Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is dit? Iemand een idee wat mijn jaarling heeft???

 
Profiel   

Gister bij mijn jaarling wezen kijken in de opfok.
Zie ik tot mijn schrik dat ze een verdikking heeft op haar linkerwang, rechts niet. Het voelde hard maar echt goed onderzoeken lukte niet. Ik heb al best het een en ander gezien bij paarden maar dit nog niet. Daarom de vraag aan jullie of iemand dit wel herkent om richting te geven?!
Het dier in kwestie oogt verder niet ziek, is fit en alert, ziet er goed uit en eet normaal.
Ik heb de staleigenaar gevraagd om de dierenarts er volgende week naar te laten kijken, maar ben ondertussen nieuwsgierig naar ervaringen van anderen.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 10:38 



 
Profiel   

Meest waarschijnlijke is een ontstoken tand of droes. Bij droes hebben ze meestal (maar niet altijd) ook koorts en snot. Ik zou je jaarling dus even temperaturen voor de zekerheid. Op het moment dat het droes is kunnen ze er wel flink ziek van worden.


Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 03-06-23 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 10:43 



 
Profiel   

Ja ik denk ook aan een kies..kieswortelontsteking of een klap gehad.

Droes kan ook maar zit meestal onderaan bij de keel.
Ik sluit me verder bij Eef aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 10:49 



 
Profiel   

Ik ga mee met mijn voorgangers , het zou droes kunnen zijn of een ander abces vanuit de kiezen. Maar het kan ook een klap zijn geweest van bijvoorbeeld een ander paard.

Voor droes moet ik wel zeggen dat ik het wat op een vreemde plek vindt. Mijn paard had ook ooit een abces , maar droes werd uitgesloten. Mijn paard was ook te fit voor droes en en waren geen andere zieke paarden. Wel voor de zekerheid haar apart gezet.

Ik ben benieuwd wat de dierenarts er van vindt. Maar het is altijd wel even schrikken om je paard zo aan te treffen. Als het wel een abces is , gaat het openbarsten en moet het goed verzorgd worden. Uit ervaring kan ik je vertellen dat met een jong paard dat best een dingetje is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 10:53 



 
Profiel   

Soms kan er ook een prop gras in de wang blijven zitten. Als je zijn tong kunt pakken, kun je kijken of je dat kunt verwijderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 11:00 



 
Profiel   

Iets aan een kies lijkt mij ook het meest waarschijnlijk als ik jullie reacties lees. Prop gras denk ik niet, daar was het te hard voor. Het voelde ook te hard voor een abces. Maar echt goed voelen lukte niet, laat staan kijken. Hopelijk kan de dierenarts volgende week uitsluitsel geven. Mocht ze intesieve verzorging nodig hebben dan zullen we haar naar huis halen. Ze staat nu ruim 1,5 uur rijden van huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 11:15 



 
Profiel   

Prop gras kan heel stevig aanvoelen hoor, weet ik uit ervaring.
Mag je eraan komen? Iets met een kies zal gevoelig zijn meestal.
Prop gras is niet gevoelig. Met je vingers of oude tandenborstel eruit halen, of tuinslang in de mond en eruit spoelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 11:39 



 
Profiel   

Aan het wisselen en proppen door het gat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 16:28 



 
Profiel   

Wisselen gaan paarden pas vanaf 2 jaar. Vanaf 1 jaar komen de voorste vaste kiezen door. Misschien is het geen probleem maar bij mijn destijds jaarling heb ik dat niet gezien. Ik zou wel de veearts / tandarts even laten kijken. Wellicht moet er een RX foto gemaakt worden als er echt problemen zijn doordat de kies er niet recht uitkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 16:34 



 
Profiel   

Ik zag toevallig gister iets vrijwel identieks voorbij komen en dat bleek een tumor te zijn. Hopelijk valt het mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 16:41 



 
Profiel   

[ img ]
Een van mijn paarden heeft zoiets gehad, op ongeveer dezelfde plek. Het was een harde bult die je kon bewegen. Ik heb het laten weghalen, ook omdat het op de plek van het hoofdstel zat.

Er kwam een vreemde harde kalksteen uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 21:54 



 
Profiel   

Eerste reactie is inderdaad een kies. Afgebroken/ontstoken etc. Laat DA maar even kijken. Voor zelfde geldt gaat de sinus vervelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 22:01 



 
Profiel   

Bij ons stond een paar jaar terug ook een paard met een bult daar. Voelde zo hard als bot. Was volgens mij doorgeschoten kieswortel. Zou er zeker even naar laten kijken, bij dat paard zou de tand/ kies er uit moeten, via de buitenkant en zou er een gat achter blijven, want men kon niet zeker van zijn dat het goed dicht zou groeien.Het was best een heel ding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 22:18 



 
Profiel   

Ik ben nog niet echt gerust gesteld na het lezen van jullie reacties Morgenavond gaan we weer heen. Hopelijk is de dierenarts dan geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 20:06 



 
Profiel   

Heb je nog geen contact gehad met de eigenaar van de opfok? Ik zou echt graag dan wel willen weten hoe het zit...

De opfok waar mijn paardje stond werd je altijd uitstekend op de hoogte gehouden. Nu was dat dan ook op dezelfde plek waar mijn andere paard stond dus ik kon elke dag heen , maar dan alsnog was de staleigenaar enorm betrokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 20:13 



 
Profiel   

De staleigenaar belde woensdag dat hij er niets bijzonders aan had gezien. Gisteravond waren we er gelukkig zelf om even goed te kijken. Ook een halster meegenomen om echt even goed te kunnen beoordelen. Maar het gekke was dat er inderdaad niks bijzonders meer te zien was.De staleigenaar houdt het komende tijd wel extra in de gaten. Maar wat het nou geweest is? Nobody knows.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 19:20 



 
Profiel   

Misschien heftige reactie geweest op een insectenbeet/steek? Dat heb ik wel vaker gezien zo op de wang, of op zacht weefsel bij de neus of lippen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 19:27 



 
Profiel   

Mijn jaarling had pas hetzelfde, die had toch een soort hamsterwang, want na een kwartier (waarin hij gewoon had staan eten) was het helemaal weg. Fijn dat het bij de jouwe nu ook niet meer te zien is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 20:02 



 
Profiel   

Mijn pony had ook wel eens zo’n dikke wang. Bij hem was het vermoedelijk een wespensteek. Het was flink dik, hard en wat warm. Je zag in het midden een puntje. Ze hadden die dag appelschillen uit een voerbak gehad. Na anderhalve dag was er niks meer van te zien.

Hopen dat het bij je jaarling niet terugkomt. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 21:00 



 
Profiel   

Jowien en Mac hadden gelijk, het was een prop gras! We zijn gister weer heen geweest en toen zag ik weer een bult. Omdat we al een paar keer zijn geweest in korte tijd lukte het nu wel om even goed te voelen, ook in de mond. Toen kon ik de prop gras makkelijk met mijn vingers uit haar wang halen. Mistery solved

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 18:33 



 
Profiel   

Hamsterpony

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 18:34 



 
Profiel   

Nou gelukkig maar dat het niks ernstigers was/is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 20:28 



 
Profiel   

Zou dan toch eens de tandarts langs laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 21:16 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Zou dan toch eens de tandarts langs laten komen.


Ik ga hierin mee. Mijn jaarling had enorme haken en dat resulteerde in een verstoppingskoliek met operatie en 10 dagen kliniek. Ze konden niets vinden in haar mest, ze had dus een te grote prop doorgeslikt vanwege het niet goed kunnen kauwen. Zoiets is wel heel zeldzaam en komt erg weinig voor zonder voortekenen.

Ik wil je absoluut niet bang maken, maar ik zou er voor de zekerheid even naar laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 22:10 



 
Profiel   

Kaatje81 schreef
Jowien en Mac hadden gelijk, het was een prop gras! We zijn gister weer heen geweest en toen zag ik weer een bult. Omdat we al een paar keer zijn geweest in korte tijd lukte het nu wel om even goed te voelen, ook in de mond. Toen kon ik de prop gras makkelijk met mijn vingers uit haar wang halen. Mistery solved


Er kan inderdaad een reden zijn dat een paard (regelmatig) proppen gras in de wang houdt. Bv een scherpe punt op een kies of iets dergelijks. Dan kan het zeker geen kwaad om een tandarts eens goed te laten kijken of er niet toch iets mis is. Zonde als er nu iets niet goed zit en de permanente kiezen straks problemen krijgen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 23:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen