Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat nog doen bij deze hoestende paarden ?

 
Profiel   

Hoi

Vroegen stonden mijn paarden continu in een Manege op stal. Ze waren toen in goede gezondheid.
Op aanraden van dit forum heb ik ze nu 24/24 in de weide staan.
Vorig jaar begonnen dan ook de problemen :(
Ze hebben het hele jaar een droge hoest bij het begin van het rijden. Bij het aandraven kuchen ze een drietal keer en daarna blazen ze en is het voorbij. Vorig jaar in het voorjaar begonnen ze echter meermaals zo hoestbuien te krijgen.

Ik belde de dierenarts en die heeft toen naar de paarden geluisterd. Ze zei dat het bij eentje al dieper zat en ze wilde ventipulmin of zoiets geven maar dat was toen niet makkelijk verkrijgbaar waardoor het niet ging. Ze raadde aan om equiresp te geven en het hooi te weken.

Nu merk ik echter dat de paarden opnieuw verschillende keren zware hoestbuien krijgen. Ik heb echt het gevoel dat dit begonnen is sinds ze 24/24 buiten kunnen. Ze hebben een paddock en daar zie je wel veel stof als ze zich erin rollen. Zou ik nu best een andere dierenarts bellen? Het kan toch niet zijn dat paarden het hele jaar door in het begin hoesten en dat dit normaal is? En nu in het voorjaar is het weeral veel erger. Ik durf nog niet meer te rijden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 14:50 



 
Profiel   

Dit jaar zijn er extreem veel pollen in de lucht; er is op TV voor gewaarschuwd; en daar kunnen paarden ook last van hebben.
Wat voor ruwvoer kregen ze op de manege, en wat voor ruwvoer krijgen ze nu? Voordroog of touwtjeshooi is nogal verschillend.
Daarnaast is het hooi met de rare zomers van de afgelopen jaren lang niet altijd even goed van kwaliteit. Goed hooi is soms lastig te verkrijgen. Ik maak alle hooi nat, en voor sommige paarden is dat niet eens voldoende; die moeten gestoomd of doorweekt hooi om niet te hoesten.
Na rollen in zand hoesten en proesten ze hier ook wel eens. Maar niet zomaar.
Bij twijfel een DA, dezelfde of een andere, laten controleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 15:40 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Dit jaar zijn er extreem veel pollen in de lucht; er is op TV voor gewaarschuwd; en daar kunnen paarden ook last van hebben.
Wat voor ruwvoer kregen ze op de manege, en wat voor ruwvoer krijgen ze nu? Voordroog of touwtjeshooi is nogal verschillend.
Daarnaast is het hooi met de rare zomers van de afgelopen jaren lang niet altijd even goed van kwaliteit. Goed hooi is soms lastig te verkrijgen. Ik maak alle hooi nat, en voor sommige paarden is dat niet eens voldoende; die moeten gestoomd of doorweekt hooi om niet te hoesten.
Na rollen in zand hoesten en proesten ze hier ook wel eens. Maar niet zomaar.
Bij twijfel een DA, dezelfde of een andere, laten controleren.



Vroeger kregen ze als korrel havens sportmuesli gemengd met havens basisbrok. Nu krijgen ze mijten Quattro en 1x per week slobber van pavo.
Vroeger aten ze altijd voordroog hooi 1x per dag en de rest van de dag stro. Nu krijgen ze 6x per dag een beetje droog hooi maar in het voorjaar en in de zomer krijgen ze gras en in de nacht als ze in de paddock moeten droog hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 20:09 



 
Profiel   

In elk geval is het hooi natmaken aan te raden. Het is nu juni, en het meeste hooi is nog van vorig zomer. Dat is droog, vaak kurkdroog en soms begint het (afhankelijk van opslag) toch wat stoffig te worden. Het weer is nu ook kurkdroog. Hooi in zakken geven (slowfeeders) en er een gieter water overheen gooien helpt al veel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 20:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen