Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard geblesseerd, tussenpees blessure

 
Profiel   

Aangezien ik het topic van de vorige keer nu fijn vindt terug te lezen als naslagwerk, toch maar weer een 'volg'topic.

[MD] 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Afgelopen donderdag 1 juni paard van stal met een dik rechterachterbeen.. Veel vocht maar voelde voor mij direct hetzelfde als de peesblessure de vorige keer (die zat links). Deze keer zit de zwelling van het been echter bovenaan en was het lastiger te voelen/afkaderen waar het begon en stopte. Zwelling is ook minder extreem dan de vorige keer. Osteopaat van stalgenoot was er, voelde ook vermoedelijk de pees en veel vocht + warmte.
Vrijdag namiddag dierenarts erbij gehad, hij twijfelde zeer of het de pees of het kniegewricht was. Buigproef op de koot negatief, buigproef hak/heup duidelijk reactie, maar daardoor kon hij niet met zekerheid zeggen wat het was. Hij sluit problemen met het gewricht niet uit. In stap zie je er overigens niets aan, in draf is hij wat kort maar niet ontzettend kreupel. Met de buigproef dus wel. Op de volte op het harde in draf heel voorzichtig en wel kreupel op rechtsachter, maar hij was die ochtend ook beslagen voor.

Tendease gekregen om te smeren en 2 opties, scannen voor de pees of direct uitverdoven en foto's maken. Morgen word ik gebeld voor een afspraak want ik wil graag eerst scannen omdat ik vrij zeker weet dat het de pees is. De warmte zit echt op de zachte delen, gewricht is niet warm of dik, hij heeft ook nergens pijnreactie.
Op onderstaande foto's de vergelijking links rechts, en tussen de blauwe strepen zit de verdikking aan de binnenkant. Het is slecht op de foto te krijgen.

[ img ]

[ img ]

We waren vrij fanatiek aan het trainen de afgelopen weken, M2 debuut werd gepland dus hij is in goede conditie. Geen wondje dus overbelasting of gek gedraaid/geschopt kan beide, al hebben we er weinig aan dat te weten. Staat nu in zijn eentje op de wei en het vocht is zo goed als weg, in de groep hebben ze nog wel eens fratsen en hier staat die rustig. Op stal sowieso de eerste week erg onrustig dus dit is de beste optie nu even. Dit topic gebruik ik vooral voor het verloop en voor mezelf, maar soortgelijke ervaringen zijn natuurlijk altijd welkom!



Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 29-10-23 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Op verzoek titel aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 21:02 



 
Profiel   

Snel even je andere topic gescand. Daar staan alle tips wel in geloof ik.

Qua homeopatische druppels kan ruta graveolens ondersteunend werken op peesblessures. De D30 hoef je maar 1x per dagte geven. Ik heb de korrels maar je kunt ook speciaal voor paarden op de site van phytonics onder wijnruit meer info vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:30 



 
Profiel   

Je weet waar de zwelling zit, dus ik zou daar gewoon een scan van willen.

(Desnoods avond van te voren inbandageren als het anders te dik is zodat zwelling minimaal is en ze de scan goed kunnen beoordelen zonder dat er teveel vocht voor zit).

Soms kan het meevallen en hebben ze zich enkel aangetikt en daar wat irritatie van, maar dat weet je alleen maar als je het laat scannen (niks zo erg als onzekerheid, dus ik zou gewoon snel om een afspraak vragen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:35 



 
Profiel   

Mij is bij het vermoeden van peesblessures altijd aangeraden om een week te wachten en dan een echo/scan te laten maken van het gedeelte dat dikker was/is. Dan is de blessure vaak op zijn ergst en is goed te zien wat de schade is. Aan de hand daarvan kan dan besloten worden hoe je het beste kan handelen. Wel goed dat je het hebt opgemerkt, niet iedereen ziet dat op die plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:05 



 
Profiel   

Jet schreef
Mij is bij het vermoeden van peesblessures altijd aangeraden om een week te wachten en dan een echo/scan te laten maken van het gedeelte dat dikker was/is. Dan is de blessure vaak op zijn ergst en is goed te zien wat de schade is. Aan de hand daarvan kan dan besloten worden hoe je het beste kan handelen. Wel goed dat je het hebt opgemerkt, niet iedereen ziet dat op die plek.


Wat doe je dan in die week met je paard?
De reden waarom ik het zo snel mogelijk wil weten is omdat ik al 2 keer op een stal heb meegemaakt dat ze eerst zijn gaan wandelen, en dat daarna bleek dat het zo ernstig was dat het niet meer te redden was.

1 dachten ze peesblesssure maar bleek breuk te zijn, arme paard heeft eerst nog 1,5 week verplicht moeten wandelen.

Ander tipje voor iedereen die een blessure vermoed :
Als je paard niet wilt lopen van de pijn, geef deze dan per direct verplicht box rust (en dan ook echt niet er uit). Eventueel wel koelen met koelelementen om zwelling zo veel mogelijk tegen te gaan. Maar gaan wandelen op zo'n moment kan de schade echt vergroten.

(klinkt niet als of het bij jouw paard zo ernstig is hoor ts, want die loopt gewoon nog, maar dit is meer een algemene tip)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 07:28 



 
Profiel   

Ik ging echt op dit geval in en dat ziet er niet direct uit als een breuk, niet alleen qua verschijnselen qua willen lopen, maar ook qua plek waar de zwelling zit. Koelen is wel een goede raad, dat kan in dit geval met coolpacks, maar ook nog wel met de koudwaterslang. Dat stukje lopen redt deze wel. Liefst twee keer per dag dan en 20 minuten per keer. Met de slang koel je met een vrij zachte waterstraal die je net boven de zwelling langs het been laat lopen.

Mijn huidige paard stond inderdaad een paar jaar geleden ineens op drie benen in het land, rechtsachter trok ze op naar haar buik. Die hebben we met veel moeite op drie benen naar stal gehaald, hopend op een hoefzweer, maar de volgende dag stond ze nog zo en toen is de DA gekomen en zijn er foto's gemaakt: twee scheurtjes in haar hoefbeen. Maar dan zie je echt wel dat ze een groot probleem hebben. Hoewel een ander paard het een paar maanden later bij een voorbeen had en die gebruikte het been nog wel, zij het minimaal. Die heeft er wel een paar weken mee gelopen, dat had ik zelf inderdaad anders aangepakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:29 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Jet schreef
Mij is bij het vermoeden van peesblessures altijd aangeraden om een week te wachten en dan een echo/scan te laten maken van het gedeelte dat dikker was/is. Dan is de blessure vaak op zijn ergst en is goed te zien wat de schade is. Aan de hand daarvan kan dan besloten worden hoe je het beste kan handelen. Wel goed dat je het hebt opgemerkt, niet iedereen ziet dat op die plek.


Wat doe je dan in die week met je paard?
De reden waarom ik het zo snel mogelijk wil weten is omdat ik al 2 keer op een stal heb meegemaakt dat ze eerst zijn gaan wandelen, en dat daarna bleek dat het zo ernstig was dat het niet meer te redden was.

1 dachten ze peesblesssure maar bleek breuk te zijn, arme paard heeft eerst nog 1,5 week verplicht moeten wandelen.

Ander tipje voor iedereen die een blessure vermoed :
Als je paard niet wilt lopen van de pijn, geef deze dan per direct verplicht box rust (en dan ook echt niet er uit). Eventueel wel koelen met koelelementen om zwelling zo veel mogelijk tegen te gaan. Maar gaan wandelen op zo'n moment kan de schade echt vergroten.

(klinkt niet als of het bij jouw paard zo ernstig is hoor ts, want die loopt gewoon nog, maar dit is meer een algemene tip)


Ik mag pas na 2 weken bij kliniek komen scannen. Daarvoor heeft geen nut vanwege de zwelling. Maar als ze echt niet willen lopen of heel kreupel zijn geef ik boxrust idd. Anders gewoon stappen en in de paddock/het land. Dat heeft de da ook altijd geadviseerd bij ons, ook vanwege gedrag van paard op stal en het land. Ze moeten rustig blijven en dat wisselt waar het is. En koelen dan, dat doen we altijd trouw die weken.

Wij zijn al eens na anderhalve week gaan scannen en dat was nog te vroeg, door het vocht was er geen goed beeld te krijgen. En dat vocht was van buiten helemaal niet zo extreem veel, van binnen dus wel genoeg om geen duidelijk beeld te krijgen. Blessure was keer daarna veel ernstiger als de 1e keer leek, maar gelukkig al wel aan het genezen.
Dat vind ik ook een risico dus van zo snel mogelijk een echo, dan kan je niet altijd de daadwerkelijke schade zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:42 



 
Profiel   

Je moet gewoon meteen laser therapie doen. Dan is het heel snel dun en kun je goed scannen. En je bent al met de behandeling gestart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 13:25 



 
Profiel   

Mijn paard is uit de wei gesprongen twee jaar geleden en had pees afgescheurd dus als ik jou was zal ik wel scan maken mijn paard had erge peesblessure maar is met rust gelukkig weer beter geworden springen doen we niet meer want dat is wel een risico

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 13:30 



 
Profiel   

Kijk en daarom vind ik zulke topics fijn, ik vind het altijd prettig om ervaringen te zoeken bij iets waar je zelf weinig ervaring mee hebt (hoewel bovenstaande ernst niet van toepassing is, wellicht voor een ander wel nuttig om te lezen).

Shimar die druppels ga ik bestellen of traumeel. Dat heb ik de vorige keer ook gebruikt en MSM.

Sky_As ja scannen was sowieso m'n keus, maar ik moest even wachten tot ik teruggebeld werd voor de afspraak. Donderdag ochtend komt de DA!

Jet de plek is inderdaad verraderlijk, maar het been was in zijn geheel wat volgelopen. Sinds de vorige blessure voel ik alle benen elke dag even snel op onregelmatigheden. Maar wat je zegt, mijn bijrijdster was er vrijdag of zaterdagavond en die appte 'ja ik voelde niks meer hoor!' Later samen gevoeld en toen pas voelde ze het.

Vandaag voor het eerst na het stappen + icevibe het idee dat de pees zelf wat minder gezwollen was. Vocht is er al een paar dagen zo goed als uit, maar de aangedane plek nu dus ook iets verbeterd. Voorzichtig positief. Donderdag ochtend dus scannen, ben erg benieuwd.

Met betrekking tot een week wachten, bij veel vocht zou ik dat ook zeker doen. Afhankelijk van de pijn die het paard aangeeft stappen of volledig stalrust. Alex staat wel op de wei nu, hij geeft totaal geen pijn aan en ik weet ook niet of ik weer volledig stalrust wil voor hem.. Blijft toch ook een persoonlijke keuze én afhankelijk van het paard. Vorige keer heeft die ook 2 weken buiten gelopen tot ik toch een scan wilde en daarna pas stalrust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 19:27 



 
Profiel   

Mijn vorige paard heeft 5 peesblessures gehad, waarvan de laatste helaas niet meer is genezen en dus het einde voor haar betekende. Ze heeft bij twee peesblessures 2 dagen kreupel gelopen, bij de andere helemaal niet en bij alle blessures was de ergste zwelling na een week wel weg. Toch heb ik er met iedere blessure wel zo'n 9 maanden erover gedaan voordat het weer genezen was.
Bij de eerste heb ik haar op een stukje verhard gehad, dat ging toen, maar bij de volgende peesblessure accepteerde ze dat niet en sprong ze over een landhek naar de andere paarden. In de box was ook geen optie, dus liep ze de andere blessures ook gewoon in het land. Zo was ze over het algemeen het rustigst. Bij een paar blessures is shockwave toegepast en bij weer andere stond ze op speciaal beslag. Deze zaten wel allemaal in haar voorbenen, steeds op een andere plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 21:01 



 
Profiel   

Mijn paard kon ook niet op stal werd daar dood ongelukkig dus hebben we een klein weitje af gezet buiten maar ook daar werd ze niet gelukkig van ik heb er toen voor gekozen om haar toch maar weer bij de andere paarden in de grote wei te zetten dierenarts zei kon haar goed doen maar kon ook verkeerde kant uit gaan ik heb voor haar gekozen door haar bij haar vriendjes te zetten paard bloeide weer op en pees was na acht maand helemaal over

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 07:21 



 
Profiel   

Vanochtend gescand, inderdaad onregelmatigheid te zien in de diepe buiger helemaal bovenaan. Zelfde als de vorige keer bij het andere been, maar toen was het in plaats van alle rechte lijntjes echt een banaan-vorm zwarte vlek van het vocht/de beschadiging. Dat is nu niet zo, hij zei ook duidelijk geen gaten of scheuren, dus met een week of 6/8 zou die weer goed moeten zijn.
Ik ga hem niet op stalrust zetten, vind zijn mentale gesteldheid ook erg belangrijk en hij staat rustig in zijn eentje, dus die beweging doet hem goed. 2x per dag blijven koelen/icevibe en nog even smeren met Tendease is het plan.

Hoewel ik er rekening mee hield, toch een flinke domper.. we gingen zo lekker, nu zijn we weer 2 maanden verder voordat we uberhaupt weer echt kunnen werken, áls dat al lukt.. oliebol man.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 12:57 



 
Profiel   

Het geeft in elk geval duidelijkheid. Hopen dat het met een maand of twee weer zover is dat je weer kan opbouwen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:12 



 
Profiel   

Gelukkig heb je nu duidelijkheid!
En ach, het is rot maar het had ook erger kunnen zijn natuurlijk. Zes tot acht weken is te overzien!
Bij een flinke blessure ben je zo een half jaar tot een jaar verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 16:13 



 
Profiel   

Fijn dat je duidelijkheid hebt en ja balen dat je nu training moet stoppen maar als paard maar beter wordt toch allerbelangrijkste

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 10:42 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Gelukkig heb je nu duidelijkheid!
En ach, het is rot maar het had ook erger kunnen zijn natuurlijk. Zes tot acht weken is te overzien!
Bij een flinke blessure ben je zo een half jaar tot een jaar verder.

Je hebt helemaal gelijk! Het is te overzien. En inderdaad als die weer goed wordt is het natuurlijk een peulenschil eigenlijk. We gaan het zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 12:00 



 
Profiel   

Lief dat je zijn mentale gesteldheid ook in acht neemt, zijn zijn kuddegenoten ook relaxed? Want mijne zoekt de stoeipartijen zelf graag op en speelt met zijn 21 jaar nog graag, inclusief steigeren en bokkendansjes. Dus hebben we voor hem uit voorzorg maar een kleinere wei in de wei gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 14:55 



 
Profiel   

Ik negeer even de rode letters want ik wil toch even een update geven, al is het om (ooit) misschien terug te lezen.

Alex heeft 10 weken rust gehad, dwz niet gereden/getraind maar wel dagelijks in de wei, eerst alleen en na een week of 3 weer met z'n maten. Hier staat hij fantastisch rustig en dit was echt goed voor zijn welzijn. In de week van 19 juli hem op het harde laten draven, perfect rad. Voor voor het eerst weer op gegaan en een staprondje van 20 minuten gemaakt, de week erna 2x een half uur gestapt met 1 minuut draf. Op 11 augustus de eerste 10 galoppassen, daarna zijn we elke week 1x naar buiten geweest voor max 45 minuten, heel veel stap en maximaal 5 a 6 minuten draf (in stukjes). In mijn ogen heel rustig opgebouwd.

Op 13 september heb ik hem voor het eerst 20 minuten in de bak opgepakt, de 18e en 22e ook weer 20 minuutjes en afgelopen vrijdag heb ik hem voor het eerst weer 45 minuten mee naar buiten gehad met een goed stuk draf op het harde en een lekker stuk galop op het zandpad. Zondag 30 minuten in de bak gereden en gisteren... dik been -O- -O-

Het been is na de ontdekking van de blessure niet meer vol vocht geweest, alleen aan de bovenkant voelde je een verdikking van de pees. Dit was vanaf augustus praktisch niet meer te voelen. Alle keren dat ik hem heb gereden was het been slank, op veel dagen dat we naar buiten gingen was er zelfs helemaal niets meer te voelen na het rijden, dus vocht wat er dan toch nog inzat was er mooi uit gelopen. Toch is er ergens iets te zwaar geweest afgelopen week waardoor hij gisteren weer een been vol vocht had van boven tot onder.. Hij heeft wel vaker 'sochtends iets volle koten maar dit is na een minuut stappen weg (hij is ook al 18 inmiddels). Dat nu de bovenkant ook weer dik was én dit na een dag weidegang/beweging was baart me wel zorgen.

