Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mini rode vezels in mest

 
Profiel   

Hoi! Welke plant kan zorgen voor kleine stukjes rode vezels in de mest? Of kan dit iets anders medisch zijn, ik doe elke 6 weken mestonderzoek (misschien overdreven maar ben liever safe than sorry) en staat voor aankomende week weer op de planning dus ik vraag het ook aan de DA….

Maar even voor mijn gemoedsrust dit topic
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:17 



 
Profiel   

En je weet zeker dat het geen rode bloedwormen zijn? Paard staat enkel op het land of ook nog op stal?

En vooral, heb je een foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:19 



 
Profiel   

Rode bloedworm?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:20 



 
Profiel   

Is helemaal niet overdreven hoor om iedere 6 weken een mestonderzoek uit te voeren. Doe ik zelf ook, zelfs iedere maand.
Dit omdat wormen in een cyclus de eitjes uitscheiden en je het zo veel beter kunt monitoren.

Mijn vraag is wel, ontworm je nooit?

Rode vezels van een plant? Mogelijk een rondje weide doen en eens goed kijken of er iets staat wat erop lijkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:20 



 
Profiel   

RianneH schreef
En je weet zeker dat het geen rode bloedwormen zijn? Paard staat enkel op het land of ook nog op stal?

En vooral, heb je een foto?


Nee heb helaas geen foto gemaakt… Rode bloedworm zou van de week dan wel uit het mestonderzoek moeten komen, dat lever ik morgen in. Laatste keer (6 weken terug) vonden ze niks in mestonderzoek.

Het zijn echt mini mini vezels, ik denk 1 a 2 mm. Maar wel fel rood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:23 



 
Profiel   

Dat zijn bloedwormen. En geen vezels. Het nare is dat mestonderzoek echt niet altijd de juiste uitslagen geeft. Ik vind het niet betrouwbaar. Ik zou ontwormen met moxidectine. En herhalen na 4-6 weken. Maar dat zou je veearts je moeten kunnen vertellen/adviseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:25 



 
Profiel   

Klinkt toch wel verdacht veel als de rode bloedwormen, heb je al gegoogled of het er op lijkt?

Niet dat ik twijfel aan je inschatting, maar we moeten af gaan op je beschrijving en verder ken ik eigenlijk geen rode vezels in het voer. Zat nog te denken aan zwaar verzadigd vlas, maar dan zou je dat wel moeten merken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:27 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Is helemaal niet overdreven hoor om iedere 6 weken een mestonderzoek uit te voeren. Doe ik zelf ook, zelfs iedere maand.
Dit omdat wormen in een cyclus de eitjes uitscheiden en je het zo veel beter kunt monitoren.

Mijn vraag is wel, ontworm je nooit?

Rode vezels van een plant? Mogelijk een rondje weide doen en eens goed kijken of er iets staat wat erop lijkt



Goed om te horen dat meer het doen! Ik word er soms raar om aangekeken dat ik het zo vaak doe…

Hij is afgelopen februari ontwormd met de Equest pramox toen ik hem kocht, voor mijn gevoel zijn ze daarvoor wel wat lax geweest namelijk en het is een jong paard. Vanaf 2 weken na ontwormen doe ik elke 5/6 weken mestonderzoek.

Er staat wel wat veldzuring in het land (niet veel, meeste wordt eruit gehaald ivm toxisch zijn) en dat eet hij wel…

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:31 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Dat zijn bloedwormen. En geen vezels. Het nare is dat mestonderzoek echt niet altijd de juiste uitslagen geeft. Ik vind het niet betrouwbaar. Ik zou ontwormen met moxidectine. En herhalen na 4-6 weken. Maar dat zou je veearts je moeten kunnen vertellen/adviseren.


Ik ga het sowieso even overleggen met de DA morgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:31 



 
Profiel   

Klinkt toch echt als bloedworm inderdaad! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:32 



 
Profiel   

RianneH schreef
Klinkt toch wel verdacht veel als de rode bloedwormen, heb je al gegoogled of het er op lijkt?

Niet dat ik twijfel aan je inschatting, maar we moeten af gaan op je beschrijving en verder ken ik eigenlijk geen rode vezels in het voer. Zat nog te denken aan zwaar verzadigd vlas, maar dan zou je dat wel moeten merken.


Als ik het vergelijk met foto’s online dan lijkt het totaal niet op rode bloedworm! Veeeeel korter, kleiner en andere vorm. Het lijken echt meer op korte vezels net als van het gras/hooi, maar misschien worm nog in een vroeg stadium? Ik zal er hopelijk morgen wel achter komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:34 



 
Profiel   

Kunnen inderdaad kleine wormpjes zijn. Inderdaad even afwachten wat het mestonderzoek zegt. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:35 



 
Profiel   

Ik heb soms wel hooi? wat richting rood /oranje kleurt. Dan check ik soms extra de mest maar is het echt een plantaardig stukje

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:36 



 
Profiel   

Even een andere richting: ligt er vlas in de stal? En kan het zijn dat hij daar wat van binnen gekregen heeft? Vlas kleurt ook rood als het verzadigt is met vocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:57 



 
Profiel   

Zelf zou ik toch ook denken rode bloedworm, dat lijkt echt op wat jij beschrijft!
Jonge paarden zijn er erg gevoelig voor en ze kunnen ingekapseld zitten, je bent ze niet in één keer ontwormen kwijt, het is echt een proces.
Is je paard verder in goede conditie of toch niet heel glimmend en eerder aan de dunne kant dan heeft hij er waarschijnlijk wel veel last van.
Dan zou ik in samenwerking met de dierenarts eerst een strak ontwormingsplan maken want dan kom je er niet met één keer ontwormen.
Ik had het met mijn paard ook toen hij jong was, als hij lagere eitelling had was het de volgende keer weer een stuk hoger. Het is goed dat je het zo vaak laat checken, maar bij mijn paard was er ook daadwerkelijk elke keer wat te tellen, hij was nooit lang schoon.
Maar sowieso blijven ze zeker tot hun vierde erg gevoelig dus het blijft opletten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:41 



 
Profiel   

Lijkt mij ook bloedworm. Had die van mij ook, mestonderzoek gedaan en was negatief terwijl er genoeg wormpjes in het zakje zaten :')
Ze kijken schijnbaar naar eitjes en die waren er niet.
Ontwormd met Nexmectin en toen is alles eruit gekomen, de pramox leek hij resistent voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:55 



 
Profiel   

Bij een mestonderzoek word de mest getest op eitjes die op dat moment worden uitgescheiden door de wormen. Nadeel is, wormen scheiden ze uit in een cyclus. Dus het mestonderzoek zegt enkel, op dit moment worden er geen/wel eitjes uitgescheiden.
Het is echt een moment opname.

Daarom is het ook belangrijk om echt regelmatig te checken maar ook om rond de eerste nachtvorst te ontwormen met bv een Pramox.

Dit advies geven ze ook vanuit de opleidingen van mestonderzoek. Overigens is dit van toepassing op paarden vanaf 3 jaar.
Onder de 3 jaar word er geadviseerd wel regelmatig te ontwormen en niet blind te vertrouwen op een mestonderzoek

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 10:32 



 
Profiel   

Sussie85 schreef
Even een andere richting: ligt er vlas in de stal? En kan het zijn dat hij daar wat van binnen gekregen heeft? Vlas kleurt ook rood als het verzadigt is met vocht.


Hij staat niet meer in stal! Al 2 maanden staan ze nu dag en nacht buiten, eerst op paddock en nu op weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 10:44 



 
Profiel   

Ik heb vanochtend zijn mest weggebracht naar de DA, in deze mest zag ik niks ongewoons en dus ook niet de rode stukjes.

Ook even mijn verhaal over de mest van gisteren gehouden, de paravet zal dat even overleggen met de DA. Als ik de rode ‘vezeltjes’ (laat ik ze nog maar even zo noemen) weer in de mest zie breng ik ze gelijk weer langs heb ik afgesproken. Dus er wordt aan gewerkt! Bedankt voor jullie berichtjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:33 



 
Profiel   

Inmiddels heb ik deze vraag alweer een tijdje geleden gesteld, in de tussentijd heb ik de rode vezeltjes niet meer gezien! Ook heb ik in de tussentijd alweer 3 keer mestonderzoek gedaan alle keren was de mest volledig schoon…. Overleg gehad met 2 paardenartsen (bij beide mestonderzoek gedaan) en die zeggen niet ontwormen als er niks te vinden is. Ook niet bij jonge paarden.

Het zijn dan toch restjes van de veldzuring geweest denk ik…. En waar doe je nu goed aan, blijft lastig dat ze niet kunnen praten haha. Hij ziet er verder gezond uit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-23 16:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen