Paard geblesseerd, tussenpees blessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:56

Ik zou ook gaan scannen want je kunt er dan in kijken is niet goedkoop maar dan weet je waar je aan toe bent mijn merrie heeft haast acht maand stil gestaan en toen hebben we heel langzaam opgebouwd ze had de pees haast doormidden inmiddels wel genezen maar ben wel blij dat ik toen de tijd ook gescand heb na een aantal weken want de pees zat wel aan elkaar maar was nog lang niet goed om paard te belasten dus pas er wel mee op

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 18:25

Hmm, de vorige keer heeft hij 7 weken stalrust gehad met dagelijks 2x stappen, beginnend met 5 minuten en elke week 5 erbij. Vanaf de 6e week deden we dat onder het zadel en van daaruit zijn we door gaan opbouwen met ook langzaam stukjes draf erbij. Als ik teruglees was hij toen half juli kreupel, half november schreef ik dat we onze gewone buitenritten weer maakten. Die blessure is volledig genezen, zat dus alleen lager in de pees.

Hij heeft nu natuurlijk niet volledig stalrust gehad waardoor ik misschien te 'makkelijk' ben overgeschakeld op rijden, de vorige keer was ik voorzichtiger omdat hij zo lang onbelast heeft gestaan en dat voelt toch anders. Ik maak me een beetje zorgen omdat de eerste dierenarts met de buigproef al zei dat het misschien ook wel de hak zelf was ipv alleen de pees. Bezoekje kliniek gaan we sowieso plannen! Ik wacht alleen even af of de zwelling wat zakt voordat ik bel.

De dierenarts is op stal geweest 2 dagen na ontdekken blessure, toen is hij niet gescand. 2 weken later is hij op stal gescand door een andere en mijn vaste arts, die gaf aan wel wat onregelmatigheid te zien maar geen grote schade, 'dus met 6 tot 8 weken wel weer goed'. Beide dierenartsen gaven trouwens een ander antwoord, de een duidelijk dat het advies bij peesblessures volledige stalrust is, de ander dat beweging in de wei ook goed is mits ze rustig staan. Juist daarom hou ik graag dit topic bij, voor ervaringen van anderen en om zelf nog eens terug te kunnen lezen.. Dank voor jullie reacties!

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:44

Maar dat is dus een beetje het probleem met peesblessures: De ene blessure is niet de andere, het is erg afhankelijk van de pees die aangedaan is, van de plek, van de grootte van de blessure, vandaar ook dat ik steeds per blessure een ander protocol meekreeg. Het advies was inderdaad boxrust, maar dat was met Lou niet te doen, zelfs naast de groep ging niet met haar, dus die heeft met de peesblessures ook steeds in de groep buiten gestaan.

Wel lastig als je te horen krijgt dat het wel meevalt en dat je met 6-8 weken weer gewoon zou kunnen doen wat je deed. Ik persoonlijk vind dat wel erg snel voor wat voor peesblessure dan ook.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 04:11

Oke, lang verhaal ;)

De mijne heeft nooit boxrust gehad met peesblessures. Gelukkig gelooft mijn da daar ook niet meer in, tenzij het paard echt debiel doet buiten. Maar ze is altijd gewoon in de kudde gebleven op het land en de paddock. Natuurlijk een keer gek gedaan en is het echt wel spannend geweest, vooral als de 1e keer land viel in het begin van de blessure. :=

Maar zelfs de lichtste blessure is 6 tot 8 weken heel kort. Ja, dan kan de pees wel hersteld zijn maar daarna moet je nog gaan belasten en dat rustig opbouwen. Belasting is bedoeld om de structuren van het weefsel weer 'goed' te krijgen. Zo soepel mogelijk, het gevaar van alleen maar rust is dat het wel hersteld, maar hard wordt om het simpel uit te leggen. Dat zorgt ervoor dat het kwetsbaarder is en de omgeving eromheen ook. Maar te veel belasten is juist weer slecht, want dan maak je het verder stuk. Daar hoef je aan de buitenkant niks van te zien of merken. Dat maakt peesblessures zo gevaarlijk.

Begrijp ik het goed dat er nooit een controle echo gemaakt is? Heeft de da daar niks over gezegd?

Wij hebben altijd opgevolgd met controle echo's voordat we verder gingen met opbouwen. Sowieso om te kijken of er überhaupt wel herstel was, want dat is ook niet vanzelfsprekend. Bij 1 blessure bleek hier dat bij 1e controle de schade toch groter was, terwijl ze helemaal regelmatig was, zwelling weg was en alles juist goed leek. Maar daarna dus om te kijken of de belasting wel goed ging.
De lichtste blessure was hier dat er alleen een kleine onregelmatigheid te zien was op scan. Geen gat oid en echt heel licht. De meeste mensen zouden de blessure gemist hebben, omdat er geen onregelmatigheid meer was na 3 dagen oid en zelfs die 3 dagen was het heel minimaal. Daar was het binnen 6 weken bijna volledig hersteld, iets als 90 procent al, op de echo, maar het opbouwen wat toch alsnog rustiger en langzamer. Ik wist op dat moment van 2 andere paarden die precies dezelfde blessure hadden. 1 bij dezelfde da en 1 bij een ander. Die bij dezelfde da had precies hetzelfde schema, wat nog niks voorstelde in dat begin, alleen stappen, maar was bij de 1e controle echo dus nog helemaal niet verbeterd, terwijl de mijne dus echt bijna weer goed was. Maar ondanks dat positieve beeld was de opbouw rustig aan. Eerst lange zijdes draven, dat opbouwen en toen dat goed bleef gaan de hoeken meenemen en pas later grote voltes. Galop kwam pas een stuk later, toen we echt al een tijd draafden, want galop geeft veel belasting op een been. Vooral achterbenen, maar toch ook op een voorbeen omdat ze soms dus op 1 been komen, met als het gewicht en kracht. Achter is zwaar vanwege de afzet. Maar waar wij dus enorm snel herstel hadden, duurde het bij die ander al 2 maanden langer voordat de pees net zoveel hersteld was als bij ons na een paar weken. Dus die was al bijna 4 maanden verder voordat het echte opbouwen kon beginnen.
De ander bij andere da heeft geen controle laten uitvoeren en is zelf op gaan bouwen en ook veel sneller als dat wij deden, terwijl er dus eigenlijk geen beeld was of de pees überhaupt aan het herstellen was en of de pees de belasting wel aankon. Dat is uiteindelijk fout gegaan en de lichte blessure was een hele zware blessure geworden en is nooit meer hersteld, misschien was dat anders geweest als ze bij het ontdekken dat het erger was geworden niet alsnog zelf weer waren gaan opbouwen zonder controles, maar dat weet je niet.

Wij werden voor gek verklaard hoe vaak wij terug bleven gaan voor controles en hoe voorzichtig het opbouwschema was, ondanks dat de blessures niet ernstig waren (ik ben een Piet paniek, maar dat heeft er bij alle blessures voor gezorgd dat we er extreem vroeg bij waren. Terwijl ze diezelfde blessures normaal pas veel later zien volgens de da, omdat mensen weer gaan rijden als paard niet meer onregelmatig is bijvoorbeeld). Zelfs de lichtste blessure heeft toch 5 maanden geduurd oid vanaf het moment dat ik haar stil zette tot we weer alles mochten qua rijden, of in ieder geval alle gangen en de tijdslimiet eraf was. Dan waren er nog geen zijgangen ofzo. En dat was dan ook de tijd dat we niet meer terug gingen naar de kliniek, omdat we dus zeker wisten dat de pees alle belasting aan kon. Wij gingen ongeveer elke 6 weken naar de kliniek toe, soms in het begin al iets sneller, en dat zou misschien minder vaak kunnen, maar wij wilden toch zekerheid hebben. En de da gaf aan dat het wel zijn voorkeur had.

Naar de kliniek voor volledig beeld is alleen maar goed! Maar mocht het wel de pees zijn, denk goed na over misschien juist wel regelmatig controle echo's laten maken. En de goede balans vinden, samen met de da, tussen belasting en genoeg tijd geven. Zelfs met behandelingen enzovoorts verkort je de tijd niet volgens mijn da. Die hebben onderzoeken gedaan en eigenlijk zijn behandelingen om het herstel te bevorderen als het paard hulp nodig heeft, maar het verkort niet de tijd. Hij gaat uit van gewoon een half jaar voor een peesblessure van ontdekken tot volledige belasting, ook bij lichtere. Dat kan soms iets sneller, maar dat weet je pas als je controles uitvoert. Wij kregen eerst ook 6 tot 8 weken te horen trouwens, maar dat was wel bij die lichte blessure om de pees te laten herstellen. Niet de volledige tijd van traject met opbouwen erbij. En dat klopte bij ons, na 6 tot 8 weken was de pees weer 'normaal' op de echo en ging de revalidatie echt van start.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 10:37

Thanks MWM voor je uitgebreide antwoord hoor! Dat pietje paniek was ik bij de vorige blessure ook veel meer, ik heb na 3 maanden in het oude topic nog geplaatst of ik het wel goed deed omdat de bult bleef maar gelukkig is dat dus helemaal goed gekomen.

Ik denk dat we smerig mazzel hebben gehad met de andere blessure qua herstel -O- Er is toen wel een controle scan gemaakt omdat hij die 7 weken op stal stond en ik wilde zeker weten dat de pees het aankon dat die weer gek ging doen (en dat deed die, foei). Daar kreeg ik dus wel een opbouw schema, maar dat was een andere kliniek en we zijn daar geweest ipv zij op stal. Nu is er dus geen controle scan geweest maar die ga ik eind vd week aanvragen, inclusief foto van de hak. Ik wil het hele onderbeen/geblesseerde gebied in beeld hebben voor duidelijkheid in ieder geval.
Haast heb ik in die zin trouwens niet qua herstel, ik ben zwanger dus rijden hield sowieso binnenkort op, alleen voor m'n bijrijdster is het vervelend. Maar dat vindt wel een weg en is niet het belangrijkste. Ik heb gewoon gehandeld op de vorige blessure en misschien iets te gemakzuchtig geweest. We gaan het zien, ik hou jullie op de hoogte mbt kliniek :j

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:17

Heel veel succes en stiekem gewoon hopen op iets simpels en stoms. ;) En je kan nooit alles weten hé? Eigenlijk vind ik dat een da dus moet aandringen op controles en schema.

Haast was ook niet persoonlijk bedoeld. Je hebt gedaan wat je dacht wat goed was.

Ik duim!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:02

Het klinkt mij ook te optimisch bij een pees tussen 6 en 8 weken weer wat doen..de snelste genezingen die ik heb gezien bij relatief onschuldige tussenpees of checkligament blessures duurden toch nog 6 maanden. Ernstigere blessures vaak wel een jaar..

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:59

Te snel opgebouwd. Zou nu zeker een echo maken en weer eentje voordat je na de rustperiode begint met opbouwen en dan volgens een heel geleidelijk schema opbouwen. Zoals hierboven beschreven kan het bij mijn weten geen opbouw zijn.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:13

Elisa2 schreef:
Het klinkt mij ook te optimisch bij een pees tussen 6 en 8 weken weer wat doen..de snelste genezingen die ik heb gezien bij relatief onschuldige tussenpees of checkligament blessures duurden toch nog 6 maanden. Ernstigere blessures vaak wel een jaar..

Precies dit. Ze gaan er veel te snel weer op.Een half jaar is echt het minimum .

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:08

anjali schreef:
Elisa2 schreef:
Het klinkt mij ook te optimisch bij een pees tussen 6 en 8 weken weer wat doen..de snelste genezingen die ik heb gezien bij relatief onschuldige tussenpees of checkligament blessures duurden toch nog 6 maanden. Ernstigere blessures vaak wel een jaar..

Precies dit. Ze gaan er veel te snel weer op.Een half jaar is echt het minimum .


Je kan er echt eerder op. Dat half jaar betekent niet een half jaar er niet op zitten. Ik mocht bij elke blessure er of meteen of binnen paar weken al op, geen probleem volgens de da en vond hij zelfs veel beter als aan de hand blijven stappen. Alleen reken je wel op die 6 maanden met revalideren, van ontstaan tot weer groen licht tot alles. En dus overleggen met de da op welke bodem, hoeveel dagen en hoe lang.

Zo mocht ik wel 7 dagen per week ohz stappen als ik wilde, maar met opbouwen was het om de dag en pas later mocht het ook 2 dagen achter elkaar.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:41

Hier ook een peesblessure. Gat in het checkligament door ren- en slidinggedoe in de wei. Vorige week woensdag echo gehad, dierenarts heeft aangegeven dat ik ervan uit moet gaan minimaal 6 maanden onderweg te zijn. Eerste periode stappen aan de hand maar naarmate ik langer mag stappen mag ik er ook op mits de bodem goed is.

Mijn merrie wordt niet meer actief getraind maar vind het wel fijn dat ik er eventueel nog wat op mag stappen komende tijd. Het stapschema wat ik heb gekregen is de eerste week 5 min stappen, 2e week 7, 3e week 10, 4e week 12, 5e week 15 en zo verder tot we op 8 weken zitten. Dan weer een echo maken en dan eventueel een nieuw schema. De dierenarts gaf aan dat ik aan een combi van stap, draf en galop echt pas weer kan denken over 6 maanden bij goed herstel.

Hopelijk geeft de scan meer duidelijkheid voor je en krijg je ook een schema aangepast aan zijn kwaal. Het nadeel van peesblessures is dat het vaak van die sluimerende blessures zijn en pas vaak tot uiting komen wanneer het helemaal mis is. Mijn merrie is niet kreupel geweest maar die had een rare bult op haar pijipbeen die zij nooit niet eerder heeft gehad waardoor ik maar gebeld heb maar ik had er net zo goed mee kunnen gaan rijden en dan waren de gevolgen misschien wel veel erger geweest.

Succes!

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 16:12

Ferera schreef:
Hier ook een peesblessure. Gat in het checkligament door ren- en slidinggedoe in de wei. Vorige week woensdag echo gehad, dierenarts heeft aangegeven dat ik ervan uit moet gaan minimaal 6 maanden onderweg te zijn. Eerste periode stappen aan de hand maar naarmate ik langer mag stappen mag ik er ook op mits de bodem goed is.

Mijn merrie wordt niet meer actief getraind maar vind het wel fijn dat ik er eventueel nog wat op mag stappen komende tijd. Het stapschema wat ik heb gekregen is de eerste week 5 min stappen, 2e week 7, 3e week 10, 4e week 12, 5e week 15 en zo verder tot we op 8 weken zitten. Dan weer een echo maken en dan eventueel een nieuw schema. De dierenarts gaf aan dat ik aan een combi van stap, draf en galop echt pas weer kan denken over 6 maanden bij goed herstel.

Hopelijk geeft de scan meer duidelijkheid voor je en krijg je ook een schema aangepast aan zijn kwaal. Het nadeel van peesblessures is dat het vaak van die sluimerende blessures zijn en pas vaak tot uiting komen wanneer het helemaal mis is. Mijn merrie is niet kreupel geweest maar die had een rare bult op haar pijipbeen die zij nooit niet eerder heeft gehad waardoor ik maar gebeld heb maar ik had er net zo goed mee kunnen gaan rijden en dan waren de gevolgen misschien wel veel erger geweest.

Succes!

Pff ook vervelend zeg, beterschap! Gaat jouw merrie op stalrust?

Ik vraag me een beetje af of en wat het nut is van stappen als het paard wel buiten komt op de wei, dat is ook beweging. Maar aan de hand stappen wordt op een gegeven moment natuurlijk wel intensiever dan hapje stapje. Hardop denken dit hoor, we gaan het horen en zien.

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:20

Wel voorzichtig zijn met een peesblessure. Je kunt beter te rustig dan te vlot opbouwen.

Sterkte TS!

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:24

Mijn merrie staat helaas op boxrust. Ze had wel op de postzegel wei/paddock gemogen van max 5x5 meter maar dan zou ze ook apart gehouden moeten worden van de rest wat me ook geen goed idee leek want ze wil dan graag naar de rest. Nu op stal regelen we het zo dat zij altijd iemand naast haar heeft staan.

Ik geloof dat het gericht stappen bevorderlijk is voor het herstel van de pees. Die zijn slecht doorbloed en door de trillingen van het neerkomen op de grond van de hoef zou dan zorgen voor een betere doorbloeding van het been. Als je de gelegenheid hebt om hem op de wei te laten zou ik daar wel voor kiezen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:27

Stappen ohz of aan de hand is idd toch anders als vrije beweging. Daar stappen ze niet echt natuurlijk, meer scharrelen. Maar bijvoorbeeld ook zachtere grond, waardoor je bij ene blessure juist op het harde moet stappen. De ander juist in een bak omdat die egaler is. En je stapt ook actiever en meer meters in kortere tijd. Daar krijg je toch wat meer doorbloeding mee.

Mijn da heeft nieuwe echo waarbij ze dus ook bloedvaten kunnen zien. Zij zien dat bij peesblessures er meer bloedvaten komen of ze actiever zijn om de pees te herstellen. Daarmee kunnen ze nog secuurder kijken of het lijf al klaar is met herstellen, want het kan zijn dat beeld van pees al goed is, maar je aan die andere scan kan zien dat er nog te veel activiteit is. Lastig uit te leggen. Maar doorbloeding is dus juist goed en 1 van de doelen van stappen.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 17:22

Ferera schreef:
Mijn merrie staat helaas op boxrust. Ze had wel op de postzegel wei/paddock gemogen van max 5x5 meter maar dan zou ze ook apart gehouden moeten worden van de rest wat me ook geen goed idee leek want ze wil dan graag naar de rest. Nu op stal regelen we het zo dat zij altijd iemand naast haar heeft staan.

Ik geloof dat het gericht stappen bevorderlijk is voor het herstel van de pees. Die zijn slecht doorbloed en door de trillingen van het neerkomen op de grond van de hoef zou dan zorgen voor een betere doorbloeding van het been. Als je de gelegenheid hebt om hem op de wei te laten zou ik daar wel voor kiezen.

Oh lastig! Hier deze keer gelukkig rustig op de wei, maar soms heb je geen andere keuze. De vorige keer heeft hij de 7 weken stal wel overleefd maar ik zag hem met de week chagrijniger worden. Dan nu maar langer rustig aan doen maar wel blij op de wei. Hopelijk knappen die van ons beide snel op!


MyWishMax schreef:
Stappen ohz of aan de hand is idd toch anders als vrije beweging. Daar stappen ze niet echt natuurlijk, meer scharrelen. Maar bijvoorbeeld ook zachtere grond, waardoor je bij ene blessure juist op het harde moet stappen. De ander juist in een bak omdat die egaler is. En je stapt ook actiever en meer meters in kortere tijd. Daar krijg je toch wat meer doorbloeding mee.

Mijn da heeft nieuwe echo waarbij ze dus ook bloedvaten kunnen zien. Zij zien dat bij peesblessures er meer bloedvaten komen of ze actiever zijn om de pees te herstellen. Daarmee kunnen ze nog secuurder kijken of het lijf al klaar is met herstellen, want het kan zijn dat beeld van pees al goed is, maar je aan die andere scan kan zien dat er nog te veel activiteit is. Lastig uit te leggen. Maar doorbloeding is dus juist goed en 1 van de doelen van stappen.

Ja precies, dat dacht ik al wel. Ik ga ze morgen bellen voor advies en een afspraak. Bedankt voor je nuttige antwoorden!

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:46

Ben benieuwd naar de situatie in het been. Ik hoop natuurlijk voor je dat het iets relatief simpels is.

Heel veel succes :)

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 13:47

Het was even puzzelen maar vrijdag de 20e mogen we naar de kliniek voor een scan en röntgen. Been is inmiddels niet meer dik geweest als vorige week gelukkig, gewoon normaal en de lichte verdikking aan de bovenkant blijft stabiel. Hij staat een paar keer per week even in de stapmolen en we rijden soms rustig buiten in stap om hem wel een beetje bezig te houden, dat gaat dus ook gewoon goed. Tot we bij de kliniek zijn geweest houden we het even zo, ik ben erg benieuwd! Nog een weekje afzien.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:57

Wat vervelend dat de blessure mogelijk weer terug is! Ik zit helaas in hetzelfde schuitje :(
In december een flinke peesblessure gescand, en in april mocht ik voorzichtig erop stappen en elke week een minuut draf opbouwen tot we op een kwartier zaten, dan mochten we galopperen. Helaas halverwege augustus weer een dik been. Geen echte blessure maar wel een irritatie, dus weer 6 weken ernaast.. Komende zaterdag begin ik weer met opbouwen, maar dit keer op een hardere bodem en met optie om over de straat te gaan (minder bochten).

Duimen dat het meevalt de 20e! Hier was het in ieder geval geen hele grote ellende de tweede keer, ondanks dat het fors lang dik is geweest.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:57

MerleSimone schreef:
Het was even puzzelen maar vrijdag de 20e mogen we naar de kliniek voor een scan en röntgen. Been is inmiddels niet meer dik geweest als vorige week gelukkig, gewoon normaal en de lichte verdikking aan de bovenkant blijft stabiel. Hij staat een paar keer per week even in de stapmolen en we rijden soms rustig buiten in stap om hem wel een beetje bezig te houden, dat gaat dus ook gewoon goed. Tot we bij de kliniek zijn geweest houden we het even zo, ik ben erg benieuwd! Nog een weekje afzien.



Toch wel spannend. Ik ben net als jij benieuwd. Hopelijk valt het allemaal mee.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:10

Ts, heel veel succes de 20e en ik hoop dat het dan meevalt!

JudithGigi, jij ook succes en hopelijk knapt het bij jou ook snel op!

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 13:49

Nou, d-day vandaag. Dierenarts vond het been niet dik of bijzonder, wilde graag gewoon kreupelheidsonderzoek doen om te zien hoe of wat. In beweging op het zachte eigenlijk niet heel veel bijzonders, behalve dat hij rechtsom een kleine hapering leek te hebben in het achterbeen naar voren te bewegen. Verder wel gewoon schwung, niet echt kreupel eigenlijk. Op schaal van 1 tot 5 zou hij zelfs maar een 1 geven.

Op de rechte lijn op het harde zag hij dat hij rechtsachter wat naar binnen neerzet, vooral in draf, maar dat heeft hij eigenlijk altijd wel gedaan, iets een slingertje maakt. Tot zo ver voor mij niets bijzonders.

Op het harde op de volte was rechtsom echt wel moeilijker dan linksom ik moest hem bijna bij me trekken om op de volte te houden, linksom was dat niet zo. Ook zijn oren gaven aan dat die dat wat moeilijker vond en niet prettig was.

Toen, buigproeven. En daar kwam niet zo fijn nieuws uit. Eigenlijk was die op 3 benen niet goed -O- Linksvoor als eerste niet, DA gaf aan sowieso te twijfelen of de gevoeligheid van voor of achter kwam. Toen links achter niet goed, duidelijk moeite met draven en verbeterde in de loop nauwelijks. Tijdens het buigen viel hij ook 2x bijna om, steunend op rechtsachter. Toch wel last dus. Daarna nog rechtsachter gedaan, die was ook slecht, maar iets beter dan links := Linksvoor nog een keer gedaan, maar probleem lijkt toch iets meer uit achter te komen en dan hoger, dus knie.

DA heeft daarna nog wat gevoeld en getriggerd en hij reageerde eigenlijk meteen vrij pijnlijk op de binnenkant knie rechtsachter. Advies: peesecho binnenkant knie maken ivm mogelijk meniscus, doorgestuurd hiervoor naar andere kliniek ivm grotere kliniek en dan kunnen ze eventueel door zoeken mocht er wat zijn. Maar, gaf hij ook aan, is dat dan het enige probleem? Aangezien hij op 3 benen slecht was.

Voor nu ga ik wel naar de 2e kliniek voor die echo, daar bepalen we of we verder gaan onderzoeken. Optie is ook hem dan een half jaar op de wei te zetten en zien hoe hij van het voorjaar is. Pijnstilling is dan een optie om wel weer spierkracht op te kunnen bouwen en zien hoe hij het dan doet.

Ik merk dat ik er best rustig onder ben, ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat er iets uit zou komen en in m'n hoofd gingen we het Z al niet meer halen. Ivm mijn zwangerschap is een half jaar rust ook geen probleem, ik hoop alleen dat we nog lang kunnen genieten van minimaal een goede buitenrit.. Hij is 18, ik gok dat hij 2 jaar geleden op de achterbenen ook niet door de buigproef was gekomen, maar nu hij echt wel wat pijn aangeeft moeten we dat eerst oplossen..

Lang verhaal en wordt dus nog vervolgd..

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:47

Hè bah wat balen zeg dat hij zo gevoelig was op meerdere benen. Die echo zou ik ook voor kiezen dan kun je denk ik ook beter beslissen over de vervolgstappen.

Misschien ben je er ook rustig onder omdat het nu deels duidelijk is? Voor mezelf zit de onrust vooral soms erin als alles onduidelijk is. Dan kun je nog alle kanten op denken zeg maar.

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:59

Ik zou ook voor een echo gaan aangezien je dan zekerheid hebt en helder beeld wat je nu beste kunt doen want zijn leeftijd speelt natuurlijk ook mee een ouder paardje is moeilijker weer op te pakken na een half jaar en als je hem nu wel beweging mag blijven geven met buitenritjes is voor het paardje ook beter

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Paard geblesseerd, vermoedelijk pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 17:12

Nou, afgelopen vrijdag naar de 2e kliniek geweest voor de scan van Alex, gelukkig konden we snel terecht. Waar volgens m'n eigen dierenarts het de knie zou zijn nav buigproeven, heeft deze DA de achterbenen ook even buigproef gedaan en die waren beter dan vorige week. Wel was hij links klinisch alsnog slechter dan rechts, terwijl rechts de verdikking zat. Toen naar de ruimte voor het scannen, beide knieën waren helemaal goed gelukkig!
Daarna naar het onderbeen, links een lichte irritatie van de tussenpees maar geen grote blessure. Toen rechts achter, daar duidelijk nog een actieve blessure aan de tussenpees.. Zat mijn gevoel toch goed na die verdikking in juni op rechts.. Werd door iedereen een beetje afgewimpeld omdat ze de zwelling niet echt zagen/voelden.
Klinisch was hij links dus wel weer slechter dan rechts dus hij adviseert beide pezen te behandelen met shockwave en tijdelijk achter op beslag om druk te verlichten. Maandag weer contact met m'n eigen dierenarts voor plan de campagne..

Ervaringen met tussenpees blessure zijn welkom!