Er is een nieuw paard naast hem op stal komen te staan zondag, deze heeft er gisteren bij in de wei gestaan maar dit is ook heel rustig verlopen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat hij 'snachts weer heeft staan draaien op stal, maar de stal was mooi netjes zei de stalhouder. Of toch de training/buitenrit te intensief geweest waardoor het weer vol loopt. Hij is overigens niet kreupel of kreupel geweest. Ik wacht het een paar dagen af, maar anders toch maar een rondje kliniek voor weer een scan en toch de hak op de foto. Wordt vervolgd... -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-23 11:25 



 
Profiel   

Wat vervelend voor jullie, hopelijk gaat het meevallen maar ik zou ook goed de zenuwen hebben. Beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-23 11:44 



 
Profiel   

Met mijn vorige paard die verschillende peesblessures heeft gehad kreeg ik een stapprotocol en na scannen een verder opbouwschema mee van de kliniek. Per pees die aangedaan was en per plek kreeg ik steeds een ander schema mee.
Wat ik me daarvan herinner ging dat opbouwen, zeker naar galop toe een stuk langzamer dan hoe jij hebt opgebouwd. Dus het kan ook nog zo zijn dat je iets te snel bent gaan galopperen, waardoor het net wel/net niet herstelde weefsel weer een duwtje de verkeerde kant op kreeg. Dat zich dit pas weer na een paar weken daarna uit in een dik been kan ook prima, kennelijk is er afgelopen week een druppel geweest die de emmer deed overlopen. En tja, niet kreupel: Lou was bij sommige blessures 1 of 2 dagen onregelmatig, maar daarna niet meer, bij sommige nooit onregelmatig geweest. Pezen zijn niet goed doorbloed en hebben geen zenuwen, dus ze zijn niet zo gevoelig voor pijn.

Ik zou in jouw geval eerst naar de kliniek voor een nieuwe echo en van daaruit verder kijken. Bij mij duurde het over het algemeen genomen wel tot een maand of vijf voordat ik 1 minuut galoppeerde, maar dan was ik wel vanaf het begin aan de hand aan het stappen. Draven op de harde bodem zou ik ook niet snel doen, dat komt extra op pezen aan. En vaak moest ik als ik in de bak reed alleen draven op de rechte stukken en de bochten stappen. Verder was de ene keer het advies om op het harde te stappen, de andere keer juist op een lichtverende bakbodem.
Had jij geen opbouwschema per mail of op papier meegekregen van de kliniek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-23 14:27 



 
Profiel   

Ik heb precies dezelfde ervaringen als Jet. Galop duurde altijd best een tijd, omdat er daarmee echt wel flinke kracht op een been komt. En elke soort blessure een eigen advies en schema.

Kreupel was hier ook maar heel kort of zelfs helemaal niet. Dat is juist het gevaar bij pezen.

Ik hoop voor je dat het meevalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-23 14:32 



 
Profiel   

Ja dat was ook mijn gedachte, heb meerdere paarden opgebouwd na peesblessures maar dat ging echt veel langzamer. Eerst 1 rondje stappen in de bak..dan 2 etc etc.

Te snel opbouwen forceert de boel en staat de genezing alleen maar in de weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-23 14:32 



 
Profiel   

Ik ga mee met Jet. Ook ik vind het opbouwschema wat je hebt aangehouden heel erg snel en veel.

Misschien een stapje terug en dan net een tikje langzamer opbouwen.

Zo ben ik ooit eens begonnen met maar 5 minuten op een paard na een peesblessure. Opzadelen en alles duurde langer.

Toen we tot 20 minuten opgebouwd waren (zonder galop en met 5 minuten per week erbij deed ik toen) werd het halverwege die week toch dik ineens.
Weer terug gegaan naar 15 minuten voor 2 weken en daarna ging het wel goed en konden we de stijgende lijn wel voortzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-23 14:33 



 
Profiel   

Ik ben bang dat je veel te snel opgebouwd hebt. Hier duurde het ook maanden voor de galop in zicht kwam. Laat staan lekker galopperen in het bos.

Ik zou terug gaan voor eens scan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-23 14:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen