Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Raar wondje?

 
Profiel   

Eigenlijk twijfel ik of het wel een wondje is…. Ik heb haar hiermee uit de opfok gehaald begin februari. Ze zeiden tegen mij dat het een wondje was en dat leek ook wel zo met een korstje erop. Het is een paar keer open gegaan in tussen tijd, maar er vormt zich nu een gek hard randje omheen. Je ziet ook wel dat de haren een beetje afsteken. Als je er op drukt of eromheen lijkt ze er geen last van te hebben overigens…

Ik dacht misschien een wrat, maar als ik wratten foto’s opzoek dan ziet dat er toch weer anders uit…

Ik had het laatst al eens aan de DA gevraagd en die zei oh gewoon een wondje, gaat wel weg. Maar dat was begin april… Binnenkort komt de DA weer en dan ga ik nog eens laten kijken…

Vind het zo raar dat het zo lang duurt en de structuur van het weefsel ziet er zo anders uit als ‘normale’ wondjes. Heb er inmiddels ook al van alles opgesmeerd maar het wordt er nog niet anders van -O- iemand enig idee?

Foto’s:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 16:05 



 
Profiel   

Is het geen melanoom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 16:07 



 
Profiel   

Ik denk ook een melanoom

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 16:08 



 
Profiel   

Hmm zou kunnen natuurlijk. Ze is nog wel heel jong (2). Maar zou een dierenarts dat niet herkennen := ? Maarja toen de DA kwam was het nog niet zo dik geworden als het nu is. Dat dikke randje zat er toen nog niet. Het is natuurlijk een klein plekje…

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 16:20 



 
Profiel   

Ik vind dat je het al vrij lang aan kijkt? Ik zou hier zsm wat nader onderzoek naar laten verrichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 16:22 



 
Profiel   

Wintu schreef
Ik vind dat je het al vrij lang aan kijkt? Ik zou hier zsm wat nader onderzoek naar laten verrichten.

Waar maak je dat uit op :+ ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 16:22 



 
Profiel   

Stephanie schreef
Wintu schreef
Ik vind dat je het al vrij lang aan kijkt? Ik zou hier zsm wat nader onderzoek naar laten verrichten.

Waar maak je dat uit op :+ ?

Dier had het al uit de opfok in februari en begin april heeft er een da naar gekeken. Dat schrijf je zelf in je post?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 16:23 



 
Profiel   

Wintu schreef
Stephanie schreef
Waar maak je dat uit op :+ ?

Dier had het al uit de opfok in februari en begin april heeft er een da naar gekeken

Klopt, het zag er ook uit als een wondje zoals je kon lezen. Het is een paar keer open gegaan en was daarom in de veronderstelling dat het een kwetsbaar wondje was. Vandaar de DA pas in april :) . Ze heeft toen volledig lichamelijk onderzoek gehad. Conclusie van het plekje was: gaat wel weg. Nu kleine 2 maand verder kan ik denk ik wel constateren dat dit niet het geval is. In tussentijd heb ik niet stil gezeten en mijn complete apotheek er op los gelaten. Dus vind je reactie een beetje vreemd.

Anyways, juist omdat ze volledig lichamelijk onderzoek gehad heeft vroeg ik mij af of een melanoom gemist kan worden als uitkomst. Maarja ik heb geen ervaring met melanomen of de ontwikkeling ervan…

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 16:42 



 
Profiel   

Als een gewoon wondje er in begin februari al zat, had het begin april al lang klaar moeten zijn, het is nu juni. Het is nu maanden later en het zit er nog, dus ja dan concludeer ik dat je het erg lang aankijkt, niet zo vreemd toch? Zelf je apotheek er op los laten zegt me niet zoveel, je weet immers niet wat het is.


Laatst bijgewerkt door Wintu op 03-06-23 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 16:46 



 
Profiel   

Schimmel…Sarcoid…Snel weghalen nu het nog makkelijk kan. Niets onder staart?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 16:46 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Schimmel…Sarcoid…Snel weghalen nu het nog makkelijk kan. Niets onder staart?

Nee, verder alles schoon. Dat is het enige plekje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 16:50 



 
Profiel   

Het zou ook een sarcoid kunnen zijn, ik zou er inderdaad even naar laten kijken voor de zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 16:51 



 
Profiel   

Ziet er net zo uit het één van de melanomen die mijn schimmel had. Bij hem zat-ie wat hoger.
DA verwachten dat melanomen alleen voorkomen op de onbehaarde huid, en alleen op latere leeftijd, dus dat een DA hier niet aan denkt is op zich wel verklaarbaar.

Het beleid mbt melanomen is recent aangepast. Vroeger werd er gezegd afblijven, vooral niet aan gaan snijden, nu is het beleid: zo snel mogelijk weghalen. Deze zit bovendien op een mooie plek, dat moet goed te doen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 09:46 



 
Profiel   

Vooral omdat het er zo lang zit, en vooral hoe het er uit ziet maakt dat ik inderdaad aan een melanoom denk zoals ik hierboven zei. Ik zou het laten verwijderen en dan na laten kijken wat het is.
Of eerst een biopt en dan verwijderen. Dat zou ik even io met de VA doen.

Jaarling schimmel merrie van een vriendin van mij had het ook, op haar flank. Dus dat ze jong zijn en het op het behaarde deel zit is misschien niet hoe het normaal is. Maar het kan wel, dus zou dat wel uit sluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 11:30 



 
Profiel   

Raar misschien,maar zit er niet een larve in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 12:32 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Raar misschien,maar zit er niet een larve in?

Ja of een stekel/splinter van ergens tegen aan schuren die het lichaam er niet uitgewerkt krijgt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 12:38 



 
Profiel   

Ik gok op een sarcoïde, die moet operatief en diep verwijderd worden. Als het een sarcoïde is, is het een soort kanker, dat kan terug blijven komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 16:11 



 
Profiel   

Lijkt op een sarcoid..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 19:57 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor het meedenken. Heb mij wat ingelezen op sarcoiden en melanomen, zodat ik een beetje de juiste vragen kan stellen. Van de week komt de DA dus zal wel even kijken wat die er nu van vindt.

Als het inderdaad een kankervorm is ga ik dat wel laten weghalen inderdaad… ze is nog maar 2 := .

Ze is perlino met schimmel. Dus op zich past ze wel in het plaatje van ‘melanomen komen vaak voor bij schimmels…’

@Ibbel bedankt voor je inzicht hierin. Biedt weer wat perspectief. Zat mij ergens een beetje zorgen te maken om de vorige conclusie van de DA als ik dit zo lees. Maar fair enough :j

@g_alsemgeest is het bij die jaarling weg gebleven? Of nog te vroeg om te zeggen?

@Britta tsja wie zal het zeggen… zal de vraag even meenemen voor als de DA er is. Freek Vonk zou er trots op zijn :=

@Kiki zou kunnen… maar dan zou dit een ontsteking moeten zijn lijkt mij… daarvoor vind ik de huid er wel wat rustig uitzien. Het is niet vurig ofzo… en het randje om het plekje heen is wel echt hard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:09 



 
Profiel   

Ik denk een sarcoid. Hier ook een hengst die ze steeds in de zomer krijgt. In de winter verdwijnen ze spontaan. Opletten dat ze ze niet openhalen, die krengen bloeden als een gek.

Heeft je paard ooit bij runderen gestaan? Of de moeder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:16 



 
Profiel   

Monique1963 schreef
Ik gok op een sarcoïde, die moet operatief en diep verwijderd worden. Als het een sarcoïde is, is het een soort kanker, dat kan terug blijven komen.


Hangt helemaal af van welke vorm het is. De een moet verwijderd worden de ander juist met rust gelaten. https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... j-paarden/

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:19 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Ik denk een sarcoid. Hier ook een hengst die ze steeds in de zomer krijgt. In de winter verdwijnen ze spontaan. Opletten dat ze ze niet openhalen, die krengen bloeden als een gek.

Heeft je paard ooit bij runderen gestaan? Of de moeder?

Het is wel een paar keer open gegaan. Maar toen heeft het niet heel hevig gebloed… dit was tussen feb-april. Sinds april is het wel steeds dicht gebleven.

De moeder weet ik niet. Die heb ik gekocht als 9-jarige en die heeft in Portugal gestaan tot haar 6e. Zijzelf heeft nooit bij runderen gestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:30 



 
Profiel   

Eerste paar jaar wel, op latere leeftijd wel wat meer gekregen.
Vooral rondom staartwortel. Maar ze laat alles vroeg weg halen en daardoor is er eigenlijk niet veel ellende mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 21:06 



 
Profiel   

Ja volgens mij ook een sarcoid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 22:01 



 
Profiel   

Vind het er ook uit zien als een sarcoid. Twee paardjes bij ons op stal (ook een 5 jarige) hadden plekken die zo begonnen. De een is heel snel behandeld (met chemo zalf) en daarbij is het klein gebleven en snel weg gegaan. Bij de ander was t een flinkere plek geworden. Uiteindelijk ook met chemozalf behandeld en wel verdwenen gelukkig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 23:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen