Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zomerhoest bij paard tijdens werk

 
Profiel   

Ik volg al meerdere forums maar wilde zelf ook persoonlijk een topic openen. Puur voor ervaringen van andere. En mensen die dit specifiek herkennen. Hoesten bij een paard kan zoveel uiteenlopende oorzaken hebben namelijk

Voor degene die mij en mijn paard nog niet kennen.

Ik ben sinds een jaar eigenaar van een super lief paard. En daarvoor bijrijder geweest.
Nu is het zo dat mijn paard altijd in de periode maart tm oktober hoest tijdens het aandraven in de bak. Het maakt niet uit of de bak wat verzadigd is of droog. Op buitenrit heeft hij het niet. Daar is vorig jaar de DA voor geweest en heb toen een kuur ventipulmin gegeven wat niet aansloeg. De herfst/winter naderde en de hoest was weg. Nu dit voorjaar(maart) begon hij weer met hoesten bij aandraven in de bak, maar ook op de wei wandelen etc. Dat op de wei en wandelen is nu onder controle doordat ik hem een masker met neusnet heb omgedaan. DA was weer langs geweest en wederom kuur ventipulmin gegeven wat niet aansloeg. Toen besloten om de flexineb tekopen. Die heb ik nu 10 dagen in bezit. Maar ook daarmee zie ik geen verbetering. Ik vernevel met imunnosan en zout. Nu komt aankomende maandag de DA weer om een bronchocopie en longspoeling temaken. Ik ben echt heel erg benieuwd wat hieruit komt.

Mijn paard staat van mei tm oktober 24/7 op de wei(zonder ruwvoer) en van november tm april savonds en snachts op stal (Stro/Voordroog). Heeft er iemand nog een idee wat ik nog zou kunnen doen het voor hem wat optimaler temaken?
Ik vind hem niet extreem benauwd, maar lijkt soms toch iets te knijpen en soms (wisselend per dag) lijkt hij wat grotere teugen tenemen wat ik aan zijn neusgaten zie.
Ook zie ik dat de laatste dagen zijn neus onder de viezigheid/stof zit. Wellicht dat mensen dit wel herkennen. Het is een droge hoest, soms komt er wat slijm of eten mee naar buiten. Neus uitvloeing is niet bijzonder. Heb ook vele goede dingen gelezen over essensiele oliƫn iemand hier nog ervaring mee? Wellicht dat ik dit als ondersteuning kan blijven geven

Ik geef hem
Oerbalans
Hoveler pur gastro
Puur pollen
Magnesium
Luchtwegkruiden Agradi
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 21:27 



 
Profiel   

Ik lees mee.
Wij hebben een erg stoffige bak.
Mijn merrie hoest daar ook in draf.
Buiten, in de wei en op stal hoor ik niks.
Buitenbak is even geen optie wegens te mul zand, te zwaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 14:07 



 
Profiel   

Heb je al eens laten testen op allergie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 14:26 



 
Profiel   

Je schrijft dat het hoesten met een masker met neusnet op de wei onder controle is. Wat bedoel je daarmee? Hoest je paard dan helemaal niet? Of minder?
Rijd je wel eens met een neusnetje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 16:17 



 
Profiel   

Goed dat je een bronchoscopie laat doen. Dan weet je wat.
Het lijkt me allergie/astma. Kan ook dampig zijn. Ik hoop dat het meevalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 18:01 



 
Profiel   

Hoi inmiddels wat wijzer! Paard heeft lichte/milde astma. Vernevel nu pas 2 dagen de budesodine en niet meer gehoest **\O/**

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 21:51 



 
Profiel   

Pallatin schreef
Je schrijft dat het hoesten met een masker met neusnet op de wei onder controle is. Wat bedoel je daarmee? Hoest je paard dan helemaal niet? Of minder?
Rijd je wel eens met een neusnetje?

Ja klopt hoest niet meer op de wei sinds hij met masker met flap staat. Inmiddels medicatie aan het vernevelen en het gaat goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 21:52 



 
Profiel   

michelle933 schreef
Hoi inmiddels wat wijzer! Paard heeft lichte/milde astma. Vernevel nu pas 2 dagen de budesodine en niet meer gehoest **\O/**


Heftig,
Hoe hebben ze dit getest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-23 01:59 



 
Profiel   

Twototango schreef
michelle933 schreef
Hoi inmiddels wat wijzer! Paard heeft lichte/milde astma. Vernevel nu pas 2 dagen de budesodine en niet meer gehoest **\O/**


Heftig,
Hoe hebben ze dit getest?

Long spoeling

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-23 10:26 



 
Profiel   

Mijn paard had dit ook de laatste drie jaar. In de zomer hoesten bij werk. Bij longonderzoek ontdekt dat zij een lichte vorm van astma heeft. Bij mijn paard was het wondermiddel: het hooi nat maken. Dan stopt het hoesten volledig. Ik heb twee paarden aan huis en dan is dat te doen. Gek genoeg heeft mijn paard dit seizoen nog geen last. Afkloppen maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-23 10:30 



 
Profiel   

Mijn merrie hoest niet meer.
Ik train nu met haar in een leeg, kort weilandje.
Dat gaat super.
Het is dus geen inspannings hoest geweest, maar puur door het stof in de bak.
Die mijden we voorlopig dus ook.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-23 17:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen