een rondje te bellen naar dierenartsen in de buurt.
ja alleen is algehele narcose of sedatie wel een verschil. Dat maakt mn twijfel

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 20:23 



 
Profiel   

Bij narcose is er altijd een team bij en beademing.
Sedatie is wat dat betreft gevaarlijker en onvoorspelbaar. Zeker bij een paard dat erg reageert op sedatie kan het al snel een probleem zijn als er bijgespoten moet worden. Narcose is veel stabieler.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 20:55 



 
Profiel   

Hier al enkele oudere hengsten gewoon staand gecastreerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 21:06 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Hier al enkele oudere hengsten gewoon staand gecastreerd.

En dat ging allemaal goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 21:06 



 
Profiel   

Jazeker

Van shet tot grote e pony's. Zowel gedekt als niet gedekt. Oudste was 12.
Zou het zo weer doen, mocht er iets op mijn pad komen ( handel, dus kom nogal eens wat tegen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 21:13 



 
Profiel   

hier ook 5 jarige gewoon staand gecastreerd op de poetsplaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 07:59 



 
Profiel   

Mijn ex-hengst is als 13-jarige op de tafel gecastreerd, over de lies onder volledige narcose. Tijdens het opstaan worden ze nauwlettend in de gaten gehouden ( deze meneer werd wakker/ deed zijn ogen open en besloot toen om nog maar even te blijven liggen ;-) ). Hij had meerdere keren gedekt dus we hadden geen andere keus en het is me erg goed bevallen; hij had echt nergens last van.
Eerder een 3-jarige staand laten doen, die kreeg een fistel maar dat is door netjes behandelen ook goed gekomen en een jaarling liggend op de wei, die laatste heeft altijd een wat dikkere koker gehouden ( maar is wel 37 jaar oud geworden).
Ofwel, voor alles zijn voor en nadelen. Als een hengst niet gedekt heeft kan het staand maar de kans op infectie is wat groter. Bij het op de tafel werken is die kans beduidend kleiner en wordt eigenlijk altijd aanbevolen voor een ex-dekhengst omdat de bloedvaten en zaadstrengen veel dikker en steviger zijn; daar is soms wat lastiger doorheen te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:41 



 
Profiel   

Heb mijn 5 jarige hengst recent laten castreren. Is wel liggend gegaan, maar verder gewoon via de normale manier gecastreerd. Is prima gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:43 



 
Profiel   

Hier is onze 8 jarige ook staand gecastreerd. De meeste dierenartsen kijken naar de situatie en besluiten dan wat het beste is. Die van ons kon staand, dus is staand gebeurt. Wel moest hij even twee nachtjes daar blijven voor observatie maar daarna mocht hij weer naar huis. Wel hebben we hem een kleine paddock gegeven zodat hij niet gek zou doen en de hechtingen weer losmaken

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:46 



 
Profiel   

Dat is wel gek, want bij castratie wordt over het algemeen niet gehecht.
Dan kan het wondvocht nog weg lopen.

Ik moest met mijn paard terug naar de kliniek omdat de wonden te snel dicht gegaan waren en zijn zak dus vol gelopen was met wondvocht. Dat is open gemaakt, spul eruit

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 10:06 



 
Profiel   

Bij staand 2 keer liesbreuk gezien en einde paard.
beide 3 jaar.
En ik vraag me nog af waar je de dierenartsen vind die staand doen, de DA hier doet het niet.

Hier zal er dus geen 1 ooit staand gedaan worden.

Maar nu on topic, ik zou een 5 jarige naar de kliniek brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 10:14 



 
Profiel   

ivy_power89 schreef
Dat is wel gek, want bij castratie wordt over het algemeen niet gehecht.
Dan kan het wondvocht nog weg lopen.


Bij op tafel/ over de lies wordt wel gehecht omdat alles geheel steriel verloopt kan dat en zal wel moeten want dit dit geval maken ze ook een incisie in de buikwand. Bij staand/ liggend thuis of op de wei wordt er inderdaad niet gehecht.
Mijn paard heeft na de ingreep 2 dagen/nachten ( op de kliniek) op stal gestaan en toen bij ons thuis op stal met kleine paddock. Na een paar dagen op de wei, wel een wat kleiner stukje afgezet.

Als ik het weer zou moeten laten doen zou ik ook altijd weer hiervoor kiezen. Risico's zitten er aan elke ingreep natuurlijk of dit nu staand/ liggend/ op tafel, thuis of op de kliniek gebeurt. Altijd overleggen met de DA!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 12:40 



 
Profiel   

Hier recent mn net geen 5 jarige hengst die al had gedekt laten castreren op tafel.
Ik heb zelf gekozen via de lies ivm minste kans op complicaties en zoveel duurder was het niet als over de balzak.
Voordeel is dat het dicht is,nadeel rustig houden ivm de hechtingen.
Het was de ene dag brengen,volgende dag operatie en dag erna naar huis.
Ik weet niet wat tegenwoordig de kosten zijn aan huis staand maar wat ik wel weet is dat het echt veel kan schelen kwa kosten de ene of de andere kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 13:36 



 
Profiel   

Aan beide zitten gevaren, qua dat is castreren wel echt een soort Russisch Roulette...

staand nadelen:
- kans op liesbreuk
- iets meer kans op ontsteking

(wij laten ze ook altijd staand castreren, en hebben (even afkloppen) ook nog nooit problemen ervaren. Wel altijd buiten het vliegenseizoen laten doen, zorgen dat de stoel goed schoon is, of ze in een schone weide staan, en als het dicht is, dat ze voldoende kunnen bewegen om de zwelling er weer af te lopen)

kans op tafel:
- narcose is altijd risico met opstaan
- van tafel takelen geeft ook risico
(wij kennen er 1 die met het van de tafel aftakelen niet helemaal recht gehouden was, en die was van achteren dus scheef in het bekken geworden)
- volgens mij is dit risico, overigens wel te verzekeren (tenminste, bij operatie chipje is dit mogelijk, dus ik ga ervanuit dat dit bij castratie ook wel moet kunnen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 13:45 



 
Profiel   

Ik heb die van mij toen ook, kort, verzekerd; speciaal voor de castratie. Dat kan bij een aantal maaatschappijen.
En zoals je zegt; het kan altijd misgaan. Maar in de regel gaat het toch echt gewoon goed, ik zou het geen Russisch Roulette noemen ( dan heb je een kans van 1 op 6!). Anders zouden er nooit zoveel gezonde ruinen rondlopen.
Regel is wel dat zoveel te jonger geruind zoveel te kleiner het risico ( al heeft mijn als jaarling ( liggend in de wei) geruinde paard dus altijd met een dikke koker rondgelopen..............)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:17 



 
Profiel   

Klopt wat je zegt hoor, het gaat eigenlijk altijd goed.

Echter qua kiezen is het wat mij betreft echt om het even... Bij beide loop je risico's die even zwaar wegen, dus dan is het echt waar je jezelf het prettigst bij voelt.

Voordeel van op de tafel is wel dat je het risico stuk kunt verzekeren.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:15 



 
Profiel   

Mijn 8-jarige is liggend gecastreerd in een operatiekamer zonder tafel. Veel minder schade omdat er niet getakeld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:01 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk besloten hebt.

Die van mij was rond de 15 toen hij gecastreerd moest worden omdat we er een merrie bij kregen. Hij heeft een lichte roes gehad plus plaatselijke verdoving, is liggend in het land gecastreerd, gewoon met sneetje in de balzak. Niet via de lies. Het werd niet gehecht, geen last van ophopend vocht, keurig goed gegaan allemaal.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 20:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen