Bloedarmoede maar veel te veel ijzer in het bloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Bloedarmoede maar veel te veel ijzer in het bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 23:00

Ons Belle at vorige week heel slecht, en was bij momenten erg aan het speekselen, gaf ook een zieke indruk. Ik heb haar dan enkele dagen lichte pijnstiller/ontstekingsremmer gegeven, en afspraak met DA/tandarts gemaakt voor de tanden, maar tegen dan was ze weeral een pak beter. Behoorlijk wat haken, dus kan mogelijk oorzaak geweest zijn.

Ik heb intussen ook bloed laten nemen om te testen op Cushing, heeft ze gelukkig niet (EMS helaas wel, maar dat vermoedden we al een hele tijd, staat op aangepast rantsoen). Nu kwam er echter weer bloedarmoede uit, maar een veel te hoge hoeveelheid ijzer.

Nog iemand die dit meegemaakt heeft? Is nu al de 2de of 3de keer dat ze deze bizarre situatie heeft. Ze heeft ook wel een extreem zinktekort, en zink en ijzer werken elkaar tegen, dus ik begin nu eerst met dit te supplementeren, maar ze blijft altijd met tegenstrijdigheden zitten. De klassieke bloedarmoede supplementen zitten heel hoog in ijzer, zal te belastend worden voor haar lever.

En het hele bizarre: mijn hengst die op quasi hetzelfde rantsoen staat (behalve dat hij weidegang heeft en zij niet) had in januari een behoorlijk ijzertekort. Dus ik snap het niet zo goed.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Bloedarmoede maar veel te veel ijzer in het bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 23:06

Bij mensen heb je iig hemachromstose. Ijzerstapeling door bloedarmoede.
Als er te weinig rode bloedcellen zijn kan ijzer niet vervoert worden en gaat dus stapelen.
Bij mensen is het vaak erfelijk. Zou ook verklaren waarom maar 1vd 2 er last van heeft.

Maar dus niet zeker of het bij paarden ook zo werkt. Wat zegt de DA er van?

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 23:18

Die ijzerstapelingsziekte heb ik idd ook geopperd bij de DA (was wel per mail) aangezien het een ziekte is die in mijn familie nogal voorkomt (bij mijn oma te laat ontdekt, helaas daardoor haar lever kapot en snel gestorven), maar kreeg ik geen reactie op. Maar aangezien ze dit 10 jaar geleden ook al had, zou ze nu toch al dood moeten zijn?

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 23:31


Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Bloedarmoede maar veel te veel ijzer in het bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 00:35

Hoe zijn de leverwaarden? Gebruik je leidingwater of drinkwater?

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 06:38

Lindsey_99 schreef:


Deze is zeker interessant, bedankt! Ze is idd insulineresistent en al paar keer hoefbevangen geweest.

@Jasmijn, leverwaarden zijn gelukkig nog niet verontrustend. Normaal gaf ik regenwater, maar 2 maand geleden kreeg ze koliek omdat ze te weinig dronk, blijkbaar vond ze het regenwater niet lekker meer, dus nu leidingwater.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bloedarmoede maar veel te veel ijzer in het bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:42

Heb je de bloedwaarden op papier? Zou je deze eventueel kunnen delen (als je ook bloedonderzoek heb van een periode dat het beter met haar ging zou dat ideaal zijn, maar niet per se nodig)? Ook niet-abnormale waarden kunnen namelijk behulpzaam zijn om te kijken waar het probleem ligt.

Kan je ook aangeven wat haar rantsoen is (zo specifiek mogelijk)? Want daarmee zijn sommige oorzaken soms ook al af te strepen. Daarbij heb is dan ook haar (ideaal)gewicht van belang en andere gegevens over Belle kunnen ook nuttig zijn.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:17

mag ik vragen wat je voert en ik lees dit:

heb haar dan enkele dagen lichte pijnstiller/ontstekingsremmer gegeven, en afspraak met DA/tandarts gemaakt

wat heb je aan pijnstiller gegeven dan, en zonder overleg met arts?

Elisa2

Berichten: 37212
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:40


hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Bloedarmoede maar veel te veel ijzer in het bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 17:31

@Elisa, leidingwater is standaard getest, kan ik raadplegen op site van de watermaatschappij, ijzergehalte daar is te verwaarlozen, maar kan ik zelf testen op mijn werk. Mijn leidingen zijn zo'n 25 jaar oud en verre van verroest (denk zelfs RVS), dus daar kan het ook niet aan liggen.

@Mizora, probleem met haar rantsoen is dat ik de laatste maanden paar keer noodgedwongen van hooi heb moeten veranderen wegens einde voorraad, dus daar ligt ook al een mogelijk probleem.

Ik zie intussen wel al dat haar tandvlees al een veel beter kleur heeft dan toen de DA kwam, ze had toen ook een paar dagen nauwelijks gegeten, dan gaat het soms wel hard. Maar ideale bloedresultaten zijn bij haar eigenlijk een zeldzaamheid, er is altijd wel iets niet helemaal goed, ze is en blijft een zorgenkindje, maar ziet er toch best goed en gelukkig uit, ondanks alle problematieken.

Elisa2

Berichten: 37212
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedarmoede maar veel te veel ijzer in het bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 20:06

Heb je de link gelezen? Het kan ook in voer of hooi zitten. Ik denk dat als een paard het eenmaal heeft dat het moeilijk uit het lijf te krijgen is.

Dus wellicht is het iets uit het verleden. :-)

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Bloedarmoede maar veel te veel ijzer in het bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 20:57

@Elisa, ja, ik heb het gelezen, maar wel bizar dat mijn hengst, die op hetzelfde kracht- en ruwvoer staat er dan te weinig heeft. Hij eet wel minder hooi en meer gras, dus kan idd aan het ruwvoer liggen. Maar ik vond vooral de link naar insulineresistentie interessant: dat het lichaam gewoon niet overweg kan met het ijzer omdat het metabolisme verstoord is. Ben nu weer braafjes mijn GlucoBalance opgestart ook, ik gaf het niet meer omdat ze niet op gras kwam.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:08

Elisa2 schreef:
Ik zou het water laten testen op ijzer, kan soms ook ontstaan als water door oude leidingen gaat.

Ik denk aan ijzerstapeling.

https://www.voervergelijk.nl/nieuws/399 ... eroorzaken

IJzer zit in grondwater niet in leidingwater (zeer oude leidingen kunnen uit lood bestaan, niet uit ijzer, maar dat komt bijna niet meer voor).

Elisa2

Berichten: 37212
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bloedarmoede maar veel te veel ijzer in het bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:43

Wel als er roest is, zelf gehad in mijn vorige huis. Roest in de leidingen.

Hwn: die link is zeker interessant naar insuline resistentie. Klinkt helemaal niet raar, de stofwisseling is dan inderdaad verstoord.

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:58

Misschien had je deze link al gezien hoor, maar dit vind ik in jouw geval ook interessant: https://hoefbevangen.info/ijzeroverscho ... sistentie/ . Overigens zou het ook met slootwater te maken kunnen hebben, dat kan al gebeurd zijn voordat ze bij jou was, het blijft onwijs lang in het lichaam, zeker als de verhoudingen met andere mineralen niet goed is.

En ook dit lijkt me erg interessant voor je om door te lezen: https://www.uza.be/behandeling/ijzerstapelziekte . Dit is wel op mensen gericht, maar toch wel interessant.

En een artikel over bloedarmoede bij paarden: https://www.stalapotheek.nl/bloedarmoed ... arden.html . Misschien kan je als je alles leest toch tot een mogelijke conclusie komen waarom het bij de jouwe zo misgaat.

Ik hoop heel erg voor jou en je paard dat je het bij haar onder controle krijgt, het is een heftig iets, waar paarden echt aan kunnen overlijden.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Bloedarmoede maar veel te veel ijzer in het bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 12:11

@Jet, ik had de link al doorgekregen van die insulineresistentie, lijkt me idd verklaarbaar.

Slootwater hier in Belgiƫ vind je maar weinig, en paard staat al 16 jaar bij mij, waarvan 15 jaar mijn eigendom, en intussen is er al heel wat met dat bloed gebeurd, vorig jaar koliekoperatie, daar zal ze ook wel wat bloed verloren zijn, geen idee of ze analyses hebben van toen.

Maar de link van bloedarmoede vind ik wel interessant, ik gok eerder op een infectie als oorzaak, we nemen ook alleen maar bloed af als ze niet lekker is. Maar haar tandvlees zit mooi roze (zelfs bijna te donkerroze naar mijn zin, maar zal nog wel ok zijn) en gisterenavond was ze zo gek als een deur (mag eigenlijk niet voor haar pees) en ze is weer zo gulzig als wat, dus ik hoop dat het toch iets voorbijgaand is. Eens ik haar weer op een stabiel rantsoen heb (vooral qua hooi dan) laat ik mss nog eens checken.

@Ellepel, ik had previcox gegeven, van 2 daagjes ga je daarvan zeker geen afwijkende bloedwaarden krijgen, heb ooit een artrosepaard 4 of 5 jaar hierop staan gehad. Ze kreeg de zondag klachten, maar was geen spoed, en aangezien ze snel beterde met de pijnstiller, konden we het dierenartsbezoek uitstellen tot de woensdag, dan had ze tijd voor de tanden van alle 3 de paarden. Ik had wel gebeld met de DA, maar anders had ik ook wel die previcox gegeven (dat weten mijn dierenartsen onderhand wel, dat ik niet vraag "mag ik?" maar eerder "ik zal" :) ), als wij tand- of keelpijn hebben nemen we ook wel eens een pijnstiller zonder direct naar de dokter te hollen.