Röntgen keuring jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Röntgen keuring jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 15:16

Hi!

Vanaf welke leeftijd is het mogelijk en zinvol om een röntgenologische keuring te laten doen bij een veulen/jaarling?


We hebben bij onze dierenarts nagevraagd en deze heeft aan normaal vanaf 2 jaar, maar eventueel vanaf 1,5.

Is het ook mogelijk dit eerder te doen of is het dan niet zinvol?

We hebben nog nooit een veulen aangeschaft en voordat we dit definitief doen willen we wel zeker weten dat het in orde is natuurlijk :)

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen keuring jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:23

Vanaf 18 maanden is het beste. Daarna is er geen OCD ontwikkeling meer en daar gaat het met name om.
Een veulen aanschaffen vanaf 6 maanden is in dat opzicht - naast dat er altijd nog wat in de opfok kan gebeuren natuurlijk - altijd een risico.
Waarom wil je een veulen aanschaffen en niet bv een 2,5 of 3 jarige?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:23

Is nu weinig zinvol of eigenlijk niet zinvol bij zo'n jong dier. Kost alleen maar geld. Röntgen is sowieso altijd een momentopname.
Niet doen dus; neem evt. iemand mee die meekijkt en informeer naar hoe het diertje is opgefokt/ opgegroeid. Hoe oud is het afgespeend? Heeft het met soortgenootjes kunnen spelen? Is het veel buiten geweest? etc. Een veulen wat 3 of 4 maanden gespeend is zou ik laten staan, net als 1 die hoofdzakelijk op stal heeft gestaan. Kans op problemen aan het bewegingsapparaat zijn bij die dieren nl. groter maar dat zie je nu nog niet op foto's ..........

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:24

Het is weinig zinvol er kan in 2 jaar nog zoveel veranderen en gebeuren. Grote gebreken of afwijkingen en slechte beenstanden zie je zo wel. Het skelet is nog lang niet volgroeid. Dus nee ik doe het niet

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:26

pillow schreef:
Het is weinig zinvol er kan in 2 jaar nog zoveel veranderen en gebeuren. Grote gebreken of afwijkingen en slechte beenstanden zie je zo wel. Het skelet is nog lang niet volgroeid. Dus nee ik doe het niet


Ik voeg me hierbij
Ik laat zelf foto's maken als ze 2 zijn, het liefst dan eind van het jaar..

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Röntgen keuring jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:29

Zou zo laat mogelijk doen. Ook het risico dat ze wat stoms doen tijdens het opgroeien wat nu niet naar voren zal komen. Dus 2 jaar minimaal, liever 2,5 of 3.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:30

Waarom zou het weinig zinvol zijn als zo ongeveer alle fokkers hun veulens tussen een 12 en 18 maanden op de foto zetten? OCD ontwikkeling stopt na 1 jaar.
Als er chipjes zitten, teveel of op plaatsen waar je niet bij kan is zo'n veulen het opfokken al niet waard.
En natuurlijk kan er later altijd nog wat gebeuren, maar je kunt toch al redelijk wat zien en de grote gebreken eruit halen.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:34

Raineri schreef:
Zou zo laat mogelijk doen. Ook het risico dat ze wat stoms doen tijdens het opgroeien wat nu niet naar voren zal komen. Dus 2 jaar minimaal, liever 2,5 of 3.


Alsof ze met 2 of 3 jaar niet "iets stoms" kunnen doen.
Die van mij is nog steeds superstom. Maar heeft Gelderse roots dus hij heeft het allemaal overleefd. :D

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:38

De meeste die ik ken keuren ook pas met 2 jaar

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Röntgen keuring jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:47

Hier 1,5 jarige gekeurd en die had flinke afwijkingen. Was prima zichtbaar op de foto’s maar een enorme verassing, paard is klinisch helemaal goed. Nu heb ik hem als veulen gekocht en is dat helaas het risico. Dus ik zou sportpaard vanaf 1,5 echt wel keuren (zo ver dat kan). Daarnaast kunnen ze natuurlijk alsnog “schade” oplopen, dat kan een 10 jarige ook, maar je sluit in ieder geval wat zaken uit.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 15:56

Babootje schreef:
Vanaf 18 maanden is het beste. Daarna is er geen OCD ontwikkeling meer en daar gaat het met name om.
Een veulen aanschaffen vanaf 6 maanden is in dat opzicht - naast dat er altijd nog wat in de opfok kan gebeuren natuurlijk - altijd een risico.
Waarom wil je een veulen aanschaffen en niet bv een 2,5 of 3 jarige?


Dank allemaal voor de reacties al!
Dat het inderdaad een risico is zijn we ons van bewust. Het paard is uiteindelijk voor mijn vriend. Zelf zou hij op den duur als vervanger voor zijn huidige paard inderdaad eerder een 2/3 jarige kopen, echter is het zo dat de pensionstal waar hij gestaan heeft voordat we onze eigen weide hadden veulens fokt en daar afgelopen jaar dus een leuk veulen geboren is. We hebben dat paard dus tot nu zien opgroeien en weten ook wat er mee gebeurd is. Geen volledig vreemd paard dus.

Het is als goed bedoeld "cadeau" vanuit zijn ouders gedacht, maar uiteraard hebben we toch gezonde twijfels en willen we niet ja zeggen gewoon omdat hij leuk is.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:18

Babootje schreef:
Waarom zou het weinig zinvol zijn als zo ongeveer alle fokkers hun veulens tussen een 12 en 18 maanden op de foto zetten? OCD ontwikkeling stopt na 1 jaar.
Als er chipjes zitten, teveel of op plaatsen waar je niet bij kan is zo'n veulen het opfokken al niet waard.
En natuurlijk kan er later altijd nog wat gebeuren, maar je kunt toch al redelijk wat zien en de grote gebreken eruit halen.

Maar dan heb je het over een jaarling, en dat is geen veulen. En de fokkers die dit doen zijn over het algemeen diegene die er mee naar de hengstenkeuring willen. Die selecteren veel strenger voor ze er mee beginnen om ze op te fokken cq trainen. En dat zijn dus niet zowat alle fokkers.

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:32

Als ze bijna 2 jaar zijn, is het de moeite om OCD's uit te sluiten. En, als ze er hebben, te laten verwijderen als dat kan. De paarden zijn nog jong dan, herstellen sneller en ze worden toch nog niet gewerkt dus hebben alle tijd om te revalideren.
Spat is ook al zichtbaar op die leeftijd, straalbenen kunnen dan ook al afwijkingen laten zien.
Ik heb de mijne, die hier geboren is, allesinds laten keuren op 20 maanden.
Geen garantie dat er de komende jaren niets meer kan gebeuren maar ik had toch graag uitsluitsel wat betreffende de erfelijke/ aangeboren beengebreken.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Röntgen keuring jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:38

Vanaf 1,5 jaar valt er op foto's wat te zien. Vanaf inrij leeftijd + een jaar valt daar iets over te zeggen. Sommige bemerkingen stellen niks voor, andere (hoe klein ook) manifesteren zich pas wanneer een paard onder het zadel komt.

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 17:04

Babootje schreef:
Raineri schreef:
Zou zo laat mogelijk doen. Ook het risico dat ze wat stoms doen tijdens het opgroeien wat nu niet naar voren zal komen. Dus 2 jaar minimaal, liever 2,5 of 3.


Alsof ze met 2 of 3 jaar niet "iets stoms" kunnen doen.
Die van mij is nog steeds superstom. Maar heeft Gelderse roots dus hij heeft het allemaal overleefd. :D


Paarden doen altijd stomme dingen gedurende hun leven. Dat is niet het punt, het gaat hier om een momentopname tijdens een aankoopkeuring.
Het lijkt me logisch dat je zo laat mogelijk foto’s wilt gaan maken om het risico te verkleinen en de “gekste” periode zoveel mogelijk achter je wilt laten als je dergelijke schade zoveel mogelijk wilt aansluiten.

Nog even een edit: je beschrijft het moment waarop zaken zoals OCD zichtbaar zijn. Voor mij is een andere motivatie om röntgenfoto’s te maken om evt trauma vast te stellen.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen keuring jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:18

En als je dan een veulen wil kopen doe dat dan minimaal vanaf een jaar met RX keuring. Dan kun je prima al eea uitsluiten. Dat is wat Ts vraagt

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Röntgen keuring jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:51

Dat begrijp ik, maar ze vraagt om meningen. En dit is die van mij inclusief onderbouwing. Ik snap niet echt wat het punt is? Het zou mijn persoonlijke voorkeur hebben die RX wat later te doen om bovenstaande argument. We verschillen van mening, dat lijkt me oké.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:00

Raineri schreef:
Dat begrijp ik, maar ze vraagt om meningen. En dit is die van mij inclusief onderbouwing. Ik snap niet echt wat het punt is? Het zou mijn persoonlijke voorkeur hebben die RX wat later te doen om bovenstaande argument. We verschillen van mening, dat lijkt me oké.


Maar wat wil je dan? Het veulen kopen zonder RX keuring?
Of adviseer je haar dan het veulen niet te kopen, terwijl dat best kan.

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Röntgen keuring jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:09

Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Voor mij is wachten een aanvulling. Voor mij dermate belangrijk dat ik ze alleen nog maar vanaf 2 à 2,5 koop. Dat je al wat kunt zien vanaf x maanden staat buiten kijf. Ik zou altijd RXen.

Het is voor mij overigens niet duidelijk of ze er al eentje op het oog heeft of dat ze nog oriënteert op welke leeftijdsgroep ze zich wilt gaan richten in de zoektocht.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Röntgen keuring jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:46

Als je weet dat het veulen goed is opgegroeid, dat er goed mee om is gegaan en dat het bij een betrouwbare fokker vandaan komt zou ik niet teveel twijfelen. Ik heb meerdere paarden jong, deels als veulen gekocht. De laatste in nu 18 en nog kerngezond. Mijn oudje heb ik zelf gefokt en die is 37 geworden. Onze dekhengst is als 2,5 jarige uit het veld in Portugal gekomen zonder X-rays en is nu 22.
Er zit altijd een risico aan het kopen van een paard, maakt niet uit hoe jong/ oud...........als je geen risico wil lopen moet je geen paard kopen ;-).

Als een 2 jarige op de foto "schoon" is en 3 maanden later een trap van een ander paard kan dat ook eind verhaal zijn. Zekerheid heb je nooit dat ze goed blijven.

Dus als je de historie kent, het dier nu netjes op zijn pootjes staat en verder voldoet zou ik me over de foto's niet druk maken maar er wel voor zorgen dat het dier op de juiste manier, met het juiste voer en in de juiste omgeving opgroeit, etc. Meer kan je niet doen.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 20:41

ElCid schreef:
Als je weet dat het veulen goed is opgegroeid, dat er goed mee om is gegaan en dat het bij een betrouwbare fokker vandaan komt zou ik niet teveel twijfelen. Ik heb meerdere paarden jong, deels als veulen gekocht. De laatste in nu 18 en nog kerngezond. Mijn oudje heb ik zelf gefokt en die is 37 geworden. Onze dekhengst is als 2,5 jarige uit het veld in Portugal gekomen zonder X-rays en is nu 22.
Er zit altijd een risico aan het kopen van een paard, maakt niet uit hoe jong/ oud...........als je geen risico wil lopen moet je geen paard kopen ;-).

Als een 2 jarige op de foto "schoon" is en 3 maanden later een trap van een ander paard kan dat ook eind verhaal zijn. Zekerheid heb je nooit dat ze goed blijven.

Dus als je de historie kent, het dier nu netjes op zijn pootjes staat en verder voldoet zou ik me over de foto's niet druk maken maar er wel voor zorgen dat het dier op de juiste manier, met het juiste voer en in de juiste omgeving opgroeit, etc. Meer kan je niet doen.


Dankjewel, dat is inderdaad het geval hier. Zoals hierboven al gevraagd werd, ja er is 1 specifiek paard op het oog, anders was het ook nog lang niet aan de orde om er een bij te nemen haha.
Waarschijnlijk zullen we het inderdaad doen en de "gok" nemen. Alsnog zal er wel een uitgebreid onderzoek komen maar zoals gezegd de volledige geschiedenis, fokker en beide paarden(incl verschillende nakomelingen van beide + dezelfde combi) zijn bekend dus daar maken we ons geen zorgen om :)

Dankjewel in ieder geval voor alle tips, meningen en reacties!

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Röntgen keuring jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:51

Leuk!! Ben benieuwd, laat je een foto zien wanneer alles rond is?